fabeltjes over Jezus Christus

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Wie is Jezus Christus?

Een mythe
14
30%
Een verzindsel, genoemd in de bijbel
1
2%
Een man, die 2000 jaar geleden geleefd heeft
10
22%
Iemand die goed geleefd heeft
0
Geen stemmen
Een Joodse profeet
1
2%
De stichter van het Christendom
0
Geen stemmen
De Zoon van God
10
22%
Jezus is voor mij ... (schrijf je reactie op dit forum)
10
22%

Totaal aantal stemmen: 46

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

pastor wrote:
Ook het voorbeeld van reincarnatie wordt soms in bijbelteksten gelezen, maar die gedachte vindt eigenlijk nergens een bodem. En al helemaal niet bij Elia. Een persoon die terugkomt, is geen bewijs van reincarnatie. En je komt in de reincarnatie theorie nooit terug als dezelfde persoon.

Neen! Dat doet Elia dus ook niet. Hij wordt geboren als Johannes, zijn ouders zijn Zacharias en Elisabeth. De 'Engel des Heeren' die tot Zacharias sprak zei: '17 En hij zal voor Hem heengaan, in den geest en de kracht van Elias, '
En Jezus zei over Johannes: 'Hij IS Elia die komen zou!'
Het is overduidelijk dat Johannes in een vorig leven Elia was (volgens de bijbel natuurlijk, niet volgens mij ) De bijbel beschrijft hier een heel nauwkeurig geval van reïncarnatie (waarmee ik dus nogmaals zeg dat ik er zelf niet in geloof, maar wel dat de bijbel hierover voor de verandering eens wél duidelijke taal spreekt)

DUS! Nogmaals. Welke Jezus? Die van de esoterici, of die van traditionele christenen?

Een vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Devious schreef:
pastor schreef: Hopelijk is het zo iets duidelijker geworden.
Kortom, en nogmaals; De Drie-eenheidsleer, een begrip dat alleen door middel van ingewikkelde exegese (woordgegoochel) uitgelegd kan worden, en daarom volgens mij volkomen onbijbels is. Ruim 1 miljard christenen geloofd in een Jezus die niet duidelijk in de bijbel voorkomt.

Een vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

jHenosch schreef: [Dat wij moet boeten voor fouten van anderen geloof je wel ?
Nee, natuurlijk niet.
Ik geloof niet in een God die mij maakt met een schuld die ik nooit kan inlossen. Ik dacht dat dat intussen hier wel duidelijk was.

Maar voordat je verder vraagt, reageer nou eens inhoudelijk op de gestelde vragen: waarom bloedoffer, waarom noodzaak? waarom een dergelijk bizar plan?

Ik heb een vermoeden....maar wacht nog even :wink:
C'est le ton qui fait la musique
bad_religion

Re: Discrepanties rondom de opstanding.

Bericht door bad_religion »

Devious schreef:Hoe snel kan mythevorming en verschil tussen 'getuigen'verklaringen optreden?

DISCREPANTIES RONDOM DE OPSTANDING.

Wanneer bezochten de vrouwen het graf?
Mattheüs: ‘Bij het aanbreken van de eerste dag.’ (28:1)
Marcus: ‘heel vroeg toen de zon juist op was.’ (16:2)
Lucas: ‘zeer vroeg in de morgen.’ (24:1)
Johannes: ‘Het was nog donker.’ (20:1)

Wie waren deze vrouwen?
Mattheüs: Maria Magdalena en de andere Maria. (28:1)
Marcus: Maria Magdalena, Maria de moeder van Jakobus, en Salóme, (16:1)
Lucas: Maria Magdalena, Johanna, Maria de moeder van Jakobus en andere vrouwen. (24:10)
Johannes: Maria Magdalena. (20:1)

Waarvoor kwamen ze naar het graf?
Mattheüs: Om naar het graf te kijken. (28:1)
Marcus: Ze hadden het graf reeds gezien. (15:47) ‘Kochten welriekende kruiden…Om Hem te gaan balsemen.’ (16:1)
Lucas: Ze hadden het graf reeds gezien. (23:55) Ze kwamen met de kruiden die ze eerder al hadden klaargemaakt. (24:1)
Johannes: Het lichaam was al gebalsemd door Jozef van Arimatea en Nicodémus, voordat ze arriveerden. (19:39)

Was het graf open toen ze arriveerden?

