Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

BadAssChick
Ervaren pen

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door BadAssChick »

Roald schreef:
Bonjour schreef:Afgezien dat daar nog een heel verhaal aanvast zit en dat je echt niet kan stellen dat die slachting (voor zover die er is geweest) op atheïstische gronden is gedaan, heb je wel eens afgevraagd hoe angstig miljarden zijn geweest op hun stervensbed voor een hel die er niet is?
Die slachting is er geweest, daar is geen twijfel over mogelijk, en ze zijn in ieder geval verricht door atheïsten op o.a. religieuze mensen. En daar gaat het om. Want evenzo kan ik zeggen dat slachting van mensen door religieuzen op zogenaamde religieuze gronden ook niet op daadwerkelijk religieuze gronden is geweest, maar bijvoorbeeld op basis van hang naar macht en rijkdom e.d.

Het gaat er om dat alleen de nare geschiedenis van religieuzen wordt opgesomd en bijvoorbeeld niet de vele armenzorg die de kerk in de loop der eeuwen heeft veriicht, en bijvoorbeeld ook niet de wandaden van atheïsten.

op basis van hang naar macht en rijkdom....das nou een echt goed voorbeeld van de ketterij verbrandingen door de kerk ....
want als er 1tje hang had naar macht en rijkdom was het de kerk wel......
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Roald schreef: Die slachting is er geweest, daar is geen twijfel over mogelijk, en ze zijn in ieder geval verricht door atheïsten op o.a. religieuze mensen. En daar gaat het om. Want evenzo kan ik zeggen dat slachting van mensen door religieuzen op zogenaamde religieuze gronden ook niet op daadwerkelijk religieuze gronden is geweest, maar bijvoorbeeld op basis van hang naar macht en rijkdom e.d.

Het gaat er om dat alleen de nare geschiedenis van religieuzen wordt opgesomd en bijvoorbeeld niet de vele armenzorg die de kerk in de loop der eeuwen heeft veriicht, en bijvoorbeeld ook niet de wandaden van atheïsten.
Maar je moet de echte reden zoeken. De meeste conflicten gaan om macht en land. Ik noem Noord Ierland of de Gaza geen religieus conflict. Maar de moorden van Stalin en Mao waren ook geen atheïstisch gemotiveerd. Het ging hen alleen om hun communistische heilstaat.
En die liefdadigheid. Die gebeurde voornamelijk in een tijd dat er alleen gelovigen rondliepen. In die tijden werden ook alle kippen door gelovigen geplukt. Er was niemand anders. Wat opvalt is dat de kerk aan de verkeerde kant stond bij afschaffing slavernij en invoering vrouwenkiesrecht. Belangrijke organisaties als greenpeace of amnesty hebben , voor zeover ik weet geen religieuze achtergrond.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Zijn we zo langzamerhand niet uitgemolken?
De niet-gelovigen en gelovigen erkennen het geloof niet als wetenschap, maar als geloof. De gelovigen erkennen evolutie niet als wetenschap, maar beschouwen het ook als geloof en wensen dat beide op dezelfde manier benaderd worden. Zo niet, dan ben je hypocriet.
De gelovige aantonen, dat evolutie een wetenschap is (en atheïsme geen geloof) lukt niet. De argumenten, die ongelovigen aanvoeren, worden niet geaccepteerd. (Zelfs geïnterpreteerd als weigeren te antwoorden).
Er zit geen millimeter beweging in.

Wie was toch die creationist-geoloog, die erkent dat de evolutie wel degelijk een goed onderbouwde wetenschappelijke theorie is, maar zijn vak heeft verlaten enkel omdat hij het niet wil geloven.

