Bewijs voor onbestaanbaarheid reïncarnatie?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

DiMensie

Bewijs voor onbestaanbaarheid reïncarnatie?

Bericht door DiMensie »

.
Ik weet niet of het onderwerp reïncarnatie hier thuis hoort,
maar ik weet ook niet waar het beter geplaatst zou kunnen worden!
Peter van Velzen schreef:Wat eerder van belang is, is het niet bestaan van een geest zonder lichaam. Er is geen incarnatie. Er is geen ziel die een licham betrekt, maar onze mentale werkelijkeheid is volkomen afhankelijl van onze fysieke werkelijkheid. Als – een deel van – onze hersenen ophoud te functioneren, dan houdt ook - een deel van – ons mentale zelf op te functioneren, en als ons lichaam sterft, blijft er niets anders over dan ons stoffelijk overschot, en de herinneringen die ander aan ons hebben.

Bron
Tenzij jij het bovenstaande kan bewijzen beschouw ik het als een niet aantoonbare overtuiging.
Hoewel het mijn overtuiging van reïncarnatie op zijn grondvesten zou doen schudden,
hoop ik oprecht dat jij of iemand anders zult bewijzen dat jouw bovenstaande uitspraken de waarheid zijn
.
doctorwho
Ontoombaar

Re: Bewijs voor onbestaanbaarheid reïncarnatie?

Bericht door doctorwho »

Vanuit een materieel oogpunt is er geen enkele reden aan te nemen dat er zoiets als reïncarnatie is. Het zou ondanks de overbevolking een beetje druk worden cq niet passen om al die voorgangers een stoffelijk onderkomen te bieden. Kortom een oneindige reeks van regressie. (En waarom zouden enkel mensen reïncarneren en andere dieren niet?)
Het is m.i. niet meer dan wensdenken en escapisme ook weet ik zeker dat de niet in back up gezette data van oude pc's die ik heb laten recyclen ineens op mijn nieuwe laptop zullen staan compleet met de oude screensaver.
220px-Droste.jpg
220px-Droste.jpg (20.98 KiB) 5216 keer bekeken
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

DiMensie schreef:.
Peter van Velzen schreef:Wat eerder van belang is, is het niet bestaan van een geest zonder lichaam. Er is geen incarnatie. Er is geen ziel die een licham betrekt, maar onze mentale werkelijkeheid is volkomen afhankelijl van onze fysieke werkelijkheid. Als – een deel van – onze hersenen ophoud te functioneren, dan houdt ook - een deel van – ons mentale zelf op te functioneren, en als ons lichaam sterft, blijft er niets anders over dan ons stoffelijk overschot, en de herinneringen die ander aan ons hebben.

Bron
Tenzij jij het bovenstaande kan bewijzen beschouw ik het als een niet aantoonbare overtuiging.
Hoewel het mijn overtuiging van reïncarnatie op zijn grondvesten zou doen schudden,
hoop ik oprecht dat jij of iemand anders zult bewijzen dat jouw bovenstaande uitspraken de waarheid zijn
.
Ik zou eerder zeggen, toon aan waarom reincarnatie wel mogelijk zou kunnen zijn. Je draait de bewijslast om.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Peter van Velzen schreef:Als – een deel van – onze hersenen ophoud te functioneren, dan houdt ook - een deel van – ons mentale zelf op te functioneren, en als ons lichaam sterft, blijft er niets anders over dan ons stoffelijk overschot, en de herinneringen die ander aan ons hebben.
Hier staat het bewijs dat er geen ziel is. Een ziel heeft geen last van lichamelijke beschadigingen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
DiMensie

Bericht door DiMensie »

