de bijbel goed lezen
Moderator: Moderators
Re: de bijbel goed lezen
Ik vind dat Job een punt heeft. De PVDA bijvoorbeeld, is m.i. in de praktijk christelijker dan het CDA. Hoe kan? (Den Uyl b.v. was ondertussen grappig genoeg een zoon van een dominee, en Marx naar ik meen een zoon van een rabbi. Later werd M. protestant.)
Labels zijn niet belangrijk.
De geschiedenis is een multi dialoog, een daadwerkelijke, onderbewuste en toch reële uitwerking van thema's.
Labels zijn niet belangrijk.
De geschiedenis is een multi dialoog, een daadwerkelijke, onderbewuste en toch reële uitwerking van thema's.
Nou CvE, je hebt je best gedaan. Zo'n lange reactie ben ik niet van jou gewend.
Je bent tijdens je gehele forumbezoek tegen mij al pedant. Fout van mij om dit gedrag over te nemen.
Bespaar mij je lessen Nederlands. Maak je daarover maar geen zorgen. Als ik even had opgelet, had ik de foutjes zelf wel gezien.
De bijbel is inderdaad een Oosters boek, maar het heeft de gehele westerse cultuur de laatste 2000 jaar sterk beïnvloed. Ik ben katholiek opgevoed, mijn geloof gebaseerd op de bijbel, Vandaar mijn enorme interesse.
De gehele westerse literatuur is deels direct, indirect gebaseerd, geïnspireerd op de bijbel.
Ooit Jan Wolkers gelezen om maar iets te noemen ??
Net als jij die gepest werd en even een tik uitdeelde. En kreeg jij meteen een schuldgevoel, een gevoel van onrechtvaardigheid, CvE ?
Nog zo'n fraaie exegese à la CvE:
God komt op voor vervolgden, weduwen, wezen, armen en andere zwakkeren.
In de bijbel bestaat het diepe besef dat het kwaad zichzelf straft.
"Zijn filosofie legde de nadruk op de persoonlijke en bestuurlijke moraal, orde, en respect voor de meerdere, en won vooral aan populariteit door de krachtige traditionele Chinese stellingnames."
(Bron: Wikipedia)
2) Wat bedoel je nu aan deze vraag ? Bedoel je het godsbeeld van Voltaire ??
3) Allesbehalve een beperking: Deze boeken zijn geschreven over een periode van ruwweg 1200 à 1300 jaar.
Genoeg te doen en te bestuderen, dacht ik zo. Alles wat daarna kwam is naar aanleiding
daarvan geschreven. Bovendien ben ik opgegroeid met christelijke normen en waarden.
En wil ik weten wat nu de christelijke wortels zijn.
4) Wat Maarten 't Hart in zijn privéleven doet wil ik uberhaupt niet weten
En van 'God los'..zou ik niet willen onderstrepen. Hij worstelde meer met zijn gereformeerde jeugd.
Onder 'van God los' versta ik iets anders dan het ontkennen dat God bestaat.
Job
Eerst 'zendeling'(Heeck), nu evangelist(CvE), toe maar....Krijg ik nog meer complimentjes ??collegavanerik schreef:Je moet niet zo hoog van de toren blazen evangelist,
Je bent tijdens je gehele forumbezoek tegen mij al pedant. Fout van mij om dit gedrag over te nemen.
Gaan we een beetje flauw doen ?CvE schreef:en als we toch pedant gaan doen, spellen kun je ook niet: geestverwant is met een t, en jouw is in de bezittelijke vorm nog steeds met een w,
Bespaar mij je lessen Nederlands. Maak je daarover maar geen zorgen. Als ik even had opgelet, had ik de foutjes zelf wel gezien.
Ik ook niet:CvE schreef:maar goed ik ben de beroerdste niet
Vooral met de nadruk op even.CvE schreef:... dus ik loop je rijtje wel even af.
Vertel mij wat nieuws !CvE schreef: De bijbel is geen westers boek, het is een oosters boek geschreven in een semitische taal van 2000 jaar oud.