Ik heb daar respect voor, zeggen, dat er geen speld tussen te krijgen is, maar er toch niet in geloven, zonder allerlei k*t smoesjes.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Omgaan met gelovigen hoeft hiet af te wijken van de omgang met anderen. Als een ieder de forum regels in acht neemt mag er verder best een stevige discussie ontstaan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jim schreef:Aangeven dat je alleen op een beperkt aantal mensen reageert, anderen kunnen dan evengoed zinnige dingen in het topic posten zonder dat er verder op gereageerd wordt door de TS.
Een paar uur weggeweest en drie bladzijden verder. Roald heeft gelijk dat hier meer atheïsten rondlopen dan theïsten. Vanuit zijn optiek speelt hij in zijn eentje voetbal tegen een heel elftal. Met een reservebank vol wisselspelers. Tegen een thuispubliek. De argumenten kan en wil ik niet veranderen. In het laatste geval moet ik freethinker omvormen tot een christelijk forum. En laten we hier ondertussen al tientallen van hebben in Nederland. Dus de gelovige die bijval verwacht voor zijn mening, kan beter op credible, refoweb etc. een topic starten. Maar de veldbezetting daar kan ik wel iets aan doen. Het probleem dat er ineens iemand van de tribune afspringt en ook tegen de bal schopt, bevordert het spel ook niet. Dus in Roalds zijn positie, en dan kom ik ook terecht bij de topictitel. Is het best mogelijk dat wij met zijn allen even pas op de plaats maken. En de beheerders hier rekening mee houden. Nogmaals het gaat niet om de argumenten maar op grond van fair play. En dan trek ik de lijn even door. Er lopen hier genoeg verstandige mensen rond. Elke gelovige kan gevraagd worden of hij het op prijs stelt dat iedereen reageert of dat er een x-aantal hun verhaal vertellen.
Want het overkomt mij regelmatig dat ik allemaal reacties over het scherm zie schieten. En de rode draad kwijt raak. En dan ben ik blij dat ik alleen hoef te lezen. En me niet hoef te verontschuldigen voor het uitblijven van een reactie. Want freethinkers zijn goed in het uitpluizen van stukken. Elk woord wordt gewogen en bekeken of er nog iets uit te halen valt. En laten wij blij zijn met tegenstand. Het moet geen partijcongres worden van kippenboeren die debatteren over de smaak van een ei.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jinny

Bericht door Jinny »

Is mijn reactie in een wat uitgebreider proza.

Mee eens Piet.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Vilaine schreef: Wie was toch die creationist-geoloog, die erkent dat de evolutie wel degelijk een goed onderbouwde wetenschappelijke theorie is, maar zijn vak heeft verlaten enkel omdat hij het niet wil geloven.

Ik heb daar respect voor, zeggen, dat er geen speld tussen te krijgen is, maar er toch niet in geloven, zonder allerlei k*t smoesjes.
Volgens mij was dat Rehwinkel. Die een boek heeft geschreven over de zondvloed. Hij zocht bewijzen bij een overtuiging. Het omgekeerde van dat argumenten een overtuiging opbouwen. In het slotwoord verzucht hij ook dat het best lastig is. Want de bewijzen waren tegengesteld, echter hij liet zich niet uit het veld slaan.
En noemde dit een proef om zijn geloof te testen. En in zijn geval betekende het een grotere inspanning.
Roald
Banned

Bericht door Roald »

BadAssChick schreef: Mao Zedong was een bhoedist
en Stalin was een communist en daarnaast Orthodox-katholiek
Mao Zedong was een atheïst, Stalin ook. Stalin zat als jongen op een seminarie om priester te worden (dat wilde z'n moeder). Dat seminarie heeft hij niet afgemaakt en Stalin werd er wegens wangedrag steeds vanaf gestuurd. Orthodox-katholiek bestaat niet, het is Oosters-orthodox.

Maar laat maar zitten...
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Jinny

Bericht door Jinny »

Roald, daar je zo graag wilt bewijzen dat atheïsme een geloof is, waar zijn de kerken waar atheïsten iedere zondag samenscholen?
Wie zijn de priesters en waar de de atheïstenpaus?

Het is je al meerdere malen geprobeerd duidelijk te maken dat atheïsme het gebrek aan een geloof in een god/goden is.

Stalin was een schoft, dat buiten discussie, maar hij heeft zijn wandaden bedreven vanuit de ideologie die communisme heet.
Dito oude sokken voor Zedong.

