Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 75

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

Aton schreef: :lol: Helemaal niet voorbarig geweest.
Exact dat bedoel ik dan ook wanneer ik zeg dat om de één of andere reden een skeptische houding aangaande deze zaak voor jou niet mogelijk is.
Aton schreef:Als er geen steviger argumenten kunnen worden aangebracht zie ik dit voor mijn part als gesloten.
Dat zei je zeven pagina's terug ook al, maar je blijft gewoon op iedere volgende bladzijde opnieuw herhalen dat het Talpiotgraf de historiciteit van de bijbeljezus aantoont. Dat jij dan iemand anders die jou op deze eindeloze herhaling van hetzelfde wijst beschuldigt van "een verkrampte mening' erop na te houden is zeer ongerijmd.

Probeer eens te doen wat je zegt, want de woordjes 'ad nauseam' zijn niet onterecht gebruikt.

Of anders: kom dan met een uitgebreide kritiek op de kritiek. Je oneliners kun je beter achterwege laten voor een goede discussie.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Aton schreef:
dikkemick schreef:Conclusie?

De mythische Jezus kunnen we inderdaad naar het land der fabelen en mythen en verzinselen verwijzen.
Daar zijn we denk ik het al een tijdje over eens.
De historische Jezus is ZO ONTZETTEND WEINIG BETROUWBARE informatie over, hem kunnen we wat mij betreft dan ook verwijzen naar het land der dubieuzen/twijfelachtigen.
Zo dachten de krimi rechercheurs er vijftig jaar geleden ook, tot DNA zijn opwachting maakte en er heel wat cold cases toch nog bewijsmateriaal worden gevonden. Net zo met archeologie.
Maar we hebben nu al deze kennis en nog steeds NIETS van betrouwbare waarde m.b.t. het historisch bestaan van Jezus.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef:Maar we hebben nu al deze kennis en nog steeds NIETS van betrouwbare waarde m.b.t. het historisch bestaan van Jezus.
Precies. Dat is een juiste conclusie.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Nog een afsluitende post waarin ik de inleiding van het boek van Robert Price aangaande dit onderwerp vertaal. Het doel hiervan is om te laten zien wat de beweegredenen waren voor een theoloog om van zienswijze te veranderen.

"De volgende schok: het voelde aan alsof ik bedolven werd onder een vrachtwagenlading vol bakstenen toen het tot me doordrong, - na deze zaak zeer uitgebreid onderzocht te hebben -, dat vrijwel iedere passage in de evangeliën en het boek Handelingen aantoonbaar een christelijk herschrijven is van materiaal opgevist uit de Septuaginta [de griekse vertaling van het OT] , Homerus, de Bacchae van Euripides, en Josephus. Men hoeft er geen David Hume voor te zijn om op te merken dat als een verhaal vertelt over een man die op wonderbaarlijke manier voedsel vermenigvuldigt om een menigte te voeden, het vele malen waarschijnlijker is dat het verhaal een hervertelling is van een ouder soortgelijk verhaal (met als hoofdrolspeler Elisa) dan dat het een beschrijving zou zijn van een werkelijk gebeurde geschiedenis. Een literaire oorsprong heeft altijd de voorkeur boven een historisch gebeuren in zo'n geval. En dat is de keus die we moeten maken in vrijwel alle gevallen in het verhaal van het NT. De lezer die hierin geïnteresseerd is verwijs ik naar mijn essay "New Testament Narrative as Old Testament Midrash" in het boek Encyclopedia of Midrash, van Jacob Neuser en Alan J. Avery-Peck, eds.
Ik ben hierin uiteraard zeer afhankelijk van vele goede studies, zoals die van Randel Helms, Thomas L. Brodie, John Dominic Crossan en anderen. Geen van de genoemden ging zo ver als ik. Ik heb eenvoudig al die passages die wetenschappers al overtuigend hadden nagespeurd tot op een vorig literair prototype, bij elkaar opgeteld, en als gevolg daarvan drong het tot me door dat er nauwelijks iets overbleef. Geen van genoemde schrijvers probeert de gehele traditie tot fictief te bestempelen, en ieder van hen komt ook aan met gevallen die in mijn ogen willekeurig zijn of onwaarschijnlijk. Maar toch, alles bij elkaar opgeteld pleit dit voor een volkomen fictief Jezusverhaal.

