13 vragen die elke atheïst zou moeten beantwoorden...

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het was mijn intentie om jullie aan het denken te zetten, maar blijkbaar heeft niet iedereen daar evenveel behoefte aan. Mijn advies aan jullie is dan ook om met een betere verklaringstheorie te verzinnen, wat met dit soort argumenten en reacties breng je een theïst nog niet eens aan het twijfelen.
Niet zo uit de hoogte vriend! :twisted:

Het was een theist die met de oerknaltheorie kwam!
Georges-Henri Lemaître was een Belgische katholiek priester, astronoom, kosmoloog, wiskundige en natuurkundige.

Maar goed wat weet jij van wetenschap, natuurkunde, astronomie en kosmologie?

Ik merkte trouwens dat heel veel mensen hier aankwamen met de zogenaamde 'singulariteitsverklaring', oftewel een soort van erge compressie van materie in één punt. Aangezien dit begrip kwistig werd rongestrooid ben ik van mening dat dit jullie beste verklaring is (verbeter me als ik het fout heb). Einstein verzette zich trouwens hevig tegen het idee dat het heelal begint en eindigt in een singulariteit. En hij is niet de enige (Hawkin, Hartle, etc.).
Het is Hawking en niet Hawkin. Je weet absiluut helemaal niet van Hawking en vertelt hier zelfs een grove leugen! Hawking is juist bekend vanwege zijn werk op het gebied van singulariteiten (naast zwarte gaten). Samen met Roger Penrose ontdekte hij dat een singulariteit op het moment van de oerknal in de algemene relativiteitstheorie onvermijdelijk was.

Verdiep je eens in de materie voordat je boute uitspraken erover doet. Nergens plaats je een link, en het lijkt me duidelijk dat JIJ er zo over denkt. Lees eens een boek van Hawking over het heelal, er zal een wereld voor je opengaan.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Geloof schreef:
De grote vraag die onbeantwoord blijft in elke theorie, ook die van de Big Bang, is waar dijt het heelal in uit, en wat was er voor het heelal ontstond. Dit zijn vragen waar we waarschijnlijk alleen maar over kunnen filosoferen

