Het Fins nader beschouwd

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Het Fins nader beschouwd

Bericht door Rereformed »

Fenomeen schreef:Topics over taal bevallen mij altijd, als je eerste 2 pagina's overslaat valt het best mee.
Ik vind het weer eens verwarrend, zal het de warmte zijn?
Inderdaad, topics over taal zijn interessant en taal is zo vol van verwarring. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe ik je woordje 'weer' moet lezen. Was de weersgesteldheid nu verwarrend, of was het gewoon opnieuw verwarrend? Of neem nou het woordje 'wees'. Iemand kan een wees zijn, maar tegen iedereen kun je zomaar zeggen 'wees niet zo onbeleefd' of 'wees toch eens wat wijzer'. En wanneer je zegt dat iemand iets bewees dan heeft het niets met wezen te maken, zelfs niet met wijzen. Wél iets met het werkwoord wijzen natuurlijk, maar dus niet met het meervoud van het zelfstandig naamwoord wijze. En je kunt zelf wijs zijn, maar ook een wijs uit je hoofd leren en zingen. Als ik een buitenlander was zou ik er hoofdpijn van krijgen.

Nu ben ik ook een buitenlander, maar ik krijg dus van het nederlands geen hoofdpijn, maar heb het jarenlang van het Fins gekregen. Je hebt daar bijvoorbeeld deze woorden:

tuli = hij kwam
tuli = vuur
tuuli = wind
tulli = douane

tulen = ik kom
tulen = van het vuur
tullen = komend

tulee = hij komt
tullee = hij komt misschien
tuulee = het waait

tappaa = hij doodt
tapaa = hij ontmoet

Enfin, indien de hoofdpijn op dit punt nog niet helemaal opgekomen is, dan kan men nog een vluchtige blik werpen op de vervoeging van één enkel werkwoord in het Fins om de smaak te pakken te krijgen:
https://fi.bab.la/taivutus/suomi/saada
Het werkwoord vallita betekent 'heersen'. Verwar het niet met valita, 'kiezen', valittaa, 'klagen', välittää, 'verhandelen, doorgeven, doorseinen', en välitä, 'ergens om geven'.
Born OK the first time
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

LOL @
Rereformed schreef:...
tulee = hij komt
...
Zijn al deze woorden bij uitspraak ook te onderscheiden? Of kies je de betekenis die het meest voor de hand liggend is in die situatie?

/maakt notitie: probeer nooit Fins te leren
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Erg moeilijke taal hoor dat Fins, je bestelt zomaar condooms in een restaurant als je een biefstuk bedoelt of zo, lijkt me erg lastig. 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Balzer schreef: Zijn al deze woorden bij uitspraak ook te onderscheiden?
Dat vroeg ik mij ook af.

Hoe leert men zo'n taal, met Slavische talen heb je nog wel een beetje een aanknopingspunt maar met deze, de Finoegrische (de spellingscontrole zeurt maar volgens mij heet het zo) taalstam is dat toch niet te doen?
En staan de ingredienten van artikelen in de supermarkt ook in het Engels aangegeven?
Van douchegel kon ik 'geeli' oid nog begrijpen maar voor hetzelfde geld sta ik met gootsteenontstopper onder de douche.

Wederom offtopic, maar ach, het is nou wel interessanter dan het topic begon, althans dat vind ik zelf.

Edit:
Wat doe je met Scrabble als je geen 'a' 'e' en 'i' hebt?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Fenomeen schreef: Wat doe je met Scrabble als je geen 'a' 'e' en 'i' hebt?
in finland hebben ze andere blokjes
http://en.wikipedia.org/wiki/Scrabble_l ... ns#Finnish

leuk he wikipedia
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Balzer schreef:LOL @
Rereformed schreef:...
tulee = hij komt
...
Zijn al deze woorden bij uitspraak ook te onderscheiden? Of kies je de betekenis die het meest voor de hand liggend is in die situatie?
Da's nou het enige gemakkelijke aan het Fins: je moet het precies zo uitspreken als het geschreven staat. Dus een dubbele l tweemaal zo lang uitspreken als een enkele. Dit geldt voor alle letters. Dit is voor iemand die het niet gewend is dus in het begin moeilijk. Je snapt niet dat ze verschil horen. Na een tijdje leer je het dat zo'n kleine nuance van essentieel belang is. Vergelijk het met in het Nederlands het verschil tussen 'pit' en 'Piet'. Het Fins kent honderden van zulke gevallen:

riita = ruzie
Riitta = meisjesnaam

kato = kijk
katto = dak

kyllä = ja
kylä = dorp

joukko = groep
Jouko = jongensnaam

kummi =peetouder
kumi = gum, rubber

Miko = jongensnaam
Mikko = andere jongensnaam

Kari = jongensnaam
Karri = andere jongensnaam

massa = massa
Masa = jongensnaam

tonni = ton (hoeveelheid)
Toni = jongensnaam

Joni = jongensnaam
Jonni = andere jongensnaam

laki = wet
lakki = pet, muts

malli = model
Mali = land in Afrika
maali = verf (of eindstreep in sport)

