Een Algemene Theorie-

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Valère
Banned

Re: Een Algemene Theorie-

Bericht door Valère »

Juglans schreef:Valere schreef:
-De theorie is wel consistent inzake meta-fysische conclusies ; maar komt fysisch gezien misschien over als morosofie . Dat kan men trouwens ook van meerdere filosofische en zelfs van religieuze theorieën of systemen beweren ...
Je bent meerdere keren door verschillende mensen om je inconsistenties gewezen, juist over de meta-fysische conclusies want waar anderen de nadruk leggen op falsifieerbaarheid is mijn punt de gebruikte logica in je betoog, en die rammelt uit alle kanten. Om het formeel te zeggen, je conclusies volgen niet uit de premissen, en dat dat wél zou is maak je niet duidelijk. Daarom heeft het 'systeem' duidelijk geen concrete relatie met de realiteit en is het in meta-fysische zin vooralsnog een aan elkaar geregen woordenbrei, en je doet er niets aan om daar enige klaarheid in te brengen. Kom dan ook niet aan met dat het wel consistent is inzake meta-fysische conclusies.
-Ik ga daar niet verder meer op in gaan .
-Maar waarom ongerustheid ? Als de theorie jullie niet bevalt, en ik niet verder wil en ook kan uitleg geven, waarom blijven jullie dan aandringen ?
-Jullie reageren wel niet meer op Plato, Aristoteles, Descartes, Kant, Schopenhauer, Hegel en anderen ?
-Die 'heren' hadden soms ook niet veel meer dan theorieën...; daarover gaat het toch in filosofie ...!
siger

Bericht door siger »

Valère schreef:Het 'Moeten zijn' van die logica...
bv. 2+3 moet 5 zijn ;
Pi moet 3,14... zijn ;
of als A=C en B= C daaruit volgt dan A= B ,
enz....
kan men vergelijken aan een MOETEN ZIJN of aan een WIL.
Dit is wel een interessant discussiepunt.
Van achter naar voor (zoals dit mi. ook bedacht is):
een "WIL" komt net niet voort uit "MOETEN ZIJN".
Als iets moet zijn zoals het is, heeft niemand nog wat te willen.

Rest de wél interessante vraag voor een materialist, of er werkelijk een soort platoonse ruimte bestaat waarin de wiskundige objecten verblijven. Anders gezegd, of er een "zuiverder" wereld dan de onze is, waar onstoffelijke maar elegante wiskundige formules (en natuurwetten?)voor eeuwig en eeuwig rondzweven.

Logica is ontstaan in de materiele wereld.

Het begon misschien met een herder die steentjes op een hoopje gooide, voor elk schaap dat de stal verliet één, en er voor elk schaap dat 's avonds terugkeerde er weer een eentje af nam. Getallen als steentjes; calculi. Rekenkunde (calculus) is heel lang onderdeel van de fysieke wereld gebleven: telramen, ratelende kassa's, zoevende computers.

Zoveel fysische activiteit moest de hersenen wel beïnvloeden en trainen: hoe meer mensen bezig waren met fysiek rekenen, hoe meer mensen uit het hoofd gingen rekenen. Tot op een dag Plato de wereld op zijn kop zette: aangezien mensen die geen slag uitvoeren tot een hogere orde horen, moest alles begonnen zijn in de onvergankelijke wereld van het denken, niet in die vuige bederfelijke materiële wereld. Sindsdien leven we met het raadsel van de platoonse wiskundige ruimte.

Maar welbeschouwd is ook die ruimte onderdeel van de materiele wereld. Ze is opgebouwd uit hersenen en bibliotheken. Vooral dit laatste "extern symbolisch geheugen" heeft de logica haar kracht gegeven.
bv.
2+3 = 5
PI = 3,14
A=C en B= C daaruit volgt dan A= B
enz....
Valère
Banned

Bericht door Valère »

-Met 'wil' bedoel ik een absolute wil, en niet een vrije wil, want die bestaat m.i. niet . Want vrijheid is niets meer dan een gevoel na het volgen van een absolute logica ...
-En toch is de logica voorafgaand aan de materiele wereld ; immers een cirkel kan men zich perfect inbeelden, maar niet perfect voortellen in de materiele werkelijkheid ...