Het is niet zo dat er geen sterke argumentering voor een historische Jezus gemaakt kan worden. Die is er wel: men kan bepaalde passages in Handelingen, Marcus en de Galatenbrief lezen als fossielen waar een herinnering aan een opvolgingscrisis die ontstond na de dood van Jezus, te zien is. Jezus zou dan uiteraard bestaan moeten hebben. Wie zou zijn plaats innemen als hoogste autoriteit voor de geloofsgemeenschap? Zijn discipelen of de zogenaamde Steunpilaren, zijn naaste verwanten (vergelijk de soortgelijke strijd in het latere moslimgeloof en het mormonengeloof). Harnack en Stauffer zagen de restanten van een soort kalifaat van Jacobus. En dat impliceert een historische Jezus.
Dat impliceert ook een historische Jezus van een nauw omschreven type, namelijk dat hij een soort nieuwe Judas Maccabeër was, met een groep broers om zich heen, waarvan er één de banier kon overnemen toen de oudste - gesneuveld - die liet vallen. S.G.F Brandon heeft knap een revolutionaire Jezus verdedigd, die later door Marcus de evangelist werd opgeschoond en politiek onschadelijk gemaakt. Als er al een historische Jezus heeft bestaan zou ik mijn stem op Brandons versie uitbrengen.

Maar ik moet ook vermelden dat er een andere manier is om het bewijsmateriaal voor de hypothese van Jezus als Zeloot te interpreteren. Burton Mack wees er op dat het politieke element in het passieverhaal een anachronistische verwarring van Marcus laat zien. Gebeurtenissen ten tijde dat hij schreef (omstreeks het jaar 70) worden verplaatst naar de gebeurtenissen rondom Jezus, veertig jaar tevoren. Indien zo, dan verdampt het bewijsmateriaal voor Jezus de Zeloot.

In wat volgt heb ik niet ieder argument erbij gesleept dat ik maar kon bedenken om de historiciteit van Jezus in twijfel te stellen. Ik heb meer de route aan willen geven hoe inzichten via methodologie en bewijsmateriaal uiteindelijk ertoe leidden dat ik de Christusmythe theorie ben gaan aanhangen. Er is een mogelijkheid dat er ooit een historische Jezus heeft rondgelopen, maar voor ons is er geen historische Jezus meer. Indien hij ooit bestaan heeft dan is hij nu voor eeuwig verdwenen achter het glas in lood raam van heilige mythe. Tenminste dat is op grond van het bewijsmateriaal wat voorhanden is, de huidige stand van zaken zoals ik het zie."

[Vertaling van het merendeel van bladzijden 17-23 uit het boek The Christ Myth Theory and Its Problems, van Robert M. Price]
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

2e Conclusie.

Als mensen nou gewoon eerlijk zijn en aangeven/toegeven dat ze WILLEN geloven, ondanks de feiten die er tegenin gebracht zijn, dan wordt de hele discussie in 1 klap overbodig. Zeg als godsvrezende gelovige gewoon dat het je worst zal zijn, of het stukje spaanplaat wel of niet van de ark afkomstig is, of dat de lijkwade van Jezus is geweest. Je bespaart jezelf een hoop schande. Mythisch of historisch...het maakt voor de gelovige allemaal niets uit. Al worden er originele 'documenten' gevonden waarin de Jezus-Hoax uiteengezet wordt, de gelovige gaat er niet minder om geloven. Want als je als gelovige echt kritisch op je geloof bent, dan ben je allang van dit geloof afgestapt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

JHN schreef: En zelfs dan nog moet jij die ‘cluster’ in een aan jouw eigen (?) fantasie ontsproten verhaal hullen dat op geen enkele redelijke manier een binding heeft met de werkelijkheid.

Groet,

John
John, geef je Aton nu niet te veel eer?
Volgens mij was James D. Tabor, eerder.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Rereformed schreef:
Aton bedoelt blijkbaar dat het ook zijn belang dient om maar niet te hoeven toe te geven dat hij te voorbarig is geweest om het Talpiotgraf als archeologisch bewijs te beschouwen voor het bestaan van een historische Jezus.
Blijkbaar blijft hij deze post liever negeren. Een gezonde sceptische houding wat betreft deze zaak is hem om de één of andere reden onmogelijk.
Hm, volgens mij is het wel degelijk een bewijs voor het bestaan van een historische Jehoshua. De vraag is echter of er enig bewijs is dat het evangelie ("Marcus" om mee te beginnen). enig bewijs vormt voor een historische Jehosua! Die laatste vraag zou ik vooralsnog met "nee" willen beantwoorden.

