Bang voor Facebook?

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Peter van Velzen
Site Admin

Bang voor Facebook?

Bericht door Peter van Velzen »

Tot mijn verbazing zijn er mensen die niet op facebook kijken omdat ze geen facebook acccount hebben.
Veel pagina's zijn openbaar, dus die kun je ook bekijken zonder in te loggen.
Verder is Facebook gratis en alles wat je nodig hebt is een e-mail adres. Dat kun je aanvragen bij Google (Gmail) en vervolgens nergens anders voor gebruiken dan om in facebook aan te loggen, en zo nu en dan te checken of facebook je wat te vertellen heeft.

De informatie die je geeft kan helemaal verzonnen zijn, facebook heeft geen mogelijkheden om dat te controleren, dus je privacy is nauwelijks in gevaar. (alleen je e-mailadres is bekend).
Je hoeft ook geen vrienden te maken als je dat niet wilt, je kunt dan evengoed alle openbare berichten bekijken.
Waarom doen sommige mensen dat dan niet ?
Waar zijn ze bang voor?
Schijters?
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Re: Bang voor Facebook?

Bericht door Maria »

Of geen interesse? :)
Dan kent men misschien ook niet de mogelijkheden.
De meeste mensen kunnen het echt wel missen.
Wat privacy betreft.
Je kunt instellen op diverse vormen van leesbaarheid, mate waarin je wil delen met "vrienden" en ieder bericht apart instellen of je het privé wil houden of niet.
Je kunt je Account ook helemaal "blind" laten zoals Peter al aangaf.
Alles wat je op de eigen pagina deelt kun je vrijwillig voor je eigen prive doen en ook weer wissen.
Even een aandachtspunt delen om later te lezen.
Of om later alsnog openbaar te maken of te wissen.

Er zijn heel eenvoudige mogelijkheden om pagina's te maken ter promoting van iets.
En open, semi- en gesloten communities.
Met en zonder ballotage commissie voor leden.
Zoals een beperkte groep van je FB vrienden, familie of verenigingen, clubs, onderwerpen van interesse.

Maar voor mensen, zoals ik toch mag aannemen, die meermaals op fora en op blogs reageren is het een gemiste kans, Want het voordeel wat ik ondervind is ook, dat je door je FB account ook meteen een algemeen geaccepteerde internet identiteit hebt.
Bijna overal op internet, over de hele wereld, kun je met je Facebook account inloggen en/of meedoen in conversaties.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Ik heb een interessante discussie met mijn facebookvrienden over dit idee van Aboutaleb, Mensen die gerust het achterste van hun tong durven te laten zien op facebook, zijn bang om on/line te stemmen. Volgens mij kan dat prima veilig geregeld worden, maar als het om politiek gaat worden we allemaal ineens nog veel banger!

Toch wel grappig. . .

(om de discussie te zien moet je wel bevriend zijn met mij of met een van degenen die heeft gereageerd, dus ik zal het openbaar maken)
Ik wens u alle goeds
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Ik zat aan eenzelfde topic te denken, maar dan alleen "waarom nog facebook?"
Ik heb geen facebook en geen twitter en gaan whattsapp.
Dat is niet omdat ik er bang voor ben, maar het voegt voor mij niets toe.
Het enige wat ik gebruik is google hangouts voor mijn vrouw en zoon en enkele vrienden.
En dat voelt voor mij voldoende aan.
Maar als ik dit topic lees
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 23&t=16145