Ik weet dat dit tegen je drang een vijand te zoeken ingaat, maat het is echt niet anders.
De RKK (bijvoorbeeld) echter heeft haar wandaden bedreven vanuit de religieuze motieven.
Dat is het verschil.
En voordat je Hitler erbij haalt, dat was een katholiek.
Roald
Banned

Bericht door Roald »

Bonjour schreef:Wat opvalt is dat de kerk aan de verkeerde kant stond bij afschaffing slavernij en invoering vrouwenkiesrecht..
We zijn eigenlijk offtopic omdat het hier niet gaat om "hoe om te gaan met gelovigen". Volgens mij mogen andere items in deze thread niet besproken worden. Dit zal mijn laatste post zijn in deze thread zijn, maar dit wil ik nog kwijt over de slavernij. Het is algemeen bekend dat de grote promotors van de afschaffing van de slavernij hun visie ontleenden aan hun christelijk geloof (bijvoorbeeld William Wilberforce).

In een andere thread zal ik mij beperken tot 1 hooguit 2 opponenten.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Jinny

Bericht door Jinny »

Roald schreef: Het is algemeen bekend dat de grote promotors van de afschaffing van de slavernij hun visie ontleenden aan hun christelijk geloof (bijvoorbeeld William Wilberforce).
Bron?
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

LordDragon schreef:http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 90#p262806
jij reageert nooit op mijn posts. Wat is het probleem, kan je dat eens vertellen aub?

MVG, LD.
PS, desnoods via pm?

Een ongegronde beschuldiging. Op de post die je aanhaalt heb ik wel gereageerd. Jij hebt vervolgens niets meer van je laten horen.
Hm, beschuldiging? Neen ik heb gewoon niet zoveel tijd momenteel, en je heb idd gereageerd, mijn excuus.
Wat eraan vooraf ging
:roald
Of MOET er volgens jou altijd een oorzaak zijn? Dan mag JIJ mij vertellen wie de oerknal veroorzaakt heeft.
LordDragon schreef
Niet wie, maar "wat", "hoe is dat zo gekomen"? Zoals altijd zal je mijn opmerking wel weer ontwijken. Soit, die nadruk op "jij" tegen de andere mededebateerder is zo een voorbeeld van egocentrische eigenschappen verboden aan persoonlijkheden, "wie", die sterren en planten, noch systemen zoals een zonnestelsel of een geologisch gevormd waterbeken bezitten, daar is het enkel, "wat".

MVG, LD.
roald schreef
Hypocriet zijn jullie ook al in het opzichten dat de pot steeds de ketel verwijt. Zelf ontwijken jullie bijna allemaal steeds weer mijn argumenten en vragen als ik haarscherp jullie valse beschuldigingen en onjuiste redeneringen onderuit haal. Kun jij mij trouwens uitleggen waarom de nadruk op "jij" een voorbeeld is van egocentrisme?
Enkel personen spreken elkaar aan met “jij”, sterren en planeten doen dat helemaal niet, die hebben dus geen persoonlijkheid, dus als je het over kosmologie wil hebben, gaat het over wat is de oorzaak, niet wie.

roald schreef
Oke, niet "wie" maar "wat" heeft de oerknal veroorzaakt dan volgens jou? Je schrijft dat ik je opmerking ontwijk, maar dat doe ik niet. Ik reageer er nu namelijk op, verwar mij niet met die maffe soortgenoten van je.
Ja wat heeft de oerknal veroorzaakt, daarover is men het niet helemaal eens, de meeste wetenschappers zijn het er echter wel over eens dat er voor de oerknal al iets moet geweest zijn. Zij noemen dat een singulariteit. Bepaalde invloeden die de singulariteit doen reageren in de big bang vorm zijn dan ook betere kandidaten als verklaring voor de oerknal dan de aanwezigheid van een almachtige baarddrager.

