Ben ik helemaal met je eens.Valère schreef:-En dat een godsbewijs noemen is misschien een brug te ver gaan ; maar moet men het begrip' god' niet eerder een beetje abstraheren zoals men in sommige oosterse godsdiensten doet ; god niet meer zien als die persoon, die almachtig of oneindig goed moet zijn ; maar eerder een begrip , dat 'ietsisme' benadert ...
Ik heb dan ook best wel voeling met veel van dat gedachtengoed.
Waarom dan toch weer het begrip "god" of "goddelijk" willen kaderen binnen iets, dat je misschien wel kunt begrijpen en/bevatten?
Is dat mogelijk voor iets, dat niets met onze eigen werkelijkheid te maken heeft en daarom voor ons ook nooit te vatten zal zijn binnen één definitie.
Daarom heet "ietsisme" ook zoals het heet.
Alle invulling van "iets" dat er misschien niet eens is, is puur persoonlijk en naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer dan alleen fantasie.
Filosofisch gedacht of bedacht of niet.
Misschien ga ik een beetje ver in mijn mening over je doelstelling, maar getuigt het niet wat van hoogmoed om "god" (om toch maar dat woord te gebruiken) dan toch te willen vangen?
Mi. moet je het woord "god" helemaal bannen.
En je gaan verdiepen in die logica, die absoluut zou moeten zijn, maar dat niet altijd blijkt te zijn.
Het gaan praktiseren.
En dan beginnen met logisch denken, want dat is alles, binnen dit onderwerp en binnen dit kader, waar we als mens minstens naar kunnen streven.