Breinprofessor Victor Lamme in P&W
Moderator: Moderators
Breinprofessor Victor Lamme in P&W
Vanavond breinprofessor Victor Lamme over het ontbreken van vrije wil in Pauw en Witteman. Interessant! Ben benieuwd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- LordDragon
- Bevlogen
Re: Breinprofessor Victor Lamme in P&W
eh, zender? Uur
Ik heb geen boekje voor tv.
MVG, LD.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ongeveer elf uur vanvond op Nederland 1.
Groet
kiks
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog wat info:
Volgens neuroprofessor Victor Lamme bestaat de vrije wil niet. Hij vraagt zich af hoe mensen een beslissing nemen, welke krachten daarbij een rol spelen en waarom de ene kracht soms de overhand krijgt. Lamme bekijkt in zijn experimenten de hersenactiviteit van zijn proefpersonen en probeert uit te vinden welke gebieden in de hersenen worden aangesproken bij het nemen van beslissingen. Ook gebruikt Lamme een techniek om bepaalde delen van het brein uit te schakelen. Zo onderzoekt hij of die hersengebieden echt nodig zijn voor het bewustzijn.
De vrije wil bestaat niet is het nieuwe boek van Lamme. Hierin beantwoordt hij de vraag wie nu eigenlijk de baas is in de hersenpan. Dat doet hij aan de hand van talloze voorbeelden, zoals mensen die slaapwandelend een moord plegen.
Victor Lamme is hoogleraar Cognitieve Neurowetenschap aan de UvA. Hij doet daar onderzoek naar het menselijk bewustzijn.
======
Victor Lamme, De vrije wil bestaat niet, Uitgeverij Prometheus, ISBN 9789035135390
Een voorproefje uit zijn boek (PDF)
http://pauwenwitteman.vara.nl/uploads/m ... iet_01.pdf
Rond de klok van 23.00 op Ned. 1
Volgens neuroprofessor Victor Lamme bestaat de vrije wil niet. Hij vraagt zich af hoe mensen een beslissing nemen, welke krachten daarbij een rol spelen en waarom de ene kracht soms de overhand krijgt. Lamme bekijkt in zijn experimenten de hersenactiviteit van zijn proefpersonen en probeert uit te vinden welke gebieden in de hersenen worden aangesproken bij het nemen van beslissingen. Ook gebruikt Lamme een techniek om bepaalde delen van het brein uit te schakelen. Zo onderzoekt hij of die hersengebieden echt nodig zijn voor het bewustzijn.
De vrije wil bestaat niet is het nieuwe boek van Lamme. Hierin beantwoordt hij de vraag wie nu eigenlijk de baas is in de hersenpan. Dat doet hij aan de hand van talloze voorbeelden, zoals mensen die slaapwandelend een moord plegen.
Victor Lamme is hoogleraar Cognitieve Neurowetenschap aan de UvA. Hij doet daar onderzoek naar het menselijk bewustzijn.
======
Victor Lamme, De vrije wil bestaat niet, Uitgeverij Prometheus, ISBN 9789035135390
Een voorproefje uit zijn boek (PDF)
http://pauwenwitteman.vara.nl/uploads/m ... iet_01.pdf
Rond de klok van 23.00 op Ned. 1
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
- LordDragon
- Bevlogen
bedankt
MVG, LD.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Hopelijk komt hij lang genoeg aan het woord. Er zijn altijd ook andere gasten.
-
siger
Dus niet. De vrouw met de opgeschilderde oogkleppen liet niet af.Kitty schreef:Hopelijk komt hij lang genoeg aan het woord. Er zijn altijd ook andere gasten.
Maar ik denk dat we niet veel gemist hebben. Is dit echt het eerste Nederlandstalige boek met die titel? Bijna niet te geloven. De hype is bijna over.
Helaas niet gezien tijdstip icm zomertijd en vroeg op noopt mij tot slapen. Ga het boek wel bestellen denk ik maar moet eerst nog wat ander hersenboekenwerk doorlezen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Welk ander hersenboekenwerk lees je DoctorWho? *geïnteresseerd.
Die vrouw met de geschilderde ogen is een briljant advocaat, maar ook nogal heel erg arrogant en irritant. Ze liet mensen geen moment uitpraten.siger schreef:Dus niet. De vrouw met de opgeschilderde oogkleppen liet niet af.Kitty schreef:Hopelijk komt hij lang genoeg aan het woord. Er zijn altijd ook andere gasten.
Maar ik denk dat we niet veel gemist hebben. Is dit echt het eerste Nederlandstalige boek met die titel? Bijna niet te geloven. De hype is bijna over.
- LordDragon
- Bevlogen
kitty
Nou als ze het aankopen in de bib ga ik het wel eens lezen, want nu ben ik nog niet echt wijzer hoor.
MVG, LD.
ja zeg dat wel, irritant vrouwmensDie vrouw met de geschilderde ogen is een briljant advocaat, maar ook nogal heel erg arrogant en irritant. Ze liet mensen geen moment uitpraten.
MVG, LD.
-
siger
Hier een (het?) stukje van P&W
http://www.youtube.com/watch?v=9pHNwRPAM88
http://www.youtube.com/watch?v=9pHNwRPAM88
Er zijn tegenwoordig talloze neurobiologen en hersenonderzoekers die het bestaan van de vrije wil ontkennen. Soms heb je al 10 seconden eerder een beslissing genomen dan je denkt! Mensen nemen een beslissing vanuit hun gevoel of vanuit hun verstand. Neem je een beslissing vanuit je gevoel dan doe je dat vanuit je 'comfort zone' dus wat dicht bij je ligt en waar je je goed bij voelt. Die beslissing kan wel eens niet de beste zijn (vanuit je verstand) maar toch overheerst deze.Volgens neuroprofessor Victor Lamme bestaat de vrije wil niet. Hij vraagt zich af hoe mensen een beslissing nemen, welke krachten daarbij een rol spelen en waarom de ene kracht soms de overhand krijgt.
Ben benieuwd naar het boek, kijken in hoeverre hij in de lijn ligt van Dick Swaab.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Naar aanleiding van leestip elders op het forum begonnen in "ben ik dat?" van Mark Mieras.Kitty schreef:Welk ander hersenboekenwerk lees je DoctorWho? *geïnteresseerd.
Samenvatting van 'Ben ik dat?'
Hersenonderzoek raakt aan ons hele leven. Het werpt licht op verschijnselen als verliefdheid, empathie, ambitie, bewustzijn, vergeetachtigheid, vriendschap, verslaving, eetlust, genot en geluk. Op levensfasen als kindertijd, puberteit en ouderdom.
In ‘Ben ik dat?’ komt dit alles aan bod. Met deze nieuwe editie blijft Mark Miras het hersenonderzoek op de voet volgen. Het boek is geactualiseerd aan de hand van het meest recente onderzoek en uitgebreid met zeven nieuwe hoofdstukken over: stress, creativiteit, meditatie, sport, intuïtie, hersenstimulatie en subliminale beïnvloeding. Een boek voor iedereen met hersens.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
Meteen besteld. Bedankt voor de tip.