het standpunt van de RK kerk over evolutie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

het standpunt van de RK kerk over evolutie

Bericht door collegavanerik »

Priester Roderick Vonhögen antwoord vragen van katholieken in het katholiek nieuwblad
http://www.katholieknieuwsblad.nl/dagbo ... ick&id=280

Jeanne: ”Hoe moet ik reageren als men zegt dat wij van apen afstammen? Dat klopt toch niet met de schepping? Graag hoor ik van u hoe of wat.”

Beste Jeanne, dit is een vraag die regelmatig voorgelegd wordt aan gelovigen. Hoe kun je geloven in een God die de wereld geschapen heeft, als er tegelijkertijd zulke sterke aanwijzingen bestaan dat de mens aan het einde staat van een hele ontwikkeling, van een evolutie?

Laat ik meteen beginnen met te zeggen dat de katholieke Kerk geen conflict ziet tussen het idee van evolutie en het geloof in een scheppende God. De katholieke Kerk neemt de wetenschap serieus, en is via haar instituten en universiteiten over de hele wereld actief betrokken in het onderzoek naar het ontstaan van het leven en van het heelal.

Bijbel en wetenschap
Er zijn bepaalde christelijke groeperingen die het scheppingsverhaal als een letterlijk verslag van het ontstaan van de wereld zien, en daarom de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar het begin van het leven radicaal afwijzen. In de Verenigde Staten is onlangs zelfs een heel museum geopend dat de bezoeker moet overtuigen dat deevolutietheorie niet klopt en dat alles precies zo is gebeurd als het boek Genesis beschrijft.

De katholieke Kerk benadert de wetenschap - en ook de Bijbel - op een heel andere wijze. De Catechismus van de katholieke Kerk spreekt grote waardering uit voor de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek:

”De vraag naar de oorsprong van de wereld en van de mens is het onderwerp van talrijke wetenschappelijke onderzoekingen die op schitterende wijze onze kennis omtrent de ouderdom en de dimensies van de kosmos, het ontstaan van de vormen van leven, het verschijnen van de mens verrijkt hebben. Deze ontdekkingen nodigen ons uit de grootheid van de Schepper des te meer te bewonderen, Hem dank te zeggen voor al zijn werken en voor het inzicht en de wijsheid die Hij wetenschappers en onderzoekers schenkt.” (CKK 283)

Zin en oorsprong
De katholieke Kerk stelt echter nog een andere, diepere vraag dan ”hoe is het heelal en het leven ontstaan?” Het is de vraag naar de zin ervan. En dat is een vraag die de natuurwetenschap niet kan beantwoorden:

”Het gaat er niet alleen om te weten, wanneer en hoe de kosmos feitelijk ontstaan
is, noch wanneer de mens verschenen is, maar het gaat er veeleer om, te ontdekken wat de zin van een dergelijke oorsprong is: of dit ontstaan beheerst wordt door toeval, een blind lot, een anonieme noodzaak, of door een transcendent, intelligent en goed wezen. God genaamd.” (CKK 284)

Het is op die vraag dat de Bijbel een geloofsantwoord formuleert: de wereld is er niet zomaar, God heeft haar gewild, en heeft een heilsplan om deze wereld te redden.

Harmonie of tegenspraak?
De katholieke Kerk zegt dus niet: al het wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan van de aarde en de evolutie van het leven is zinloos, want het is in strijd met de Bijbel; de katholieke benadering is: de vraag naar het bestaan van een schepper en naar de zin van de schepping is van een andere orde dan die van de natuurwetenschappen. Daarom zijn geloof en wetenschap niet met elkaar in tegenspraak, maar vullen ze elkaar juist aan.

De natuurwetenschap kan het bestaan van God met haar methodes niet aantonen, maar ook niet ontkennen. Wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan van de wereld en van het leven is belangrijk, ook voor gelovigen: de grootheid van de schepping laat de grootheid van haar Schepper zien.

