Als filosofie niet enigszins pragmatisch is, geef mijn portie dan maar aan Fikkie. Het ontdekken van onwaarheden achter/in/tussen waarheid en vv, etc., etc.? Pfff, ja wellicht zeer belangwekkend, maar ik vind dat gezever. Ik houd niet zo van filosozeveren. Waarheid? Ik hecht meer belang aan het nut en/of voordeel. De mate van toepasbaarheid in de praktijk, dat vind ik pas echt interessant.
Nou ging ik er altijd van uit dat wetenschap bedrijven welhaast onmogelijk is zonder definities, dat men eigenlijk zo een beetje als startpunt degelijke definities en omschrijvingen gebruikt als basis om überhaupt te kunnen komen tot wetenschappelijk verantwoorde verklaringen en van daaruit tot wetenschappelijk verantwoorde voorspellingen.
Ik meende altijd dat daarom in de medische wetenschap en de biologie zo veelvuldig van het Latijn gebruik werd gemaakt, een dode taal met voor ieder woord slechts één éénduidige betekenis meende ik.
Veel discussie in veel topics hier stranden, verzanden en ontvlammen door naast elkaar door gezever, vaak ook nog terwijl men eigenlijk ongeveer hetzelfde bedoeld zonder dat van elkaar in de gaten te hebben. Op die manier discussiëren, zonder het in beginsel eens te zijn over bepaalde in de discussie te gebruiken definities en woordbetekenissen doet me denken aan het Bijbelse verhaal Toren van Babel waar uiteindelijk ook een Babylonische spraakverwarring ontstond waardoor de toren nooit afgebouwd werd en het doel dus niet bereikt werd.
van begin tot eind zogezegd, dan is die definitie toch prima werkzaam voor dat doel?
Maar sowieso:
- om vooraf tot consensus te kunnen komen ten aanzien van
welke definities en woordbetekenissen te gebruiken
zal waarschijnlijk het grote struikelpunt al meteen zijn:
- Wat is de definitie van definitie?