De Bron van God - is in Jou

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Gesloten
Sander323

De Bron van God - is in Jou

Bericht door Sander323 »

Hallo lieve allemaal,

Mijn naam is Sander Viergever. Ik beschouw mezelf (2015) niet meer als Christen.
Ik ben zo trots op mezelf, en vind iedereen geweldig. (behalve de kerk niet zo net als jullie..)

Ik heb jullie forum eerder eens gezien, ik ken Inge (wel eens mee gemaild..) en heb net nog even een paar posts doorgelezen van 'Getuigenissen van afvalligen en twijfelaars'.

In het kort mijn levensverhaal:
Ik ben Christelijk opgevoed. Ik ben altijd filosofisch ingesteld geweest... als jonge tiener had ik ooit al eens een echte ervaring - ontmoeting met God gehad; die zich als Jezus aan mij voordeed (omdat ik het anders niet zou begrijpen op die jonge leeftijd van 6 jaar oud). God wilde me toen ik 6 was een keer troosten toen ik aan het huilen was als kind, ik voelde zijn warme omarming en warme aanwezigheid - en vond het zo zo gewoon....

Ik was dus filosofisch ingesteld... Ik ging naar de kerk. Monotome orgelmuziek, een of andere theologie die gepredikt werd, waaronder de indoctrinatie van de Oerzonde (adam en eva) en dat God daar ergens op een wolk zit. Wel ik wist heel goed net als bijna iedereen dat in de bijbel staat dat je 'naar de hel gaat' als je niet gelooft. Ik wist gewoon toen al dat dat door de mensen verzonnen was... met als reden? (mensen naar de kerk te krijgen en angst aan te jagen inderdaad).

Afijn en op mijn 17e in een moeilijke periode van mijn leven kreeg ik weer een ontmoeting van God. God zei tegen me: 'Je maakt je altijd zo druk wat anderen van je denken, je bent er erg mee bezig Sander.' die mensen betekenen in essentie niets - het is maar wat je kiest want beste Sander eigenlijk is alleen wat jij zelf vindt en doet belangrijk en hoe jou relatie met mij is. WOW WOW WOW Ik was van deze ontmoeting dagen wel weken onder de indruk, helemaal... Ik heb zelfs deze boodschap pas later in mijn leven helemaal goed kunnen interpeteren.

Zo dit was mijn ontdekking: God spreekt tot ons, veel vaker dan ik zou denken. maar God sprak vaak tegen me toen ik tiener was, maar ik zag het niet. Net als een wit lichtje bijna recht voor mijn ogen - ik was als tiener licht psychotisch geraakt (vanuit mijn ziel bewust om me te beschermen tegen verplichtingen van de wereld) - dus vanuit die psychotische toestand zag ik de communicaties van God aan als communicatie van een soort van menselijke-gestorven-geest.. tja ik kon het toen gewoon allemaal niet aan, zo ver heen was ik als tiener - en in mezelf gekeerd in sociaal opzicht op de middelbare school etc (werd in de 2e klas gepest, daarna gelukkig niet meer, maar wel een 'koud schoolinstituut') dat ik toch niet de communicaties van God tot mij kon verwerken, als zodanig kon erkennen/herkennen en er iets mee kon doen. Ik was té ver heen om toen gemeenschap met God te kunnen ervaren.

wel wel ik was blij toen ik van de middelbare school af was, hierna begon ik na wat gedoe en gesleur van her en der thuis te werken en begon ik een webshop in auto accessoires te hebben - wat me erg goed af ging. Eindelijk was ik iemand en was ik trots en blij met mijn materialistisch verworven succes.

toch bleef de eenzaamheid... wel ik passeerde leeftijd van 27 jaar en in dat jaar na een dieptepunt in mijn leven (door God telkens geholpen dat zag ik toen niet) ben ik op voetbal gegaan met sociale rustige types waar het vriendschappelijk aan toe ging (ik vind gezelligheid erg belangrijk) en ben ik vanuit nieuwsgierigheid de zondag erediensten van de Evangelische Gemeente Hoekse Waard gaan bezoeken in mijn dorp.