De bijbel is inderdaad een Oosters boek, maar het heeft de gehele westerse cultuur de laatste 2000 jaar sterk beïnvloed. Ik ben katholiek opgevoed, mijn geloof gebaseerd op de bijbel, Vandaar mijn enorme interesse.
Om de reden die ik op je vorige reactie hierboven heb gegeven.CvE schreef:]
Waarom zou ik me moeten verdiepen in oosters boek geschreven in een semitische taal van 2000 jaar oud, als ik een openbare bibliotheek heb waar boeken in het nederlands, engels duits en frans te lezen staan?
Mooi, maar staat Simone (als atheïste") niet in dezelfde christelijke traditie, CvE ?CvE schreef:Tous les hommes sont mortels van Simone de Beauvoir is bijvoorbeeld een mooi boek dat het probleem van eeuwig leven prachtig uitdiept.
De gehele westerse literatuur is deels direct, indirect gebaseerd, geïnspireerd op de bijbel.
Ooit Jan Wolkers gelezen om maar iets te noemen ??
Het boek is geschreven vanuit het perspectief van een slavenvolk, vanuit slachtoffers.CvE schreef:Egypte; het hart van de farao werd verhard door god, hij had dus geen keus, en daarop werd hij ook nog extra bestraft door god door zijn eerstgeborenen uit te roeien, is dat rechtvaardig?
Net als jij die gepest werd en even een tik uitdeelde. En kreeg jij meteen een schuldgevoel, een gevoel van onrechtvaardigheid, CvE ?
Nog zo'n fraaie exegese à la CvE:
Toch nog maar eens (her)lezen, CvE. Begin maar bij "In den beginne..."CvE schreef: Nee Exodus gaat over wraak, landjepik, machtsvertoon en onrechtvaardige straffen van een jaloerse god gedurende het gehele proces. Het het meest stupide is dat een vruchtbaar land in machtsvacuum de rug wordt toegekeerd om na een barre tocht door een woestijn aan de andere kant de rechtmatige bewoners uit te roeien.
Bloed vergoten door tirannen (Farao)en koningen en andere machtswellustelingen en vervolgers.CvE schreef:Nee de bijbel gaat over bloed, heel veel bloed. Onrechtvaardigheid wordt beloond en rechtvaardigen worden bestraft.
Nee, CvE, je moet wel ontzettende oogkleppen op hebben om niet te zien dat de gehele bijbelse 'geschiedenis' een bevrijdingsgeschiedenis is, ofwel een heilsgeschiedenis.CvE schreef:Je moet wel ontzettende oogkleppen ophebben wil je daaruit moderne ethiek halen.
Wél je vriend Confusius??CvE schreef:O ja "wie goed doet, goed ontmoet" staat er ook in, maar dat wisten we al , daar heb je de bijbel niet voor nodig.
"Zijn filosofie legde de nadruk op de persoonlijke en bestuurlijke moraal, orde, en respect voor de meerdere, en won vooral aan populariteit door de krachtige traditionele Chinese stellingnames."
(Bron: Wikipedia)
1) God valt niet samen met het geweten.CvE schreef:Zo nu mijn vragen:[/b]
1) Wat is het verschil tussen god en geweten.
2) Waarom hoort Voltaire niet tot de openbaring over god.
3) Waarom beperk je je tot een boekenverzameling van 2000 jaar oud.
4) Waarom gaat Maarten 't Hart niet hoeren en snoeren nu hij van god los is.
2) Wat bedoel je nu aan deze vraag ? Bedoel je het godsbeeld van Voltaire ??
3) Allesbehalve een beperking: Deze boeken zijn geschreven over een periode van ruwweg 1200 à 1300 jaar.
Genoeg te doen en te bestuderen, dacht ik zo. Alles wat daarna kwam is naar aanleiding
daarvan geschreven. Bovendien ben ik opgegroeid met christelijke normen en waarden.
En wil ik weten wat nu de christelijke wortels zijn.
4) Wat Maarten 't Hart in zijn privéleven doet wil ik uberhaupt niet weten

