Mijn naam is Sander Viergever. Ik beschouw mezelf (2015) niet meer als Christen.
Ik ben zo trots op mezelf, en vind iedereen geweldig. (behalve de kerk niet zo net als jullie..)
Ik heb jullie forum eerder eens gezien, ik ken Inge (wel eens mee gemaild..) en heb net nog even een paar posts doorgelezen van 'Getuigenissen van afvalligen en twijfelaars'.
In het kort mijn levensverhaal:
Ik ben Christelijk opgevoed. Ik ben altijd filosofisch ingesteld geweest... als jonge tiener had ik ooit al eens een echte ervaring - ontmoeting met God gehad; die zich als Jezus aan mij voordeed (omdat ik het anders niet zou begrijpen op die jonge leeftijd van 6 jaar oud). God wilde me toen ik 6 was een keer troosten toen ik aan het huilen was als kind, ik voelde zijn warme omarming en warme aanwezigheid - en vond het zo zo gewoon....
Ik was dus filosofisch ingesteld... Ik ging naar de kerk. Monotome orgelmuziek, een of andere theologie die gepredikt werd, waaronder de indoctrinatie van de Oerzonde (adam en eva) en dat God daar ergens op een wolk zit. Wel ik wist heel goed net als bijna iedereen dat in de bijbel staat dat je 'naar de hel gaat' als je niet gelooft. Ik wist gewoon toen al dat dat door de mensen verzonnen was... met als reden? (mensen naar de kerk te krijgen en angst aan te jagen inderdaad).
Afijn en op mijn 17e in een moeilijke periode van mijn leven kreeg ik weer een ontmoeting van God. God zei tegen me: 'Je maakt je altijd zo druk wat anderen van je denken, je bent er erg mee bezig Sander.' die mensen betekenen in essentie niets - het is maar wat je kiest want beste Sander eigenlijk is alleen wat jij zelf vindt en doet belangrijk en hoe jou relatie met mij is. WOW WOW WOW Ik was van deze ontmoeting dagen wel weken onder de indruk, helemaal... Ik heb zelfs deze boodschap pas later in mijn leven helemaal goed kunnen interpeteren.
Zo dit was mijn ontdekking: God spreekt tot ons, veel vaker dan ik zou denken. maar God sprak vaak tegen me toen ik tiener was, maar ik zag het niet. Net als een wit lichtje bijna recht voor mijn ogen - ik was als tiener licht psychotisch geraakt (vanuit mijn ziel bewust om me te beschermen tegen verplichtingen van de wereld) - dus vanuit die psychotische toestand zag ik de communicaties van God aan als communicatie van een soort van menselijke-gestorven-geest.. tja ik kon het toen gewoon allemaal niet aan, zo ver heen was ik als tiener - en in mezelf gekeerd in sociaal opzicht op de middelbare school etc (werd in de 2e klas gepest, daarna gelukkig niet meer, maar wel een 'koud schoolinstituut') dat ik toch niet de communicaties van God tot mij kon verwerken, als zodanig kon erkennen/herkennen en er iets mee kon doen. Ik was té ver heen om toen gemeenschap met God te kunnen ervaren.
wel wel ik was blij toen ik van de middelbare school af was, hierna begon ik na wat gedoe en gesleur van her en der thuis te werken en begon ik een webshop in auto accessoires te hebben - wat me erg goed af ging. Eindelijk was ik iemand en was ik trots en blij met mijn materialistisch verworven succes.
toch bleef de eenzaamheid... wel ik passeerde leeftijd van 27 jaar en in dat jaar na een dieptepunt in mijn leven (door God telkens geholpen dat zag ik toen niet) ben ik op voetbal gegaan met sociale rustige types waar het vriendschappelijk aan toe ging (ik vind gezelligheid erg belangrijk) en ben ik vanuit nieuwsgierigheid de zondag erediensten van de Evangelische Gemeente Hoekse Waard gaan bezoeken in mijn dorp.
Zo raakte ik uit de eenzaamheid en draaide mijn leven niet langer meer om huis, nog mooier huis, partner, nog mooiere partner en heel veel geld te verzamelen, maar breidde ik het Zelf uit. In de zondagdiensten van de evangelische gemeente zongen we opwekkingsliederen en voelde ik op die momenten echt de energie van God, de liefde. De kerkleden uitte tijdens het zingen van deze liederen hun liefde aan God. De mensen uit de kerk waren erg vriendelijk en dat hielp mij zie ik nu om weer van mezelf te houden, hun hielden opdrecht van mij - hun liefde van God was geborgen in hen wel zo ervoer ik dat - en zij uitte dat naar mij als ik met hun in gesprek was.
