Tsja, het kan niet ontkend worden dat je je niet van je sterkste kant hebt laten zien. Je steeds maar weer herhaalde aanklacht als zou ik geen argumenten geven, legt niet veel zoden aan de dijk wanneer iedere lezer het kan vergelijken met wat jij aan argumenten hebt te berde gebracht. Ik steek tenminste tweemaal zoveel tijd in mijn bijdragen dan jij. Bovendien geef je met die voortdurend herhaalde aanklacht de indruk niet te weten wat een argument is.student01 schreef:Goed, gezien het feit dat de belofte over persoonlijke aanvallen niet waar is gemaakt, ik niet wordt gezien als een opppnent in een discussie, maar als iemand die opgevoed moet worden en aangezien je laatste post uit weinig meer bestaat dan een propagandapraatje zonder redelijke argumentatie, stop ik per direct met deze discussie. Nog bedankt voor de boekentip en op 4 mei 14:04 heb jij geschreven dat jij dacht dat Lukas van Mattheüs gebruik heeft gemaakt. Wellicht beschouw jij het als een overwinning, mij heb je in het minst niet overtuigd dat de evangeliën onbetrouwbaar zijn of dat mijn visie onjuist is.
Je hebt ook blijk gegeven niet bekend te zijn met wat men beschouwt als onbetwiste resultaten van de bijbelwetenschap, noch heb je toen je daar op gewezen werd laten weten er alsnog kennis mee te willen maken. Zelfs een half uurtje luisteren naar een christelijke professor was teveel gevraagd van jou.
Een debat dat schriftelijk wordt gedaan vereist dat je je diepgaand bezighoudt met wat je aangezegd wordt. Je hebt dit niet gedaan, noch begrepen dat je daartoe nu een unieke gelegenheid hebt, en in een schriftelijk debat je woorden ook heel zorgvuldig kan wikken en wegen. Je hebt de indruk gegeven ingestudeerde dingen (uit fundamentalistische christelijke boekjes) zo vlug mogelijk en als een automaat te antwoorden, en wat je aangezegd wordt niet diepgaand te overdenken. Zo heb ik je wel een stuk of vijftien boeken, of links naar lezingen en artikelen gegeven waar je bepaalde materie uitgebreid kunt bestuderen. Jij hebt mij geen enkele link gegeven naar een boek waar ik wat van zou kunnen opsteken.
Je aantijging dat ik geen argumenten heb is grotesk. Om te laten zien dat deze aantijging geen steek houdt zal ik hier alleen de argumenten naar voren halen die je in reakties volkomen negeerde:
-De christelijke godsdienst heeft talloze evangeliën (en handelingen, brieven en andere geschriften) geproduceerd die valselijk op naam van een apostel gezet werden. Dat bewijst dat we als regel geen vertrouwen kunnen schenken aan hun religieuze boeken. Het laat zien dat een religieus milieu bijzonder onbetrouwbaar is.
-Daar staat dan weer tegenover dat Lucas in zijn evangelie in de rede over de laatste dingen laat zien dat hij bekend is met de verwoesting van de tempel door de Romeinen en hij verraadt zelfs een lange tijd daarna te schrijven. (met link erachter waar het nader beargumenteerd wordt).
-Je "150 jaar schrijvers" legt geen gewicht in de schaal. De eerste seculiere vermelding van Jezus is 60 jaar na zijn veronderstelde dood (Josephus), te laat om te gelden als wat historici ’primaire bronnen’ noemen (ooggetuigeverslagen, uitspraak gedaan na onderzoek te hebben uitgevoerd). Plinius is al 80 jaar na Jezus, Tacitus is al 90 jaar na Jezus. Ze laten enkel zien dat er christenen rondliepen via wie deze personen over een Jezus te horen kregen.
-Er is ook onomstotelijk bewijs dat latere christenen opzettelijk bepaalde teksten veranderd hebben, anders geformuleerd hebben of zelfs gehele verzen, nee, gehele passages erbij verzonnen hebben.
-(na lijst met opsommingen van contradictoire Jezus-beelden). Als er iets is wat de onbetrouwbaarheid van evangelies laat zien is het wel het evangelie van Johannes, dat onmogelijk aan de synoptische Jezus gelijmd kan worden.
-Paulus laat weten dat Jezus verscheen aan ”de twaalf”, oftewel het laat zien dat wat de evangelisten ons over Judas vertellen geheel verzonnen is. Bovendien heeft hij er geen weet van dat de opgestane Jezus het eerst verscheen aan vrouwen, noch weet hij over een graf.
-In Lukas geeft Jezus uitdrukkelijk het bevel dat ze in Jeruzalem moeten blijven. (In strijd met Matteus)
-Paulus’ brieven staan vol van lastige zaken die hij had kunnen oplossen door een beroep te doen op wat Jezus zei. Dat doet hij echter nooit. Sterker nog, omdat Paulus nog geen geschreven evangeliën kent zou hij het belangrijk vinden zijn gemeenten juist via zijn brieven de juiste informatie over Jezus te geven. Het ligt daarom veel meer voor de hand dat Paulus er helemaal geen kennis van had. Jij kiest voor het onwaarschijnlijke. Dat is een wankele basis.