-Neen, de Theorie is 'unstoppable' .....
siger

Bericht door siger »

Valère schreef:-Met 'wil' bedoel ik een absolute wil, en niet een vrije wil, want die bestaat m.i. niet . Want vrijheid is niets meer dan een gevoel na het volgen van een absolute logica ...
Wil is "het bewust streven" naar iets. Dat loopt af als het streven voldaan is.
Ik vermoed dat je een wil postuleert, omdat je zo een god binnen kan smokkelen. Van een god zou je kunnen zeggen dat alles wat hij wil bestaat wanneer hij dat wil. Maar een god is dan ook niet voor niets een absurditeit.
Valère schreef:-En toch is de logica voorafgaand aan de materiële wereld ; immers een cirkel kan men zich perfect inbeelden, maar niet perfect voorstellen in de materiële werkelijkheid ...
Je zegt dat, omdat je je iets perfect kan voorstellen, dat "vooraf" moeten gaan aan het voorgestelde ding.

Maar we kunnen ons ook een perfecte wasmachine of de perfecte Chicago Tribune van vandaag inbeelden. Gaan die dan ook vooraf aan de materiële werkelijkheid?
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Het transcendente argument voor het bestaan van God (TAG) van Matt Slick. Zijn godsbewijs steunt op logische absoluten. Je bent dus geenszins origineel Valére en ik wachtte al enige tijd tot de aap eindelijk uit de mouw zou komen en je zou uitroepen: Zie je? God bestaat. Maar dat blijft maar uit steeds, zodat ik je dan zelf maar attendeer op het bestaan van Matt Slick. Doorgewinterde atheïsten kunnen zich zijn discussie met Matt Dillahunty op het Texaanse publieke televisiekanaal genaamd: http://www.atheist-experience.com/ waarschijnlijk nog wel voor de geest halen. Het was de enige keer dat Dillahunty zich enigszins liet vastlullen. Niet omdat Slick gelijk had overigens, maar omdat Dillahunty verdwaalde in Slicks woordenbrei. Later op de discussie terugkijkende wist Dillahunty alsnog precies aan te geven waar de fout zit in Slicks argumentatie.

Slinkse Slicks site:http://carm.org/transcendental-argument

Op Iron chariots, de counterapologetische site waaraan Dillahunty meewerkt, een uitgebreide rebuttal van TAG http://wiki.ironchariots.org/index.php? ... l_argument

Hieronder de gewraakte discussie tussen Matt en Matt. Het is een anderhalf uur durende zit en zware kost. Zeg niet dat ik u niet gewaarschuwd heb. :wink: :

http://www.youtube.com/watch?v=WVJzxwUTCt0&feature=gv
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Valère
Banned

Bericht door Valère »

siger schreef:
Valère schreef:-Met 'wil' bedoel ik een absolute wil, en niet een vrije wil, want die bestaat m.i. niet . Want vrijheid is niets meer dan een gevoel na het volgen van een absolute logica ...
Wil is "het bewust streven" naar iets. Dat loopt af als het streven voldaan is.
Ik vermoed dat je een wil postuleert, omdat je zo een god binnen kan smokkelen. Van een god zou je kunnen zeggen dat alles wat hij wil bestaat wanneer hij dat wil. Maar een god is dan ook niet voor niets een absurditeit.
Valère schreef:-En toch is de logica voorafgaand aan de materiële wereld ; immers een cirkel kan men zich perfect inbeelden, maar niet perfect voorstellen in de materiële werkelijkheid ...
Je zegt dat, omdat je je iets perfect kan voorstellen, dat "vooraf" moeten gaan aan het voorgestelde ding.

Maar we kunnen ons ook een perfecte wasmachine of de perfecte Chicago Tribune van vandaag inbeelden. Gaan die dan ook vooraf aan de materiële werkelijkheid?

--Neen, het gaat hier om de absolute 'wil' -of het 'moeten-zijn' van de logica zelf ...
-Je zou het een god kunnen noemen, die ik langs de achterdeur weer naar binnensmokkel ; maar dan wel geen persoonlijke god, met de baard, en die oneindig goed of machtig moet zijn, enz. Ook die god zou zich moeten aan de absolute logica onderwerpen ...Het gaat hier om een ongekend, transcendent 'bewustzijn' of 'geest', hoe je het ook noemen wil...

