Bestaat de vrije wil?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Bestaat de vrije wil?

Bericht door Peter van Velzen »

heeck schreef: Auto navigatie-apparatuur kan makkelijk worden gekoppeld met real time filmen zodat afwijkingen tussen bekende routes en veranderingen tot aangepast stuurgedrag kunnen leiden. Of jij zelf nog wel mag sturen is een kwestie van tijd. Je wil straks vanzelf. Zelfs als je robotchauffeur wel eens een fout maakt.

Roeland
Daar gaat het niet over (zie topictitel)
Ik zou helemaal niet verbaasd zijn als auto's straks verplicht botsing-vermijdend gedrag gaan vertonen. Ik zou wel verbaasd zijn als die auto's de vrijheid zouden hebben om botsing-zoekend gedrag te vertonen. Dat zou pas vrijheid zijn!

Maar vertel me eens: Hoe kun jij nu denken dat mensen geen vrije wil hebben en machines wel? Of ben je inmiddels "om"? :)
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

[quote="axxyanus"]Maar wie stuurt er nu ook een wagen met vrije wil? Wat zou bv het probleem zijn als we wagens met een vrije wil, dienst als taxi zouden laten doen? Welke echte problemen zouden we daarbij hebben die we nu niet evengoed hebben met de combinatie van taxi-voertuigen met menselijke chauffeur?

Ik kan me allerlei apparaten voorstellen, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen apparaten willen die iets anders doen dan hun eigenaar wil. Jij wel?
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:
axxyanus schreef:Maar wie stuurt er nu ook een wagen met vrije wil? Wat zou bv het probleem zijn als we wagens met een vrije wil, dienst als taxi zouden laten doen? Welke echte problemen zouden we daarbij hebben die we nu niet evengoed hebben met de combinatie van taxi-voertuigen met menselijke chauffeur?
Ik kan me allerlei apparaten voorstellen, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen apparaten willen die iets anders doen dan hun eigenaar wil. Jij wel?
Nee, maar het voorbeeld dat jij aanhaalt lijkt er op neer te komen dat de eigenaar zijn apparaat voor iets anders probeert te gebruiken dan het ontworpen is. Op dat moment ligt het aan de verwachtingen van de eigenaar dat het apparaat niet doet wat hij wil.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef:
axxyanus schreef:Maar wie stuurt er nu ook een wagen met vrije wil? Wat zou bv het probleem zijn als we wagens met een vrije wil, dienst als taxi zouden laten doen? Welke echte problemen zouden we daarbij hebben die we nu niet evengoed hebben met de combinatie van taxi-voertuigen met menselijke chauffeur?
Nee, maar het voorbeeld dat jij aanhaalt lijkt er op neer te komen dat de eigenaar zijn apparaat voor iets anders probeert te gebruiken dan het ontworpen is. Op dat moment ligt het aan de verwachtingen van de eigenaar dat het apparaat niet doet wat hij wil.
Het doet er niet toe wat ik zeg er is altijd wel een forumlid dat er in slaagt het verkeerd te bgrijpen. :(
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: Het doet er niet toe wat ik zeg er is altijd wel een forumlid dat er in slaagt het verkeerd te bgrijpen. :(
Dat komt omdat je een ingewikkeld concept dat meerdere nivo's kent, plat strijkt en behandelt alsof het zich allemaal op het laagste nivo afspeelt.

Apparaten die een "vrije wil" zouden hebben, daar zou ik van verwachten dat het apparaten zijn die een bepaalde verantwoordelijkheid kunnen nemen. En van dergelijke apparaten verwacht ik inderdaad dat ze hun verantwoordelijkheid nemen, zelfs op momenten dat dat tegen mijn wil ingaat. Dat apparaat gaat dan wel tegen mijn wil van het moment in, maar het gedraagt zich daarbij volledig volgens mijn algemene verwachtingen.

Al jouw voorbeelden daarentegen komen er op neer dat je met zo'n apparaat zou willen omgaan alsof het geen vrije wil had. Nu als jij je ongemakkelijk voelt bij het idee om een apparaat verantwoordelijkheid te geven, mij goed. Maar dat is dan gewoon jouw ongemak. Je argument om daar een algemeen besluit van te maken klopt gewoon niet.