Vraag ik mij of ik wel tot zo een club wil behoren, die alles controleert en wat hun niet aan staat verwijderd.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Facebook kan zijn gebruikers blijven volgen ook al zijn die gebruikers van de sociale-netwerksite uitgelogd. Alleen het consequent verwijderen van alle Facebook-cookies of het weigeren van third-party-cookies zou dit verhinderen.
Volgens Cubrilovic blijkt echter dat het privacy-advies om uit te loggen van Facebook in de praktijk weinig waard is: de sociale-netwerksite zou nog steeds het surfgedrag van zijn gebruikers in kaart kunnen brengen doordat een aantal cookies niet worden gewist, waaronder een cookie met een unieke gebruikers-id. Zo blijven cookies informatie over bezochte webpagina's doorsturen naar facebook.com op elke website waar een like- of share-button van Facebook is geplaatst, ook al is de gebruiker uitgelogd.
https://tweakers.net/nieuws/76992/faceb ... olgen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De Belgen zit het niet lekker:
Het Brusselse hof van beroep heeft de vordering van de Belgische Privacycommissie tegen Facebook afgewezen omdat de rechter niet bevoegd is om te oordelen in de zaak. Staatssecretaris voor de Privacy Philippe De Backer (Open VLD) eist snel duidelijkheid over wie nu wel bevoegd is. De Privacycommissie wacht nu de uitspraak ten gronde in 2017 af en overweegt cassatieberoep tegen de uitspraak. Facebook reageert kort op de uitspraak: "Wij zijn blij met de beslissing en kijken ernaar uit om al onze diensten weer online te brengen voor iedereen in België."
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultu ... =1.2699502" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier kunt u natuurlijk wel iets aan doen door in uw adblocker de anti-social list toe te voegen.
U kunt dan nog wel op de like knopjes drukken, dat blijft gewoon werken er gaat alleen niet meer vanzelf zonder dat u het weet een signaal naar FB toe om door te geven welke pagina u bezoekt.

Para? nee
Verstandig? ja
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

FransP schreef: Vraag ik mij of ik wel tot zo een club wil behoren, die alles controleert en wat hun niet aan staat verwijderd.
Tja, dat is het nadeel van een club die universeel en globaal wil opereren en het iedereen naar de zin moet maken dus. :evil3:

Toch blijven er voor mij voordelen, zoals direct nieuws van "de gewone mensen" overal in de wereld.
Waarbij je rekening moet houden dus dat "nieuws" nergens helemaal objectief is en altijd geselecteerd wordt gebracht bij commerciële instellingen en ook nog bij de niet commerciële, want die zijn toch nog altijd afhankelijk van hun sponsors.
Niks nieuws onder de zon dus.

Wereldnieuws is dus nooit synoniem is met "mening"
Maar ik weet wel, dat ik heel wat meer en heel wat ander nieuws binnenkrijg dan alleen van de NOS.
Voor info, van meerdere zijden belicht, is voor mij Facebook toch een toegift.
Zo heb ik een account voor privé, waar ik zelf weinig belangwekkends mee doe, maar wel wordt geïnformeerd, en voor spelletjes, wat veel wordt gedaan door de oudere garde, waarbij ik veel van hun interesses meekrijg, vooral dan ook van christelijke zijde.
En een vrijdenkers account, waarbinnen ik het nieuws binnen krijg van de tegenhanger.
Peter van Velzen
Site Admin

FransP schreef: Maar als ik dit topic lees
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 23&t=16145

Vraag ik mij of ik wel tot zo een club wil behoren, die alles controleert en wat hun niet aan staat verwijderd.
Het is geen club (het is een bedrijf dat gratis diensten verleend, om adverteerders te trekken) en het meeste wordt helemaal niet gecontroleerd. Als niemand klaagt doet Facebook ook niets, maar ze geven - denk ik - soms wel te gauw toe aan wie wel klaagt. Zonder zich te veel in de zaak te verdiepen. Geldt ook voor Youtube. Dat is voor mij echter totaal geen reden om er niet van te profiteren. Uiteraard ben ik op 8000 km en 5 tot 6 uur afstand aners gemotiveerd dan velen,
En uiteraard heb ik direct de petitie ondertekend!
Ik wens u alle goeds
Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie »

Ik ben niet bang voor Facebook, maar sinds ik een paar weken via Facebook wordt bedreigd met ernstige schuttingtaal en erger en die man mijn naam en adres weet en dit allemaal doet n.a.v. berichten op een Chr. forum waar ik persoonlijk wordt aangevallen vanwege, (zoals ik het zie) afwijkende meningen over Bijbelse onderwerpen of bepaalde visies en ik en nog een medeforumlid door steeds dezelfde paar forumleden getriggerd en getreiterd en aangevallen worden ( die dit overigens al jaren op diverse forums doen) en de crew als oplossing mij dus maar weer eens een ban geeft, vind ik het lastig worden nu ik geen beroep op de crew van het forum kan doen om hiertegen acties te ondernemen en de politie hier nog steeds weinig aan kan doen bij gebrek aan een goede wetgeving.
En de citaten die de man gebruikt hebben te maken met bepaalde onderwerpen, globaal gezegd 'hel en verdoemenis'.
En dan kan een leuk social medium een akelig ding worden. De man weet dingen die hij alleen van forums kan weten en zelfs de ban was hem bekend. Wie fluistert hem in, want hij komt tamelijk 'beperkt' over, en hoe lopen die lijnen naar mijn FB pagina?
Zie maar eens uit te zoeken hoe alle contacten lopen en waar de haat/hetze precies vandaan komt als men vroom blijft posten maar met onderhuidse pesterijen die niet elke crew in de gaten heeft?
Iedereen kan de post van mij lezen en mij aanspreken op onfatsoenlijke gedrag of ruziemakerij of laster of noem maar op wat allemaal ontoelaatbaar is en reden voor uitsluiting. Maar dan wel graag met voorbeelden en eerlijke feiten, want de vrijheid van meningsuiting in fatsoenlijke bewoordingen maar afwijkend van de meerderheid of van de doorsnee christen mag nooit een reden zijn van pesterijen en bedreigingen en door de komst van Facebook is dit voor een forum eigenlijk een heel nieuw en onbekend fenomeen en zou men daarop moeten inspelen en niet een ban uitdelen om er vanaf te zijn, maar gezamenlijk kijken naar een actie tot oplossing.
Want zelfs als ik in een inrichting thuis hoor of een zieke geest zou hebben zoals op het forum nu gewoon vermeld wordt door een forumlid zonder enige sanctie...dan verwacht ik juist van christenen een helpende hand en geen afvoer via de achterbandeur met 'Gods zegen'.
Dus bang voor facebook? Ja door het handhaven van pesterijen op een Christelijk forum krijgen bedreigers een vrijbrief op de social media. Kijk maar wat er op Twitter onlangs gebeurde met bepaalde politici.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Heb je nu een probleem met facebook of met de gang van zaken op een ander forum?
Indien het laatste, dan graag dat daar laten en niet hier verder uitspinnen en op doorgaan.
Gaat het om de principes van Facebook in het algemeen of om hetgeen je daar allemaal meemaakt met één bepaald iemand?
In details over ruzies elders ben ik niet geïnteresseerd.

Dat probleem met Facebook kun je hebben als je je pagina openbaar hebt ingesteld en als je iedereen de mogelijkheid geeft te reageren.
Je kunt je pagina net zo instellen als je wil.
Openbaar of op een aantal verschillende manieren beperkt voor bekende vrienden of FB-vrienden.
Zelfs alles onzichtbaar en slechts voor jezelf en om een FB account te hebben om elders te kunnen reageren.

Als je toch openbaar wil, kun je accounts blokkeren, die je wil uitsluiten.
Dus ik zie dat probleem eigenlijk niet zo.
Daarbij:
Wie aan de weg timmert heeft veel bekijks. :wink:
Wilsophie
Forum fan

Re: Stel je voor met je Facebook account.

Bericht door Wilsophie »

Dank voor je reactie. Ik heb ook drie lange voornamen die ik afwisselend gebruik in de verkorte vorm, maar ik heb wel moeite met die nicknamen waarachter men meent van alles te mogen zeggen.
Naar hier verplaatst vanuit het FB voorstel topic op het forum persoonlijk. Maria
Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie »

Maria schreef:Heb je nu een probleem met facebook of met de gang van zaken op een ander forum?
Indien het laatste, dan graag dat daar laten en niet hier verder uitspinnen en op doorgaan.
Gaat het om de principes van Facebook in het algemeen of om hetgeen je daar allemaal meemaakt met één bepaald iemand?
In details over ruzies elders ben ik niet geïnteresseerd.

Dat probleem met Facebook kun je hebben als je je pagina openbaar hebt ingesteld en als je iedereen de mogelijkheid geeft te reageren.
Je kunt je pagina net zo instellen als je wil.
Openbaar of op een aantal verschillende manieren beperkt voor bekende vrienden of FB-vrienden.
Zelfs alles onzichtbaar en slechts voor jezelf en om een FB account te hebben om elders te kunnen reageren.