Mattheüs: Nee. (28:2)
Marcus: Ja. (16:3)
Lucas: Ja. (24:2)
Johannes: Ja. (20:1)

Wie waren al bij het graf toen ze arriveerden?
Mattheüs: Eén engel (aangekondigd door een aardbeving, en hij straalde als een bliksemschicht). (28:2)
Marcus: Een jongeman. (16:5)
Lucas: Twee mannen. (14:4)
Johannes: Twee engelen. (20:12)

Waar zat(en) de boodschapper(s)?
Mattheüs: De engel zat op de steen. (28:2)
Marcus: De jongeman zat binnenin de graftombe, aan de rechterkant. (16:5)
Lucas: De twee mannen stonden binnenin de graftombe. (24:4)
Johannes: De twee engelen zaten aan het hoofd en voeteneinde van de plaats waar Jezus was opgebaard. (20:12)

Wat zei(den) de boodschapper(s)?
Mattheüs: ‘Hij hoeft niet bevreesd te zijn; ik weet dat gij Jezus zoekt, de gekruisigde. Hij is niet hier. Hij is verrezen zoals Hij gezegd heeft; Komt zien naar de plaats waar Hij gelegen heeft. Gaat nu terstond aan zijn leerlingen zeggen: Hij is verrezen van de doden, en nu gaat Hij u voor naar Galilea; daar zult hij Hem zien. Dat had ik u te zeggen.’ (28:5-7)
Marcus: ‘Schrikt niet. Hij zoekt Jezus de Nazarener, die gekruisigd is. Hij is verrezen. Hij is niet hier. Kijk, dit is de plaats waar men Hem neergelegd had. Gaat aan Zijn leerlingen en aan Petrus zeggen: Hij gaat u voor naar Galilea: daar zult ge Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.’ (16:6-7)
Lucas: ‘Wat zoekt ge de levende bij de doden? Hij is niet hier. Hij is verrezen. Herinnert u, hoe Hij nog in Galilea tot u gezegd heeft: De mensenzoon moet overgeleverd worden in zondige mensenhanden en aan het kruis geslagen, maar op de derde dag verrijzen.’ (24:5-7)
Johannes: ‘Vrouw, waarom schreit ge?’ (20:13)

Vertelden de vrouwen wat ze hadden meegemaakt?
Mattheüs: Ja; ‘Terstond gingen zij weg van het graf,… en haastten zich het nieuws aan Zijn leerlingen over te brengen.’ (28:8)
Marcus: Nee; ‘Uit vrees zeiden ze er niemand iets van.’ (16:8)
Lucas: Ja; ‘Zij keerden terug van het graf en brachten alles over aan de elf, en aan al de anderen.‘ (24:9)
Johannes: Ja; ‘Maria Magdalena ging aan de leerlingen berichten dat zij de Heer gezien had, en wat Hij haar gezegd had.’ (20:18)

Toen Maria terugkeerde van het graf, wist zij dat Jezus was opgestaan?
Mattheüs: Ja. (28:7)
Marcus: Ja. (16:10)
Lucas: Ja. (24:6-9,23)
Johannes Nee. (20:2)

Wanneer zag Maria Jezus voor het eerst?
Mattheüs: Voordat ze terugkeerde naar de discipelen. (28:9)
Marcus: Voordat ze terugkeerde naar de discipelen. (16:9,10)
Johannes: Nadat ze terugkeerde naar de discipelen. (20:2)

Aan wie verscheen Jezus het eerst, na de vrouwen?
Mattheüs: Elf leerlingen. (28:16,17)
Marcus: Eerst aan twee discipelen die te voet waren naar buiten, later aan elf. (16:12,14)
Lucas: Aan twee discipelen te Emmaüs, en later aan de elf. (24:13,36)
Johannes: Tien discipelen, Thomas was niet aanwezig. (20:19,24)
Paulus: Hij verscheen eerst aan Kefas, en daarna aan de twaalf. (Twaalf? Dat kan niet want Judas was al dood.) (1 Korintiërs 15:5)

Waar verscheen Jezus voor het eerst aan de discipelen?
Mattheüs: Op een berg in Galilea. (28:16,17)
Marcus: Eerst aan twee die buiten liepen, later aan elf toen ze aan tafel zaten. (16:12,14)
Lucas: In Emmaüs. Later aan de anderen in Jeruzalem. (24:31,36)
Johannes: S’avonds in de verblijfplaats der leerlingen. (20:19)

Geloofden de discipelen de twee mannen?
Marcus: Nee. (16:13)
Lucas: Ja. (24:34, het is de groep die hier spreekt, niet de twee.)