doctorwho schreef:Vanuit een materieel oogpunt is er geen enkele reden aan te nemen dat er zoiets als reïncarnatie is.
Vallen mijn herinneringen buiten het materieel oogpunt?
Ik accepteer volledig dat mijn herinneringen niks meer zijn dan anekdotisch en niets bewijzen,
maar het afwezig zijn van herinneringen bewijst ook niets, we vergeten meer dan dat we onthouden,
maar zijn mijn herinneringen dan niet materieel? Voor mij zijn ze wel heel echt namelijk!
doctorwho schreef:ook weet ik zeker dat de niet in back up gezette data van oude pc's die ik heb laten recyclen
ineens op mijn nieuwe laptop zullen staan compleet met de oude screensaver.
Interessante gedachtengang met betrekking tot reïncarnatie.
Bestaat de mens, met name het brein uit meer dan materie?
De 'software' van de ene PC kan makkelijk 'reïncarneren' in de andere PC,
waarom zou dat per definitie onmogelijk zijn voor de materiële 'machine' ons lichaam, met name ons brein?
.
Bonjour schreef:
Peter van Velzen schreef:Als – een deel van – onze hersenen ophoud te functioneren, dan houdt ook - een deel van – ons mentale zelf op te functioneren, en als ons lichaam sterft, blijft er niets anders over dan ons stoffelijk overschot, en de herinneringen die ander aan ons hebben.
Hier staat het bewijs dat er geen ziel is. Een ziel heeft geen last van lichamelijke beschadigingen.
Ik zie geen bewijs staan, ik zie slechts een overtuiging. Wat versta jij onder een ziel?
Is zo een dergelijke ziel volgens jou nodig om reïncarnatie mogelijk te maken?

Het Griekse ψυχή (psychè) = ziel lees ik, wordt dat bedoelt met die ziel? Bestaat de psyche volgens jou niet,
heeft de psyche geen last van lichamelijke beschadigingen? :?
.
HankS schreef:

Bron
.
Ik zou eerder zeggen, toon aan waarom reincarnatie wel mogelijk zou kunnen zijn. Je draait de bewijslast om.
Onzin, Peter van Velzen komt met die beweringen alsof het vaststaande feiten zijn. Ik beweer nergens dat reïncarnatie een vaststaand feit is, integendeel, het is mijn overtuiging en die ligt in de clinch met de groeiende overtuiging dat er niets kan bestaan buiten de materie. Het zou mij helpen als bewezen kan worden dat reïncarnatie niet bestaat en dan kom jij me uitdagen om het tegendeel te bewijzen, wat is dat voor rare reactie,
of koester jij de wens om door middel van bewijs ook overtuigd te raken van reïncarnatie? :?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

DiMensie schreef:
doctorwho schreef:Vanuit een materieel oogpunt is er geen enkele reden aan te nemen dat er zoiets als reïncarnatie is.
Ik accepteer volledig dat mijn herinneringen niks meer zijn dan anekdotisch en niets bewijzen,
maar het afwezig zijn van herinneringen bewijst ook niets, we vergeten meer dan dat we onthouden,
maar zijn mijn herinneringen dan niet materieel? Voor mij zijn ze wel heel echt namelijk!
Je vergeet de rest van mijn tegenwerpingen :wink:
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

DiMensie schreef: of koester jij de wens om door middel van bewijs ook overtuigd te raken van reïncarnatie? :?
Ik in ieder geval wel !!!!
Of kabouters mag ook .
Dat zou de wereld ineens een pak interessanter maken en da's altijd plezierig.

Maar tot zo lang er zo geen bewijs is, ga ik er maar vanuit dat ze , jammer genoeg , niet bestaan.
Waarom zou iemand onderzoek moeten doen naar reincarnatie ??
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

We zouden ons moeten afvragen waar het idee van reïncarnatie vandaan kan zijn gekomen.
Ik kom toch echt niet verder dan de diepgekoesterde wens van mensen dat de dood niet het einde is.
Die wens heeft wel vaker tot hele rare uitwerkingen geleid.
Het is een geloof in een gedachte.
Niet meer dan dat.
Ook hiervoor geldt dat het niet aan degenen die het onzin vinden is, om te bewijzen dat de bedenkers ongelijk hebben.
Zodra reïncarnatie is bewezen hoor ik het wel op het acht uur journaal.
Tot dat moment (waarvan ik zelf denk dat het nooit gaat komen) is het gewoon dikke-duimen-zuig werk.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Bron
.
Hm, jij bent dus van mening dat het níet bestaan van iets bewezen kan worden?

Mijn bewering is iets meer dan een niet aantoonbare overtuiging. Het is – net als mijn mening over het niet-bestaan van god - eerder een falcificeerbare theorie.

Ik voorspel dat er geen aantoonbaar verband zal bestaan tussen de mentale eigenschappen van iemand die komt te overlijden en iemand wiens zygote op dat moment tot stand komt, tenzij het de vader is – of een ander nauw verwant familielid die op dat moment om het leven komt.