Morgen vertel ik je hoe de katholieke Kerk aankijkt tegen de schepping van de mens, en wat de drie belangrijke geloofspunten zijn waaraan de Kerk vasthoudt als het gaat om de schepping.
zie ook

http://www.katholieknieuwsblad.nl/dagbo ... ick&id=281
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Priester Roderick Vonhögen antwoord vragen van katholieken in het katholiek nieuwblad
I;- Tsja , de eerste link is een variant op het proefballonetje van kardinaal Schonborn( van enige jaren geleden ) in verband met het toen ophef makende ID -gedoe in de VS
...Je kan er alle kanten mee uit ..... (zelfs protestanten een beetje mee pesten :lol: )

II.- Volgens mij moet je vooral de tweede link lezen ,
want daar staat de echte RK "zwijmelarij " uitgelegd ;

De RK huldigt namelijk ( sinds mijn jonge collegejaren al ) het standpunt :
God heeft de mens gemaakt tot wat hij is door HEM een onstoffelijke speciaal geschapen "ziel " in te blazen

Of dat nu een boetseerwerkje of een aapachtig wezen was doet er niet toe ...de mens(man) is mens geworden en "kroon der schepping " door de door HEM uitgevonden en in HEM ingeblazen "bovennatuurlijke ziel " .....
(De Vrouw is natuurlijk alleen maar een rib waar niets is ingeblazen ....geeneens een "soul-sister "dus :roll: )

Het is gewoon een teruggrijpen op een vorm van ingeperkt macho-animisme en dualisme ( dat teruggaat op de oude grieken ---> het vitalistische "anima" ) in een macho-jasje ten gerieve van -en uitgedokterd door - wereldvreemde oude ongehuwde bijgelovige (soms) mysogiene en vrouwen-vernederende knarren, uitgedost met rare hoedjes , kleurrijke rokken en andere tekenen van hun gevierd onbenul en geinstitutionaliseerde leergezag ( magisterium) en de onfeilbaarheid van hun opper-con-artist scheidsrechter , aangaande geloofskwesties

Tegenwoordig ( =na enig protest van vrouwen ? ) wordt gezegd dat elke individuele ziel ( ook die van meisjes dus ) afzonderlijk en speciaal door God wordt geschapen ( wel met een erfzonde belast allicht, dat maakt het spannend :evil3: en anders valt er immers ook niets te redden door het lamgods ) ....wanneer juist de ziel in het foetus wordt "ingeblazen " ( langs de schildappelklier van het foetus = euh .... Descartes ? ) is niet geweten ... vandaar de felle anti-abortus standpunten ?

Vraag is
Bestaat er evenwel zoiets als een eeuwig -doorlevende , bovennatuurlijke , door god geschapen ( en ook door HEM vernietigbare ) "ziel " die de "mens tot mens maakt"(= namelijk een etherisch wezen ( =onze essentie ? )dat God kan en weet te dienen , te gehoorzamen en lief te hebben ) ?

God kan alles ---> dus ook zulk een ziel maken ....natuurlijk is
het ( zogenaamd aangetoonde ( ? )en/ of onbetwijfelbaar geloofde ) bezit van een dergelijke ziel , ook het beste" bewijs" voor het bestaan van een God ....en de zoveelste lullige cirkelredenering....

Men weet steeds waarmee het "geloven" begint ...maar nooit waarmee het eindigt ....
want
"Everything goes " ;en
er is altijd wel een hoop volgelingen te versieren voor gelijk welk soort fantasieen ....Slik je het ene , dan slik je gemakkelijker ook het andere :
want ." a sucker is born every minute " en die willen doorgaans de boel financieren op voorwaarde dat haar bedienaars beloven hun diepste wensen ( op een of andere magische of onbegrijpelijke wjze ) te vervullen ....

