HierEnNu schreef: ↑06 feb 2024 16:10
Hoe is zulks tegenwoordig gesteld bij jullie in Finland?
Nog steeds geen
'liegende en bedriegende politici' in jouw Finland?
Ik bedoel, het was uiteraard een hele switch naar rechts nadat Sanna Marin om moverende redenen uit de politiek stapte.
Je denkt toch niet serieus dat iets wat diep geworteld is in de cultuur met het wisselen van de wacht opeens verdwenen is? Je wil zeker Rereformed uit zijn winterlaap halen.
De huidige regering bestaat uit een coalitie van het Finse equivalent van VVD, PVV en ChristenUnie. Ze zijn bezig met het bezuinigen van 6-9 miljard en zullen bij de volgende verkiezingen om die reden wel weer goed verliezen, om het stokje weer aan Links over te geven.
Aanstaande zondag wordt de nieuwe president van Finland voor de komende zes jaar gekozen. Het zal waarschijnlijk
Alexander Stubb worden, met een achtergrond van Kokoomus (VVD). De tegenkandidaat is
Pekka Haavisto, iemand met een levenslange carrière van Groen-Links. De bekroning van de carrière van laatstgenoemde was het ondertekenen van het NAVO-verdrag.
Typerend voor de Finse politiek is er tussen de twee kandidaten politiek gezien weinig verschil. De Finse president gaat enkel over buitenlandse politiek voor zover die niet de EU-politiek is. Centraal staat altijd Rusland. En daarover zijn ze het net als alle andere Finnen met elkaar eens. Ze zijn ook allebei minister van buitenlandse zaken geweest, en zijn allebei getrouwd met een buitenlander.
Alexander Stubb spreekt vloeiend Fins, Zweeds, Engels, Frans en Duits.

Hij kwam op Freethinker al
in 2008 voorbij toen hij "per ongeluk" minister werd. Later werd hij premier.
Hier maakt hij een leuk grapje:
-"Ik heb een SMS bericht naar Jyrki (de premier) gestuurd: Ik doe mee aan het satirische populaire TV-programma Putous!".
-"O, wacht, ik krijg net een bericht terug".
-"Nou, wat zegt ie?"
-"Schrijf meteen ook je verzoek om af te treden".