In verband hiermee wil ik een lijst op stellen van gevallen waarbij niet-gelovigen worden gediscrimineerd. Het gaat daarbij niet om losse gevallen, maar structurele (soms zelfs in regels gegoten) discriminatie, zoals in de voorbeelden hier onder. Daarbij wil ik jullie hulp vragen. Vul aub de lijst met structurele discriminatie van niet gelovigen aan.
Wat gevallen waar ik aan denk
- Iemand die zijn auto niet heeft verzekerd krijgt daarvoor op enig moment een boete van het CJIB. De mogelijkheid om ontheffing te krijgen om religieuze redenen is in strijd met het discriminatie artikel.
- Mijn motorclub heeft geen toegang tot de gemeentelijke bevolkingsadministratie. De plaatselijke kerk heeft dat wel, ten behoeve van de ledenadministratie. Dat zou voor mijn motorclub ook handig zijn, maar die mogelijkheid bestaat niet en dat is in strijd met het discriminatie artikel.
- Ik word vervolgd als ik zonder medische noodzaak in mijn kind snij, terwijl Islamieten en Joden dit kunnen doen zonder juridische gevolgen. Ik heb gelukkig niet de neiging om in mijn kind te willen snijden, maar deze ongelijkheid is in strijd met het discriminatie artikel.
- Op pasfoto’s ten behoeven van rijbewijs, paspoort of ID is hoofdbedekking niet toegestaan, dit mag echter wél om redenen van religieuze of levensbeschouwelijke aard. Dit is in strijd met het discriminatie artikel.
- Vrijstelling Onroerend Zaak Belasting voor kerken.