-En, ja, die perfecte wasmachine bestond misschien ook al als idee vooraleer die echte machine gebouwd werd ? Waarom niet :-)
Valère
Banned

Bericht door Valère »

Fjedka schreef:Het transcendente argument voor het bestaan van God (TAG) van Matt Slick. Zijn godsbewijs steunt op logische absoluten. Je bent dus geenszins origineel Valére en ik wachtte al enige tijd tot de aap eindelijk uit de mouw zou komen en je zou uitroepen: Zie je? God bestaat. Maar dat blijft maar uit steeds, zodat ik je dan zelf maar attendeer op het bestaan van Matt Slick. Doorgewinterde atheïsten kunnen zich zijn discussie met Matt Dillahunty op het Texaanse publieke televisiekanaal genaamd: http://www.atheist-experience.com/ waarschijnlijk nog wel voor de geest halen. Het was de enige keer dat Dillahunty zich enigszins liet vastlullen. Niet omdat Slick gelijk had overigens, maar omdat Dillahunty verdwaalde in Slicks woordenbrei. Later op de discussie terugkijkende wist Dillahunty alsnog precies aan te geven waar de fout zit in Slicks argumentatie.

Slinkse Slicks site:http://carm.org/transcendental-argument

Op Iron chariots, de counterapologetische site waaraan Dillahunty meewerkt, een uitgebreide rebuttal van TAG http://wiki.ironchariots.org/index.php? ... l_argument

Hieronder de gewraakte discussie tussen Matt en Matt. Het is een anderhalf uur durende zit en zware kost. Zeg niet dat ik u niet gewaarschuwd heb. :wink: :

http://www.youtube.com/watch?v=WVJzxwUTCt0&feature=gv

-Die Engelstalige video kan ik zo goed niet volgen ...; maar indien mogelijk geef eens in het kort aan waar de fout zat van Slicks argumentatie .... van Slick had ik overigens nog nooit gehoord...

-Overigens noem ik mijn 'betoog' geen godsbewijs, maar eerder een argument voor het bestaan van het 'transcendente'..., wat dit dan ook moge wezen ....
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

@ Valére.

In de link die ik gaf naar ironchariots staan puntsgewijs vier drogredeneringen in Slicks versie van TAG aangegeven. Weliswaar in het Engels, maar misschien heb je minder moeite met geschreven Engels?

Hieronder mijn vertaling van Ironchariots' korte samenvatting van de logische tegenwerping op één van Slicks argumenten, namelijk het vierde: "Logische absoluten zijn transcedent."
Ironchariots schreef:Om samen te vatten; een simpele analogie voor logische absoluten zou abstracte wiskunde zijn. Het nummer 4 is "transcedent" volgens de TAG definitie. Het is niet een 'ding' dat 'bestaat'. Het kan niet worden gefotografeerd, bevroren, gewogen, of gemeten. Het is altijd het nummer 4. Het blijft altijd hetzelfde. Het is altijd waar.

Maar als er geen bewustzijn bestaat om het nummer 4 te ervaren, dan nog heeft de vorm die we een vierkant noemen nog steeds hetzelfde aantal zijden als het nu heeft. Het zou niet fysiek zijden minder of meer erbij krijgen of verliezen. De abstractie van het nummer 4 is conceptueel, maar het concept is niet afhankelijk van een transcendent bewustzijn voor het waar blijven van wat daar in de werkelijkheid aan ten grondslag ligt.
Laatst gewijzigd door Fjedka op 30 apr 2012 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Valère
Banned

Bericht door Valère »

Fjedka schreef:@ Valére.

In de link die ik gaf naar ironchariots staan puntsgewijs vier drogredeneringen in Slicks versie van TAG aangegeven. Weliswaar in het Engels, maar misschien heb je minder moeite met geschreven Engels?

Hieronder mijn vertaling van Ironchariots' korte samenvatting van de logische tegenwerping op één van Slicks argumenten, namelijk het vierde: "Logische absoluten zijn transcedent."
Ironchariots schreef:Om samen te vatten; een simpele analogie voor logische absoluten zou abstracte wiskunde zijn. Het nummer 4 is "transcedent" volgens de TAG definitie. Het is niet een 'ding' dat 'bestaat'. Het kan niet worden gefotografeerd, bevroren, gewogen, of gemeten. Het is altijd het nummer 4. Het blijft altijd hetzelfde. Het is altijd waar.