En van 'God los'..zou ik niet willen onderstrepen. Hij worstelde meer met zijn gereformeerde jeugd.
Onder 'van God los' versta ik iets anders dan het ontkennen dat God bestaat.
Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Zie daar de relatief verlichte slavenhouders van de joodse stam.
Enkel 6 jaren van slavenarbeid en je wordt zomaar in vrijheid gesteld!
lang leve de joden. Voor de mensen van buiten het dorp gelden andere regels natuurlijk.
Oh..en dit geldt alleen voor mánnen uiteraard,
..en mocht de manslaaf een gezin gesticht hebben gedurende deze tijd,
dat daarmee uiteraard automatisch toebehoord aan de joodse eigenaar,
dient hij dit natuurlijk te verlaten.
Dat hóeft natuurlijk niet, hij mag ook blijven.
In dat geval is ook hij slaaf voor het leven, gebrandmerkt en wel.
Een pareltje van moraliteit die de tand des tijds natuurlijk ruimschoots doorstaat,
aangezien de temporeel relatieve, van eigen god gegeven goedheid hiervan.
Enkel 6 jaren van slavenarbeid en je wordt zomaar in vrijheid gesteld!
lang leve de joden. Voor de mensen van buiten het dorp gelden andere regels natuurlijk.
Oh..en dit geldt alleen voor mánnen uiteraard,
..en mocht de manslaaf een gezin gesticht hebben gedurende deze tijd,
dat daarmee uiteraard automatisch toebehoord aan de joodse eigenaar,
dient hij dit natuurlijk te verlaten.
Dat hóeft natuurlijk niet, hij mag ook blijven.
In dat geval is ook hij slaaf voor het leven, gebrandmerkt en wel.
Een pareltje van moraliteit die de tand des tijds natuurlijk ruimschoots doorstaat,
aangezien de temporeel relatieve, van eigen god gegeven goedheid hiervan.

Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
- collegavanerik
- Superposter
... en je bent protestant geworden, de protetanten die de illusie hebben dat zij door elke letter van de bijbel om te keren tot het eeuwige onveranderlijke Woord zouden kunnen te komen. De bijbel staat op eenzame hoogte voor wat betreft moraal. Alles wat daar van afwijkt is natuurlijk een verouderd primitief godsbegrip.Job schreef:De bijbel is inderdaad een Oosters boek, maar het heeft de gehele westerse cultuur de laatste 2000 jaar sterk beïnvloed. Ik ben katholiek opgevoed, mijn geloof gebaseerd op de bijbel, Vandaar mijn enorme interesse.
Ik heb de bijbel een keer helemaal gelezen zoals ik met de meeste boeken doe, en toen ben ik aan het volgende boek begonnen.
GAAT DE GEHELE ODYSSEE NIET OVER BEVRIJDING van de mens uit de benauwdheid, uit de onderdrukking, over de lange zoektocht naar thuis en over onwankelbare trouw ???

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gelukkig groeien we daar uit anders hedden we misschien nog steeds galgenvelden en heksenverbrandingen gehad.Job schreef:De gehele westerse literatuur is deels direct, indirect gebaseerd, geïnspireerd op de bijbel.
Job

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Draai er niet om heen Job, geef nu eens een rechtstreeks antwoord.Job schreef:Het boek is geschreven vanuit het perspectief van een slavenvolk, vanuit slachtoffers.CvE schreef:Egypte; het hart van de farao werd verhard door god, hij had dus geen keus, en daarop werd hij ook nog extra bestraft door god door zijn eerstgeborenen uit te roeien, is dat rechtvaardig?
Job
Job schreef:Bloed vergoten door tirannen (Farao)en koningen en andere machtswellustelingen en vervolgers.
Job
Ja ja:
En het gaat maar door en door.En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende:
2 Neem de wraak der kinderen Israëls van de Midianieten; daarna zult gij verzameld worden tot uw volken.
3 Mozes dan sprak tot het volk, zeggende: Dat zich mannen uit u ten strijde toerusten, en dat zij tegen de Midianieten zijn, om de wraak des HEEREN te doen aan de Midianieten.
4 Van elken stam onder alle stammen Israëls zult gij een duizend ten strijde zenden.
5 Alzo werden geleverd uit de duizenden van Israël, duizend van elken stam, twaalf duizend toegerusten ten strijde.
6 En Mozes zond hen ten strijde, duizend van elken stam, hen en Pinehas, den zoon van Eleazar, den priester, ten strijde, met de heilige vaten, en de trompetten des geklanks in zijn hand.
7 En zij streden tegen de Midianieten, gelijk als de HEERE Mozes geboden had, en zij doodden al wat mannelijk was.
8 Daartoe doodden zij boven hun verslagenen, de koningen der Midianieten, Evi, en Rekem, en Zur, en Hur, en Reba, vijf koningen der Midianieten; ook doodden zij met het zwaard Bileam, den zoon van Beor.
9 Maar de kinderen Israëls namen de vrouwen der Midianieten, en hun kinderkens gevangen; zij roofden ook al hun beesten, en al hun vee, en al hun vermogen.
10 Voorts al hun steden met hun woonplaatsen, en al hun burchten verbrandden zij met vuur.
11 En zij namen al den roof, en al den buit, van mensen en van beesten.
12 Daarna brachten zij de gevangenen, en den buit, en den roof, tot Mozes en tot Eleazar, den priester, en tot de vergadering der kinderen Israëls, in het leger, in de vlakke velden van Moab, dewelke zijn aan de Jordaan van Jericho.
13 Maar Mozes en Eleazar, de priester, en alle oversten der vergadering, gingen uit hen tegemoet, tot buiten voor het leger.
14 En Mozes werd grotelijks vertoornd tegen de bevelhebbers des heirs, de hoofdlieden der duizenden, en de hoofdlieden der honderden, die uit den strijd van dien oorlog kwamen.
15 En Mozes zeide tot hen: Hebt gij dan alle vrouwen laten leven?
16 Ziet, deze waren, door den raad van Bileam, den kinderen Israëls, om oorzake der overtreding tegen den HEERE te geven, in de zaak van Peor; waardoor die plaag werd onder de vergadering des HEEREN.
17 Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.
18 Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor u lieden leven.
Derde vriendelijke aanmaning:
Job,
Wees zo goed gewoon antwoord te geven op mijn vragen op jouw uitlatingen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 36#p214136
Dat is toch niet teveel gevraagd als je op een discussieforum bent ingetreden ?
Roeland
Job,
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Nee, mijn vraag is gericht aan CvE, FH !!!Fishhook schreef:Draai er niet om heen Job, geef nu eens een rechtstreeks antwoord.Job schreef:Het boek is geschreven vanuit het perspectief van een slavenvolk, vanuit slachtoffers.CvE schreef:Egypte; het hart van de farao werd verhard door god, hij had dus geen keus, en daarop werd hij ook nog extra bestraft door god door zijn eerstgeborenen uit te roeien, is dat rechtvaardig?
Job
Opletten.
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Lees eens het artikel van Labuschagne nog maar een keer.heeck schreef:Derde vriendelijke aanmaning:
Job,
Roeland
En haal nu niet een paar regels eruit die je graag naar je eigen hand wilt zetten, zoals hier keer op keer gebruikelijk is.
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
- collegavanerik
- Superposter
Het is buitengewoon disproportioneel geweld van JHWH. (google eens disproportioneelJob schreef:Het boek is geschreven vanuit het perspectief van een slavenvolk, vanuit slachtoffers.CvE schreef:Egypte; het hart van de farao werd verhard door god, hij had dus geen keus, en daarop werd hij ook nog extra bestraft door god door zijn eerstgeborenen uit te roeien, is dat rechtvaardig?
Job
Nee, mijn vraag is gericht aan CvE, FH !!!
Opletten.
Job

Andere wang toekeren staat toch ook in de bijbel?

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Job,Job schreef:Lees eens het artikel van Labuschagne nog maar een keer.heeck schreef:Derde vriendelijke aanmaning:
Job,
Roeland
En haal nu niet een paar regels eruit die je graag naar je eigen hand wilt zetten, zoals hier keer op keer gebruikelijk is.
Job
Ik heb beide artikelen gelezen en ik zie niet waar mijn vragen aan jou dan mee beantwoord zouden zijn. Dat ik wijs op de opmerkelijke dreigementen van L., die het weinig aannemelijk maken dat er voor de rest iets zinvols uit zijn pen kan komen, mag jij even vergeten.
Graag jouw antwoorden dus.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Nou nee, de vraag "is dat rechtvaardig" wordt door CvE aan jou gesteld. Graag een antwoord op die vraag.Job schreef: Nee, mijn vraag is gericht aan CvE, FH !!!
Opletten.
Job
Is dat rechtvaardig of niet, en zo ja, waarom.
- collegavanerik
- Superposter
-stilte-

Contemplatie....SSSssssssst ...ik zit te genieten van het mooie weer. Jij niet dan ?collegavanerik schreef:-stilte-
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)