-Tertullianus is wat het onderwerp betreft van net zo weinig belang als ik dat zou zijn indien ik tot de fanclub van Napoleon zou behoren en jou allerlei insiders geheimen zou vertellen over Napoleon.
Enkel primaire bronnen zijn van belang.
-Wat men wel zou kunnen opmerken is dat Justinus Martelaar (nota bene in het midden van de tweede eeuw!) geen evangelie bij de naam Matteus, Marcus, Lukas of Johannes kent. Dat is dus enkel een probleem voor jou.
-Ten eerste moet je begrijpen dat alle toespraken volkomen opgemaakte teksten zijn. Niemand kan een toespraak weergeven die tientallen jaren geleden gehouden werd. Zelfs een dag nadat je een toespraak hebt gehoord de toespraak weergeven is een hachelijke zaak. De meeste mensen ontgaat het meeste wat in de toespraak gezegd wordt al tijdens de toespraak!
-Jij draait de boel om. In de bijbel hebben we juist niet de verslagen van apostelen. De evangelies die op naam van een apostel staan (Thomas en Petrus, Judas, Filippus, ik vergeet er vast nog een stel) zijn geschriften die in de bijbel niet opgenomen zijn en jij niet betrouwbaar acht.
-Voorts, hoe denk je dat de maagdelijke geboorte op een ooggetuigeverslag kan berusten? Maria was allang dood toen de veel latere schrijvers van Matteus en Lukas hun verhalen erover opschreven.
-Hoe kan een verhaal over een ster die boven een huis stilstaat op een ooggetuigeverslag berusten? Het is eenvoudig klinkklare onzin.
-Op welk ooggetuigeverslag is deze informatie gebaseerd? "Nadat ze in een droom waren gewaarschuwd om niet naar Herodes terug te gaan, reisden ze (de magiërs uit het oosten) via een andere route terug naar hun land".
-En waar denk je dat de evangelieschrijvers waren toen Jezus in de woestijn verzocht werd?
-En wie was de ooggetuige van wat Jezus in Gethsemane uitsprak?
-En van wat er tijdens zijn berechting gezegd en gedaan werd?
-Nee! (Geen detective of goede journalist) Wat Papias over Judas geloofde bewijst dat hij over geen enkele kritische vermogens beschikte. Hij slikte alles wat hem voorgeschoteld werd voor zoete koek.
-Marcus herinnerde zich niet dat de opgestane Jezus aan Petrus verscheen? Of was Petrus te verlegen het ooit daar over te hebben? Het is eenvoudig ondenkbaar dat Marcus het verslag van Petrus opschreef, zonder deze gebeurtenis te vermelden.
-Er zijn zelfs nog meer valkuilen. In het geval van Josephus weet men dat christenen het zogenaamde Testimonium Flavianum hebben gefabriceerd en er later aan toegevoegd. Zelfs indien men dit afzwakt tot een gedeeltelijke vervalsing is het voor mij reden genoeg om uit te spreken dat een geloof dat in staat is tot zulke oneerlijkheid niet meer kan rekenen op te worden beschouwd als betrouwbaar.
-In het geval van de evangeliën staan de zaken er al even beroerd voor. Ze zijn geschreven door aanhangers van een ideologie. Dat betekent per definitie dat ze niet geïnteresseerd zijn in de objectieve waarheid. Ze zijn zelfs zo naief om te schrijven: "Dit schrijven wij opdat jij ook tot geloof komt". Of "dit gebeurde opdat deze OT tekst vervuld werd". Zoiets noemt men propaganda. Dat kan zelfs gedefinieerd worden als per definitie onbetrouwbaar.
-(Nadat je je beroept op de resultaten van de moderne kritische wetenschap wat betreft antieke teksten) Moderne kritische wetenschap laat dus horen dat er op zijn hoogst enkele zaken betrouwbaar kunnen worden geacht, maar het merendeel dus niet.
Dat zijn welgeteld 23 argumenten voor de onbetrouwbaarheid van de evangeliën die je genegeerd hebt! En negeren in een debat als dit is veelzeggend.
De laatste inhoudelijke bijdrage van je was al dermate een niemandalletje dat ik al voelde aankomen dat je de handdoek liever in de ring gooit.
Het is ook veelzeggend dat jij mijn persoon in bijna elke reaktie probeert zwart te maken (de meest tergende aanklacht was dat ik zou natrappen; gelukkig heb je dat even later teruggenomen, maar het laat wel zeer goed zien met welk een grimmigheid jij mij beschouwt), terwijl je het doet voorkomen alsof ik de boosdoener zou zijn. Het is een beetje tienergedrag, maar wie weet ben je jong en is je zieltje nog teer.