Maar als er geen bewustzijn bestaat om het nummer 4 te ervaren, dan heeft de vorm die we een vierkant noemen nog steeds hetzelfde aantal zijden als het nu heeft. Het zou niet fysiek zijden minder of meer erbij krijgen of verliezen. De abstractie van het nummer 4 is conceptueel, maar het concept is niet afhankelijk van een transcendent bewustzijn van wat daaraan in de werkelijkheid aan ten grondslag ligt om waar te blijven.
-De tegen-argumenten min of meer gezien en begrepen...Het gaat daar veeleer om logica als studievak dan om absolute logica - Logos- ; en nogmaals ik wil geen godsbewijs, maar alleen het transcendente van een ongekende logica zien als enig absolute 'zijn' zelf ...; als het enige noodzakelijke, waarvan dan noodzakelijk alles moet van 'afhangen'...
-Die 'logica' is niet afhankelijk van een hoger bewustzijn ( God ?) , maar is zelf dat absolute-zijn...
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ja, ik had al begrepen hoe jij erover denkt, maar volgens de logica, of dat nu je studievak is of niet, zit je er absoluut naast. Het draait om je uit de lucht gegrepen gebruik van het begrip transcendent in je betoog.
Valère
Banned

Bericht door Valère »

Fjedka schreef:Ja, ik had al begrepen hoe jij erover denkt, maar volgens de logica, of dat nu je studievak is of niet, zit je er absoluut naast. Het draait om je uit de lucht gegrepen gebruik van het begrip transcendant in je betoog.
-Neen, misverstand ... Ik laat het gangbare begrip 'God' weg als het absolute transcendente; misschien word ik dan een 'ietsist' ???
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Nog maar eens stokpaardje bovenhalen: wetenschapsfilosofie verplicht vak maken voor onze schoolgaande jeugd.

Voor de rest blijf ik bij mijn eerste reactie in dit topic.
maar alleen het transcendente van een ongekende logica zien als enig absolute 'zijn' zelf ...; als het enige noodzakelijke, waarvan dan noodzakelijk alles moet van 'afhangen'...
Even vertalen:

het overstijgende niveau van de logica dewelke we per definitie niet kunnen begrijpen moet men bekijken als het enige wat als absoluut kan gezien worden. En aangezien dit absoluut is, is alles wat niet absoluut is per definitie afgeleid van datgene wat we in de vorige zin als absoluut hebben gedefinieërd.

:lol: :lol: :lol:

Cirkelredenering iemand?

Valère, wat een kunst om op deze wijze zelf de schaduwen te bepalen die je wil onderzoeken. Ik vrees oprecht dat je Plato etc. een beetje verkeerd hebt begrepen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Fjedka schreef:Ja, ik had al begrepen hoe jij erover denkt, maar volgens de logica, of dat nu je studievak is of niet, zit je er absoluut naast. Het draait om je uit de lucht gegrepen gebruik van het begrip transcendent in je betoog.
Valére schreef:-Neen, misverstand ... Ik laat het gangbare begrip 'God' weg als het absolute transcendente; misschien word ik dan een 'ietsist' ???
Nee hoor, geen misverstand van mijn kant. Matt Slick gebruikt (mede) het argument van de vermeende transcendentie van logische absoluten om het bestaan van (een) god aan te tonen. Jij gebruikt datzelfde argument, alleen neem jij het woord god niet in de mond, maar dat wil niet zeggen dat het argument daarmee opeens minder foutief wordt.
Valère
Banned

Bericht door Valère »

pallieter schreef:Nog maar eens stokpaardje bovenhalen: wetenschapsfilosofie verplicht vak maken voor onze schoolgaande jeugd.

Voor de rest blijf ik bij mijn eerste reactie in dit topic.
maar alleen het transcendente van een ongekende logica zien als enig absolute 'zijn' zelf ...; als het enige noodzakelijke, waarvan dan noodzakelijk alles moet van 'afhangen'...
Even vertalen:

het overstijgende niveau van de logica dewelke we per definitie niet kunnen begrijpen moet men bekijken als het enige wat als absoluut kan gezien worden. En aangezien dit absoluut is, is alles wat niet absoluut is per definitie afgeleid van datgene wat we in de vorige zin als absoluut hebben gedefinieërd.