Wel wel de kerk was allemaal leuk en ik ergerde me nog erg weinig aan de verworven dogmatiek en indoctrinatie (vertel ik zo later over), ik begon zelf ook steeds meer vanuit liefde naar god te zingen er was een goede energie tussen de mensen en
Wel wel de kerk was allemaal leuk ik vond het erg leuk ik ergerde me nog erg weinig aan de dogmatische leerstellingen die ook verteld/gezongen/uitgedragen werden. dankzij in grote aantal met elkaar opwekkingsliederen te zingen dat was helend (ook al is er ook in deze tekstliederen dogma en leugens besloten), ik ging naar alpha cursus en dankzij deze serieuze geloofscursus - vergezeld door evangelisten die erg 'in de heer zijn' tenminste meer dan mijn vrienden van toen - was ook dit goed voor me. dankzij de alpha cursus heb ik me toen aan het einde van de cursus bekeerd aan God. God antwoordde hierop: wel Sander het is goed als we samen-meer-op-pad gaan en samen meer met één stem gaan spreken, het is goed zei God als je voortaan mij gebruikt en mij betrekt bij je levenswensen en als je mij hierin vertrouwt.... Ik bekeerde mij via een zondaarsgebed (zonde bestaat niet dat is een verzinsel van de cultuur op deze planeet) en heb toen ook besloten te stoppen met arrogant gedrag naar sommige mensen. Ik zei in het gebed tegen God: Ik wil voortaan uw wil doen en sorry dat ik gezondigd heb daar vraag ik vergeving voor. God antwoordde verder: wel prima Sander als we vrienden worden, maar ik wil dan wel dat je aan persoon x en x vergeving vraagt voor wat je hen hebt aangedaan, God zei dit niet op boze toon tegen me maar meer op een heel vrije ongedwongen vriendelijke intelligente manier van wel sander dit staat in tussen ons. Wat er eigenlijk gebeurde is dat ik me richtte tot God en dichter tot God wilde komen, welnu God reageerde als geest-in-een-flesje en vertelde mij dus hoe...
Wel 1 a 2 dagen na dit gebeuren allemaal zat ik s'ochtends aan de PC en merkte ik plots dat ik me anders voelde, zowaar beter voelde dan anders.. 'Het voelde voor mij alsof er een zware cape om mijn schouders met last/schuldlast' van me was afgevallen - alsof de duistere daden (zoals haatgevoelens koesteren) allen van mijn schouders afgevallen waren, dit heb ik zowel zelf gedaan als met hulp van God. (zonder hulp van God niet gebeurd..)
En er gebeurde meer, de Liefde van God had ik uiteindelijk toegelaten en deze tijd van mijn leven voelde ik een enorme licht en geluk in me en vanaf dat moment in mijn leven ben ik me nog sneller gaan ontwikkelen.
Wel nu is het eind 2015 en ben ik sinds een half jaar uit de evangelische kerk hoekse Waard gestapt. Ik voelde gewoon dat als men het had in deze kerk over 'jezus is onze redder, wij zijn zondig, wij zijn onwaardig, we moeten ons schamen, we zijn schaamtelijke wezens, preek over de toorn van god, en zelfs preken over de terugkomst van Jezus'. Wel als je dan toch wil shockeren beste gemeente waarom verteld u dan niet over de terugkeer van Donald Duck? Ik heb dit laatste nooit openlijk geopperd aan een van de oudsten maar het had best in het plaatje gepast.
Daarnaast was de leiding van de kerk ervan bewust dat ik ook de Gesprekken met God boeken van auteur neale donald walsch las en andere blaadjes zoals Hapinezz. Nouja daarom mocht ik dus niet lid worden - (al had ik dat gewild maar ik deed net alsof), en er gebeurde meer dingen in de kerk ik mocht bijvoorbeeld niet mee met een jeugdweekend terwijl ik gewoon sterk voelde dat ik het er heel tof had gevonden, motivatie was dat ik iets te oud zou zijn. Prima maar ZIE ELKAAR stel ik dan voor, praat er dan met me over zodat ik jullie motivatie begrijp, mij is slechts antwoord: Nee verteld en ik mocht er niet over in gesprek gaan. Wel beste mensen ik ben bewust en het was van hun gewoon een spelletje om mensen met iemand die zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt en niet mee gaat in onderdanigheid - om dat soort types, dus zoals ik te te treiteren.
Vandaag de dag nog, 26 december 2015 doet deze gemeente nog steeds aan apartheid, openlijk en haat aanwakkeren jegens homoseksuelen en tegen mensen met lesbische gevoelens. Mij is door 1 oudste openlijk verteld dat dat soort types niet welkom zijn in de kerk. Dus deze kerk is haatdragend, en heeft niets meer te maken met het echte Christusbewustzijn en Jezus-volgen missie die zij pogen uit te dragen. Ik word hier zo boos van omdat heel veel mensen nog steeds als schaapjes van allerlei geloofsovertuigingen aannemen.
Ook in deze gemeente werd het beeld van God getoond en uitgedragen als een kinderlijke God die wraakzuchtig, perfectionistisch gestemd is, kwaad en geweldadig is. Volgens hun theologische leerstelling worden we allen vernietigd door God aan het eind van onze leven als we Jezus niet als onze redder en verlosser hebben aangenomen, hoe goed leven we ook geleid hebben. en weet je met religie is het, het blijft, het blijft, het blijft. Waar geneeskunde en wetenschap steeds verder groeien en de voorgaande protocollen opnieuw bekijken en willen verbeteren en dat ook doen - blijft religie wel zo is mijn persoonlijke observatie altijd in het ziekelijkmakende oude vastgeroeste dogma's vastzitten.
Nu 2015 ben ik een half jaar uit de kerk, praat ik met heel veel mensen over religie en spiritualiteit en probeer ik - en dat doe ik ook succesvol - mensen wakker te schudden en bewust te maken dat ze niet zomaar alles aannemen wat hen verteld wordt en hen te vertellen dat de autoriteit wat waarheid is voor hen besloten ligt in hun zelf en niet daarbuiten.