Als ik met een hubot-taxi zou meerijden, dan verwacht ik dat die zich verantwoordelijk in het verkeer beweegt. Het is best mogelijk dat ik op het moment zelf wil dat hij wat sneller rijd en meer risico's neemt omdat ik tijd in te halen heb maar dat verandert niets aan mijn algemene verwachtingen van een hubot-taxi.

Dat is omdat ik bij een hubot-taxi de zelfde verwachtingen heb als bij taxi-voertuig met chauffeur en niet als de verwachtingen bij een niet nader bepaald voertuig dat ik persoonlijk moet besturen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

heeck schreef: Auto navigatie-apparatuur kan makkelijk worden gekoppeld met real time filmen zodat afwijkingen tussen bekende routes en veranderingen tot aangepast stuurgedrag kunnen leiden. Of jij zelf nog wel mag sturen is een kwestie van tijd. Je wil straks vanzelf. Zelfs als je robotchauffeur wel eens een fout maakt.

Roeland
Daar gaat het niet over (zie topictitel)
Ik zou helemaal niet verbaasd zijn als auto's straks verplicht botsing-vermijdend gedrag gaan vertonen. Ik zou wel verbaasd zijn als die auto's de vrijheid zouden hebben om botsing-zoekend gedrag te vertonen. Dat zou pas vrijheid zijn!

Maar vertel me eens: Hoe kun jij nu denken dat mensen geen vrije wil hebben en machines wel? Of ben je inmiddels "om"? :)
Peter,

Houd svp alle zijpaden uit elkaar!
1) Het topiconderwerp met dan vanzelf de vaak strijdige opvattingen over wat vrije wil zou (moeten) betekenen. Het schuiven met de verschillende opvattingen is en blijft een onderhoudend gezelschapsspel. Al heel wat eeuwen.

2) Waarbinnen ik de positie inneem dat iets zoals een mens die in principe verklaarbaar in elkaar zit geen vrijere wil kan hebben dan iets anders dat verklaarbaar in elkaar steekt en ook afgeleid uit interne en externe factoren het eigen gedrag vertoont. Bij voorkeur streep ik het woord "vrije" weg.
Deze positie strookt niet met de zienswijze dat je een steeds vrijere wil zou krijgen als je meer mogelijkheden omvat om je omgeving te exploiteren.

3) Waarbij het verantwoordelijk verklaren voor gedrag alleen een rol kan gaan spelen als de verantwoordelijk gestelde dresseerbaar is, cq aan kan leren. Verantwoording op je nemen zie ik daarbij als geinternaliseerde dressuur op basis van wat aangeboren neigingen.

4) En zo kan je gedachtenexperimenten uitvoeren over vergevorderde gefabriceerde apparaten a la hubots uit "Real humans" en de wat dichterbij komende zorgrobots. Dat jij je daarbij vastbijt in de tegenstelling verwekt<>gemaakt en robotplezierritjes bedenkt die in concurrentie zijn met die van de eigenaar ervan, geeft de sterke indruk dat je er gewoon niet over wilt denken en je verstand inschakelt om het onderwerp terzijde te schuiven.

Vandaar dat ik al suggereerde dat Robotica & KI een apart topic verdient.
Het limiteren van onproductieve eigenzinnigheid bij mensen in loondienst is een aardige om mee te starten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Even een zijpaadje open houden:
http://www.oratiereeks.nl/upload/pdf/PD ... ing_HR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Rede
uitgesproken bij de aanvaarding
van het ambt van hoogleraar Machine Learning
aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
van de Universiteit van Amsterdam
op woensdag  januari 
door
Max Welling

