Aton schreef:Aton schreef:Als ( volgens de evangeliën ) Jezus de laatste ' tak ' is uit de stamboom van David, was zijn vader vast geen arme schrijnwerker. Is dit een archeoloog zeg !!"
En vooral omdat deze zich een riant graf kon veroorloven.
Hoezo zijn vader kon zich een riant graf veroorloven? Anders dan jij het je voorstelt is zijn vader niet in het graf aangetroffen. Zijn vader wordt door degenen die geloven dat het Talpiotgraf over de familie van de bijbelse Jezus informeert, verondersteld in Galilea begraven te zijn, aangezien zijn naam ontbreekt.
Aton schreef:Rereformed schreef:Terwijl je heel goed weet dat de Davidische afstamming van Jezus een door de evangelisten gecreëerde mythe is.
O, dat weet ik niet, hoe zou het. Ik ben niet de gelukkige bezitters van een Finse pet. Ik dacht dat die vrome joden dit bedacht hebben, omdat dit zo reeds voorspelt was. Die evangelie-auteurs moeten dit uiteraard ook ergens gelezen hebben.
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen. Uiteraard hebben de evangelisten Matteus en Lucas dat uit de traditie die op passages uit het OT berust. Maar je omzeilt het punt waar het om gaat, namelijk dat een historische Jezus beslist geen afstammeling van David was en je daarom geen bewering kan maken dat zijn vader welgesteld was.
Het oudste evangelie Marcus heeft geen enkele weet van een davidische afkomst, en laat hem eenvoudig uit Galilea komen.
Pas Lucas en Matteus vullen het hiaat op en zitten met de taak een manier te vinden om hem van David te laten afstammen. Uit het feit dat ze het nergens met elkaar eens zijn maar totaal verschillende verhalen en genealogieën fabriceren kan men concluderen dat de davidische afkomst van Jezus een literaire creatie is. Er is dus absoluut geen reden om wanneer men van een historische Jezus uit wil gaan te veronderstellen dat zijn familie omrede van hun davidische afkomst welgesteld was.
Aton schreef:Rereformed schreef:wat die opmerking betekent wordt er in het evangelie van Johannes in de volgende zin achteraan gezegd: "Mijn koninkrijk is niet van de wereld; indien mijn koninkrijk van deze wereld was zouden mijn volgelingen gestreden hebben, opdat ik niet uitgeleverd zou worden".
Hier wordt dus letterlijk tegengesproken dat Jezus iets met wat de zeloten op het oog hadden te maken zou hebben.

Nu moet je er zelfs Johannes erbij slepen, de meest gnostische auteur(s) van deze vier ? Snap je nu zelf niet dat je aan geloofwaardigheid en integriteit aan het inboeten bent ?
Zeker niet, want zoals ik al opmerkte neig ik ernaar alles wat in welk evangelie dan ook over een Jezus wordt verteld te zien als literaire creatie, zonder enige binding met een historische Jezus.
(Overigens, Johannes afdoen als enkel gnostiek en enkel de synoptische evangeliën beschouwen als iets waar een kern van waarheid uit gedestilleerd kan worden is allang niet meer in zwang bij degenen die op zoek zijn naar een historische Jezus).
De strekking van mijn betoog ontgaat je steeds. Mijn punt was aan te geven dat mensen die in een historische Jezus willen geloven die een zeloot was en vanwege een opstand tegen de Romeinen tot de kruisdood veroordeeld werd een probleem hebben: hoe kan uit zo'n historische Jezus het omgekeerde beeld ontstaan.
Aton schreef:Scherpe waarnemingsgeest. En vanwaar komen dan die passages waar verdeeldheid onder familie zal ontstaan en waar opgeroepen wordt zich te bewapenen ? Wat denk je zelf wat er later is bij verzonnen, de preker van liefde, vrede en gehoorzaamheid die de Romeinen hem daarvoor hebben gekruisigd, of de zelotenleider die met veel poeha zijn intrede doet en amok maakt aan de tempel ? Die Romeinen moeten wel goed gek geweest zijn om zo'n pacifist die de raad geeft om aan de keizer te geven wat hem toekomt, terecht te stellen.
Zijn jou argumenten ook opgebruikt ? Kan je écht niks beters bedenken ?
