Lex-Legis schreef:Josephus was niet een "collega-messias" maar een Romein-Joodse Historian, niemand (himself included) heeft hem ooit de Messias genoemd.
Hai Lex, Josephus nam toch wel deel aan de messianistische strijd (hij was zowel priester als legeraanvoerder), wat hij ook aangeeft in De Joodse Oorlogen. Hij legt uitgebreid uit waarom hij op het verkeerde spoor zat nadat hij door Titus gevangen werd genomen, en nam sindsdien afstand van het messianisme en de profetie die de joden aanzette tot heilige oorlogjes tegen de bezetters. Hij heeft zich er na zijn adoptie aan het Flavische hof voor ingezet een einde te maken aan dit messianisme en de joden ervan te overtuigen hun godsdienst op een vreedzame manier te verspreiden.
Verder spreek Flavius Josephus weldegelijk over de opstanding van Jesus:
Dat Testimonium Flavionem ken ik natuurlijk wel, maar het is zo tegenstrijdig met de rest van wat hij schrijft dat ik het altijd negeer. Natuurlijk heb je wel gelijk dat het er staat. Dus je moet dat wel uitleggen, want niet iedereen heeft zich erin verdiept. Het testimonium is onzinnig in het licht van het messianisme en de biografie van Josephus, plus in de verhouding van de hele geschiedenis van de dikke boeken die hij heeft geschreven. De meesten halen dit testimonium uit de context en sommen het op als bewijs voor de kruisiging, terwijl ik gewend ben de achtergrond van Josephus' messianistische strijd als uitgangspunt te nemen, en zijn streven om het jodendom los van het messianisme aan de Romeinse overwinnaars te slijten. Als hij dan werkelijk iets gezegd zou hebben over een gekruisigde Jezus die zou zijn opgestaan zou er een duidelijk verhaal over staan, niet zo'n tussengeschoven regeltje dat aantoonbaar nooit gezegd kan zijn omdat het ingaat tegen alles waar Josephus voor staat.
In de passage die jij citeert zegt Josephus ook dat Jezus de messias was, maar het is in werkelijkheid onmogelijk dat Josephus dit ooit gezegd kan hebben. Hij legde juist uit waarom het messianisme niet kan werken. Bovendien zei hij juist dat Vespasianus de door god gestuurde verlosser was, en dat het een vergissing was te denken dat de profetie op een jood betrekking had.
Bovendien is de laatste zin van de passage: 'Tot op de dag van heden is de naar hem genoemde groep van christenen niet verdwenen'. Christus was de vertaling van messias, en Josephus wist heel goed was messianisme was en op wat voor profetie dit geloof was gebaseerd. Hij zou zo'n fout nooit gemaakt hebben.
Daarom staat de hele geldigheid van de passage op losse schroeven en weet je niet meer in hoeverre hij is gewijzigd of misschien helemaal ingevoegd. De bewering dat Jezus de messias was kan alleen maar in een veel latere tijd zijn ingevoegd. Dat maakt de rest van de passage ook dubieus.
Bovendien staat deze 'getuigenis' ook in een bizarre passage waarin Josephus bizar gedrag van de joden opsomt. De volgende passage gaat bijvoorbeeld over ene Paulina die 'zwanger wordt van god' (Anubis) doordat ze zich een oor laat aannaaien door een priester die een oogje op haar had, en haar wijsmaakt dat ze seks heeft gehad met god in plaats van met hem. De keizer Tiberius laat vervolgens de betrokkenen kruisigen.
Ik laat dat Testimonium dus ook meestal maar weg omdat het me allang verveelt en al ontelbare keren weerlegd is. Maar ja, dat zal wel de macht van de fraude zijn, je moet elke keer weer net doen of niemand weet dat het bedrog is.
In elk geval, voor de liefhebber een stuk over het messianisme.
http://www.livius.org/men-mh/messiah/messiah_06.html (en verdere pagina's).