Warmbloedige vissen.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chromis
IT Tech. & Moderator

Warmbloedige vissen.

Bericht door chromis »

http://science.slashdot.org/article.pl? ... 146&tid=14
slashdot schreef: DIY News writes "Scientists now have direct evidence that the north Pacific salmon shark maintains its red muscle at 68-86 degrees Fahrenheit, much warmer than the 47 F water in which it lives. The elevated muscle temperature presumably helps the salmon shark survive the cold waters of the north Pacific and take advantage of the abundant food supply there. The heat also appears to factor into the fish's impressive swimming ability."
Het is altijd verrassend om te zien dat dergelijke evolutionaire ontwikkelingen worden ontdekt, maar eigenlijk is het ook wel logisch.

Logisch?

Want als vissen wel een kenmerk hebben, dan is het in ieder geval geen warmbloedigheid. Maar uiteindelijk zijn er ook vissen zonder schubben zeg maar, en dat wordt door mijn oude biologieboek ook als kenmerk van vissen (pisces) gezien.

http://www.ecnca.org/Animals/Fish/Fish_ ... istics.htm
1. They are ectothermic, aquatic vertebrates.

2. Their skin is generally covered with scales.

3. Their limbs are modified into fins for swimming.
Kevin is een vis in mijn aquarium. Een meerval. Zijn vinnen zijn minder geschikt om te zwemmen. Maarja, hij zit voornamelijk op de grond of met z'n zuignap tegen de ruit.

Uiteindelijk zijn het de kenmerken "Wat is een vis?" en wellicht ook wel "wat is een zoogdier?" die het ons wellicht moeilijk maken om dieren te categoriseren. Vast wel een biologische discussie waard.

Als aquariumliefhebber ben ik bewust van naamsveranderingen van bv. vissen. Sommigen worden ineens onderverdeeld in een andere tak. Dwz: andere soorten krijgen ineens een andere genusnaam ofzo. Of er zijn soorten die zich kruisen.

Uiteindelijk krijg je dan de vraag "wat is een soort?". Maar ik vraag me af in hoeverre deze vraag relevant is tot het begrijpen van evolutie. Wat ik bedoel probeer ik hier uit te leggen;

Eigenlijk is het best moeilijk om onderscheid te maken tussen soorten omdat onderscheid eigenlijk een puur menselijke abstractie is van het leven. Want de mens plaatst graag in hokjes; we delen leven in soorten op.

Niet geheel onlogisch natuurlijk, maar uiteindelijk; wat als er uiteindelijk iets evolueert uit soort X dat soort Z heet? Want uiteindelijk zullen kenmerken langzaam veranderen als we de lijn van dieren van X tot Z bekijken. Wanneer is een dier uit de complete reeks voorgangers nou X of Z? Wanneer heeft een dier pootjes? Als ze 1 cm zijn? 2? 5? Wanneer hij erop kan lopen? Wanneer noemen we iets een tetrapod? Inderdaad - het zijn allemaal menselijke categorisaties.

Uiteindelijk vervagen de grenzen van diersoorten eigenlijk toch,

En in die geest vind ik de discussies over macro evolutie, en met name de klachten van creationisten nogal onzin; zoals gewoonlijk beroepen creationisten zich weer op iets dat eigenlijk gewoon een menselijke abstractie is. Een abstractie die ergens, eigenlijk toch wel (als je het mij vraagt) het begrip van evolutie in de weg zit.

Ik denk dat evolutie makkelijker te begrijpen is als we niet zoveel notie nemen van de huidige (menselijke) onderverdelingen van het huidige leven.

Wat vinden jullie?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Helemaal mee eens, eigenlijk is de onderverdeling van groepen gekomen nog voordat DNA-vergelijking mogelijk was hieruit valt veelal een betere verwantschap te halen, bovendien zeggen de uiterlijke kenmerken weinig over de verlopen evolutielijn neem de synchrone ontwikkeling van niet verwante dieren zoals wolf en (inmiddels uitgestorven)buidelwolf en wat te denken van een dolfijn het is toch net een vis(voor de leek).
Ik discussieer nog zelden met creationisten, als iemand ervoor kiest zichzelf voor de gek te houden, so what? Ik heb ook niet het idee dat ze echt ver komen met hun pogingen het steeds weer te proberen, behalve dan Harun Yahya naar zijn enorme achterban maar ja die is voorlopig nog wel effe bezig voor dat hij een verhaal heeft die in een lijn ligt met het verhaal van zijn favoriete schrijver.
PietV.
Erelid

Re: Warmbloedige vissen.

Bericht door PietV. »

chromis schreef:
Ik denk dat evolutie makkelijker te begrijpen is als we niet zoveel notie nemen van de huidige (menselijke) onderverdelingen van het huidige leven.

Wat vinden jullie?
Beste Chromis,

Leuk dat je meervallen in een aquarium hebt. Hoeveel ruimte geef je hun? De menselijke onderverdelingen zijn inderdaad menselijk. Het maakt het ook wat gemakkelijker. Maar ik ben het met je eens dat het evolutionair gezien kort door de bocht is.

Slijkspringers, longvissen, Latimeria eerst een leuke plek zoeken en daarna verder debatteren. Je ziet constant dat soort 1 heel goed ergens anders terecht kan. Kijk je over deze grenzen heen dan zie je evolutie veel beter.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Vandaag een stukje in de volkskrant hierin werd de nieuwe indeling Nederlandse flora
behandelt, deze word nu ook meer benadert vanuit de genetische verwantschap.
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

Over alles wat groeit en ons steeds maar weer boeit. Evolutie in aktie.

http://www.cnn.com/2005/TECH/science/10 ... index.html

De biologe Lynn Margulis lanceerde ooit het idee dat chloroplasten en mitochondrien die in de eukaryote cel voorkomen, ooit op zich staande organismen waren. Als gevolg van een symbiose met de voorouder van de eukaryote cel zijn deze in ons de moderne cel terecht gekomen, en op dit moment kunnen beiden niet meer zonder elkaar. Hiervoor is in de loop der jaren al een aanzienlijke hoeveelheid aanwijzingen verzameld en het idee is nu algemeen geaccepteerd.
Het bovenstaande onderzoek toont nog eens aan dat het proces bij het beschreven organisme opnieuw plaats vindt.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
chromis
IT Tech. & Moderator

Re: Warmbloedige vissen.

Bericht door chromis »

tjeerdo schreef:
Leuk dat je meervallen in een aquarium hebt. Hoeveel ruimte geef je hun?
Ik heb er maar een paar, de bodemoppervlakte van mijn aquarium is 175x50 met genoeg open plekken en vooral houtholtes waar ze in kunnen kruipen. ;)
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie