http://www.katholieknieuwsblad.nl/dagbo ... ick&id=280
zie ookJeanne: ”Hoe moet ik reageren als men zegt dat wij van apen afstammen? Dat klopt toch niet met de schepping? Graag hoor ik van u hoe of wat.”
Beste Jeanne, dit is een vraag die regelmatig voorgelegd wordt aan gelovigen. Hoe kun je geloven in een God die de wereld geschapen heeft, als er tegelijkertijd zulke sterke aanwijzingen bestaan dat de mens aan het einde staat van een hele ontwikkeling, van een evolutie?
Laat ik meteen beginnen met te zeggen dat de katholieke Kerk geen conflict ziet tussen het idee van evolutie en het geloof in een scheppende God. De katholieke Kerk neemt de wetenschap serieus, en is via haar instituten en universiteiten over de hele wereld actief betrokken in het onderzoek naar het ontstaan van het leven en van het heelal.
Bijbel en wetenschap
Er zijn bepaalde christelijke groeperingen die het scheppingsverhaal als een letterlijk verslag van het ontstaan van de wereld zien, en daarom de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar het begin van het leven radicaal afwijzen. In de Verenigde Staten is onlangs zelfs een heel museum geopend dat de bezoeker moet overtuigen dat deevolutietheorie niet klopt en dat alles precies zo is gebeurd als het boek Genesis beschrijft.
De katholieke Kerk benadert de wetenschap - en ook de Bijbel - op een heel andere wijze. De Catechismus van de katholieke Kerk spreekt grote waardering uit voor de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek:
”De vraag naar de oorsprong van de wereld en van de mens is het onderwerp van talrijke wetenschappelijke onderzoekingen die op schitterende wijze onze kennis omtrent de ouderdom en de dimensies van de kosmos, het ontstaan van de vormen van leven, het verschijnen van de mens verrijkt hebben. Deze ontdekkingen nodigen ons uit de grootheid van de Schepper des te meer te bewonderen, Hem dank te zeggen voor al zijn werken en voor het inzicht en de wijsheid die Hij wetenschappers en onderzoekers schenkt.” (CKK 283)
Zin en oorsprong
De katholieke Kerk stelt echter nog een andere, diepere vraag dan ”hoe is het heelal en het leven ontstaan?” Het is de vraag naar de zin ervan. En dat is een vraag die de natuurwetenschap niet kan beantwoorden:
”Het gaat er niet alleen om te weten, wanneer en hoe de kosmos feitelijk ontstaan
is, noch wanneer de mens verschenen is, maar het gaat er veeleer om, te ontdekken wat de zin van een dergelijke oorsprong is: of dit ontstaan beheerst wordt door toeval, een blind lot, een anonieme noodzaak, of door een transcendent, intelligent en goed wezen. God genaamd.” (CKK 284)
Het is op die vraag dat de Bijbel een geloofsantwoord formuleert: de wereld is er niet zomaar, God heeft haar gewild, en heeft een heilsplan om deze wereld te redden.
Harmonie of tegenspraak?
De katholieke Kerk zegt dus niet: al het wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan van de aarde en de evolutie van het leven is zinloos, want het is in strijd met de Bijbel; de katholieke benadering is: de vraag naar het bestaan van een schepper en naar de zin van de schepping is van een andere orde dan die van de natuurwetenschappen. Daarom zijn geloof en wetenschap niet met elkaar in tegenspraak, maar vullen ze elkaar juist aan.
De natuurwetenschap kan het bestaan van God met haar methodes niet aantonen, maar ook niet ontkennen. Wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan van de wereld en van het leven is belangrijk, ook voor gelovigen: de grootheid van de schepping laat de grootheid van haar Schepper zien.
Morgen vertel ik je hoe de katholieke Kerk aankijkt tegen de schepping van de mens, en wat de drie belangrijke geloofspunten zijn waaraan de Kerk vasthoudt als het gaat om de schepping.
http://www.katholieknieuwsblad.nl/dagbo ... ick&id=281