Wat gebeurde er tijdens de verschijning?
Mattheüs: Discipelen wierpen zich neer in aanbidding, sommigen twijfelden, Jezus sprak hen toe: ‘Gaat dus, en maak alle volkeren tot mijn leerlingen.’. (28:17-20)
Marcus: Jezus maakte hun een verwijt, en sprak tot hen: ‘Gaat uit… en verkondig het evangelie aan heel de schepping.’ (16:14-19)
Lucas: Jezus verschijnt incognito, verdwijnt plotseling, materialiseert zomaar uit het niets, gaat samen met de discipelen dineren en wordt ten hemel opgenomen. (24:13-51)
Johannes: Jezus passeert gesloten deur, de discipelen reageren verheugd, Jezus blaast over hen en zegt: ‘Ontvangt de heilige Geest…...’

Bleef Jezus nog lang op aarde?
Marcus: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (16:19)
Lucas: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (24:50-52)
Johannes: Ja, minstens acht dagen. (20:26, 21:1)
Handelingen: Ja, minstens veertig dagen (1:3)

Wil de 'ware' Jezus opstaan, die van Mattheus, die van Marcus, die van Lucas, die van Johannes, of die van Paulus?

Vriendelijke groet....
De "ware" Jezus is een leuk debat geworden sinds er mensen zijn die de evangeliën van Filipus en Tomas hebben ontdekt. Als je de bijbel leest is Matheüs de mooiste om te lezen, wollig taalgebruik en één met de meest ongeloofwaardige stunts. Matheüs is schitterend om te reciteren, echt een boekwerkje dat dient voor kerst, pasen, mooi voor in de liturgie. In Matheüs komen veel texten in voor waarop christenen zich graag beroepen.

Tomas (en Johannes ?) hebben één prachtige overeenkomst, naar mijn weten komen voorspellingen van de eindtijd geheel niet voor, zeker niet in Tomas...

Sommige historici, waaronder ook vrijdenkende christenen, plaatsen Johannes, Tomas en Jezus als tijdgenoten, terwijl andere evangeliën naderhand zijn geschreven. Vast staat dat de kerk het evangelie van Tomas niet in de bijbel heeft gezet, omdat het de theorie van Jezus als zoon van god op losse schroeven zet, terwijl het evangelie van Tomas buitengewoon veel invloed heeft gehad, vooral op de Joodse opstandelingen sektes.

Jezus vredelievend ? Beetje raar is dan dat hij sommige van zijn discipelen onder de Zeloten zoekt, dit was een gewapende opstandelingen sekte, zelfs gevreest door de Romeinen. Het Joods establishment "hulde" met de Romeinen, en dan staat er in de bijbel dat Jezus het tempelplein in z'n eentje schoonveegte (???) Ik zou zeggen, ga maar eens naar het Capitol en probeer deze ongewapend "schoon te vegen".

Paulus is helemaal grappig, er van uitgaande dat het christendom van origine Joods was, is Paulus "de kerkvader" een vreemde eend in de bijt, hij is immers Romein. Paulus kreeg de opdracht de volgelingen van deze Joodse sekte te vervolgen. Bij iedere volgeling die hij doodde creerde Paulus nieuwe martelaren. Onderweg naar Damascus zach hij het licht ("Paulus waarom vervolgt gij Mij""), als je een sekte niet kan uitroeien, tranformeer deze dan. Volgens het verhaal ging Paulus als een bekeert man het christendom predikken, ja, een ver-Romeinste religie met duidelijke links naar het patriarch en het Latijns rechtstelsel. (Lees voor de grap Korinthe maar, waar Paulus, volgens standaard van deze tijd, zich ontpopt als een vrouwenhatertje.......