Je begrijpt dus zelfs niet dat wat ik naar voren breng over geestelijk volwassen worden of cognitieve dissonantie mijn oprechte zienswijze is van hoe de zaken er in het christelijke geloof voorstaan. Het verschilt niet van de zienswijze van iedere atheïst dat een boekgelovige in een waan leeft, of van de christen die met Paulus zegt dat een ongelovige geestelijke zaken niet kan vatten omdat er een sluier voor zijn ogen is. Je verwart zienswijze met een aanval op jouw persoon. Een zienswijze van een ander kan eenvoudig ontzenuwd worden door aan te tonen dat daarvoor geen gegronde redenen zijn, al zou het alleen maar zijn dat jij een uitzondering op de regel bent. Overigens heb je zelfs niet de introduktie gelezen die ik boven het boek van Feuerbach neerzette. Daar staat iets heel belangrijks wat je regelrecht op mijn schrijven kan betrekken, maar niet begrepen hebt: "Opmerkelijk is ook dat Feuerbachs analyse niet gedaan wordt om religie agressief aan te vallen, maar om tot een begrip te komen van de ware natuur van de mens." Maar zelfkennis opdoen schijnt nog niet iets te zijn waar je ontvankelijk voor bent.
Dat ik je niet overtuigd heb geloof ik niet. Juist omdat ik je steeds overtroef en je er geen weerwoord op hebt, raakt je trots gekwetst en word je zo geïrriteerd, waarna iemand zich gemakkelijk overgeeft aan zoiets als mijn persoon aanvallen.
Er schort inderdaad nog een hoop aan je inzicht en debattechniek. Zo probeer je zelfs in deze afscheidsreaktie nog een punt te maken dat ik iets beweerde maar het nu zou ontkennen:
Je benadert mij alsof ik religieus dogma onderhoudt. Je begrijpt niet dat voor iemand die wetenschappelijk ingesteld is "ik denk dat hij dat deed" helemaal niet betekent dat het een geloofsartikel is, of een feit. Ik liet je nota bene weten dat het een open vraag is in het wetenschappelijke debat van dit moment, net zoals het Jezusmythe debat. Wanneer ik dan na studie erop je laat weten dat ik zus of zo denk, betekent dat dat ik overhel naar zus of zo, niet dat je dat als definitief antwoord moet beschouwen.Student01 schreef:en op 4 mei 14:04 heb jij geschreven dat jij dacht dat Lukas van Mattheüs gebruik heeft gemaakt.
Ik zal je nog één voorbeeld geven van hoe erg het met je debattechniek gesteld is: toen je mij beschuldigde van vooronderstellingen, was ik zo vriendelijk niet te zeggen dat je dus blijkbaar niet begrijpt wat vooronderstellingen zijn (=een theorie of stelling die men aanneemt voordat de eerste logische stap genomen wordt. Een dergelijke aanvaarding beïnvloedt de richting waarin men verder redeneert). Je verwart het met veronderstellingen (=voorlopige aanname)! Maar om jou duidelijk te maken wat vooronderstellingen zijn zei ik: "Jij bent de persoon die met vooronderstellingen leeft. Voor jou geldt dat de bijbel geen fouten mag bevatten". Jij ving het op als ad hominem. Maar het is eenvoudig een feit waar ik mee aankom, want zo staan de zaken er nu eenmaal voor bij fundamentalistisch gelovigen. Nota bene mijn eerste reactie op jou leverde al een beschuldiging op dat ik op de man zou spelen. Ik was volkomen perplext van deze opmerking, maar heb na zoeken gevonden waar je je dus beledigd door voelde:
Wat ik hier zeg is eenvoudig een feit, en heeft dus niets te maken met een ad hominem. Je bent volkomen onwetend over wat in de bijbelwetenschap over de evangeliën al 130 jaar als consensus wordt aanvaard, en op welke gronden men op deze consensus is gekomen. En fundamentalistisch betekent in de eerste plaats dat je geen wetenschappelijke instelling hebt. Het verschil tussen een wetenschapper en een fundamentalist is dat de eerste alle argumenten bekijkt en dan een uitspraak doet welke van de alternatieven het meest waarschijnlijk is. De fundamentalist laat zijn keuze echter per definitie vallen op een alternatief dat strookt met zijn geloof dat de bijbel betrouwbaar is, ook indien er maar één bedacht kan worden en die het minst waarschijnlijke scenario is. Het is zelfs de definitie van een fundamentalist dat het voor hem niet geeft hoe vergezocht je een alternatief moet verzinnen, de enige gedachte van de fundamentalist is dat hij een oplossing klaarstoomt die de bijbel altijd gelijk geeft. Deze hilarische verdediging van de bijbel (waar ik niet op inging omdat die het hoogtepunt van vergezochtheid was) was een perfect voorbeeld van tot op welke hoogte van absurditeiten je in staat bent te gaan, terwijl je van wetenschappelijke studies geen enkel idee hebt. Je had zelfs geen interesse om die link te bekijken en te becommentariëren.Rereformed schreef:Het valt me op dat je je bijzonder ingegraven hebt in al lange tijd verouderde fundamentalistisch-christelijke opvattingen, en onbekend bent met wat de moderne kritische wetenschap over de evangeliën naar boven heeft opgevist. Hoe ben je er zo toe gekomen zo fundamentalistisch te worden?
Uiteraard is het opgeven van je fundamentalistische opinies niet iets wat in een handomdraai gebeurt. Zoiets is een proces. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat je ooit op redelijker opinies komt, want dom ben je niet.