Eveneens voorspel ik dat er geen vaste verhouding is tussen het aantal mensen dat in een bepaald deccenium om het leven komt, en het aantal mensen dat in datzelfde decennium overlijdt.

Verder voorspel ik dat er alleen een verband is tussen de deugden van een generatie en het geluk van een volgende generatie,indien die deugd daarin bestond dat zij op een natuurlijk te verklaren manier het geluk van de volgende generatie bevorderde.

Ook voorspel ik dat er nimmer een mentaal vernogen zal worden aangetroffen zonder dat daarbij sprake was van een materiëel object dat dat vermogen bevat.

Mocht een van deze voorspellingen worden gefalcificeerd, dan zal ik mijn theorie heroverwegen.
Ik wens u alle goeds
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Wat ik hier lees is allemaal onzin, vooral omdat de mensen hier niet schijnen te weten wat er reincarneert en wat men met ziel bedoelde in de oudheid.
Zal alles eens afgaan:
doctorwho schreef:Vanuit een materieel oogpunt is er geen enkele reden aan te nemen dat er zoiets als reïncarnatie is. Het zou ondanks de overbevolking een beetje druk worden cq niet passen om al die voorgangers een stoffelijk onderkomen te bieden. Kortom een oneindige reeks van regressie. (En waarom zouden enkel mensen reïncarneren en andere dieren niet?)
Het is m.i. niet meer dan wensdenken en escapisme ook weet ik zeker dat de niet in back up gezette data van oude pc's die ik heb laten recyclen ineens op mijn nieuwe laptop zullen staan compleet met de oude screensaver.
220px-Droste.jpg
Wie zegt dat de "zielen" oneindig zijn? En nog een veel beter voorbeeld: Wie zegt dat dieren niet reincarneren. Reincarnatie betekend weer terugkomen in het vlees. Daarom kunnen mensen en dieren wel reincarneren, als het bestaat, en planten en dergelijke niet. Ze komen wel terug, maar niet in het vlees.

Volgens mensen die in reincarnatie geloven bestaat er ook nog een tussengebied waarin mensen en dieren zich bevinden als ze niet in het vlees zijn. Daarom is dit geen steekhoudend argument tegen reïncarnatie.

En laten we ophouden om mensen te betichten van wensdenken, want daar kan iedereen wel schuldig aan zijn. Ook mensen die denken "hierna lekker eeuwige rust, veel beter dan steeds weer terug te komen op Aarde of een andere planeet".
Bonjour schreef:
En je denkt dat mensen die in reincarnatie geloven niet doorhebben dat heel veel via de hersenen gebeurt en dat dit geen enkel argument is tegen een reincarnatieleer? Via de stoffelijke zintuigen ervaart men de stoffelijke zaken.

Als het allemaal zo makkelijk was zou er geen hindoe, boeddhist of spiritueel mens meer zijn.
Dat beloof ik schreef:We zouden ons moeten afvragen waar het idee van reïncarnatie vandaan kan zijn gekomen.
Ik kom toch echt niet verder dan de diepgekoesterde wens van mensen dat de dood niet het einde is.
Die wens heeft wel vaker tot hele rare uitwerkingen geleid.
Het is een geloof in een gedachte.
Niet meer dan dat.
Wat een vreemde redenering, want voor hindoes, boeddhisten en (bijvoorbeeld) theosofen is het juist een hel om steeds weer terug te moeten keren in het vlees. Daar gaan al die leren over die de leraren van die religies aan hun volgelingen doorgaven. Misschien is het wel ervaring?
Ook hiervoor geldt dat het niet aan degenen die het onzin vinden is, om te bewijzen dat de bedenkers ongelijk hebben.
Waarom niet? Als mensen beweren dat het onzin is mogen ze wel degelijk aangeven WAAROM ze het onzin vinden. Kunnen ze dit niet, of hebben ze argumenten die onthullen dat men er weinig kaas van gegeten heeft dan is het geen onzin maar vinden ze het onzin.
Zodra reïncarnatie is bewezen hoor ik het wel op het acht uur journaal.
Tot dat moment (waarvan ik zelf denk dat het nooit gaat komen) is het gewoon dikke-duimen-zuig werk.
Reïncarnatie valt niet te bewijzen, het is geloven. Vooral als je weet dat men ervan uitgaat dat bij elke reincarnatie je hersenen nieuw zijn, dus het zal vreemd zijn om te weten wat je vorige incarnatie was. De Grieken noemden dit" drinken uit de bron van Lethe, of vergetelheid" en dat was een mooi gegeven van de natuur. Een zege.

http://www.encyclo.nl/begrip/Lethe" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarom is het redelijk naief om te doen alsof je reincarnatie kan bewijzen, en zo niet, dan bestaat het niet.