En nu wordt het nog leuker, Jezus heeft diverse malen gezegd dat de Joodse wettten stuk voor stuk geldig blijven tot de eindtijd. Kosher eten en besnijdenis hoorde hier ook bij. Voor sommige te bekeren volken was het christendom een mooi alternatief, maar het kosher eten e.d. viel niet in goede smaak. Denk eens aan de Galaten (Kelten), de hele wederopstanding paste perfect bij de Keltische opvattingen over leven en dood, martelaar zijn was prachtig voor de Kelten. (Wannneer men het oude Keltische christendom uit Ierland bestudeert wijkt dit enigzins veel af van de Rooms Katholieke opvattingen van waaruit alle huidige kerken derivaten zijn). Maar Kleten aten graag onreine dieren, dus het christendom moest wederom gemanipuleert worden....

In de breifwisseling van het NT is duidelijk het conflict te zien tussen de SYNAGOGE in Jeruzalem, en de verse vernieuwde kerk van Paulus (en Petrus). Uiteindelijk heeft de (romeinse) chrtelijke opvatting gewonnen, puur voor expansie. Net als bij de evangeliën zijn er ook brieven uit de bijbel weggelaten, anders werd het te duidelijk dat het christelijk geloof slechts een Romeins gorienteerd substraat is van de orginele joods messiaanse sekte...

Vandaag de dag beroepen veel christelijke kerken zich op hun originaliteit en veel van deze verfoeien de Rooms Katholieke kerk. Dit is op z'n zachts gezegd nogal wonderbaarlijk, de riten en de vormen zijn dan wel verandert, hier en daar een add-on, maar de doctrines zijn vrijwel dezelfde als die van de rooms katholieke kerk ( met hier en daar een uitzondering). Uiteindelijk zijn alle kerken een substraat van de romeinse interpretatie van Jesus etc.

NB : Ik sta er geheel voor open dat sommige dingen hierboven beschreven misschien niet juist zijn of discutabel zijn, ik heb proberen weer te geven wat ik in veel boeken over dit onderwerp heb gelezen. Besef echter, dat wanneer je bovenstane discutabel vind dat dit voornamelijk is veroorzaakt door de ongelovelijke geschiedenis vervalsing die zoals het lijkt altijd gepaart gaat met de introductie van een nieuw geloof.
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

Nou twee dingen even ter discussie

1. Paulus is Romeins staatsburger, maar ook Jood. Hij heeft naar eigen zeggen een gedegen Joodse opleiding. En iedere hisroricus herkent een Joodse stijl van debatteren. Paulus gaat alleen op het allerlaatste op zijn Romeins staatsburgerschap staan. En dat dan nog omdat hij met de keizer wil spreken. Gaan naar Rome is voor hem een grote wens. Juist om daar de gemeente te steunen.

2. De protestantse kerk gaat helemaal niet meer tegen de Rooms Katholieke in. Dat is een achterhaald station.

Groeten,

pastor
Ik geloof. Kom mijn ongeloof te hulp.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

pastor schreef: 1. Paulus is Romeins staatsburger, maar ook Jood. Hij heeft naar eigen zeggen een gedegen Joodse opleiding. En iedere hisroricus herkent een Joodse stijl van debatteren. Paulus gaat alleen op het allerlaatste op zijn Romeins staatsburgerschap staan. En dat dan nog omdat hij met de keizer wil spreken. Gaan naar Rome is voor hem een grote wens. Juist om daar de gemeente te steunen.

2. De protestantse kerk gaat helemaal niet meer tegen de Rooms Katholieke in. Dat is een achterhaald station.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =9816#9816
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =9815#9815
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =9814#9814

Hier een paar van mijn punten waar niet op gereageerd is.
Sorry als ik drammerig overkom :wink: .

Vriendelijke groet...
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Code: Selecteer alles

Bleef Jezus nog lang op aarde? 
Marcus: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (16:19) 
Lucas: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (24:50-52) 

Wil de 'ware' Jezus opstaan, die van Mattheus, die van Marcus, die van Lucas, die van Johannes, of die van Paulus? 
vooral die laatste discrepantie verbaast me, want die is erg groot, de voorgaande vind ik heel goed mee te leven, omdat het persoonlijke menselijke getuigenverslagen zijn, die nou eenmaal kunnen verschillen.

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat Hij daarna alleen maar als visoenen is verschenen aan de discipelen, zoals Hij ook als visoen, geestverschijning Thomas Zijn handwonden liet zien !!
Laatst gewijzigd door jHenosch op 26 mei 2005 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bad_religion schreef: Onderweg naar Damascus zach hij het licht ("Paulus waarom vervolgt gij Mij""),
Oh ja, die is ook leuk.
handelingen 9:7 7 En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende.
Handelingen 22:9 En die met mij waren, zagen wel het licht, en werden zeer bevreesd; maar de stem Desgenen, Die tot mij sprak, hoorden zij niet.

