is religie goed of slecht

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Kitty schreef:Ik zie in dit alles meer een psychologische werking dan dat ik er magie in zie.

Als je postitief tegenover iets staat is je kans op succes nu eenmaal groter dan wanneer je er bij voorbaat vanuit gaat dat iets toch niet zal gaan lukken. En zaken van je afschrijven om er los van te komen, of bijvoorbeeld opschrijven en verbranden kan zeker werken, maar dat is geen magie, dat is gewoon een psychologisch trucje.
Dat is een beetje het "probleem" wat heksen tegenwoordig hebben..een paar dingen zijn door de "wetenschap" overgenomen en vervolgens doen ze alsof het door hun uitgevonden is. en erger nog ze doen alsof je er alles vanaf weten ;)

Het is weldegelijk magie, net zoals de placebo werking waar in wetenschappelijk onderzoek rekening mee gehouden wordt OOK (een vorm van) magie is.
Je kan met magie namelijk ook dingen buiten jezelf veranderen, maar dat is een stuk moeilijker en vergt vrij veel studie. Dat kan ik je dus niet als "experimentje" even laten doen. Bovendien is het gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.

Overigens geloof ik niet in psychologie, daar heb ik tijdens een assesment een heel intressante discussie met een psycholoog over gehad.
Het enige wat in psychologie echt werkt is het menselijk contact. en daar is weer magie aan het werk.
Het uitpluizen van iemand's karakter door middel van een test vind ik nogsteeds koffiedik kijken, mensen zijn veel ingewikkelder dan dat.
Hoewel ik het meestal wel lollig vind, de laatste keer kreeg ik te horen dat hij het idee had dat ik hem beter doorzag dan andersom ( hij moest eens weten ) :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

Raven schreef:
Gralgrathor schreef:Ik heb magische kistjes, met speciale stalen toverneuzen: alles waar ik tegenaantrap wordt daar beter van. In mijn optiek dan.
Als je het kunst noemt, wie weet :D
Ehr? Kunst? Que?

Soms volg ik jullie mensen echt niet.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dat is een beetje het "probleem" wat heksen tegenwoordig hebben..een paar dingen zijn door de "wetenschap" overgenomen en vervolgens doen ze alsof het door hun uitgevonden is. en erger nog ze doen alsof je er alles vanaf weten
Hier verschillen we dan van mening, ik geloof dus niet in zoiets als magie, want er is gewoon een verklaring voor te vinden. En stellen dat de wetenschap dit overnam van de hekserij is toch wat aanmatigend. De wetenschap neemt niets over van wat dan ook, maar zoekt en vind verklaringen volgens de wetenschappelijke methode, en magie of hekserij is daar echt niet voor nodig.
Laatst gewijzigd door Kitty op 01 mar 2007 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Gralgrathor schreef:
Raven schreef:
Gralgrathor schreef:Ik heb magische kistjes, met speciale stalen toverneuzen: alles waar ik tegenaantrap wordt daar beter van. In mijn optiek dan.
Als je het kunst noemt, wie weet :D
Ehr? Kunst? Que?

Soms volg ik jullie mensen echt niet.
Ja er zijn genoeg kunstenaars die iets in elkaar trappen , beuken , aan stukken zagen enz. en dat dan kunst noemen :wink:

As above, so below
Gralgrathor
Diehard

Raven schreef:
Kitty schreef:Ik zie in dit alles meer een psychologische werking dan dat ik er magie in zie.

Als je postitief tegenover iets staat is je kans op succes nu eenmaal groter dan wanneer je er bij voorbaat vanuit gaat dat iets toch niet zal gaan lukken. En zaken van je afschrijven om er los van te komen, of bijvoorbeeld opschrijven en verbranden kan zeker werken, maar dat is geen magie, dat is gewoon een psychologisch trucje.
Dat is een beetje het "probleem" wat heksen tegenwoordig hebben..een paar dingen zijn door de "wetenschap" overgenomen en vervolgens doen ze alsof het door hun uitgevonden is. en erger nog ze doen alsof je er alles vanaf weten ;)

Het is weldegelijk magie, net zoals de placebo werking waar in wetenschappelijk onderzoek rekening mee gehouden wordt OOK (een vorm van) magie is.
Je kan met magie namelijk ook dingen buiten jezelf veranderen, maar dat is een stuk moeilijker en vergt vrij veel studie. Dat kan ik je dus niet als "experimentje" even laten doen. Bovendien is het gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.

Overigens geloof ik niet in psychologie, daar heb ik tijdens een assesment een heel intressante discussie met een psycholoog over gehad.
Het enige wat in psychologie echt werkt is het menselijk contact. en daar is weer magie aan het werk.
Het uitpluizen van iemand's karakter door middel van een test vind ik nogsteeds koffiedik kijken, mensen zijn veel ingewikkelder dan dat.
Hoewel ik het meestal wel lollig vind, de laatste keer kreeg ik te horen dat hij het idee had dat ik hem beter doorzag dan andersom ( hij moest eens weten ) :D
Nah klar! Magie is dus gewoon alles waarvan we op dit moment niet precies weten hoe het werkt. Als ik met een klauwhamer en een kruiskopschroevendraaier in de nachtelijke uurtjes na het uitgaan een mobilofoon weet te repareren zal dat ook wel magie zijn; anders kan ik het niet verklaren.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Gralgrathor schreef:
Raven schreef:

Nah klar! Magie is dus gewoon alles waarvan we op dit moment niet precies weten hoe het werkt. Als ik met een klauwhamer en een kruiskopschroevendraaier in de nachtelijke uurtjes na het uitgaan een mobilofoon weet te repareren zal dat ook wel magie zijn; anders kan ik het niet verklaren.