Bij dit soort discussies merk ik vaak op dat mensen zich niet inlezen in de materie. Het past niet in een bepaald wereldbeeld en daarom is het wensdenken, of onzin. Terwijl, en daar kom je pas achter als je met die mensen in discussie bent en hun argumenten leest, ze niet weten wat bepaalde groepen precies met reincarnatie bedoelen. Kom je zelf terug? Uiteraard niet, want je zelf is gevormd in de hersenen en door je omgeving en waarin je geboren bent. Zo ook je karakter. Die komt niet terug, behalve bij new age denkers. Die menen ook dat je zelf je omgeving kiest waarin je geboren wordt, maar dat is niet zo. Behalve dan in Tibetaans boeddhistische kringen, waar in dat is weggelegd voor mensen als de lama en Dalai Lama.

Toen ik nog theosofische literatuur las had ik ook veel problemen met hersenen en ziel en dacht ik dat de hersenen de ziel verklaarden en daarom onnodig maakten. Totdat ik nog dieper in de materie ging en las dat Blavatsky, door het leraren die boeddhistisch geschoold waren, al die problemen allang had gezien en verklaard. Of ze dat voldoende gedaan heeft is voor mij een vraag, aangezien er nog veel mist hangt rondom bewustzijn en hersenwerking (al dacht Dennet het antwoord al in 1990 te weten, helaas ging hij te vaag in op vraagstukken om helder te zijn).
Voor mij kan reïncarnatie nooit bewezen worden, want welke eisen stel je aan een bewezen reïncarnatie? Wat moet iemand kunnen doen om te bewijzen dat hij of zij een reïncarnatie is van een ander?
Er zijn verhalen van mensen die een reincarnatie zijn van iemand anders en dit ook weten, maar die worden vaak afgedaan als onzin. Dat kan, maar hoeft niet. Tot nu nog geen een tegengekomen die echt bewezen heeft een leven te herinneren. in Tibet geloven ze hier wel in, en hebben ze ook uitgebreide voorspellingen waar een nieuwe lama of dalai lama geboren gaat worden, die kinderen worden met gaven geboren. Maar dit hoor je pas achteraf, niet voordat het kind erkend is als incarnatie van een dalai lama. Dus dat is niet geloofwaardig, maar wij zijn niet bij die testen en dergelijke en kunnen hier als buitenstaanders dan ook niet echt over oordelen.

Er zijn ook nog mensen die beweren dat de gestage groei van mensen reincarnatie uitsluit. Maar ook dit is gebaseerd op onvolkomen kennis van reincarnatieleren. Er zijn mensen die beweren dat er meer "zielen" in bardo (tussengebied) leven dan op de Aarde. Er zijn ook leren die aangeven dat de Aarde niet de enige planeet is waarop leven mogelijk is, en dat er dus "zielen" ook op die planeten kunnen incarneren.
Plus nog een belangrijk feit: We weten niet of de bevolkingsgroei in een rechte lijn omhoog gaat, simpelweg omdat andere culturen en beschavingen niet zo goed in registreren waren als wij dat zijn. Ze hadden er tenminste geen zin in :)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