Ik denk dat hier een grote kern van waarheid in zit, we kunnen gewoon niet zeker weten wat er was voor het heelal. Er zullen altijd vragen blijven, en de antwoorden zullen altijd een mate van geloof vergen.
We weten het niet precies, en we kunnen er alleen maar over filosoferen; dat is precies het antwoord dat je van bijna alle deelnemers aan deze discussie hebt gekregen. We weten het niet, en jij weet het ook niet. Jouw verklaring is een soort deus ex machina, een poppetje die je uit een doosje tovert, en dan een oplossing zou moeten zijn. Ik heb het je al eerder gezegd in een andere draad. De barbaar uit het stenen tijdperk deed hetzelfde. Hij hoorde en zag vanuit zijn grot de oorverdovende donder en de verblindende bliksem; hij zag hoe machtige bomen en rotsen verpulverden, en voelde de aarde trillen, en dacht: 'daar boven moet wel een hele grote, machtige Reus wonen, die met voorhamer op zijn aambeeld slaat', en aldus was Donar geboren, de dondergod.
Jouw antropomorfische God op Zijn gouden troon verschilt niet van Donar. Het is gewoon een poppetje dat iemand ooit heeft bedacht, omdat hij niet kon leven met onzekerheden, en/of geen zin had om dieper na te denken.
Zoals ik al eerder zei geloof ik dus dat de enige oplossing iets eeuwig is, wat ook bovennatuurlijk, materieloos en ruimteloos is. Een God dus.
Jij mag dat geloven, leuk voor je. Jammer voor je dat het Bijbelse scheppingsverhaal in strijd is met de Big Bang; jammer dat het volkomen in striijd is met het gezonde verstand.
In het Bijbelse verhaal bestond de aarde al voor de zon en de sterren, en was woest en ledig. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Zweefde de aarde ergens in een desolaat, leeg heelal?
Na de beschrijving van de aarde als zijnde ‘woest en ledig’, komt in Genesis 2 de mededeling dat de duisternis zich ‘op den afgrond’ bevond. Wat voor afgrond? Betekende dit dat de aarde een platte schijf was, met rondom een afgrond?
Vervolgens schiep God het licht, maar schiep de bronnen van dat licht (sterren) pas vele ‘dagen’ later. Licht heeft een bron nodig. Er zijn gelovigen die zeggen dat God de bron was van dat licht, maar ik blijf het merkwaardig vinden om eerst licht te scheppen, en pas daarna de dragers van dat licht.
Nadat God het licht had geschapen en zijn eigen creatie had goedgekeurd, maakte Hij scheiding tussen het licht en de duisternis. Maar wat moet ik me voorstellen bij het scheiden van licht en duisternis? Duisternis is immers niets. Het is slechts de afwezigheid van licht. Maar de Bijbel beschrijft duisternis als zijnde een substantie; iets dat je ergens van kon scheiden.
Heel vreemd dat God het licht, dag noemde, en de duisternis, nacht, en dat vervolgens gesproken werd van ‘avond’, ‘morgen’ en ‘de eerste dag’, terwijl er nog geen zon was om deze tijdsaanduidingen te markeren.
Op de tweede dag schiep God een ‘uitspansel tussen de wateren’, waarna Hij tussen de wateren boven het uitspansel en de wateren onder het uitspansel, scheiding maakte, Het uitspansel dat Hij zojuist had geschapen noemde Hij ‘hemel’, terwijl Hij de hemel al in het eerste vers had geschapen. Betekende dit dat God de hemel twee keer had geschapen.
Nadat Hij op de derde dag het water ‘op één plaats verzameld had’, kwam het droge tevoorschijn, en het droge noemde Hij aarde. Op de vierde dag schiep Hij op die aarde de planten, terwijl Hij de zon, welke de krachtbron is voor het fotosynthetische proces bij planten, pas schiep op de vierde dag.
En dan die duizenden miljarden nevels, kometen, sterrenstelsels, exoplaneten, quazars, manen, waarvan we maar een luttele fractie kunnen zien, terwijl die volgens de Bijbel toch écht 'geschapen zijn om die tweebenige stumpers op die kleine modderkluit die we aarde noemen, van licht te voorzien, en voor navigatie. Vreemd ook dat die Schepper van jou, vier dagen nodig heeft gehad om dat miezerige zonnestelseltje van ons te scheppen, en dat hij vervolgens de rest van het heelal - duizenden miljarden sterrenstelsels, die elk stuk voor stuk weer bestaan uit honderden miljarden sterren, en nog meer planeten en manen, in slechts één dag schiep.
Ja, lekker wetenschappelijk hoor, die Bijbel. Weet je, geloof? Je kunt je er altijd nog uitredden met 'God's wegen zijn ondoorgrondelijk' :lol: Waarschijnlijk zul je dat ook gaan doen, zo is het tot nu toe altijd nog gegaan met evangelisten.
Maar diep van binnen weet je dat je jezelf voor de gek houdt.
Iemand merkte trouwens op dat deze vraag buiten het terrein van de atheïst valt, daar ben ik het niet mee eens. De oorsprong van het universum, of beter gezegd, de oorzaak is iets waar ook atheïsten een mening over hebben. Al is het alleen maar om theïsten van repliek te kunnen dienen.
Wat een misvatting zeg. Jij wilt dat graag. Jij wilt graag dat atheïsten daarover een absoluut standpunt innemen, zodat je ze naar beneden kunt trekken naar het niveau van het bijgeloof dat jij aanhangt. Het enige wat de gemiddelde rationalist doet is het volgen van de theorieën die de wetenschap opstelt over deze materie, en de rationalist vindt deze theorieën doorgaans geloofwaardiger dan de antropomorfische goden op hun gouden tronen, het duveltje uit het doosje.
Dit is alleen verplaatsen van de vraag, want hoe is di andere 'iets' dan ontstaan? Bovendien is het tweede iets dan niet meer een begin, maar eerder een vervolg, of een nieuwe fase.
Hoe moet ik dat nu weten? Misschien weet jij het? Maar bewijs het dan wel even he? Geen duveltje uit het doosje. Niet roepen: 'God did it!', want dan roep ik 'het duizend kilometers groot konijn uit het paralelle universum deed het!'.
Mijn advies aan jullie is dan ook om met een betere verklaringstheorie te verzinnen, wat met dit soort argumenten en reacties breng je een theïst nog niet eens aan het twijfelen.