Nee dat is niet waar, Magie is het gebruik van "geestelijke kracht" om de werkelijkheid op een bepaald punt te veranderen.

As above, so below
Gralgrathor
Diehard

Raven schreef: Nee dat is niet waar, Magie is het gebruik van "geestelijke kracht" om de werkelijkheid op een bepaald punt te veranderen.
Ik denk altijd even geconcentreerd na voordat ik op strategische wijze de kruiskopschroevendraaier in de electronica begraaf.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Kitty schreef:
Dat is een beetje het "probleem" wat heksen tegenwoordig hebben..een paar dingen zijn door de "wetenschap" overgenomen en vervolgens doen ze alsof het door hun uitgevonden is. en erger nog ze doen alsof je er alles vanaf weten
Hier verschillen we dan van mening, ik geloof dus niet in zoiets als magie, want er is gewoon een verklaring voor te vinden. En stellen dat de wetenschap dit overnam van de hekserij is toch wat aanmatigend. De wetenschap neemt niets over van wat dan ook, maar zoekt en vind verklaringen volgens de wetenschappelijke methode, en magie of hekserij is daar echt niet voor nodig.
er is nogal wat "wetenschap" die door Heksen en druiden is "ontdekt" of die volgt uit hun kennis
Zoek het maar eens op.

voorbeelden: Honing bij behandeling van wonden.
De reactiewet uit natuurkunde ( is echt een hermische wet)
Meditatie
Dat je beter een sinaasappel kan eten dan vitamine preparaten slikken
(was vanmorgen op de radio)
enz.

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Raven: Ik wil dan van jou een onomstotelijjke archeologische vondst zien waarin met 100% zekerheid dit al eeuwen geleden, toen de wetenschap dit nog niet wist, dit wel al gepraktiseerd werd door heksen/pagans etc. en dat men ook volledig op de hoogte was van de mogelijkheden hiervan. Overigens betwijfel ik of je dat zult kunnen vinden.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

....Zoek het maar eens op...
Nee hoor ;vertel jij het maar :
jij bent de expert ....
Geef eens de referenties van al uw claims ;
ik ga hier toch jouw huiswerk niet maken ...

Trouwens " betover eens iemand op dit forum ".... Mij bijvoorbeeld
k zal U daarna telepathisch laten weten wat mijn tegenmaatregelen waren om uw "geestkracht" te ondermijnen zodat het niet is gelukt ....Het zou inderdaad wel eens gevaarlijk kunnen worden

Gandalf de Witte
en zijn trouwe echtgenote Madame Soleil de zwarte

Afbeelding
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef:Raven: Ik wil dan van jou een onomstotelijjke archeologische vondst zien waarin met 100% zekerheid dit al eeuwen geleden, toen de wetenschap dit nog niet wist, dit wel al gepraktiseerd werd door heksen/pagans etc. en dat men ook volledig op de hoogte was van de mogelijkheden hiervan. Overigens betwijfel ik of je dat zult kunnen vinden.
Die zijn er, wel eens in de thermen in maastricht geweest ? De romeinen gebruikten ook honing bij het behandelen van wonden en zij hebben het weer van de gallieers (keltisch volk) geleerd.

De vikingen wisten overigens ook al dat de aarde rond was voordat de "wetenschap" dit wist. Hun hele navigatie was hierop gebaseerd

De wilg staat voor genezing bij hekserij en druidisme en wat zit er in de bast van een wilg ? Salixylzuur salix=wilg mag je zelf de formule van aspirine eens opzoeken ;)

As above, so below
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Tsjok45 schreef:
jij bent de expert ....

k zal U daarna telepathisch laten weten wat mijn tegenmaatregelen waren om uw "geestkracht" te ondermijnen zodat het niet is gelukt ....Het zou inderdaad wel eens gevaarlijk kunnen worden

Gandalf de Witte

Afbeelding

Ik betover niemand, nu niet , nooit. Ik zal hooguit magie gebruiken om iemand ergens mee te helpen.

As above, so below
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Atli schreef:
mustafa schreef:wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet
staat in de bijbel
conclusie: religie is goed

"Ik ben gekomen om het zwaard te brengen zei Jezus"
conclusie: religie is goed als je in wapens handelt 8)
foute conclusie
je moet jezus eerst beter leren kennen om te verstaan wat hij eigenlijk bedoelt
hij heeft zelf nooit een zwaard gebruikt
immers aan de vruchten kent men de boom

That you may see the meaning of within
It is being
It is being
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Gralgrathor
Diehard

Raven schreef:
Tsjok45 schreef:
jij bent de expert ....

Gandalf de Witte

Afbeelding

Ik betover niemand, nu niet , nooit. Ik zal hooguit magie gebruiken om iemand ergens mee te helpen.
Kewl! Kun je mij helpen Tsjok te betoveren?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jaaaaa, dan help ik ook mee 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gesloten