Oh jee , wat ben ik weer arrogant en radicaal en ongenuanceerd , vandaag :roll:
Olé

P.S.
Wat de atheistische "hersenwetenschappers " aan het bekokstoven zijn , is misschien nog vele malen erger dan de "evilutietheorie ". ????
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Als de mens met de apen een gemeenschappelijke voorouder heeft is er dus geen sprake van Adam en Eva, geen boom van kennis, geen appel, geen erfzonde, dus ook geen Jezus die gestorven is voor onze zonde, dus ook geen religie.
Of zie ik dat nu verkeerd? :oops:
collegavanerik
Superposter

Tsjok45 schreef: II.- Volgens mij moet je vooral de tweede link lezen ,
want daar staat de echte RK "zwijmelarij " uitgelegd ;
http://www.katholieknieuwsblad.nl/dagbo ... ick&id=281
2) De mensen stammen af van één ouderpaar. ”Dankzij zijn gemeenschappelijke oorsprong vormt het menselijk geslacht een eenheid. Want God 'deed heel het mensengeslacht uit één ontstaan' (Hand. 17,26)” (CKK 360). De katholieke Kerk gelooft dat alle mensen, hoe verschillend ook qua taal, cultuur of uiterlijk, uiteindelijk allemaal broeders en zusters van elkaar zijn; ze hebben dezelfde waardigheid, dezelfde menselijke natuur en dezelfde menselijke ziel.
Hee dat wist ik nog niet dat de RK dit gelooft, volgens mij is dat populatiedynamisch zelfs niet eens mogelijk, een speciatie van primaten uit 1 koppeltje, en waar haalde kain zijn vrouw vandaan? (Henoch wie was je moeder? :D )
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

en waar haalde kain zijn vrouw vandaan?
bij de mensapinnen ...die hadden geen "ziel" ( het waren immers wijfjes ) en die hadden er ook niets op tegen dat kain een broedermoordenaar was ... dat is namelijk bij mensapen niets bijzonders....
Dat soort apinnen houden trouwens ook van mannetjes die er de lap op leggen ....

De mens mag best verwant zijn met de mensapen ...
Wat een aapachtige tot mens maakt is zijn door god speciaal geschapen " ziel " ____
althans ik meen dat dit de doctrine is van de RK ...

Aangezien de mens zijn ziel niet" erft " van zijn ouders /voorouders ( natuurlijk erft elke mens wel de zondige schuld ( dikke bult) van de eerste mensen , .....om nogal onduidelijke redenen (tenzij dat er anders niemand meer is om schulden te betalen :D ) maar integendeel wel degelijk ,de ontastbare ziel ingestort krijgt door de almachtige magie van de grote tovenaar ...zal ....euh ....euh ...alleen de christus ( eigenlijk god zelf) door zijn bloedoffer deze ziel kunnen euh ....witwassen ( = een soort prehistorische financieele operatie? )
God offert zichzelf , aan zichzelf met veel bloed ( =wittemans voodoo ? ) ter delging van onze schulden die voortkomen uit onze verdorven oorsprong-aard , uit liefde ...waarna hij aan zijn rechterhand gaat zitten .....het kan allemaal niet anders
_____begrijp je ?

Allelujah , kerel......welkom in het hol van pluto

Yakety yakyak
Your soulbrother
Dr Angelicus Ratsjenko(selfmade man )
Ni dieu , Ni maitre
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

@Fishhook: Het boek Genesis (en die waarschijnlijk niet als enige) wordt dan uiteraard als symbolisch verstaan. Dan is het probleem nog niet opgelost natuurlijk, omdat die theologie van de zondeval toch ergens tevoorschijn moet komen.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
collegavanerik
Superposter

Tsjok45 schreef:Dat soort apinnen houden trouwens ook van mannetjes die er de lap op leggen ....
He, die uitdrukking kende ik nog niet, even opgezocht
Er de lap op leggen = er op los slaan
Afbeelding Hebr 6:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

CXT schreef:@Fishhook: Het boek Genesis (en die waarschijnlijk niet als enige) wordt dan uiteraard als symbolisch verstaan. Dan is het probleem nog niet opgelost natuurlijk, omdat die theologie van de zondeval toch ergens tevoorschijn moet komen.
En met die zondeval een hele natuur die 'gevallen' is. Dit is nogal moeilijk in te passen in het wetenschappelijke wereldbeeld.
En indien de kerk zo nodig zingeving wil aanbieden, dan graag een antwoord geven op wat er nu voor God 13-14 miljard jaar lang aan zingeving was om te spelen met gaswolken en sterren, en waarom Hij vier miljard jaar maar een beetje aanrommelde met met de aarde, trilobieten, vulkanen, plankton, vliegen, amfibieën, en dinosaurussen, en wat kun je al niet bedenken om je tijd te doden... terwijl Hij pas een pakweg 6000 jaar geleden op het grandioze idee kwam eindelijk 'de kroon van de schepping' er neer te zetten, geschapen naar Zijn beeld, dwz zo dom mogelijk... En vanaf die tijd moet hij maar voor het zielige karretje van mensen blijven lopen... Ik vind dit scenario wel leuk voor enkele nieuwe life-of-Brian-films: Part One: The Boring Life-of-God (from Big Bang to the birth of planet Earth), Part Two: God stirring the Ur-jelly of the Earth (finally something to do), Part Three: God tinkering at the first creepy-crawlies (four or six legs? Four! No, six! No, four! Eight!), Part Four: God goes manic (and gets enthusiastic about two legs).
Part Five: Coming soon (or so he says...)

Ik kan eigenlijk nooit geloven dat geestelijken die toch enige scholing genoten hebben hun verhalen over God en zingeving zelf geloven.
Mark Twain had een leuk verhaaltje hierover: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... #menselijk
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

als katholiek had ik er nooit problemen mee :D
Afbeelding Hebr 6:
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

collegavanerik schreef:als katholiek had ik er nooit problemen mee :D
Ahahaha , ik ook niet :D
Natuurlijk niet
want iedereen die in vlaanderen katholiek is opgevoed is gewoon geworden aan de speciale Daneels- "uitleg " die vooral de dagdagelijkse vlaamse katholieken aan alles weten te geven , zodat het roomse trukenkraam altijd klopt en aan de bak blijft

Een voorbeeld;
Afbeelding
Ni dieu , Ni maitre
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Tsjok45 schreef:
collegavanerik schreef:als katholiek had ik er nooit problemen mee :D
Ahahaha , ik ook niet :D
Natuurlijk niet
want iedereen die in vlaanderen katholiek is opgevoed is gewoon geworden aan de speciale Daneels- "uitleg " die vooral de dagdagelijkse vlaamse katholieken aan alles weten te geven , zodat het roomse trukenkraam altijd klopt en aan de bak blijft
Maar wees nou eens heel serieus hierover: betekent dat niet dat de doorsnee katholiek de zaak dus helemaal niet serieus doordenkt? Dat lijkt me nogal wiedes en ik kan me best wel voorstellen dat de doorsnee gelovige geen tijd ervoor heeft of zin erin heeft om alle religieuze zaken tot in de puntjes te doordenken.

Maar mijn verbazing betreft de diep-gelovige mensen die er hun studie en baan van gemaakt hebben, de geestelijkheid of theologen, mensen die zelfs het lef hebben om gelovigen wat betreft deze zaken te adviseren dingen zus en zo te zien. Hoe kunnen zij zich onttrekken aan het aandachtig doordenken van alles wat samenhangt met deze problematiek? Hoe kunnen zij nonchalant talloze haken en ogen negeren, zaken die een pientere 13-jarige al naar voren kan halen? Hoe kunnen zij aan de ene kant serieus geloven in totaal onverschillige natuurwetten en aan de andere kant serieus een geloofwaardige troost geven aangaande een persoonlijke God die juist jou op het oog heeft en juist met jou bezig is zijn zogenaamde plannen te volvoeren?
Born OK the first time
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Volgens mij geldt voor het grootste deel dat ze het helemaal niet zien, dus niet negeren.

Ik dacht er onlangs nog aan. Atheïsten verwijten theïsten (m.n. christenen) dat ze blind zijn voor de gebreken van hun geloof. Maar vanuit een christelijk standpunt mist bij de atheïstische levensfilosofie een degelijke uitleg van de menselijke moraal. Toegegeven, geen enkele uitleg over het leven is compleet. Dat er dingen ontbreken, onbekend zijn, is voor hen dan nog niet per definitie een afbraak van de theologie.