En met jouw ectoplasma op de gouden troon breng je een rationalist zéker niet aan het twijfelen.
En trouwens, wie zegt dat dit mijn intentie is?. Het zijn evangelisten die constant mensen aan het twijfelen proberen te brengen. Het enige wat hier gebeurt is dat daarop gereageerd wordt.
3) Waarom bestaat er zoiets als moraal?

Betekenis van het woord.
mo·raal dev 1 de heersende zeden en gebruiken; synoniem
moraliteit, moreel, zedelijkheid 2 iemands voorstelling van goed en
slecht;

Moraal is een subjectief begrip. De 'heersende zeden en gebruiken' van een volk of cultuur in een bepaalde tijd, en iemands persoonlijke voorstelling van goed en kwaad. Moraal kan verschillen per volk of cultuur, moraal kan verschillen per individu, en moraal kan veranderen met de tijd.
Barbaren vonden het vroeger een deugd om slaven te houden, kinderen en dieren te offeren, ritueel te verminken, mensen levend te verbranden; sinds de verlichting zijn steeds meer mensen hiervan gaan walgen, en hebben overheden dergelijke barbarij bij de wet verboden. Waarom? Omdat een maatschappij waarin slavernij verboden is, waar men goed omgaat met dieren en kinderen, waar men mensen niet gedwongen ritueel verminkt en waar men geen mensen op de brandstapel zet, een prettiger maatschappij is om in te leven.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

@ Lanier:
Het is Hawking en niet Hawkin. Je weet absiluut helemaal niet van Hawking en vertelt hier zelfs een grove leugen! Hawking is juist bekend vanwege zijn werk op het gebied van singulariteiten (naast zwarte gaten).
Eerst 'verbeter' je me en dan zeg je dat ik een grove leugen vertel! Ik bedoelde wel Hawkin, en niet Hawking!
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik neem aan dat je James Hartle and Stephen Hawking bedoelt?
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Hartle-Hawking_state

Waarom noem je anders beide i.v.m. singulariteit?
En als je wel Hawkin bedoelt, wie is dat dan? Beetje meer gegevens a.u.b.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Ik heb alle posts doorgelezen, maar... Ik wil even mijn bijdrage leveren aan punt 1 en wat socratoteles bedoeld met het 'niet bestaan van niets' nog even verduidelijken.

Niets is een leugen. Niets beschrijft alleen de afwezigheid van iets. Zodra men praat over 'het onstaan uit niets', praat men eigelijk over het veranderen van 'iets wat niet beschreven kan worden' (dit, omdat het (nog) niet kan worden ervaren/gemeten en daarom 'niets lijkt') in 'iets wat wel beschreven kan worden'.

Het praten over 'niets', geeft alleen de onwetendheid over het daarmee aangeduide 'iets' of het ontbreken van 'iets' aan.

Er is altijd wel iets, het probleem is het te ontdekken zoals electromagnetisme, straling zoals röntgenstraling e.d. is ontdekt en het daarna te benoemen en te onderzoeken.
Laatst gewijzigd door Kevin op 15 jun 2007 15:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Goegelen op ene Hawkin levert in ieder geval niets op, dus ik ben ook wel benieuwd wie die Hawkin dan wel is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Geloof! Ik weet niet waar je opeens bent gebleven. Er zijn 13 vragen die je hebt gesteld, en de 1e hebben we nog niet eens afgerond. Mijn laatste posting heb je ook niet op gereageerd. Het is niet alleen de levensbeschouwing van de rationalist die hier ter discusie staat, maar óók die van jouzelf.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik ben nog steeds erg benieuwd wie die Hawkin is.
Zou het dan toch stiekem Hawking zijn? :wink:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

lanier schreef:Ik neem aan dat je James Hartle and Stephen Hawking bedoelt?
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Hartle-Hawking_state

Waarom noem je anders beide i.v.m. singulariteit?
En als je wel Hawkin bedoelt, wie is dat dan? Beetje meer gegevens a.u.b.
Eeen beetje googelen leert dat Hawkin ergens een onvolledige weergave van Hawking is, Stephen Hawking inderdaad :D Al er nog een andere singulariteitsthese gebruiker is met bijna dezelfde naamdan ben ook ik nieuwsgierig naar wie dat is.

http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=124016
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

Hmm, raar is dit. Ik had al geantwoord, en destijds stond ook mijn reactie online, echter nu is deze weer verdwenen.