Zo raakte ik uit de eenzaamheid en draaide mijn leven niet langer meer om huis, nog mooier huis, partner, nog mooiere partner en heel veel geld te verzamelen, maar breidde ik het Zelf uit. In de zondagdiensten van de evangelische gemeente zongen we opwekkingsliederen en voelde ik op die momenten echt de energie van God, de liefde. De kerkleden uitte tijdens het zingen van deze liederen hun liefde aan God. De mensen uit de kerk waren erg vriendelijk en dat hielp mij zie ik nu om weer van mezelf te houden, hun hielden opdrecht van mij - hun liefde van God was geborgen in hen wel zo ervoer ik dat - en zij uitte dat naar mij als ik met hun in gesprek was.

Wel wel de kerk was allemaal leuk en ik ergerde me nog erg weinig aan de verworven dogmatiek en indoctrinatie (vertel ik zo later over), ik begon zelf ook steeds meer vanuit liefde naar god te zingen er was een goede energie tussen de mensen en

Wel wel de kerk was allemaal leuk ik vond het erg leuk ik ergerde me nog erg weinig aan de dogmatische leerstellingen die ook verteld/gezongen/uitgedragen werden. dankzij in grote aantal met elkaar opwekkingsliederen te zingen dat was helend (ook al is er ook in deze tekstliederen dogma en leugens besloten), ik ging naar alpha cursus en dankzij deze serieuze geloofscursus - vergezeld door evangelisten die erg 'in de heer zijn' tenminste meer dan mijn vrienden van toen - was ook dit goed voor me. dankzij de alpha cursus heb ik me toen aan het einde van de cursus bekeerd aan God. God antwoordde hierop: wel Sander het is goed als we samen-meer-op-pad gaan en samen meer met één stem gaan spreken, het is goed zei God als je voortaan mij gebruikt en mij betrekt bij je levenswensen en als je mij hierin vertrouwt.... Ik bekeerde mij via een zondaarsgebed (zonde bestaat niet dat is een verzinsel van de cultuur op deze planeet) en heb toen ook besloten te stoppen met arrogant gedrag naar sommige mensen. Ik zei in het gebed tegen God: Ik wil voortaan uw wil doen en sorry dat ik gezondigd heb daar vraag ik vergeving voor. God antwoordde verder: wel prima Sander als we vrienden worden, maar ik wil dan wel dat je aan persoon x en x vergeving vraagt voor wat je hen hebt aangedaan, God zei dit niet op boze toon tegen me maar meer op een heel vrije ongedwongen vriendelijke intelligente manier van wel sander dit staat in tussen ons. Wat er eigenlijk gebeurde is dat ik me richtte tot God en dichter tot God wilde komen, welnu God reageerde als geest-in-een-flesje en vertelde mij dus hoe...

Wel 1 a 2 dagen na dit gebeuren allemaal zat ik s'ochtends aan de PC en merkte ik plots dat ik me anders voelde, zowaar beter voelde dan anders.. 'Het voelde voor mij alsof er een zware cape om mijn schouders met last/schuldlast' van me was afgevallen - alsof de duistere daden (zoals haatgevoelens koesteren) allen van mijn schouders afgevallen waren, dit heb ik zowel zelf gedaan als met hulp van God. (zonder hulp van God niet gebeurd..)

En er gebeurde meer, de Liefde van God had ik uiteindelijk toegelaten en deze tijd van mijn leven voelde ik een enorme licht en geluk in me en vanaf dat moment in mijn leven ben ik me nog sneller gaan ontwikkelen.

Wel nu is het eind 2015 en ben ik sinds een half jaar uit de evangelische kerk hoekse Waard gestapt. Ik voelde gewoon dat als men het had in deze kerk over 'jezus is onze redder, wij zijn zondig, wij zijn onwaardig, we moeten ons schamen, we zijn schaamtelijke wezens, preek over de toorn van god, en zelfs preken over de terugkomst van Jezus'. Wel als je dan toch wil shockeren beste gemeente waarom verteld u dan niet over de terugkeer van Donald Duck? Ik heb dit laatste nooit openlijk geopperd aan een van de oudsten maar het had best in het plaatje gepast.