Gewoon een gedachte, 'k heb 't niet nagevraagd. ;)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

CXT schreef:@Fishhook: Het boek Genesis (en die waarschijnlijk niet als enige) wordt dan uiteraard als symbolisch verstaan. Dan is het probleem nog niet opgelost natuurlijk, omdat die theologie van de zondeval toch ergens tevoorschijn moet komen.
Er is een Israëlische wetenschapper, Zev Herzog, een archeoloog verbonden aan de universiteit van Tel Aviv, die zegt dat 50 jaar onderzoek in Israël geen bewijs heeft opgeleverd dat de verhalen in de Bijbel ondersteunt. Hij meent dat Abraham, Izaäk en Ismaël als legendarische figuren moeten worden opgevat.
Ook Israel Finkelstein en Neil Asher Silberman, komen in hun boek 'De Bijbel als Mythe' tot de zelfde gevolgtrekking.
Ergo, geen geloofwaardig (not pun intended :wink: ) oud testament betekend geen geloofwaardig nieuw testament en ook geen geloofwaardige Koran.
De twee laatsten leunen immers op het oud testament?

Op Skepp ook nog een artikel daarover:
http://www.skepp.be/artikels/creationisme/herzog_bijbel
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Maar mijn verbazing betreft de diep-gelovige mensen die er hun studie en baan van gemaakt hebben, de geestelijkheid of theologen
Oudere mensen ( en dat is het meeste kaderpersoneel van de hedendaagse RK kerken in Belgie en Frankrijk : het is huidige jammerlijke en weinig hoopvolle situatie ) zitten met hun afgerond en gedeeltelijk vergeten studieverleden en opleiding van lang geleden ...de moed , de tijd en de capaciteiten om hun jeugdige elan en de resultaten van hun vroegere lenig "doordenken " opnieuw te herzien , zal wel ontbreken ...dat is trouwens ook zo met andere oudere academici en onderzoeks-wetenschappers ____die delegeren noodgedwongen aan jonge assistenten ....

Het is daarom belangrijker om eens dieper te gaan observeren ______ Maar ik veronderstel dat jij en theoloog iets dergelijks allang doen ?_______ wat bijvoorbeeld jongere studenten - theologen (ook in het protestants getinte Nederland ) allemaal " doordenken " en als argumenten weten te ontwikkelen ...
Zie bijvoorbeeld het blog van de zoekende lachende theoloog ( die ik trouwens graag mag lezen )

Van een andere orde ( gewone gelovigen , niet-geestelijken , maar die ooit overdachten in die tak van sport verder te gaan ) is dit coming-out verhaal van een afvallige /afhaker bij de "Amerikaanse roomskatholieken

In feite ligt de RK en aanverwanten zoals de Anglicanen (in het westen )op apegaten ? ....De doodstrijd is begonnen ? ... er schijnt alleszins geen voldoende aflossing van de wacht te zullen komen in het westen ? .....Wat misschien zal blijven ____en nog enige aanhang zal verwerven____ zijn theocraten met als basis wervende radicaliserende fundies van het simplistische en primitievere desperado-soort ....maar dat is niets nieuws

PS
Volgens Mcgrath liggen ook de "atheisten" op apegaten want atheisme is automatisch "egoisme en nihilisme" en dat slaat niet meer aan bij de zinzoekende jeugd .... is de onderliggende dwanggedachte en propaganda .....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 16 sep 2008 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
collegavanerik
Superposter

Mooi stukje, zulke extreme scholen heb ik gelukkig niet meegemaakt, het volgende citaat slaat wel de spijker op de kop voor wat betreft de gemiddelde katholiek in nederland
I guarantee you that less than half of those Catholic church-goers you see in the pews every Sunday don’t really believe in the intensely fanatical, cult-like tenants of the Catholic Church. Like me, like my parents and grandparents, so many of them are just going through the motions. To them, it is a comfort-device.
geldt ook wel voor de moslims, overigens.
Afbeelding Hebr 6:
Plaats reactie