En de grootste partij heeft de macht in handen. Tóch?
Groeten.
Fons.
Moderator: Moderators
Maar die drie dagen van Jona kloppen dus niet. Jona heeft typisch de vorm van een oosters sprookje.Otter schreef:Tja, sommige dingen worden door traditie nogal een dogma. Dan blijft het een beetje hangen. Maar de drie dagen blijken dus gewoon te kloppen.leuk, heeft de kerk het al eeuwen verkeerd gevierd
Ja, hoor. Ik doe gewoon lekker mee. T gaat om de herdenking heDoe jij aan witte donderdag Otter?Niet om de donderdag voor Pasen.
Gegroet
"verschlungenwerden" komt ook voor in "De wolf en de zeven geitjes", en dreigt in "Kleinduimpje", "Hans en Grietje" en "Sjaak en de bonestaak".9 In "Rotkäppchen" (KHM 26) treffen wir auf ein weiters wichtiges Motiv: das Verschlungenwerden. Hier kann man sich auch an das biblische Jona-Märchen erinnert fühlen, in dem der Prophet von einem großen Fisch verschluckt und nach drei Tagen wieder ausgespien wird. Die Jonageschichte gilt schon in neutestamentlicher Zeit als Topos für den Tod und die Auferstehung Jesu. (9) In unseren Märchen ist der Aspekt des Verschlungenwerdens aber oft nicht so deutlich zu erkennen. Im "Wasser des Lebens" wirft der Held den Löwen, die das "verwunschene Schloß" bewachen, Brot in den Rachen um sie zu "sänftigen". Hier haben wir eine spätere Entwicklung des Motives vor uns, in der stellvertretend für den Helden etwas verschlungen wird.
  Hebr 6: 1. Mat 12,39Otter schreef:Ik begrijp niet zo goed wat Jona er mee te maken heeft. En waarom kloppen de drie dagen niet van Jona? Ik haal dat niet uit de voorgaande discussie.
Mijn Duits is ook niet zo goed. Maar ik las iets als Rotkäppchen en De wolf en de zeven geitjes", "Kleinduimpje", "Hans en Grietje" en "Sjaak en de bonestaak. Hier ga ik al niet serieus op in.
Gegroet
  Hebr 6: Otter schreef:Ik begrijp niet zo goed wat Jona er mee te maken heeft. En waarom kloppen de drie dagen niet van Jona? Ik haal dat niet uit de voorgaande discussie.
Mijn Duits is ook niet zo goed. Maar ik las iets als Rotkäppchen en De wolf en de zeven geitjes", "Kleinduimpje", "Hans en Grietje" en "Sjaak en de bonestaak. Hier ga ik al niet serieus op in.
Gegroet
concordantie schreef:
1. Mat 12,39
Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona.
2. Mat 12,40
Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.
3. Mat 12,41
Op de dag van het oordeel zullen de Ninevieten samen met deze generatie opstaan en haar veroordelen; want zij hadden zich bekeerd na de prediking van Jona, en hier ziet u iemand die meer is dan Jona!
4. Mat 16,4
Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van Jona.’ Zo liet hij hen staan en vertrok.
5. Luc 11,29
Toen er steeds meer mensen toestroomden, zei hij: ‘Dit is een verdorven generatie! Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van Jona.
6. Luc 11,30
Zoals Jona een teken was voor de inwoners van Nineve, zo zal de Mensenzoon een teken voor deze generatie zijn.
Jona (of Jonas) is de vijfde van de 12 zg. kleine profeten. Volgens de joodse traditie is het geschreven door de profeet Jona, die in de 8e eeuw v.C. gepredikt zou hebben. In het boek zelf wordt daar echter niets over gezegd. Opmerkelijk is ook dat het vooral een literair verhaal is, en geen bundeling van profetiën. Het is niet exact bekend wanneer het boek geschreven is; men houdt het doorgaans op de vijfde eeuw v.C., geruime tijd na de daadwerkelijke val van Nineve (in 612 v.C.).
  Hebr 6: Ach, cijfers zijn gewoon een manier om informatie te ordenen. Je moet dus altijd kijken wat de waarde van een getal is. De getallen die officieel in de boeken staan zijn de geregistreerde leden. In sommige landen is dat overigens niet veel meer dan een schatting.tjeerdo schreef:Interessante rekensommetjes. Maar hoe zit het met het atheisme. Veel christenen en moslims vinden boeddhisten atheisten. Omdat de berichtgeving enigzins theistisch getint is. Wil ik toch even Gallup erbij halen.
(...)
The fact is that more than half the world’s population, and more than 90% of the world’s scientists,* do not believe in a personal God, and hence would be considered atheists by many Christians.
De volgende link laat zien dat in 80 jaar het aantal gelovigen onder wetenschappers in Amerika niet heel veel is veranderd. Het verschil met de 90% van de rest van de wereld is wel erg groot. Waar dt aan ligt weet ik niet.
The fact is that more than half the world’s population, and more than 90% of the world’s scientists,* do not believe in a personal God, and hence would be considered atheists by many Christians.
Het blijft bovendien appels met peren vergelijken. Even afgezien van de cijfers: de ene gelovige is de andere niet. Religies bestaan uit allerlei stromingen met soms zeer verschillend gedachtengoed.Otter schreef:De volgende link laat zien dat in 80 jaar het aantal gelovigen onder wetenschappers in Amerika niet heel veel is veranderd. Het verschil met de 90% van de rest van de wereld is wel erg groot. Waar dt aan ligt weet ik niet.
http://www.stanford.edu/~moore/HooveronReligion.html
Gegroet
Otter schreef: De volgende link laat zien dat in 80 jaar het aantal gelovigen onder wetenschappers in Amerika niet heel veel is veranderd. Het verschil met de 90% van de rest van de wereld is wel erg groot. Waar dt aan ligt weet ik niet.
http://www.stanford.edu/~moore/HooveronReligion.html
Nou, dat is inderdaad wel heel simpel geformuleerd. En behoorlijk generaliserend ook. Het zit volgens mij een stuk genuanceerder in elkaar.tjeerdo schreef:Laat ik het simpel formuleren. Religie is per definitie dom. De basisaannames zijn zeer beperkt. Mensen met enige intellectuele ballast komen al snel tot gewetensnood. Daarnaast is er sprake van welvaart. Wetenschappers lijden veelal niet onder armoede of ontberingen. Dus een psychologische uitlaatklep die verlichting geeft is minder noodzakelijk.
Men neme het christelijke geloof. Wat uitgaat van een verzameling boeken van veelal onbekende schrijvers. Deze verzamelde werken beschrijven slechts een fractie van de menselijke geschiedenis en is ook nog geconcentreerd op een klein gebiedsdeel. Het scheppingsverhaal komt niet overeen met onze huidige inzichten. Is het nog een consistent geheel of een parabool van onzekerheidsfactoren. Kies je voor empirisch onderbouwde gegevens of blijf je subjectief vasthouden aan de beschrijvingen van "mozes". Het laatste is een treffend voorbeeld van theistische domheid. Geologisch bewijsmateriaal aanpassen aan een geloofskader. Biologische fylogenetica toepassen op de bijbelse stamboom.Frodo schreef: inconsistent en dus ongeloofwaardig over.
Maar als je aan die twee voorwaarden voldoet: je beperkt je tot de meningen, en je zorgt voor een consistent geheel, dan is er veel te zeggen voor religie. Er zijn niet voor niets een behoorlijk aantal mensen die op bovenstaande manier aan religie doen.