:lol: :lol: :lol:

Cirkelredenering iemand?

Valère, wat een kunst om op deze wijze zelf de schaduwen te bepalen die je wil onderzoeken. Ik vrees oprecht dat je Plato etc. een beetje verkeerd hebt begrepen.
-Neen, die schaduwen kunnen niet bepaald worden ; maar wijzen wel naar vormen of ideeën en naar ergens een 'licht' daarachter...

-Eigenaardig, dat iedereen bang is om iets daarachter te veronderstellen...; men mag er immers niet van overtuigd zijn, dat er verder dan onze 'wetenschap' niets meer zou zijn ...; maar dat is zeker geen godsbewijs...
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/le ... endop.html
-Neen, die schaduwen kunnen niet bepaald worden ; maar wijzen wel naar vormen of ideeën en naar ergens een 'licht' daarachter...

-Eigenaardig, dat iedereen bang is om iets daarachter te veronderstellen...; men mag er immers niet van overtuigd zijn, dat er verder dan onze 'wetenschap' niets meer zou zijn ...; maar dat is zeker geen godsbewijs...
Even mijzelf quoten. Deze reactie is ook hier van toepassing.
Beste infoteur,
"Filosoferen is in discussie gaan met een medemens om zo tot een beter inzicht te komen van wie weet het grotere bestaan, maar vooral van zichzelf.
Vaak gaan mensen op de plaats van de waarheid staan, waardoor ze niet open staan om nieuwe zaken objectief te bekijken. Ze verdedigen, gaan ten strijde om hun visie als enige juiste te aanzien. Van zodra iemand op de plaats van de waarheid staat, is er geen ruimte meer tot dialoog. (Luc Taccoen)"
De waarheid is in contradictie met wetenschap bedrijven. Geen enkele goede wetenschapper is op zoek naar welke waarheid dan ook, de wetenschap zoekt enkel de realiteit zoals wij ze kunnen observeren te benaderen via fysische wetten, theorieën en hypothesen. Al deze methodes kennen geen absoluten en hebben nooit de pretentie "de waarheid" te bevatten.

Wat de wetenschap wel kan is zogezegde waarheden weerleggen. Waarna anderen weerom iets zo abstract maken dat "het toch zou kunnen". Dit heeft niets meer met wetenschap te maken, noch met filosofie. De metafysica is hier een voorbeeld van. Men gaat immers stellingen poneren die niet falsifieerbaar zijn. Voorbeelden hiervan zijn: de paarse onzichtbare eenhoorn, kabouters, chakra's, goden, de "mysterieuze" energie(helemaal niet mysterieus), ….

Feit is Infoteur dat de grot van Plato juist correct gebruikt wordt door wetenschappers die via de schaduwen zoveel mogelijk informatie zoeken over de realiteit. En compleet fout wordt toegepast door metafysici die net een schaduw zoeken die hun vooringenomen conclusie ondersteunt.

Filosofie is een zeer interessante tak van de wetenschappen, maar met onwaarschijnlijk veel kaf tussen het koren. Met onwaarschijnlijk veel bekrompenheid verpakt in een verhaal waar de auteur een geest vraagt die zo open is voor ZIJN stelling, dat hij juist volledig gesloten moet zijn voor de huidige stand van onze wetenschappelijke kennis, voor elke andere stelling. Geen enkele wetenschapper de naam waardig zal ooit een discussie uit de weg gaan omdat een "waarheid" in vraag gesteld wordt. Net omdat waarheden niet passen in de wetenschap. Dit wil niet zeggen dat elk idee dat niet meteen weerlegbaar is, ook automatisch juist kan zijn. Om als theorie valabel te zijn moet zij aan 2 voorwaarden voldoen:
1) Zij dient bepaalde waarnemingen, fenomenen of uitkomsten correct te voorspellen.
2) Zij dient niet in contradictie te zijn met andere waarnemingen, fenomenen of uitkomsten.