Je begrijpt blijkbaar nog steeds niet dat iemand die ernaar neigt de evangeliën te zien als literaire creaties geen argumenten nodig heeft om het verhaal kloppend en realistisch te maken. Die taak is enkel voorbehouden aan de mensen zoals jij, die uit de evangeliën een historische Jezus willen destilleren.
Je moet misschien de betogen van JHN nog eens een keer opnieuw lezen: "Fictieschrijvers hebben geen ingelichten nodig. Zij verzinnen hun eigen verhaal met of zonder, of met voorbij zien aan inlichtingen, al naar gelang de behoefte. Dat is het voorrecht van fictieschrijvers."
Het passieverhaal is wat mij betreft van begin tot eind fictie, een opgemaakt verhaal aan de hand van OT-bijbelpassages, zie het boekje Gospel Fictions van Randell Helms.
Aton schreef:Rereformed schreef:Als we dat graf dus moeten verbinden aan een historische Jezus kon onder zijn volgelingen dus onmogelijk een mythe ontstaan die deze Jezus uit de dood deed opstaan.
Weer een scherpe opmerking, echter deze mythe is niet onder zijn volgelingen ontstaan. Deze mythe is een creatie van Griekssprekende gehelleniseerde joden, of had ik je dat al eens niet geschreven?
Deze zaak is zowel jou als mij bekend, maar verandert helemaal niets aan de probleemstelling. Dan wordt de vraag eenvoudig hoe men die mythe heeft kunnen verbinden aan een persoon waarvan men wist dat zijn botten nog in een graf liggen. Leg het maar uit. Ah, heb je al gedaan, je zal het wel met Tabor eens zijn: men geloofde in visioenen en 'geestelijke verschijningen'. Dat er botten waren van de persoon in kwestie zou er helemaal niet toe doen. Is voor mij volslagen ongeloofwaardig, want de evangeliën laten juist opvallend zien hoe belangrijk het is voor de gelovigen om te weten dat het graf leeg is. Oh, en je vulde het ook nog aan met andere wetenswaardigheden. Dat de naaste verwanten van Jezus best wisten dat ze het lichaam hadden weggehaald uit een tijdelijk graf, het overbrachten naar het Talpiotgraf, daarna wachtten totdat ze de botten in een ossuarium zouden kunen doen, en ondertussen een spannend verhaal bedachten om de genante gang van zaken te verdoezelen en de mythe aan de man te brengen (
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 82#p399682" onclick="window.open(this.href);return false; , en
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 96#p399696" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Is voor mij alweer volslagen ongeloofwaardig. Je kan niet oprecht geloven in een verschijning van de opgestane Jezus en tegelijkertijd opzettelijk verzwijgen dat je zijn botten hebt overgeplaatst naar een ander graf. Je opvattingen kun je op geen enkele manier geloofwaardig maken.
Aton schreef:Rereformed schreef:Wanneer ga je overigens Earl Doherty eens lezen?

Nog flauwerder-der ! En wanneer ga jij Charles Vergeer eens lezen ?
Zodra ik het boek in mijn handen krijg! Ik ben op het moment het boek van Paul Verhoeven aan het lezen. (Erg interessant, en ik bewonder zijn kennis die niet voor een bijbelwetenschapper onderdoet, hoewel het slechts een hobby van hem is.)
Het is echter niet redelijk om mijn vraag af te doen alsof die flauw zou zijn, en net zoals Guustaaf te beantwoorden door van mij te eisen een boek te gaan lezen. Ik ben 30 jaar een christen geweest en heb theologie gestudeerd. Te zoeken naar de historische Jezus is al honderden jaren door theologen beoefend en door theologiestudenten - ook door mij - ijverig gelezen. Vergeer zal hoogstwaarschijnlijk met niet veel aankomen wat men in talloze andere boeken over Jezus niet ook al heeft kunnen lezen.
Waar Doherty echter mee aankwam is nieuw en baanbrekend geweest. Het is een paradigmaverschuiving. Daarom m.i. een must om dat boek te bestuderen indien men zich serieus interesseert voor de probleemstelling van dit topic. Het is jammergenoeg niet in het nederlands verkrijgbaar. Indien er een taalbarrière is begrijp ik het wel.