R.
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef: Het doet er niet toe wat ik zeg er is altijd wel een forumlid dat er in slaagt het verkeerd te bgrijpen. :(
Dat komt omdat je een ingewikkeld concept dat meerdere nivo's kent, plat strijkt en behandelt alsof het zich allemaal op het laagste nivo afspeelt.
Kijk, dat is weer een prima voorbeeld van zo'n misinterpretatie. Ik ben helemaal niet bezig met het laagste nivo. Integendeel! Op dat nivo kan men best allerlei verantwoordelijkheden aan een machine overlaten. Wat men doorgaans niet aan de machine wil overlaten zijn de beslissingen op het hoogste nivo. We willen niet dat de machine zelf bepaald welk doel wordt nagestreefd. Je wil - doorgaans - geen taxi die zelf beslist waar hij heen gaat. Je wilt juist op het hoogste nivo zelf in controle blijven. De enige reden om zelf te schakelen en niet een automaat te kiezen, was - voor mij - het feit dat automaten meer brandstof gebruiken. Niet dat ik zelf wilde bepalen wanneer er geschakeld moest worden. Dat laat ik eerlijk gezegd liever aan een competente machine over. Maar op het hoogste nivo willen wij meestal zelf beslissen welke taak de machine heeft.

Ik strijk niets zozeer iets plat, als wel bekijk het van bovenaf en van buitenaf.
Uiteraard is het zo de compententie van machines in de loop der tijd op een steeds hoger nivo te liggen. Maar dat dit enige impact heeft op de vraag wie er op het hoogste nivo beslist, lijkt mij twijfelachtig. Maar misschien dat de mensheid mij verrast. Ik zei alleen dat ik zulks problematisch vind; niet dat het helemaal niet zou kunnen. Misschien dat we ooit onze doelen in het leven aan machines overlaten. Maar het zou mij wel een beetje verbazen.

Wat een hoop moeite ik hier doen om ook maar het simpelste idee over te brengen!
Ik wens u alle goeds
Heerda
Forum fan

Bericht door Heerda »

Als er al sprake is van een vrije wil zal het steeds moeilijker worden die in de toekomst te herkennen. Als wij al geen machines zijn zullen wij het immers door de voortschrijdend nanotechnologie (i.c. NBIC- technologieën) worden. Althans zal het onderscheid tussen machine en mens vervagen. Tenzij we ons geloof in de mens als Goddelijk product handhaven. Wat voor mij nauwelijks meer een optie is. Maar ik houd het open...
Wetenschap is bedrog (Maarten Koning).
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Heerda schreef: Tenzij we ons geloof in de mens als Goddelijk product handhaven. Wat voor mij nauwelijks meer een optie is. Maar ik houd het open...
Waarom deze ontsnappingsclausule?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter schreef:Wat een hoop moeite ik hier doen om ook maar het simpelste idee over te brengen!
Je idee is zo tergend inzichtelijk dat ik het in velerlei toonaarden zou kunnen verdedigen.
Ook ik zie superrobots niet direct carnaval vieren of een competitie paalzitten verzinnen.
Zeker niet in werktijd.

Alleen houd jij dat inzichtelijke idee als een bord voor ons kop en dat zie ik als een oprechte poging mijn uitzicht te belemmeren.

Roeland
Heerda
Forum fan

Bericht door Heerda »

doctorwho schreef:
Heerda schreef: Tenzij we ons geloof in de mens als Goddelijk product handhaven. Wat voor mij nauwelijks meer een optie is. Maar ik houd het open...
Omdat ik niet de wijsheid in pacht heb en me realiseer dat de mens wat wijsheid betreft nog in zijn of haar kinderschoenen staat. Verder ervaar ik dat ik ondanks alle beperkingen (nog?) een vrije wil heb over zaken die de essentie van mijn bestaan raken.
Wetenschap is bedrog (Maarten Koning).
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Heerda schreef:
doctorwho schreef:
Omdat ik niet de wijsheid in pacht heb en me realiseer dat de mens wat wijsheid betreft nog in zijn of haar kinderschoenen staat. Verder ervaar ik dat ik ondanks alle beperkingen (nog?) een vrije wil heb over zaken die de essentie van mijn bestaan raken.
Volgens mij zijn de kinderschoenen aan het knellen en is het tijd deze in te wisselen voor een beter passend paar waar geen bovennatuurlijke schoenmaker deel aan heeft.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