En na al die discrepanties vind men het nog vreemd dat ik het christelijke geloof niet omarm. Werkelijk ongelovelijk dat mijn leven vroeger geheel in dienst stond van dit rommelige geschrift. Er is mij te veel geloof nodig om christen te zijn.

Vriendelijke groet....
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

vooral die laatste discrepantie verbaast me, want die is erg groot, de voorgaande vind ik heel goed mee te leven, omdat het persoonlijke menselijke getuigenverslagen zijn, die nou eenmaal kunnen verschillen.
Of gemanipuleerd zijn, om de politieke agenda van bepaalde (kerkelijke) heesers te bevestigen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

jHenosch schreef:Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat Hij daarna alleen maar als visoenen is verschenen aan de discipelen, zoals Hij ook als visoen, geestverschijning Thomas Zijn wonden liet zien !!
Ja, maar waarom staat dat er niet bij? De bijbel is geen bouqetreeksromannetje die je naast je neer kan leggen als het slecht geschreven is. Neen, het is een geschrift waarvan gepretendeerd wordt dat het geïnspireerd is door Degene die het andromedastelsel zo even uit Z'n mouw schudde. Als men pretendeerd dat het boek Goddelijk geïnspireerd is, dan is het volkomen logisch dat ik er dan niet zulke knullige vergissingen in wil zien. Als er al zoveel kleine details niet kloppen, of van elkaar verschillen, waarom zou het Boek dan op de 'belangrijkere' punten wel betrouwbaar zijn?
Het versterkt de mening dat het gewoon 'wishfull thinking' is.

Vriendelijke groet....
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Devious schreef:
bad_religion schreef: Onderweg naar Damascus zach hij het licht ("Paulus waarom vervolgt gij Mij""),
Oh ja, die is ook leuk.
handelingen 9:7 7 En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende.
Handelingen 22:9 En die met mij waren, zagen wel het licht, en werden zeer bevreesd; maar de stem Desgenen, Die tot mij sprak, hoorden zij niet.

En na al die discrepanties vind men het nog vreemd dat ik het christelijke geloof niet omarm. Werkelijk ongelovelijk dat mijn leven vroeger geheel in dienst stond van dit rommelige geschrift. Er is mij te veel geloof nodig om christen te zijn.

Vriendelijke groet....
Dat gaat over verschillende dingen, dat zie je verkeerd.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Sorry JHenosch. het gaat toch echt over dezelfde gebeurtenis. En in de ene versie horen ze de stem wel, maar in de andere horen ze de stem niet. Duidelijk toch?
De stem:
Handelingen 9 hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij?
5 En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan
.
Handelingen 22: en ik hoorde een stem, tot mij zeggende: Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij?
8 En ik antwoordde: Wie zijt Gij, Heere? En Hij zeide tot mij: Ik ben Jezus, de Nazarener, Welken gij vervolgt.

Spring hoog, spring laag, het maakt geen verschil. Het gaat hier toch echt om dezelfde stem die spreekt.
Ik ben benieuwd naar de hele ingewikkelde uitleg die dit recht moet breien :wink:

Vriendelijke groet....
Laatst gewijzigd door Devious op 27 mei 2005 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

jHenosch schreef: Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat Hij daarna alleen maar als visoenen is verschenen aan de discipelen, zoals Hij ook als visoen, geestverschijning Thomas Zijn handwonden liet zien !!
De ongelovige Tomas, zoals in de kerk gemanipuleerde(?) evangeliën staat ?
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

Devious schreef: Bleef Jezus nog lang op aarde?

Je kunt het verhaal nog ingewikkelder maken. Lees eens het slot van Mattheus. Daar gaan de discipelen naar Galilea en ontmoeten Jezus. Vindt daar de hemelvaart plaats?
Marcus heeft in eerste instantie helemaal geen hemelvaart, dit is later toegevoegd. Waarom zouden mensen, die het later bijschrijven niet de 40 dagen van Lucas hebben overgenomen. Zou een kleine moeite zijn geweest.
Lucas heeft geen tijdsaanduiding in het evangelie. Maar let op: Handelingen is niet geschreven door Paulus, zoals bovenstaande conclusie doet vermoeden, maar door dezelfde Lucas. Waarom zou hij zichzelf tegen willen spreken. Of is hier helemaal geen sprake van tegenstrijdigheid.
Tot slot Paulus. Deze schrijft trouwens als eerste. De evangelien zijn van latere datum. En Paulus schrijft al van Jezus verschijningen aan diverse groepen. Maar hij noemt er weer geen tijden bij.