Daarnaast was de leiding van de kerk ervan bewust dat ik ook de Gesprekken met God boeken van auteur neale donald walsch las en andere blaadjes zoals Hapinezz. Nouja daarom mocht ik dus niet lid worden - (al had ik dat gewild maar ik deed net alsof), en er gebeurde meer dingen in de kerk ik mocht bijvoorbeeld niet mee met een jeugdweekend terwijl ik gewoon sterk voelde dat ik het er heel tof had gevonden, motivatie was dat ik iets te oud zou zijn. Prima maar ZIE ELKAAR stel ik dan voor, praat er dan met me over zodat ik jullie motivatie begrijp, mij is slechts antwoord: Nee verteld en ik mocht er niet over in gesprek gaan. Wel beste mensen ik ben bewust en het was van hun gewoon een spelletje om mensen met iemand die zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt en niet mee gaat in onderdanigheid - om dat soort types, dus zoals ik te te treiteren.

Vandaag de dag nog, 26 december 2015 doet deze gemeente nog steeds aan apartheid, openlijk en haat aanwakkeren jegens homoseksuelen en tegen mensen met lesbische gevoelens. Mij is door 1 oudste openlijk verteld dat dat soort types niet welkom zijn in de kerk. Dus deze kerk is haatdragend, en heeft niets meer te maken met het echte Christusbewustzijn en Jezus-volgen missie die zij pogen uit te dragen. Ik word hier zo boos van omdat heel veel mensen nog steeds als schaapjes van allerlei geloofsovertuigingen aannemen.

Ook in deze gemeente werd het beeld van God getoond en uitgedragen als een kinderlijke God die wraakzuchtig, perfectionistisch gestemd is, kwaad en geweldadig is. Volgens hun theologische leerstelling worden we allen vernietigd door God aan het eind van onze leven als we Jezus niet als onze redder en verlosser hebben aangenomen, hoe goed leven we ook geleid hebben. en weet je met religie is het, het blijft, het blijft, het blijft. Waar geneeskunde en wetenschap steeds verder groeien en de voorgaande protocollen opnieuw bekijken en willen verbeteren en dat ook doen - blijft religie wel zo is mijn persoonlijke observatie altijd in het ziekelijkmakende oude vastgeroeste dogma's vastzitten.

Nu 2015 ben ik een half jaar uit de kerk, praat ik met heel veel mensen over religie en spiritualiteit en probeer ik - en dat doe ik ook succesvol - mensen wakker te schudden en bewust te maken dat ze niet zomaar alles aannemen wat hen verteld wordt en hen te vertellen dat de autoriteit wat waarheid is voor hen besloten ligt in hun zelf en niet daarbuiten.
Stukje evangelisatie plus link weggezet. Zie forumregels. Maria
Peter van Velzen
Site Admin

Re: De Bron van God - is in Jou

Bericht door Peter van Velzen »

Samen met God tegen de kerk? Je wekt bepaald mijn sympathie. Maar aangezien God tegen ons niet spreekt doen wij het zonder hem. We blijven uiteraard wel met elkaar ingesprek. Dat is waarom we dit forum hebben nietwaar?
Ik wens u alle goeds
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Welkom. Ook ik heb in een psychose ervaringen gehad die ik enerzijds zie als ontmoetingen met God, maar anderzijds moet toeschrijven aan hallucinaties. Ik weet niet precies wat me werkelijk is overkomen maar ik vind de eerste zienswijze wel de mooiste.

Zelf lees ik ook Neale Donald Walsch en ben ik enthousiast over de meeste van zijn boeken.
Ook ik heb niks met dogmatiek en ik geloof ook niet in zonde.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik was té ver heen om toen gemeenschap met God te kunnen ervaren.
:sign5:
maat dat doe je nu dus wel.
Sex met een ingebeeld mens.
Heet dat niet gewoon zelfbevrediging ?
Dat je geen weet hebt van dit stukje Nederlandse taal valt je te vergeven. Dat ik je geen respect kan aanpraten voor je medelid nu hier op het forum is duidelijk.
Echter, dat je geen respect hebt voor de regels van dit Forum, die je genoegzaam bekend zijn, gaat nu in dit geval te ver. Dat dit niet echt een getuigenis is in de zin zoals jij en ik dat tot nu toe zien, doet niet ter zake. Maria
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Dat beloof ik schreef:
Ik was té ver heen om toen gemeenschap met God te kunnen ervaren.
:sign5:
maat dat doe je nu dus wel.
Sex met een ingebeeld mens.
Heet dat niet gewoon zelfbevrediging ?
Een nieuwe deelnemer aan dit forum vertelt zijn zeer persoonlijke levensverhaal en 'Dat beloof ik' kan slechts een banale grap van een zin in dat verhaal maken. Ik had ook niet meer van hem/haar verwacht.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Sander,

Ik meen dat je nog niet helemaal wakker bent.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Sander
Best wel bijzonder jouw verhaal.
Afvallig als Christen, een hele stap, maar nog steeds deïst, en overtuigd.
Natuurlijk mag je hier schrijven over hoe je denkt over deze overstap.
En wat het met je heeft gedaan.

Echter het promoten van jouw geloof past niet in deze beschermde omgeving van dit subforum op Freethinker.
Een stuk tekst en een link naar wat we toch als een evangelisatie website beschouwen heb ik verwijderd.
Het staat je vrij om hem in je profiel te plaatsen.

Verder uitdiepen van waar je voor staat en daarover discussiëren over dit onderwerp kan in één van de discussiefora.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

[........]
Discussie over moderator rood. Bericht verwijderd. Klachten in Feedback forum. Maria
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welkom. Wij (mijn vrouw en ik) durven Neale Donald Walsch nog niet aan haar zus te geven. Die zit nog muurvast in de dogmatische christelijk gereformeerde God. Ik vond het in ieder geval een eye opener destijds (het boek!). Daarna nog dat laatste stapje nemen en er gaat een wereld voor je open!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom, bedankt voor je verhaal op dit forum. Het is goed dat je de evangelische stroming die je tegen bent gekomen eens goed de maat neemt, kan deze groep er eens bij stil staan. Verder onderzoekt alle dingen en lees mee op dit forum.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom Sander.
Nog een hoop lees en denk werk voor jouw, hopelijk helpt dit forum je mening te vormen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Sander323 schreef: Nu 2015 ben ik een half jaar uit de kerk, praat ik met heel veel mensen over religie en spiritualiteit en probeer ik - en dat doe ik ook succesvol - mensen wakker te schudden en bewust te maken dat ze niet zomaar alles aannemen wat hen verteld wordt en hen te vertellen dat de autoriteit wat waarheid is voor hen besloten ligt in hun zelf en niet daarbuiten.
Hallo Sander,
Ik heb ook een diepgelovige achtergrond en herken je verzet tegen vele christelijke dogma's. Toen voor mij de druppel kwam die de emmer deed overlopen reageerde ik op eenzelfde manier. Misschien interessant voor je om te lezen, aangezien ik die tekst nog bewaard heb: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/17.HTM" onclick="window.open(this.href);return false; . Vanaf die tijd was mijn denken in beweging totdat ik na vele jaren het religieuze geloof geheel achter liet, want je eigen hoogste denken wordt door geschriften die voor godsopenbaring doorgaan enkel belemmerd, beknot en zelfs viesgemaakt, en wanneer je eenmaal die ervaring opdoet word je er vanaf dat moment steeds allergischer voor. Wat je hier zegt in het citaat dat ik eruit gelicht heb is imho een hele diepe levenswijsheid. Het is de kern van het proces van geestelijk volwassen worden.

Het leidde mij steeds verder weg van de vertrouwde overtuigingen waar ik mee opgegroeid was. Wanneer je inziet dat je met het woordje God in de titel van je topic je eigen hoogste idealen bedoelt dan zie je dat God eenvoudig een overbodig, of erger, een misleidend woord is. Het is een woord waarmee iemand zijn eigen existentiële benauwdheid rust wil geven en zijn eigen idealen algemeen gezag en gewicht wil schenken, oftewel God is een woord dat onze ego dient.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ingesloten discussie afgesplitst.
Communicatie met God.
Hier verder met de getuigenis van Sander.
Sander323

Bericht door Sander323 »

Dank jullie wel.