Mijn ecuses dat ik er weer in geslaagd ben het bericht 2 x te bevestigen.

gecorrigeerd, Rereformed
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Even wat nagerekend

De kans dat iemand in de 1e eeuw van onze jaartelling Jehosua heette was ongever 0,038 (bijna 4%)
De kans dat je vader Jozef heette was nog groter (0.083) meer dan 8%. De kans dat een man Jehosua zoon van Jozef was, was derhalve 0,003154 (ruim 3 promille). Aangezien je gemiddeld 2 broers had was de kans dat een ervan ook Josef heette 0,166 (ruim 16%), hetgeen het totaal op een kanspercentage brengt van 0,000524 oftewel 1 op 1909.
Op een bevolking van minstens een miljoen mannen, levert dat een aantal van minstens 523 personen op die aan de voorwaarden zouden hebben voldaan. Zelfs als je meerekent dat je een vrouw zou hebben die Mirjam/Mariamne/Maria heet, zijn er gemiddeld nog altijd 63 kandidaten, want de kans dat een vrouw zo heette was 0.21 oftewel 21%. Meer dan de helft van alle families toen had blijkbaar een dochter die Mirjam heette!

Dat de verwijzing naar familieleden in het Evangelie te maken hebben met de familieverhoudingen in de Talpiot tombe is mijns inziens dus niet meer dan 1 op 63. (tenzij er iets is wat ik over het hoofd zie). Dan nog, al zouden we met zekerheid weten dat “Marcus” deze namen heeft afgeleid van die in de Tombe, dan bewijst dat nog niet, dat het verhaal dat hij schrijft wel of geen verzinsel is.

Het is volstrekt mogelijk een volslagen fictieve roman te schrijven met gebruik van de namen, die je in een overlijdensadvertentie hebt gelezen. De moeder van ene Arend die ik - althans op facebook - ken had 45 kleinkinderen. Het is heel goed mogelijk een Roman te schrijven waarin al die 45 kleinkinderen (en al hun ouders, ooms en tantes) met naam en toenaam een rol spelen zonder dat het ook maar iets te maken heeft met wat Arend en zijn familie daadwerkelijk hebben meegemaakt. (niet dat ik dat ga proberen. Ik heb - denk ik – geen talent in die richting) Gek genoeg zouden sommige feiten die je voor zo’n roman verzint, waarschijnlijk toch overeen komen met iets wat de werkelijke persoon met die naam en toenaam daadwerkelijk had meegemaakt.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef:
Rereformed schreef:
Aton bedoelt blijkbaar dat het ook zijn belang dient om maar niet te hoeven toe te geven dat hij te voorbarig is geweest om het Talpiotgraf als archeologisch bewijs te beschouwen voor het bestaan van een historische Jezus.
Blijkbaar blijft hij deze post liever negeren. Een gezonde sceptische houding wat betreft deze zaak is hem om de één of andere reden onmogelijk.
Hm, volgens mij is het wel degelijk een bewijs voor het bestaan van een historische Jehoshua. De vraag is echter of er enig bewijs is dat het evangelie ("Marcus" om mee te beginnen). enig bewijs vormt voor een historische Jehosua! Die laatste vraag zou ik vooralsnog met "nee" willen beantwoorden.

Maar begrijp ik nu dat er 1(!) "bewijs"stuk is voor een persoon die blijkbaar zoveel indruk op mensen destijds heeft gemaakt. Beetje vreemd...
Einstein/Mick
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

Fish schreef: John, geef je Aton nu niet te veel eer?
Volgens mij was James D. Tabor, eerder.
Och, te veel eer, mij kost dat niks. Hij kan alle eer van me krijgen die hij hebben wil.
Met het vraagteken probeerde ik al aan te geven dat ik niet het idee had dat hij zijn ideeën helemaal van zichzelf had. Maar dat zou ook vreemd zijn. Zijn we niet allemaal in laatste instantie tot onze eigen ideeën gekomen via anderen? Ik ken het boek van Tabor alleen van horen zeggen en een paar recenties. Sensatielectuur zonder veel betekenis, was mijn indruk. Misschien had ik het mis. Wie weet. Maar zelf ben ik meer van de lijn van Robert Price en al die anderen die Rereformed hierboven ook noemt, inclusief Doherty. Dat niveau is volgens mij toch enigszins anders.