roald schreef:
Dus beantwoord mij die vraag en niet ontwijken graag. De vraag van A.R. aan mij was wie (of wat) God veroorzaakt (geschapen) zou moeten hebben, dus wie of wat is de oorzaak van God, en ik heb haar vraag beantwoord. Maar uit haar vraag blijkt dat er volgens haar altijd een een oorzaak moet zijn. Welnu, dan wil ik ook graag de oorzaak weten wat de oerknal heeft veroorzaakt. En ook wil ik dan graag weten wat veroorzaakt heeft wat de oerknal heeft veroorzaakt.
Er zijn nu eenmaal dingen die we nog niet weten, op het vlak van de kennis aangaande wat was er voor de oerknal is de wetenschap volop bezig onderzoek te verrichten. Men hoopt in een deeltjes versneller bvb de toestand van het heelal enkele miliseconden na de big bang na te bootsen om meer te weten te komen. Dat mensen dit kunnen bewijst dat er geen almachtige systemen bestaan, er zijn wel systemen zoals mensen die zover zijn geëvolueerd dat zij de wereld om zich heen trachten te verklaren via wetenschappelijke studies en waarnemingen.

Dit is de vraag aan AR, roald schreef
God is zonder oorzaak, in Zichzelf bestaand. Een kinderlijke vraag van je. Want als ik zou antwoorden dat God door God is geschapen, door wie zou die God dan weer geschapen zijn? God schiep God die God schiep die God schiep die God schiep, etc.
Dat is geen antwoord roald, maar een grove drogreden. God is zonder oorzaak, god is almachtig, dat is gooien met termen die je niet kan verklaren niet eens kan begrijpen en dat helpt je dus ook niet bij het begrijpen van bvb hoe de oerknal is ontstaan. Jij vult je vragen in met blindelings geloven in een aanname die niet kan geverifieerd worden. Het siert dat er andere mensen zijn die toegeven nog niet alles te weten, en dus gewoonweg verder zoeken. Dat is heel wat anders dan “invullen” met geloofspraatjes.

roald schreef:
Betogen die haarscherp de belachelijke redeneringen van atheïsten onderuit halen worden hier niet getolereerd. Voor mij een teken dat jullie aan de verliezende hand zijn.
Jij mag dan dromen dat jouw opmerking haarscherp zijn en redeneringen van atheïsten onderuit halen, maar je komt niet verder dan dat jij je baseert op een niet te verifiëren aanname. Dat is voor mij mijlenver weg van de term “haarscherp”. Jij vult doodleuk de vragen in met niet te verifiëren aannames ipv verder aan onderzoek te doen en nieuwsgierig te zijn wat de verklaring zou kunnen zijn, ook al wordt deze misschien niet meteen nog in jouw leven gevonden.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

We zijn 33 bladzijden verder. Gelukkig hoef ik geen samenvatting te geven :roll: Misschien is de teneur van de laatste bladzijden: "Hoe gaan we om met Roald en hoe gaat Roald om met ons"? Een piepklein stemmetje zegt dit kan onderhand wel dicht. Misschien een nieuw topic hierover. Voor de buitenwacht is dit een vreemde stelling. Straks zijn we 80 bladzijden verder en het is een meta-discussie die alle omgangsvormen tart. In plaats van dat we nu toe komen aan een punt. Dat we zeggen: "Iedere gelovige is van harte welkom en zal een op maat gesneden behandeling krijgen. Respect is de voertaal echter het krediet is niet onuitputtelijk". Het behang op de achtergrond is seculier humanistisch en als een gelovige hier niet tegen kan, dan ligt het probleem niet bij ons"!

Gevolgd door een amen :wink:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jim schreef:
Roald schreef: Het is algemeen bekend dat de grote promotors van de afschaffing van de slavernij hun visie ontleenden aan hun christelijk geloof (bijvoorbeeld William Wilberforce).
Bron?
http://nl.wikipedia.org/wiki/William_Wilberforce

Daarvoor (en ook nog tijdens Wilberforce) is de slavernij goed gepraat vanuit de bijbel.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ja, die had ik ook wel gezien, maar daar staat niet expliciet dat hij het uit de bijbel gehaald heeft.
Wel dat hij door de Quakers is inspireert.
Maar in diezelfde tijd kwam/was het humanisme ook aanwezig.
En dus lijkt ne het eerder iets dat op humanitaire gronden is gestoeld.
Maar, ik geef toe, ik heb daar zo geen bevestiging van.
Plaats reactie