Als je toch openbaar wil, kun je accounts blokkeren, die je wil uitsluiten.
Dus ik zie dat probleem eigenlijk niet zo.
Daarbij:
Wie aan de weg timmert heeft veel bekijks. :wink:
Ik heb geen probleem, ik heb wel moeite met wat ik geprobeerd heb uit te leggen dat binnen de beschermde muren van een forum waar van alles gebeurt, het door de komst van de social media de grensbewaking is weggevallen.
Daar waar het forum niet goed ingrijpt, gaat men via Facebook iemand verder bedreigen en daar zijn de forums niet op ingesteld, want een forum is op kort termijn een achterhaald communicatiemiddel. Daarom zijn de meeste al opgeheven.
Wat je zegt is niet waar want iedereen kan via een bericht ook al stel je het niet open je bereiken.
Kijk je weleens naar een programma van Peter R de Vries ; "stalkers via internet" dan zou je kunnen weten dat je iets niet zomaar kunt uitzetten voor ongewenste lui. Je kunt je FB berichten gedeeltelijk afsluiten maar er zijn tig mogelijkheden om iemand te stalken. Dus informeer je daar wat over dan begrijp je misschien iets beter wat deze mensen overkomt. Je kunt mensen van je FB afgooien , maar accounts blokkeren is echt heel lastig , zeker als men via messenger wisselende accounts aanmaakt. Ik wist dat ook allemaal niet, maar dat is wel wat gebeurt.
Ik heb hier met de politie over gesproken en ik weet echt waar ik het over heb. Of jij persoonlijk niet geïnteresserd bent in ruzie elders is je goed recht. Maar jij bent niet de norm. Er zijn mensen die hier wel in geïnteresseerd zijn .
En daarom hebben een voormalig moderator van dit forum en een andere moderator van een ander forum en ik een FB pagina opgericht om de gelegenheid te geven om gedupeerden op Facebook of forums hun verhaal te vertellen.
En gezien dit topic vond ik het relevant hier iets over te melden en als dat niet mag dan haal je het maar weg.
Freethinkers toch?
Peter van Velzen
Site Admin

Wilsophie schreef:Dank voor je reactie. Ik heb ook drie lange voornamen die ik afwisselend gebruik in de verkorte vorm, maar ik heb wel moeite met die nicknamen waarachter men meent van alles te mogen zeggen.
Wie denkt alles te moeten zeggen wat hem maar invalt, zal weinig vrienden maken!
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Zoals Maria al aangaf. Stalkers op Facebook kun je eenvoudig blokkeren!
Dat doe je door op het vinkje te klikken rechtsboven het ongewenste bericht.
je kunt alleen het betreffende bericht blokkeren of alles van de betreffende persoon of groep. Je kunt ook het bericht rapporteren. Nee voor stalkers is Facebook geenszins een geschikt medium.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Veel mensen op ons forum hebben daar alle reden voor om anoniem te kunnen blijven.
Niet om stiekem lelijk te doen over anderen, maar eerder omdat veel van onze leden nog niet uit de kast zijn voor wat betreft hun afvalligheid.
Dit om 2 redenen.
Ter bescherming van zichzelf in een kwetsbare positie, maar ook ter bescherming van hun dierbaren, die ze niet lastig willen vallen met hun problemen door ze op straat te gooien.
Want dat gebeurt op internet.
Daar moet je je ten allen tijde van bewust zijn.

Ik blijf het als een zeldzaamheid beschouwen dat mensen bewust lelijk doen over het privéleven van anderen binnen het openbare forum.
Als we dat merken, dat dit persoonlijk en privé gericht zou zijn, en niet alleen op hetgeen binnen discussieonderwerpen te berde wordt gebracht, dan is daar de moderatie scherp op.
Zo gauw er bekend wordt dat er geroddeld wordt op het forum over de hoofden van medeleden, dan kan de moderatie gewaarschuwd worden.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Elk forum heeft zo zijn voors en tegens.
De een is keurig, maar slaapverwekkend, een ander is liederlijk gooi- en smijtwerk
maar amusant, en alles daartussen. Soms lijken schrijvers heel keurig maar zijn
ondertussen erg onaangenaam, racisme zie je, fascisme, ontbreken van empathie etc..

Het is verder meest een ongeregelde zooi.
Sommige fora steken in wellevendheid met kop en schouders daar bovenuit.
Ik houd daarvan. :wink: Maar tijd kan eraan vreten... en dan heb je weer niets.
De ergste misdaden vergen ultieme straffen. O, dacht ik dat?.... O, wist ik dat nog niet?
Plaats reactie