Geloof schreef:Abiogenese is complete onzin. Het is nooit bewezen.
Mijn beste Geloof, leuk dat je er weer bent. We (ik ook) hadden de moed eigen al een beetje opgegeven: het is helaas een bekende en
zeer vaak gebruikte taktiek om met veel tamtam discussies te beginnen en die halverwege stilletjes te verlaten. Gelukkig ben jij uit ander hout gesneden.
Maar je moet natuurlijk wel netjes blijven redeneren. Je verwart nu 'is nooit bewezen' met 'zal nooit bewezen worden'; en passant verketter je net wetenschappelijk onderzoek dat zeer beslist
geen onzin is. Moeilijk onderzoek, dat continu bijleert en nieuwe hypothesen moet bedenken. Net doen alsof het hopeloos is en nooit wat op zal leveren is een god of the gaps-argument. (Dat jij trouwens oplost door die god als antwoord te postuleren. Ik zou dus niet al te hard lachen, als ik jou was.)
Sorry, moet ff lachen om deze bewering. Had niet verwacht dat ik dat ooit uit de mond van een Freethinker zou horen.
Het is beter als je je enthousiasme wat tempert en wat volwassener dicussiëert. Het klinkt namelijk nogal dom. Het onderstaande verhaal ben ik ook pas een paar weken geleden voor het eerst tegengekomen; gebrek aan kennis is geen schande en kan je ook op een wat normaler manier te berde brengen.
Er klopt gewoon helemaal niets van dit hele experiment, de condities die werden GEMAAKT, kwamen niet overeen met de condities waarvan men denkt zoals die IN HET BEGIN waren.
Ik stel voor dat je het hele verhaal nog eens rustig leest. Het originele experiment uit 1953 ging uit van omstandigheden die naar later bleek waarschijnlijk niet de juiste waren. Maar in variaties van het Miller-experiment---met andere gassen, enzovoort---kon met allerlei moleculen fabriceren. Punt was echter dat de gassen in die kunstatmosfeer niet de gassen waren uit vulkanen en dat je niet die verscheidenheid aan stoffen kon maken. Tot er dus onderzoek werd gedaan aan de universiteit van Waterloo:
More recent results may question these conclusions. The University of Waterloo and University of Colorado conducted simulations in 2005 that indicated that the early atmosphere of Earth could have contained up to 40 percent hydrogen---implying a much more hospitable environment for the formation of prebiotic organic molecules. The escape of hydrogen from Earth's atmosphere into space may have occurred at only one percent of the rate previously believed based on revised estimates of the upper atmosphere's temperature.[2] One of the authors, Prof. Owen Toon notes: "In this new scenario, organics can be produced efficiently in the early atmosphere, leading us back to the organic-rich soup-in-the-ocean concept... I think this study makes the experiments by Miller and others relevant again." Outgassing calculations using a chondritic model for the early earth,[3] complement the Waterloo/Colorado results in re-establishing the importance of the Miller-Urey experiment.[4]
Met andere woorden: het door jou verguisde Miller-experiment maakt opeens een comeback. Niet onder de omstandigheden van die uit 1953. Maar wel met omstandigheden als die uit 2005. Zoals het hoort in de wetenschap, dus. Nieuw bewijs dat wordt opgenomen in de reeks feiten die al bekend zijn.
Wat nieuw is, is de discussie over de hoeveelheid zuurstof in de atmosfeer. Maar zelfs daar is het hele verhaal niet duidelijk. Op basis van enkele mineralen wordt een zuurstofrijke omgeving gepostuleerd, maar dat is natuurlijk een beetje teveel extrapolatie. Voorlopig blijft het anoxische atmoferische model staan: weinig tot geen O2 in de atmosfeer, dus. Dat je lokale hotspots kan verwachten, soit.
Ook nieuw en beslist niet bekend in 1953 is dat je aminozuren in wolken interstellair gas kunt aantreffen. Zie bijvoorbeeld
hier en
hier. Dit is een onderdeel van de chemie dat was verwaarloosd tot iemand bepaalde molekulen in die koude wolken ontdekte, en toen is het hard gegaan. Met andere woorden: als de Aarde zelf niet zo'n goede bron is, zijn er altijd nog andere bronnen in de omgeving!
Bovendien, produceerde het experiment 85% teer, wat giftig is voor leven. En daarnaast kwamen er zowel linksdraaiende als rechtsdraaiende aminozuren, deze combinatie is tevens dodelijk.
Aangezien het experiment in een kleine afgesloten ruimte werd gehouden waar de teer niet wegkon, verbaast het me eerlijk gezegd niet dat er zoveel teer werd gevonden. Maar dan nog maakt het argument niet echt veel indruk op me. We hebben het nu over leven onder omstandigheden die voor moderne organismen dodelijk zijn; je redeneert teveel vanuit de gedachte dat het leven van toen gelijk moet zijn aan het leven van nu. Het feit dat er nu bacteriën leven in kokende modderpoelen, of in meren met een pH lager dan het zuur in de accu van een auto, of in de diepte van de oceaan en in plaats van fotosynthese zich met chemosynthese bezighouden, wijst er eerder op dat we nog lang niet creatief genoeg denken in hoe en waar leven zich kan vormen.
Wat betreft die rechts- en linksdraaiende aminozuren: dat hangt helemaal af van de biochemie of ze giftig zijn of niet. Maar het is een feit dat we een nogal merkwaardige voorkeur hebben voor links, en niet rechts. Het is vooralsnog niet bekend hoe een selectiemechanisme voor de linksdraaiende enantiomeren in zijn werk is gegaan. Maar zelfs daar worden al
interessante ideeën geopperd; in dit geval gepolariseerd UV-licht dat
toevallig een rechtsdraaiende oriëntatie had waardoor rechtsdraaiende molekulen eerder het loodje legden.
Het enige wat is aangetoond met het Miller experiment is: "dat leven uit materie en energie kan worden bereid met behulp van grote denkkracht en de allerhoogste technische vaardigheid"
Nee. Dat heeft het niet aangetoond.
Kortom: het Miller experiment is een bewijs voor het bestaan van (een) God en maakt het de evolutionisten alleen maar gemoeilijker.
En dat is een speciaal pleidooi. Bovenop het god-of-the-gaps argument. Geen bewijs voor A is niet automatisch bewijs voor B, Geloof.
Oh ja, ga je nog antwoord geven op mijn reactie waarom een God die denkt en daarna doet nog steeds onderhevig is aan tijd, en dus volgens jouw redenering een begin en een eind moet hebben gehad? Zie
hier. Want ik merk uit het bovenstaande op dat je gewoon doorgaat met het spuien van je eigen argument, dat tot het verhaal leidde dat ik toen opschreef. Het is niet eerlijk om net te doen alsof het nooit is opgeschreven en weer van voren af aan te beginnen.