.
Weleens met dementie en of Alzheimer te maken gehad? Lijkt mij toch al wel een duidelijke aanwijzing voor Peters ovetuiging.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Onzin, Peter van Velzen komt met die beweringen alsof het vaststaande feiten zijn. Ik beweer nergens dat reïncarnatie een vaststaand feit is, integendeel, het is mijn overtuiging en die ligt in de clinch met de groeiende overtuiging dat er niets kan bestaan buiten de materie. Het zou mij helpen als bewezen kan worden dat reïncarnatie niet bestaat en dan kom jij me uitdagen om het tegendeel te bewijzen, wat is dat voor rare reactie,
of koester jij de wens om door middel van bewijs ook overtuigd te raken van reïncarnatie? :?
Nee, je draait de bewijslast niet om, je ontduikt de bewijslast. Sorry, ik vergiste me .
Door iets een overtuiging te noemen immuniseer je dat wat je beweert. Dat is eigenlijk hetzelfde als wat al die gelovigen doen, noem het geloof en anything goes. Waar wil je het nu over hebben, er is geen enkele reden om aan te nemen dat er buiten materie iets anders kan bestaan. De vraag blijft dus nog steeds, hoe kom jij aan je overtuiging .Op grond waarvan meen jij dat er zoiets kan bestaan als reincarnatie? Ik koester niet de wens om overtuigd te raken van reincarnatie, want het voegt geen verklaring toe voor mij. Ik ben wel benieuwd waar dat idee nu vandaan komt.
Bewijzen dat iets niet bestaat gaat niet vooraf aan de claim dat iets wel bestaat.
Geef nu eens wat argumenten voor het bestaan van reincarnatie, waarom jij meent dat dat mogelijk is. Dan hebben mensen wat om werkelijk over te discussieren.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
DiMensie

Bericht door DiMensie »

doctorwho schreef:Je vergeet de rest van mijn tegenwerpingen
Nee, hoor, de rest van je tegenwerpingen geven echter geen antwoord op mijn vragen
die jouw tegenwerping bij mij opriepen, nieuwe poging:

Bestaat de mens, met name het brein uit meer dan materie?
De 'software' van de ene PC kan makkelijk 'reïncarneren' in de andere PC,
waarom zou dat per definitie onmogelijk zijn voor de materiële 'machine' ons lichaam, met name ons brein?

Reïncarnatie-cartoon
.
HankS schreef:Geef nu eens wat argumenten voor het bestaan van reincarnatie, waarom jij meent dat dat mogelijk is.
Dan hebben mensen wat om werkelijk over te discussieren.
Nee! Ik ben helemaal niet uit op een discussie met als uitgangspunt dat reïncarnatie bestaat, integendeel.
Als jij daar wel behoefte aan hebt, ga je gang, ga in op Berjans zinvolle bijdrage wat dat betreft
.
DiMensie

Bericht door DiMensie »

.
Blijkbaar hoeft de bewering dat iets niet bestaat hier niet bewezen te worden, sterker nog,
het uitgangspunt is dat zulks niet eens mogelijk is.
Mijns inziens zou het dan zindelijker zijn om geen stellige beweringen te doen over iets wat niet bestaat.

Mijn conclusie:

Het afwezig zijn van de overtuiging dat reïncarnatie bestaat
is iets anders dan beweren dat reïncarnatie niet bestaat.
Beweren dat reïncarnatie niet bestaat komt voort uit een overtuiging en kan niet bewezen worden.
Dat niet bewezen kan worden dat het niet bestaat
betekent uiteraard niet dat reïncarnatie wel bestaat of zou kunnen bestaan
en degene die beweert dat reïncarnatie wel degelijk bestaat moet dat aantonen.

Blijft nog steeds het feit: er is geen bewijs voor de onbestaanbaarheid van reïncarnatie.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Berjan schreef:
doctorwho schreef:Vanuit een materieel oogpunt is er geen enkele reden aan te nemen dat er zoiets als reïncarnatie is. Het zou ondanks de overbevolking een beetje druk worden cq niet passen om al die voorgangers een stoffelijk onderkomen te bieden. Kortom een oneindige reeks van regressie. (En waarom zouden enkel mensen reïncarneren en andere dieren niet?)
220px-Droste.jpg
Wie zegt dat de "zielen" oneindig zijn? En nog een veel beter voorbeeld: Wie zegt dat dieren niet reincarneren. Reincarnatie betekend weer terugkomen in het vlees. Daarom kunnen mensen en dieren wel reincarneren, als het bestaat, en planten en dergelijke niet. Ze komen wel terug, maar niet in het vlees.

Volgens mensen die in reincarnatie geloven bestaat er ook nog een tussengebied waarin mensen en dieren zich bevinden als ze niet in het vlees zijn. Daarom is dit geen steekhoudend argument tegen reïncarnatie.
Dat tussengebied is een ontsnappingsclausule en ontduiken van de bewijslast. Ik kan even goed beweren dat de zielen van degenen die wachten tot ze aan de beurt zijn om te mogen reïncarneren op een ons onbekende planeet in een andere dimensie in databanken zijn opgeslagen. De grote Gnarf bepaald via een tombola wie waarin gaat reïncarneren.
Plaats reactie