parras = rand
paras = het beste

varas = dief
varras = stok

luoti = kogel
luotti = hij vertrouwde

luotto = krediet
luoto = klein eiland bestaande uit enkel een rotsblok

kulutus = verbruik
kuulutus = bekendmaking

ruuma = ruim (van schip)
ruma = lelijk

ryppy = rimpel
ryyppy = slok

seura = gezelschap
seuraa = volg

tuki = steun
tukki = balk

enzovoort, enzovoort... :shock:
/maakt notitie: probeer nooit Fins te leren
:lol:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:Erg moeilijke taal hoor dat Fins, je bestelt zomaar condooms in een restaurant als je een biefstuk bedoelt of zo, lijkt me erg lastig. 8)
Je zit er niet ver naast. Ik had een Engelse vriend die de winkel in ging en het kassameisje vroeg om 'näkit' (meervoud van näkki'). Het meisje liep een beetje rood aan en haalde een pakketje condooms van het merk 'näkki'. Mijn Engelse vriend bedoelde nakit, worstjes.

Lastig is overigens het grootste eufemisme dat je over het Fins kunt uitspreken.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 01 aug 2008 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Zie je, je bestelt worstjes en krijgt iets dat er omheen moet. :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

collegavanerik
Superposter

Lekkere finse muziek (en nu eens geen Sibelius) :D

:headbang: Teräsbetoni - Missä miehet ratsastaa :headbang:

tekst en vertaling in het engels (ook leuk als je toch fins wil leren)
http://lyricstranslations.com/eurovisio ... -ratsastaa
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 01 aug 2008 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

Rereformed schreef:Da's nou het enige gemakkelijke aan het Fins: je moet het precies zo uitspreken als het geschreven staat. Dus een dubbele l tweemaal zo lang uitspreken als een enkele.
...
kato = kijk
katto = dak
...
En hoe dan in het bovenstaande voorbeeld? De t is een plofklank (plosief geloof ik) waarbij je lucht laat ontsnappen tussen tong en tanden. Hoe kun je dat tweemaal zo lang doen? Als je de lucht langzamer laat ontsnappen wordt de klank alleen maar zachter, niet langer.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Misschien dat hier dan de a langer klinkt in het woord met een enkele t, net als bij ons?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Balzer schreef:
Rereformed schreef:Da's nou het enige gemakkelijke aan het Fins: je moet het precies zo uitspreken als het geschreven staat. Dus een dubbele l tweemaal zo lang uitspreken als een enkele.
...
kato = kijk
katto = dak
...
En hoe dan in het bovenstaande voorbeeld? De t is een plofklank (plosief geloof ik) waarbij je lucht laat ontsnappen tussen tong en tanden. Hoe kun je dat tweemaal zo lang doen? Als je de lucht langzamer laat ontsnappen wordt de klank alleen maar zachter, niet langer.
Plosieven, inderdaad, in het fins enkel de t, k en p. Je houdt je tong een moment langer tegen je gehemelte (of tanden), of je lippen op elkaar voordat je de lucht eruit laat komen. Het is niet zo moeilijk. In het nederlands of engels heb je hetzelfde effect, bijvoorbeeld wanneer je probeert uit te spreken 'a black cow', een 'rubber rand', een 'dakkappel'.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:Misschien dat hier dan de a langer klinkt in het woord met een enkele t, net als bij ons?
Nee, klinkers schrijf je in het fins ook enkelmalig of dubbel, al naar gelang de lengte dat je ze moet uitspreken.

Je hebt dus
mali, een woord dat je als het nederlands zou zijn zou schrijven: mallie
en maali, een woord dat je in het nederlands zou schrijven als malie.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Intrigerend. Dan vraag ik me af hoe je een enkele y uitspreekt ten opzichte van yy.

Nee, achteraf logisch eigenlijk, ook gewoon een herhaling. En is de y een ie-klank? En is dan bijvoorbeeld y onze ie zoals in Piet en i een korte klank, als in vis?
Laatst gewijzigd door Kitty op 01 aug 2008 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

collegavanerik
Superposter

Rereformed schreef: Plosieven, inderdaad, in het fins enkel de t, k en p. Je houdt je tong een moment langer tegen je gehemelte (of tanden), of je lippen op elkaar voordat je de lucht eruit laat komen. Het is niet zo moeilijk. In het nederlands of engels heb je hetzelfde effect, bijvoorbeeld wanneer je probeert uit te spreken 'a black cow', een 'rubber rand', een 'dakkappel'.
het mooie van het fins vind ik dat de r zo lekker rolt.
Afbeelding Hebr 6:
Plaats reactie