Mijn eerste aanraking met een mythische JC kwam lang geleden al bij een studie naar de problemen rond datering en auteurschap van met name de evangeliën en de Paulusbrieven. Daarbij, destijds via de ook al door Rereformed/Price genoemde Hermann Detering, in aanraking komend met het werk van de Tübinger School en namen als F.C. Baur, B. Bauer, en vervolgens een clubje Nederlandse theologen dat bekend stond onder de naam Hollandsche Radicale School. Radikaal omdat ze de authenticiteit van alle Paulusbrieven afwezen, en een aantal ook de historiciteit van JC ontkenden. Dat laatste kwam vooral ook bij mij binnen via een werk van A. Drew, getiteld “Die Leugnung der Geschichtlichkeit Jesu in Vergangenheit und Gegenwart.” Achteraf misschien opmerkelijk is dat ik op dat moment het idee van een volledig ahistorische JC nog afwees. De acceptatie daarvan kwam pas definitief met het werk van E. Doherty. Daardoor is het mijns inziens niet langer meer mogelijk om de gedachte aan een uitsluitend mythische JC niet serieus te nemen.

Natuurlijk blijft het altijd mogelijk dat een historische JC in één of andere vorm bestaan heeft. Het is nu eenmaal heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om een ontkenning te bewijzen. Maar zo zo’n JC er was, is alle informatie daarover voor ons voor goed verloren gegaan. Het bewijs voor de datering van Markus, gewoonlijk ergens in of rond 70, is in feite flinterdun en hangt zover ik weet uitsluitend aan het angstig dunne draadje van de apocalyps in Mrk. 13. Hier maakt Detering een case voor de datering daarvan rond de tijd van Bar Kochba/135. Als we ook nog moeten uitgaan van een datering van de evangeliën en de Paulusbrieven, in hun laatste redactie, in de tweede eeuw, hetgeen ik geneigd ben te doen, dan verdwijnt een eventuele historische JC nog verder beneden onze waarnemingshorizon.

Dat is dus, heel in het kort, waar ik mijn ideeën over dit onderwerp vandaan heb.

Groet,

John
By education most have been misled,
So they believe because they were so bred;
The priest continues what the nurse began,
And thus the child imposes on the man.
(Dryden)
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef:Even wat nagerekend
Dat de verwijzing naar familieleden in het Evangelie te maken hebben met de familieverhoudingen in de Talpiot tombe is mijns inziens dus niet meer dan 1 op 63. (tenzij er iets is wat ik over het hoofd zie).
Eu ja... Jakobus zoon van Jozef , broer van Jezus. Patine-onderzoek heeft uitgewezen dat dit ossuarium uit dezelfde tombe/cluster afkomstig is. Zie mijn vorige postings. En er is ook nog een Mariamne buiten de Maria en ook nog een Jose. En wat je ook niet hebt meegenomen zijn de uitgangen van deze namen zoals bar Jozef en bar Jezus. Kan een verschil maken, en nog niet weinig. :wink:

En het evangelie volgens Marcus is niet ROND 70 geschreven, maar zeker NA 70, gezien hij reeds weet heeft van de buit uit de Tempel die men in triomf in Rome liet zien. Dus niet ERGENS, en dat is geschiedkundig, of zou het hier ook om een andere Tempel gaan ?
Laatst gewijzigd door Aton op 13 dec 2013 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef:
Peter van Velzen schreef:
Rereformed schreef:

Maar begrijp ik nu dat er 1(!) "bewijs"stuk is voor een persoon die blijkbaar zoveel indruk op mensen destijds heeft gemaakt. Beetje vreemd...
Wie heeft er indruk op mensen gemaakt?
De Jehoshua uit de Talpiot tombe?
De Jehoshua uit het Marcus evangellie?
De stem die Paulus hoorde?
Of een van de 21 Jehosua's die volgens sommmigen bij Josephus te vinden zijn?
Volgens mij kebben de meeste mensen die onder de indruk van een ervan waren, ze geen van allen ooit gezien of gehoord. Hj maakt indruk op dezelfde manier als Harry Potter of Clark Kent
Ik wens u alle goeds
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef: Het is volstrekt mogelijk een volslagen fictieve roman te schrijven met gebruik van de namen, die je in een overlijdensadvertentie hebt gelezen.
Dat is best mogelijk. Nu bestonden overlijdensadvertenties natuurlijk nog niet, maar best mogelijk dat Marcus dit ergens wel zal opgepikt hebben. Per slot waren het weer die verrekte ijveraars die de oorzaak waren van de joodse oorlog in 64 en de val van Jeruzalem. Er moet wel wat zijn afgeroddeld in die tijd. Je moet maar van joodse komaf geweest zijn. :wink:
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

