Dan moet je maar het antwoord van Roeland afwachten ! Het kan ook sarcastisch bedoeld zijn geweest !
Groetjes,
Digit
Altruïsme - onbaatzuchtig of niet
Moderator: Moderators
Re: Altruïsme - onbaatzuchtig of niet
Wat is, IS !
Ik vond volgende interessante bemerkingen in Varieties of altruism in children and chimpanzees (sept 2009,) een artikel van Felix Warneken en Michael Tomasello op de zeer boeiende website van de laatste (copyright Elsevier.)
Het origineel bevat illustraties en wetenschappelijke referenties (zie link hierboven.)Warneken & Tomassello schreef:Laat een voorwerp per ongeluk vallen en maak aanstalten om het op te rapen, bijvoorbeeld van een bureau, en kinderen van 14-18 maanden zullen erheen waggelen, het oprapen en je aanreiken. Ze doen dit onder de totale afwezigheid van aanmoediging of lof, en ze doen het ook in complexere situaties, bijvoorbeeld als iemand met de armen vol een kast niet kan openen, of moeite heeft boeken te stapelen.
Ze zullen er zelfs moeite voor doen als ze zich bijvoorbeeld moeten losmaken van waar ze mee bezig zijn of enkele hindernissen moeten nemen om te kunnen helpen.
Om deze hulp te verlenen, dienen de kinderen het doel van de andere begrijpen, en gemotiveerd zijn te helpen dat doel te bereiken.
Het is interessant en ook belangrijk dat chimpansees anderen helpen in sommige gelijkaardige situaties. .
Door mensen opgevoede chimpansees nemen al vlug voorwerpen voor iemand die er niet bij kan, ook zonder aanmoediging of lof. Chimpansees die door hun moeder zijn grootgebracht zullen zelfs een keten losmaken voor een nietverwant chimpansee groepslid, opnieuw in de totale afwezigheid van een beloning.
De vroege ontwikkeling van spontaan helpen in kleine kinderen en de aanwezigheid ervan in ons meest verwante primaten, wekt de indruk dat anderen helpen bij het bereiken van hun instrumentele doel natuurlijk opkomt bij mensen, niet enkel door culturele overdracht of aanleren.
Jouw pleidooi voor authentiek altruïsme zal hier wel op het nodige verzet stuiten. Roeland Heeck b.v. van de bv vleeselijke robot, schat ik in, zal jou ongetwijfeld wel komen beknorren.
Vorig stukje van Felix Warneken en Michael Tomasello ging over "behulpzaamheid". In hetzelfde artikel wordt ook "delen" besproken. Daaruit volgend citaat:
Als twee chimpansees samen een schaal voedsel binnenhalen, gaat alles goed zolang elke chimpansee het voedsel eet dat aan de eigen kant van de schaal ligt. Maar als het voedsel in het midden van het bord ligt, waardoor het toeeigenen voor het dominante dier makkelijker wordt, houdt de samenwerking op.
In verder onderzoek hebben we vastgesteld dat kleine kinderen de neiging hebben voedsel gelijk te verdelen, zonder rekening te houden met de plaats op het bord. Tenslotte hebben we in twee recente experimenten gezien hoe chimpansees een verrassende onverschilligheid tonen voor de middelen die een partner zou bekomen - zelfs als het hem niets zou kosten. Zo gedragen chimpansees zich niet verschillend als het binnenhalen van een schaal wel of geen voedsel voor de ander oplevert, zelfs als dat hen niets zou kosten. In gelijkaardige experimenten trokken kleine kinderen meer aan de schaal als er ook voor de ander wat bij was. Wanneer het er op aan komt belangrijke middelen te delen, blijken er cruciale verschillen te zijn tussen kinderen en chimpansees.
Ali,Ali schreef:Jouw pleidooi voor authentiek altruïsme zal hier wel op het nodige verzet stuiten. Roeland Heeck b.v. van de bv vleeselijke robot, schat ik in, zal jou ongetwijfeld wel komen beknorren.
Als je dat zo goed inschat moest je dat klusje zelf maar eens klaren.
Verder blijft het zo dat al dergelijke proeven echt interessant zijn om te volgen. Omdat Siger er geen conclusie aan verbindt kan ik het alleen maar eens zijn met zijn interesse, die ik iedereen kan aanbevelen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Re: Praktisch atheisme.
Over altruïsme gesproken. Ik leerde gisteren dat vleermuizen elkaar ook pijpen.doctorwho schreef: Voorbeelden zijn bloeddrinkende vleermuisjes

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.