Dit bedoeld men met het falsificeren van een theorie, zij dient dus een basis te hebben in de realiteit. Wat men hier doet is de realiteit aanpassen aan een theorie: men zoekt een schaduw in de grot die voorstelt wat jij denkt dat er achter jouw gebeurt ipv de echte schaduwen trachten te analyseren. Het tweede is natuurlijk veel moeilijker en zeker vandaag na we al zoveel informatie uit de schaduwen gehaald hebben (kwantumfysica, elementaire deeltjes, LHC,.) dat het onmogelijk is geworden voor 1 iemand om alle wetenschappelijke kennis nog maar oppervlakkig te bevatten.

Infoteur, mag ik jouw een goede truk aanleren?

Wanneer iemand over absoluten spreekt, over waarheden, over iets dat moet zijn, … dan kan ik je garanderen dat zijn redenering geen enkele waarde bevat. Enkel een arrogant eigen gelijk, wat niet bevestigd noch weerlegt kan worden. Wanneer iemand daar en tegen heel voorzichtig aanhaalt dat een uitkomst niet in overeenstemming is met een zeer aanvaarde wetenschappelijke theorie en die uitkomst ook kan reproduceren, dan wordt het interessant!

Dus Infoteur, houd een open geest maar wel één die open is naar beidde kanten van het verhaal. Kritisch en geïnformeerd. Enkel dan kan je beginnen de schaduwen uit Plato’s grot beginnen te analyseren en zal je merken dat we tegelijk al zeer veel schaduwen hebben ontleed EN tegelijk bij elke vooruitgang nog veel meer schaduwen ontdekken.

Bij elke antwoord dat we vinden, vinden we nieuwe vragen, nieuwe uitdagingen. Beseffen we met andere woorden hoe weinig we nog maar weten. En daarom Infoteur, is het extreem arrogant uit te gaan aan absolute waarheden. En daarom is het ook compleet fout de wetenschap te beschuldigen van vast te houden aan waarheden. Wetenschappers die dit doen zijn de titel niet waardig, filosofen die de wetenschap hiervan beschuldigen proberen enkel hun eigen gelijk te beschermen op een zeer on-intellectuele wijze.

Infoteur, professor Libbrecht is niet de nieuwe Isaac Newton die onze wetenschappelijke kennis in één stap met duizenden jaren vooruit brengt. Hij is niet diegene die met een geniale nieuwe insteek komt, integendeel! Hij is de zoveelste die probeert de “oude waarheden”(religie, moraal, menselijke drang naar zingeving, …) in overeenstemming te krijgen met de wetenschap. Hij misbruikt de wetenschap door te stellen dat zij niet in contradictie is met zijn visie: hij stelt namelijk dat aangezien de wetenschap vandaag geen verklaring kan geven zijn verklaring wel juist moet zijn.

“De kracht om te groeien (in een cyclische tijd) zit in alle fenomenen. Alle fenomenen zijn energie in verschillende vormen, welke onderhevig zijn aan een voortdurend veranderingsproces. Dit door de stuwende energie in het heelal; door te in-‘form’eren in andere vormen.”

Zie je wat hij hier doet?

Hij gaat uit van absolute waarheden: alle fenomenen zijn energie, elk fenomeen kent te kracht om te groeien, die stuwende energie die er moet zijn.
Dit is geen wetenschap, dit is gelijk willen halen.

Niets is zeker, en zelfs dit is niet zeker.
Valère,

Probeer te beseffen dat de realiteit veel indrukwekkender is dan jouw absolute (en compleet verkeerde) logica. Dat de wetenschap juist diegene is die beseft dat we nog maar een fractie van de werkelijkheid benaderen. Dat we vandaag miljarden investeren in fundamenteel onderzoek naar de link tussen de newtoniaanse fysica, de relativiteitstheorie en de quantumfysica. Dat we nog maar juist hypotheses aan het uitwerken zijn over het ontstaan van ons universum.

En daarom is jouw metafysisch gekribbel hier beneden elk niveau. Jij bestudeert geen schaduwen! Moest dat je doel zijn ging je eerst theoretische fysica studeren om op zijn minst reeds te weten welke schaduwen al verklaard zijn.
Of vind je dit niet eerlijk? Vind je dat iedereen wel het recht heeft op kennis zonder dat je daar moeite voor moet doen? En dat mensen die wel die moeite gedaan hebben jouw gezever moeten respecteren?

[-X [-X [-X
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Gesloten