Edit: ow sorry, ik veronderstelde dat ik op dit topic had gereageerd, maar het was op een andere topic (creation museum) waarbij het om hetzelfde onderwerp ging. In ieder geval; jullie hebben idd gelijk en mijn bron bevatte een spelfoutg is. Als ik Hawkin google, krijg ik wel enkele resultaten, maar dat zijn ook allemaal varianten op Hawking. Dus ik ga ervan uit dat inderdaad Stephen Hawking werd bedoeld.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Geloof! Mijn op één na laatste posting heb je nog niet op gereageerd. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 8289#78289 Ik vind deze belangrijk in deze discussie, omdat deze ingaat op de credibiliteit van jouw eigen hypothese, met betrekking tot vraag 1 en 2. Je kunt wel constant alle wetenschappelijke theorieën van de rationalisten verwerpen en belachelijk maken, maar de Bijbelse 'verklaring' die jij aanhangt, zal ook aan de toets der rede onderworpen moeten worden.
Tevens heb ik mijn antwoord op vraag 3 over de moraal gegeven, waarbij ik al handenwrijvend uitzie naar de discussie over de moraal van de Bijbel, die daaruit voort zal vloeien.

Vriendelijke groet.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Geloof,

Je bent nooit in gegaan op mijn statement dat wel degelijk iets uit niets kan ontstaan!
Sterker nog! Ik beweer dat dit voortdurend om ons heen gebeurd!

Waarom negeer je dit en blijf je vast houden aan het foute idee dat niet iets uit niets kan ontstaan?

Mogelijk heb je mijn antwoord in deze over het hoofd gezien, dus hier zijn de technische details:
That means that conservation of energy can appear to be violated, but only for small times. This allows the creation of particle-antiparticle pairs of virtual particles. The effects of these particles are measurable, for example, in the effective charge of the electron, different from its "naked" charge.

In the modern view, energy is always conserved, but the eigenstates of the Hamiltonian (energy observable) aren't the same as (e.g.the Hamiltonian doesn't commute with) the particle number operators.

Quantum fluctuations may have been very important in the origin of the structure of the universe: according to the model of inflation the ones that existed when inflation began were amplified and formed the seed of all current observed structure.
Dus samenvattend:
  1. We nemen waar dat iets uit niets ontstaat, dit kunnen we meten.
    Even ter zijde: Het daaraan gerelateerde concept van gelijktijdigheid is zelfs zeer eenvoudig waar te nemen met je eigen ogen!...als je weet waar je moet kijken!
  2. Er wordt vermoed, dat quantumfluctuaties van prominent belang waren tijdens het ontstaan van het heelal.
  3. En - niet direct uit het bovenstaande af te leiden of eerder vermeld - er wordt vermoed dat de totale energie in het heelal exact nul is.
Deze laatste twee vermoedens worden en zijn natuurlijk onderbouwd met mathematische modellen die doorgerekend naar het heden voorspelbare waarnemingen opleveren die we inderdaad ook waarnemen! Zoals, bijvoorbeeld, de kosmische achtergrond straling, het radioactief verval, de chemische abundantie, de fluctuaties in de kosmische achtergrond straling, de waarneembare kernfysica, enz...

Conclusie:

Zowel jouw stellingsname als mede jouw argumentatie was fout en gebaseerd op onkunde. Het volgende is hiermee dus gefalsificeerd, en ik citeer:
geloof schreef:Mijn conclusie is dat er niet 'iets' uit 'niets' kan ontstaan.
Bij deze is jouw conclusie gefalsificeerd en daarmee irrelevant. Dus gaarne deze foutieve conclusie niet meer herhalen.

Zijdelings maakte je nog een fout, die raakvlakken heeft met de iets-uit-niets stelling, die ik met veel liefde wil corrigeren. Je beweerde, en ik citeer wederom:
geloof schreef:Zoals ik al eerder zei geloof ik dus dat de enige oplossing iets eeuwig is, wat ook bovennatuurlijk, materieloos en ruimteloos is. Een God dus.
Ook deze stelling getuigd van onwetendheid!
Immers tijd is tesamen met de ruimte (=universum) geschapen.
Je kan tijd dus niet los zien van ruimte. De reden dat je dit doet is omdat wij in een wereld leven die zo traag, klein en beperkt is dat we bepaalde zaken niet kunnen waarnemen.

Vergelijk het met éénceliigen! Probeer een 'intelligente' ééncellige amoebe eens uit te leggen dat zoiets als zwaartekracht bestaat! Hij zal je niet geloven omdat zwaartekracht geen enkele betekenis heeft in zijn wereld die geregeerd wordt door de oppervlaktespanning!

Zo ook bij mensen! Veel mensen denken dat de lengte van tijd (bijvoorbeeld één seconde) en de lengte van afstand (bijvoorbeeld één meter) vast ligt. Maar dat is niet zo! Deze eenheden zijn variabel in grootte en afhankelijk van elkaar. Dit is voor velen, in onze langzame en enorm beperkte wereldje, moeilijk voor te stellen.

Met deze achtergrondinformatie kunnen we eenvoudig aantonen dat jouw stelling van eeuwigheid incorrect is! Je beweert namelijk, en ik herhaal wederom je citaat:
geloof schreef:Zoals ik al eerder zei geloof ik dus dat de enige oplossing iets eeuwig is, wat ook bovennatuurlijk, materieloos en ruimteloos is. Een God dus.
En dit is jouw probleem...

En daarbij is een eventueel Godsconcept totaal irrelevant, want:
  • Wanneer in deze oneidige tijd heeft God besloten het universum te scheppen?
Deze vraag is dus, los van een Godsconcept, onmogelijk te beantwoorden!
Als je namelijk je eigen Morowitz getal hier op los laat dan is zelfs dit getal maar een miezerig klein getal t.o.v. de eeuwigheid!
Sterker nog elk getal, hoe groot dan ook, dat je ooit kan bedenken is een miezerig klein getal! Laat ik eens zo'n getal noemen:
  • (10^80)! ^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^
    (10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^
    (10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^
    (10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!^(10^80)!
Waarbij "^" staat voor "tot de macht" en "!" staat voor "faculteit".
Het getal 10^80 is niet willekeurig gekozen!
Het getal 10^80 is het geschatte aantal atomen in het hele universum!

Het bovenstaande getal is 'mind boggling' groot!
Maar ook dit getal is miezerig klein t.o.v. de eeuwigheid!

En dat is precies jouw probleem met jouw stellling van de eeuwigheid!
Als er een eeuwige God bestaat dan kan hij nooit een universum op een bepaald tijdstip geschapen hebben!

Dus volgt uit het wiskundig concept van reductio ad absurdum dat jouw eeuwige God,
los van ruimte-tijd, nooit of te nimmer kan bestaan QED.

Conclusie:

Ook jouw eeuwigheidsstelling is hiermee gefalsificeerd.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
DLSS

Bericht door DLSS »

sorry dat ik te lui ben om alle posts te lezen (maar heb de meeste wel gelezen)
maar om ff te reageren op dat uit het niets ding :
één v de meest geteste regels in de wetenschap is :
First Law of Thermodynamics

The first law of thermodynamics is often called the Law of Conservation of Energy. This law suggests that energy can be transferred from one system to another in many forms. Also, it can not be created or destroyed. Thus, the total amount of energy available in the Universe is constant. Einstein's famous equation (written below) describes the relationship between energy and matter:
E = mc2

In the equation above, energy (E) is equal to matter (m) times the square of a constant (c). Einstein suggested that energy and matter are interchangeable. His equation also suggests that the quantity of energy and matter in the Universe is fixed.
Afbeelding

ps rational response squad pwns way of the master -> http://www.youtube.com/watch?v=D-rKiGJrcNw
Laatst gewijzigd door DLSS op 18 jun 2007 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"ASU - one nation OVER god !"
DLSS

Bericht door DLSS »

love_jesus schreef:wat?
hier ff in het nederlands -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_wet ... modynamica
Afbeelding
"ASU - one nation OVER god !"
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

dlss,

Ik kan jouw antwoord even niet plaatsen in de context van deze discussie!
Kun je jezelf nader toelichten!

Of was dit als reactie op mijn bijdrage over quantumfluctuaties?
Deze zijn wel degelijk reëel! En schenden de macro wetten niet!

Had je overigens mijn opmerking gelezen over de hypothese:
E=0 voor het universum?

Dus, nogmaals, binnen welke context maakte jij je opmerking over thermodynamica.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Plaats reactie