'Veel kindermisbruik in jeugdzorg'

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
a.r.

'Veel kindermisbruik in jeugdzorg'

Bericht door a.r. »

http://www.nu.nl/binnenland/2799771/vee ... dzorg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste update: 1 mei 2012 09:37 info.

AMSTERDAM - Kinderen in jeugdtehuizen en pleeggezinnen worden drie tot vier keer vaker seksueel misbruikt dan jongeren die thuis wonen.

Misbruik in de jeugdzorg kwam tussen 2008 en 2010 'schokkend vaak' voor, concluderen wetenschappers van de Universiteit Leiden volgens de Volkskrant in een nog niet openbaar onderzoek in opdracht van de commissie-Samson.

Uit huis geplaatste jongeren met een licht verstandelijke beperking worden volgens de onderzoekers zelfs tien keer vaker misbruikt.

Het taboe dat op misbruik rust is groot. Zelfs in anonieme vraaglijsten durft de helft van de misbruikten niet aan te geven wie de dader is. Degenen die wel antwoordden, noemen medewerkers van de instelling, pleegouders en groepsgenoten.

De commissie-Samson onderzoekt het misbruik van minderjarigen die door de overheid in instellingen of pleeggezinnen zijn geplaatst. Dat doet de commissie in navolging van de commissie-Deetman, die het misbruik binnen de katholieke kerk onderzocht.

Kwetsbaar
Kinderen in de jeugdzorg zijn extra kwetsbaar omdat ze vaak al door hun ouders zijn mishandeld of verwaarloosd. De commissie-Samson richt zich vooral op het verleden, maar het uitgelekte deelrapport richt zich op het hedendaagse risico op misbruik in de jeugdzorg.

De onderzoekers vroegen jeugdzorgmedewerkers naar gevallen waar zij van weten en liet jongeren vragenlijsten invullen.

Per duizend jongeren geven er 188 aan dat ze zijn misbruikt. De onderzoekers weten per duizend kinderen slechts van 3,2 gevallen van misbruik. Het grote verschil zou komen doordat slachtoffers er niet over praten.

Meisjes

Door op dezelfde manier te onderzoeken hoe vaak alle kinderen in Nederland worden misbruikt, kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat kinderen in de jeugdzorg drie tot vier keer vaker worden misbruikt. Meisjes worden vaker misbruikt dan jongens.

In jeugdzorginstellingen is het risico op misbruik groter dan in pleeggezinnen. Daarom moeten de instellingen volgens de onderzoekers alleen als noodoplossing worden gebruikt. Het eindrapport van de commissie-Samson wordt in oktober verwacht.
Ik was er al jaren mee bekend dat ook in tehuizen en pleeggezinnen misbruik voor komt maar - zucht -
enfin de cijfers lijken weer eens duizelingwekkend hoog. :(
Blues-Bob
Bevlogen

Re: 'Veel kindermisbruik in jeugdzorg'

Bericht door Blues-Bob »

Ernstig is dat vooral bekend is dat deze kinderen kwetsbaar en potientieel slachtoffer zijn, en dat de daders dat vermoedelijk weten. Probeer deze kinderen maar eens te beschermen, zonder het de beschermende omgeving te laten wantrouwen... Ellendig onderwerp, maar harde realiteit.

*kruipt uit zelfbehoud even terug onder een zware steen*

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Bericht door siger »

Misschien moet er veel meer werk gestoken worden in communicatiekanalen.
Passief: telefoonlijnen, websites zouden in het paraat geheugen van elk kind moeten zitten.
Actief: elk kind, waar of hoe het ook leeft, zesmaandelijks laten interviewen, kort maar deskundig.

Ik wou dat ik meer ideeën had.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:Misschien moet er veel meer werk gestoken worden in communicatiekanalen.
Passief: telefoonlijnen, websites zouden in het paraat geheugen van elk kind moeten zitten.
Actief: elk kind, waar of hoe het ook leeft, zesmaandelijks laten interviewen, kort maar deskundig.