Ik lees dus de Gesprekken met God boeken van auteur Walsch. Deze auteur beleefde in 1993 een erg moeilijke tijd door in zijn leven, schreef een boze brief aan God, en God beantwoordde zijn brief. Deze brief omving uiteindelijk meer dan 2000 bladzijdes en is in 9-delige boekvorm uitgegeven.

In dit boek beweert de auteur met God te praten. Wel zelfs al is dit niet het geval en totale onzin (wie weet?? ik denk het niet maar toch..) alles wat erin deze boeken staat heeft mij geholpen om weer vrij te leven en mijn relatie met God, en doelstelling van mijn leven te begrijpen en hoe het werkt. De boeken hebben me afgeholpen van schuldgevoelens en gevoelens van 'moeten' .

Ik zoek vaak God op en verbind me dan met Hem. Ik voel dan een grote vreugde en kracht en liefde in mijn wezen komen en zo blijf ik in contact met wat werkelijk (ook vanuit ziel) goed voor me is en blijf ik in kracht staan. Tuurlijk ik kan alles verbeelden, maar de auto die blauw is hier voor me in de straat kan ik dan ook verbeelden, dat ik leef kan ik ook verbeelden. Tuurlijk kan ik alles verbeelden, bijvoorbeeld ook dat dit forum bestaat, maar in ieder geval ervaar ik het wel als zodanig. ERVARING als zodanig lieve mensenn.

Dank jullie wel voor jullie reacties. En mijn waaardering voor jullie dat jullie al gekozen hebben voor jezelf te kiezen, nu de rest nog?
Toen ik met God begon te verbinden veranderde alles. Maar ik deed het uit mijn hart. Met de religie was ik in spiritueel-gevangenschap gebleven maar nu ben ik Vrij.

Kijk naar buiten, lach vriendelijk naar andere mensen, we hoeven slechts hulp en licht voor elkaar te zijn.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Sander.
Zoals je al hebt kunnen zien heb ik je getuigenis aangepast en ingekort door het stukje evangelisatie te verwijderen.
Ik heb met het besluiten hiertoe gewacht tot je weer reageerde om te kijken waar het verder toe zou leiden.

Ik wilde je in PB schrijven, maar heb besloten dit toch openbaar te doen.
Dit omdat er wisselende reacties zijn over dit topic, zoals het is geplaatst in dit Forum Persoonlijk.
Hier en op de achtergrond.

Het wordt lastig dit topic te modereren met de beginselen van Freethinker als uitgangspunt.
Dus ook dit topic te handhaven in deze vorm op dit subforum.
Het nodigt bovendien uit tot discussies met voors en tegens, die bijzonder interessant kunnen zijn voor alle partijen.
Voor jou en voor anderen.
Maar dan in een discussie forum.

Wij zijn in de eerste plaats een Freethinker forum voor vrijdenkers.
Mensen die twijfelen of er wel of geen god is en mensen, die hun geloof in een god zijn kwijtgeraakt krijgen hier alle steun.
Maar dan wel richting het vrijdenkerschap.
Daarom zullen we altijd openstaan voor mensen, die niet meer kunnen geloven wat hun geleerd is.
Hen steunen in een soms moeilijke tijd van sociale en maatschappelijke desoriëntering.
Ook zolang zij nog niet los kunnen komen van een godsgeloof, wat zij (nog) niet verder kunnen invullen.

Echter als zij zelf een andere invulling hebben gevonden, een andere overtuiging in ander soort godsgeloof, dan kan het gemakkelijk zover gaan komen, dat zich een vorm van evangelisatie voor een ander deïsme/religie doorzet.
En dat is wat wij niet steunen.

Dat is waarom de beslissing is genomen, dit topic wel te laten staan, maar te sluiten en de aanvullingen te voegen bij het topic dat al was afgesplitst vanwege de niet hier passende reacties.
Je bent daar vrij je gedachten en mening te uiten, evenals de anderen en te refereren naar het topic hier.
Ik zal je laatste bijdrage mee naar daar kopiëren, zodat er verder op gereageerd kan worden.

Zie verder
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 56#p491256" onclick="window.open(this.href);return false;
Gesloten