Aton schreef: En het evangelie volgens Marcus is niet ROND 70 geschreven, maar zeker NA 70, gezien hij reeds weet heeft van de buit uit de Tempel die men in triomf in Rome liet zien. Dus niet ERGENS, en dat is geschiedkundig, of zou het hier ook om een andere Tempel gaan ?
Ik zei ook niet dat IK Markus ROND 70 dateer. Alleen dat dat de gebruikelijke datering is. Wat mijzelf betreft zei ik volgens mij iets anders. En NA 70 kan een hoop betekenen. We zijn het kennelijk wat dat betreft dus niet oneens, lijkt het. Behalve dat jij je weer op dingen baseert die je kennelijk meent te zien, maar die ik niet onmiddellijk zie. Maar ik meen mij te herinneren dat jij je eerder aansloot bij een datering van Guustaaf/Vergeer, in 71. Is 71 niet rond 70? Wil je nu toch later dateren dan 71? What's it gonna be?

Het jaar 70, het jaar van de val van Jeruzalem en de verwoesting van de tempel, is simpelweg de vroegst mogelijke datering die te verdedigen valt zonder onmiddellijk geconfronteerd te worden met al te veel fronsende wenkbrouwen. En een zo vroeg mogelijke datering is even simpelweg ingegeven door een behoefte om zo veel mogelijk van de geloofwaardigheid van het evangelieverhaal te redden. Daarin zit hem ook precies het belang van de datering van Markus voor ons onderwerp. De tactiek, zoals ik die vaak meen waar te nemen tenminste, is dan ook om te beginnen met ‘rond’ 70, om dat dan vervolgens zo ver mogelijk terug te duwen tot zelfs 65, of zoiets. Het probleem daarvan is dat zelfs toen het beleg van Jeruzalem al in volle gang was, en het duidelijk was dat de val van de stad nog maar een kwestie van tijd was, nog niemand had kunnen denken dat dat ook tot de verwoesting van de tempel zou leiden, met de vernietiging van de hele infrastructuur en organisatie daar omheen. Bij een datering van 70 of 71 zou Markus als het ware in de startblokken moeten hebben gezeten om zijn verhaal te gaan schrijven en dat is dus hoogst onwaarschijnlijk. Wat de zaak ook enorm compliceert is dat het idee van een Markus, of wie dan ook, die op een gegeven moment besloot om achter zijn schrijftafeltje te gaan zitten om zijn verhaal te schrijven, ongeveer, zo stel ik mij voor , als een moderne romanschrijver te werk gaat, ook onderdeel is van de christelijke mythe. In werkelijkheid zijn de evangeliën producten van vele handen en meerdere redacties. Als je dus een datum geeft voor dat evangelie moet je er eigenlijk wel even bijzeggen wat je daar dan precies mee bedoelt. Als we uit moeten gaan van de tekst zoals we die nu in onze bijbels aantreffen dan komen we volgens mij beslist een eind in de tweede eeuw terecht. Maar omgekeerd, als Detering gelijk heeft met zijn datering van de apocalyps van Mrk. 13 rond 135, hoeft dat nog niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat er vóór die tijd nog helemaal geen evangelie bestond. Overigens, mijn ‘ERGENS’ sloeg op de datum. Niet op de plaats. Vergeef mij mijn onduidelijkheid. Maar het hele idee dat ‘Markus’zijn evangelie in Rome schreef is niet meer dan een oude vrome fantasie die geen enkele basis heeft en dus ook al een tijdje niet meer algemeen wordt aanvaard, zover ik weet. Maar zoals ik het begrijp hang jij dat wel aan.