Kortom: de bijbel noemt maar een maal een exact aantal dagen, en dat is in Handelingen. 40 dagen. In de overige gevallen blijft het een open verhaal. Maar alle evangelien noemen verschijningen. En zou het niet daarom draaien. Alle schrijvers willen vertellen, dat Jezus is opgestaan en verschenen aan mensen. En ze noemen allemaal daar hun eigen verhalen. Soms lijken die elkaar tegen te spreken, maar ze spreken allemaal voor de opstanding.

Met vriendelijke groet,

pastor

Hieronder lees je hoe belangrijk die opstanding voor Paulus, voor mij en voor jou kan zijn.

1 ¶ Broeders en zusters, ik herinner u aan het evangelie dat ik u verkondigd heb, dat u ook hebt aangenomen, dat uw fundament is
2 en uw redding, als u tenminste vasthoudt aan de boodschap die ik u verkondigd heb. Anders bent u tevergeefs tot geloof gekomen.
3 Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat,
4 dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat,
5 en dat hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen.
6 Daarna is hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, van wie er enkelen gestorven zijn, maar de meesten nu nog leven.
7 Vervolgens is hij aan Jakobus verschenen en daarna aan alle apostelen.
8 Pas op het laatst is hij ook aan mij verschenen, aan het misbaksel dat ik was.
9 Want ik ben de minste van de apostelen, ik ben de naam apostel niet waard omdat ik Gods gemeente heb vervolgd.
10 Alleen dankzij zijn genade ben ik wat ik ben. En zijn genade is bij mij niet zonder uitwerking gebleven. Integendeel, ik heb harder gezwoegd dan alle andere apostelen, niet op eigen kracht maar dankzij Gods genade.
11 Hoe dan ook, of zij het nu zijn of ik, wij verkondigen allemaal dezelfde boodschap, en door die boodschap bent u tot geloof gekomen.
12 ¶ Maar wanneer nu over Christus wordt verkondigd dat hij uit de dood is opgewekt, hoe kunnen sommigen van u dan zeggen dat de doden niet zullen opstaan?
13 Als de doden niet opstaan, is ook Christus niet opgewekt;
14 en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos.
15 Dan blijkt dat wij als getuigen van God over hem hebben gelogen, omdat we verklaard hebben dat hij Christus heeft opgewekt–want als er geen doden worden opgewekt, dan kan hij dat niet hebben gedaan.
16 Wanneer de doden niet worden opgewekt, is ook Christus niet opgewekt.
17 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden
18 en worden de doden die Christus toebehoren niet gered.
19 Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn.
20 ¶ Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen.
21 Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens.
22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.
23 Maar ieder op de voor hem bepaalde tijd: Christus als eerste en daarna, wanneer hij komt, zij die hem toebehoren.
Ik geloof. Kom mijn ongeloof te hulp.
Devious
Erelid
Contacteer:

De bijbel is mensenwerk.

Bericht door Devious »

Kan allemaal best zijn, maar de verschillen staan er, hoe je het ook wend of keert. Van de bijbel wordt gepretendeerd dat deze geïnspireerd is door de Heilige Geest. Waarom maakt de Heilige Geest dan zoveel vergissingen. Een logische conclusie is dan dat de bijbel helemaal niet is geïnspireerd door een Goddelijke Heilige Geest, maar gewoon mensenwerk is, zoals ieder ander boek. Van mensen is het logisch dat ze fouten maken, maar van een Heilige Geest mag perfectie verwacht worden, en in de bijbel (noch Koran) vind ik perfectie.
Ik ben heel blij dat ik geen advocaat van de bijbel ben. Dat is een bij voorbaat verloren zaak, begin ik steeds meer van overtuigd te raken.

Vergeet ook niet de andere opmerkingen en vragen te beantwoorden die gesteld zijn in dit topic (en waar nog niet op geantwoord is).
Hier enkele voorbeelden.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =9816#9816
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =9815#9815

Een vriendelijke groet....
Plaats reactie