PietV. schreef:Maar ik denk dat we in deze discussie af moeten stappen van het begrip leven.
Wel, als je je aan de topic houdt (getiteld : "
Nasa kondigt bevindingen buitenaards leven aan") dan kom je meteen bij (buitenaards) leven, en dan dus ook op de vraag wat dat buitenaards leven dan wel is. En vandaar zit je spoedig weer op abiogenese.
Goed : over de NASA persconferentie zelf : allereerst was die erg onduidelijk waar het in werkelijkheid nu om ging. Eigen schuld, als je zelf de tam tam vooraf dagen lang luid laat klinken met verwijzingen naar buitenaards leven. Velen zaten dan ook te wachten op details over die bevindingen betreffende buitenaards leven. Zelfs op dit forum waren er deelnemers die er tot gisteren nog steeds van uit gingen dat die door de NASA gevonden bacteriën van buitenaardse oorsprong waren.
In werkelijkheid ging het daar helemaal niet over. Het ging er om dat er een aardse levensvorm ontdekt was die - naast de 6 ons reeds bekende set van basis atomen - voor opbouw van DNA en andere cel functies - ook arsenicum als alternatief voor fosfor kan gebruiken. Wel erg bijzonder, omdat dat uniek is voor alle aardse levensvormen.
Voor NASA is deze ontdekking ook erg belangrijk, omdat het consequenties heeft voor de zoektocht op de Maan en Mars naar leven aldaar. De tot nu toe gebruikte zoek technieken moeten misschien wel aangepast worden om rekening te houden met mogelijk andere - aangepaste - zoek processen.
Ik heb het hier reeds eerder (zelfs ruim voor de persconferentie) gemeld dat de NASA deze ontdekking misbruikte om te proberen het US Congress te bewegen om soepeler om te gaan met zowel de (verplichte) extra Maanvlucht en de financiering van opkomende Mars vluchten.
Tot slot : ik ben trots op de Nederlandse omroepen : zij hadden 2 keer voor de NASA conferentie al over het zelfde onderwerp gerapporteerd (en waren ook veel duidelijker waar over het nu precies om ging).
PietV. schreef:... Er zullen waarschijnlijk eerst biochemische stappen nodig zijn om iets functioneels te ontwikkelen. Dit artikel gaat over mogelijke omgevingscondities. Met katalytische en organofiele kenmerken. Om de vorming van complexe biomoleculen een basis te geven.
Er zal toch altijd een grote onzekerheidsfactor meespelen. In de zoektocht naar buitenaards leven zal je altijd het ons reeds bekende als basis gebruiken voor de zoek technieken. Wij kenden reeds de eigenschappen van het "normale" aardse leven. Nu kennen wij nog één meer aardse levensvorm die een beetje afwijkt van alle anderen die wij al kenden.
Ik vrees dat het altijd wel een "achter de zaken aanlopen" proces zal blijven.

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)