En dat bezorgt jou, Aton, dan mijns inziens ook weer wat problemen. Zoals ik zei valt niet helemaal uit te sluiten dat er ooit in Jeruzalem een familie leefde die het evangelieverhaal van namen en personages voorzag. Voor wat dat waard is. Maar als ‘Markus’ zijn verhaal in Rome schreef, zo’n 40 jaar of meer na dato, hoe ter wereld kwam ‘Markus’ dan aan die informatie? Gegeven ook het feit dat ons daar in de overgeleverde literatuur niets van bekend is. Natuurlijk is het gemakkelijk daar verklaringen voor te bedenken. Zeker, als ‘Markus’ het wist, zal hij het ergens vandaan hebben. Maar ook hier draai je de boel weer om. ‘Markus’ wist het, volgens jou, en dus moet hij het gehoord hebben. Al was het maar via het roddelcircuit. Maar wist ‘Markus’ het? Dát is nu net de vraag. De petitio principii zit blijkbaar helemaal vastgebakken in jouw manier van denken. Je kunt alles bedenken, maar het schijnt je te ontgaan dat ‘bedenken‘ in deze context niets anders betekent dan dat we voor het vinden van verklaringen, bij gebrek aan bewijsmateriaal, op onze fantasie aangewezen zijn. Dat helpt ons niet echt verder. Je reageert hier op ‘mijn’ datering rond 70 en wilt daar ná 70 van maken. Daar vind je mij aan je zijde. Maar begrijpen doe ik je niet. Want het lijkt mij niet consistent. Want hoe later je ‘Markus’ dateert, hoe problematischer het wordt dat ‘Markus’ werkelijk iets wist dat met de namen op de ossuaria in die tombe te maken zou kunnen hebben.

En ik betwijfel eerlijk gezegd of je zelf het probleem onderkent. Er is maar heel weinig hard te bewijzen in deze wereld zodat het uiteindelijk gaat om het afwegen van waarschijnlijkheden. Het gaat ook niet alleen om wat ik nu hier naar voren breng. Maar het is wel zo dat je hele zienswijze naar mijn smaak gewoon veel te veel van inconsistenties en logische fouten aan elkaar hangt om aanspraak te kunnen maken op enige plausibiliteit. En dan zwijg ik nog maar over het feit dat je je niet echt bewust lijkt van een aantal zaken die van belang zijn. Zoals wat ik bijvoorbeeld hier nu aangeef.

Groet,

John
By education most have been misled,
So they believe because they were so bred;
The priest continues what the nurse began,
And thus the child imposes on the man.
(Dryden)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

JHN schreef:Maar omgekeerd, als Detering gelijk heeft met zijn datering van de apocalyps van Marcus (hoofdstuk 13 in het evangelie) rond 135, hoeft dat nog niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat er vóór die tijd nog helemaal geen evangelie bestond.
Voor de geïnteresseerde: tekstanalyse heeft uitgewezen dat Marcus 13 een al bestaand stukje tekst geweest moet zijn geweest, wellicht een pamflet dat rondging ten tijde van de verwoesting van Jeruzalem, dat de latere evangelieschrijver (die men de naam Marcus heeft gegeven) in zijn evangelie heeft geïncorporeerd.
Hermann Detering heeft op zijn beurt beargumenteerd dat de vermeldde details ervan beter passen bij de laatste joodse (zog. Bar-Kochba) opstand (136) dan bij de joods-romeinse oorlog van 70, in een essay dat in het Engels is gepubliceerd in Journal of Higher Criticism 7 (2000): "The Synoptic Apocalyps (Mark 13): a Document from the Time of Bar-Kochba".

Sommigen zien het verhaal van de "Verheerlijking op de berg" in Marcus 9 als een poging van Marcus om een substituut te creëren voor het niet uitkomen van de wederkomst (zie Markus 9:9). Indien zo, dan verraadt dit een late datum. Er is ook gewezen op bepaalde anachronismen die men kan aantreffen, zoals de beschrijving van synagogen in Galilea, terwijl die enkel in Judea geweest zouden zijn voor het jaar 70 (waarna de schriftgeleerden en farizeeën pas naar het noorden vluchtten). Ook de aanspreektitel die aan Jezus gegeven wordt (rabbi, meester) schijnt een anachronisme te zijn en pas op het eind van de eerste eeuw voor het eerst aangetroffen wordt. Weer anderen wijzen op Marcionitische tendenzen in het evangelie (vooral het feit dat Jezus' discipelen als sufferds en domkoppen beschreven worden), en dat Marcus wel eens een verbastering zou kunnen zijn van Marcion, de tweede eeuwse aanhanger van het paulinisme. In dat geval zou het naar iets voor het midden van de tweede eeuw verschuiven.
Kortom, men kan niets met stelligheid weten.
Born OK the first time
Plaats reactie