axxyanus schreef:
Kijk, dat is weer een prima voorbeeld van zo'n misinterpretatie. Ik ben helemaal niet bezig met het laagste nivo. Integendeel! Op dat nivo kan men best allerlei verantwoordelijkheden aan een machine overlaten. Wat men doorgaans niet aan de machine wil overlaten zijn de beslissingen op het hoogste nivo. We willen niet dat de machine zelf bepaald welk doel wordt nagestreefd. Je wil - doorgaans - geen taxi die zelf beslist waar hij heen gaat. Je wilt juist op het hoogste nivo zelf in controle blijven.
En steeds opnieuw negeer je het zelfde. Op welke manier verschilt dat met samenwerken met mensen? Ik wil doorgaans geen taxi-chauffeur die zelf beslist waar hij heen gaat op dat nivo wil ik zelf in controle blijven. Blijkbaar kan dat zonder problemen met andere mensen, wat is dan het probleem als het zou moeten gebeuren met automaten die een zelfde soort wil hebben?

Zolang dat jij gewoon blijft herhalen wat "we" niet willen bij apparaten, zonder dat je uitlegt waarom dat zo problematisch is bij apparaten terwijl we er bij mensen geen noemenswaardige problemen mee hebben, ben je wat mij betreft hier gewoon je ongemak aan het rationaliseren.
Peter van Velzen schreef:De enige reden om zelf te schakelen en niet een automaat te kiezen, was - voor mij - het feit dat automaten meer brandstof gebruiken. Niet dat ik zelf wilde bepalen wanneer er geschakeld moest worden. Dat laat ik eerlijk gezegd liever aan een competente machine over. Maar op het hoogste nivo willen wij meestal zelf beslissen welke taak de machine heeft.
Wat niet beduidend verschilt van de situatie waarin je een werkman aangenomen hebt om een bepaalde taak te verrichten.
Peter van Velzen schreef:Ik strijk niets zozeer iets plat, als wel bekijk het van bovenaf en van buitenaf.
Uiteraard is het zo de compententie van machines in de loop der tijd op een steeds hoger nivo te liggen. Maar dat dit enige impact heeft op de vraag wie er op het hoogste nivo beslist, lijkt mij twijfelachtig. Maar misschien dat de mensheid mij verrast. Ik zei alleen dat ik zulks problematisch vind; niet dat het helemaal niet zou kunnen. Misschien dat we ooit onze doelen in het leven aan machines overlaten. Maar het zou mij wel een beetje verbazen.
Nee je zei niet alleen dat jij zulks problematisch vond. Je zei dat iedereen die helder denkt niet zou willen dat apparaten dergelijke autonomie zouden krijgen of iets van die strekking.
Peter van Velzen schreef:Wat een hoop moeite ik hier doen om ook maar het simpelste idee over te brengen!
Welk simpelste idee juist? Je hebt nog steeds niet uitgelegd wat er zo problematisch is aan automaten met het soort "vrije wil", dat we hen eerder moeten behandelen als een andere persoon dan als een willoos ding.
heeck
Ontoombaar

Re: Luiken open!

Bericht door heeck »

Open de luiken:

Er is:
always a concept that if we developed machine intelligence, there would be a cybernetic revolt. The machines would rise up against us.
TED-talks-transcription schreef:. . . Now, there's a profound irony here. Going back to the beginning of the usage of the term robot, the play "RUR," there was always a concept that if we developed machine intelligence, there would be a cybernetic revolt. The machines would rise up against us.
One major consequence of this work is that maybe all of these decades, we've had the whole concept of cybernetic revolt in reverse. . . . . zelf lezen svp . . .
. . . . .
Finally, Richard Feynman, famous physicist, once wrote that if human civilization were destroyed and you could pass only a single concept on to our descendants to help them rebuild civilization, that concept should be that all matter around us is made out of tiny elements that attract each other when they're far apart but repel each other when they're close together. My equivalent of that statement to pass on to descendants to help them build artificial intelligences or to help them understand human intelligence, is the following: Intelligence should be viewed as a physical process that tries to maximize future freedom of action and avoid constraints in its own future.
hoort bij TED-TALK-video

Je bent materialist of je gaat op je knieën voor onverifieerbare opties en vooroordelen.
Het eerste is stukken en stukken leuker!!

Roeland
Plaats reactie