Ik wou dat ik meer ideeën had.
Wellicht, alle inspanningen zijn welkom en mogen goed geevalueerd worden.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Uit het onderzoek blijkt dat het misbruik vooral in instellingen voorkomt, dus niet zozeer in pleeggezinnen, en dat het meestal gedaan wordt door andere kinderen.
Niet dat het dan minder erg is, maar anders wordt er al weer gauw naar begeleiders gewezen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
a.r.

Bericht door a.r. »

Heb je een linkje, Fish? Want dat is niet wat ik bijv hier lees en hoor:
http://www.welingelichtekringen.nl/2085 ... -voor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

ten eerste: Echt verschrikkelijk dat dit gebeurt.

Verder: Ik heb er zelf ervaring mee. Niet op mij persoonlijk maar een oud-groepsgenoot. Van een oudere groep van mij. Het ergste was nog dat er "onderzoek" werd gedaan en dat daar uit bleek dat er niks gebeurt was. maar ondertussen werd die persoon wel constant gebeld door die begeleider. zelfs toen de begeleider niet meer op dit adres werkte.

Ik kreeg het idee dat het niet serieus genomen werd. onder het nom van: Dat zou hij toch nooit doen!

Ik vind dan ook dat er een externe instantie onderzoek moet doen naar dit soort gevallen en dat het niet alleen intern afgehandeld moet worden.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

a.r. schreef:Heb je een linkje, Fish? Want dat is niet wat ik bijv hier lees en hoor:
http://www.welingelichtekringen.nl/2085 ... -voor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen link, was een artikel vanmorgen in het Leidsch Dagblad.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Op het eerste gezicht alarmerend. bijna 1 op de 5 jongeren (welke leeftijdsgroep) geeft - blijkbaar op een vragenlijst - aan te zijn misbruikt. Maar welke groep betreft dat ?
Zijn dat alle kinderen die worden opgevangen of die in de tehuizen (hoger misbruik) betreft het de meisjes (ook hoger ) of betreft dit de verstandelijk gehandicapten (nog hoger).
1 op de 5 verstandelijk gehandicapte meisjes in tehuizen zou ik al verschikkelijk vinden.
Maar wat hebben die jongeren precies op die vragenlijst ingevuld ?
Als elk kind dat eens een keer in bad gestopt is en afgesponst meetelt, dan maak ik me veel minder ongerust, dan wanneer uitsluitend pentratie door penissen van hulpverleners wordt bedoeld.

Vooralsnog blijft het gissen. Maar blijjkbaar zijn de onderzoekers (die het wel precies weten) erg ongerust.

Naast de vragenlijsten vroegen jeugdzorgmedewerkers naar "gevallen" waar zij van weten.
Ik vraag me af of dat expiciete gevallen waren waarbij identiteit van het slachtoffer werd vastgesteld. Als je dat niet doet, kan hetzelfde geval meermaals worden genoemd, als het wel explicite gevallen waren, dan vraag je je weer af waarom er geen melding van was gemaakt.
Maar de repsons van de jeugdzorgmedewerkers kom ik toch al niet tegen in de tekst.

Zonder enige daadwerkelijk kennis van het rapport en hoe het tot stand kwam, dien ik er eigenlijk geen mening over te hebben. Maar desalniettemin lijkt er meer mis in de jeugdzorg dan de onderzoekers hadden verwacht. Wordt hopelijk vervolgd. (ja de daders ook)
Ik wens u alle goeds
a.r.

Bericht door a.r. »

Nou ben weer eens even op onderzoek uitgeweest....de internetpostduif van het Leidsch Dagblad lijkt vleugellam of is wellicht een vorkje prikken met een volwassen sexy duivin (is immers heel goed mogelijk in deze tijd van het jaar) maar de postduif van de Volkskrant kwam dan toch zojuist wel binnen en laat ons het volgende weten:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... uikt.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6177/Mal ... llie.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

En voorts over de Commissie Samson en het meldpunt seksueel misbruik:

http://www.onderzoek-seksueel-kindermis ... /meldpunt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

a.r. schreef:maar de postduif van de Volkskrant kwam dan toch zojuist wel binnen en laat ons het volgende weten:
Dat beantwoord één van mijn vragen die 3,2 op 1.000 was dus het antwoord van de jeugdzorgwerkers..
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie