Maans verduisteringen (Juliaanse kalender)
04813 0004 Mar 13 03:37:06 10562 -24772 071 P t- -0.8000 1.4228 0.3577 316.8 138.1 - 3N 8W
04821 0001 Jan 10 02:04:40 10534 -24737 063 T- p- -0.0445 2.7699 1.7825 327.2 213.8 98.8 22N 16E
http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEcat5/LE-0099-0000.html
4 voor GT. 13 maart (partiële maansverduistering) en 11 april (Pacha)
1 voor GT. 10 januari (totale maansverduistering) en 07 april (Pacha)
11 april -4 14 nisan 3757
07 april -1 14 nisan 3760
In het eerste geval is er nauwelijks een maand tussen de maansverduistering en het paasfeest, in het tweede geval drie maanden
Er is al veel gezegt over Herodes de grote en zijn sterf datum, wat ik hier nu schrijf is volgens mij geheel nieuw voor FT.
De oude geschiedenis van de Joden isbn 978 90 263 2100 9
Boek XVII Hoofdstuk 6 blz. 1116
twee rabbijnen werden terechtgesteld op Purim 14 en 15 Adar
http://en.wikipedia.org/wiki/Purim
en die avond, het begin van Adar 15 (tweede nacht van Purim) vond er een maansverduistering plaats. We begrijpen al dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat het Sanhedrin een uitspraak zou hebben gedaan op de eerste feestdag, en voor herodes was het politieke zelfmoord, maar gestel dat zij het wel deden dan zou Flavius zeker vermelden dat het tevens Pourim feest was. dus het past beter bij het plaatje van de maansverduistering 1voor GT.
Men zou hierin tegen kunnen werpen dat er dat jaar waarschijnlijk een schrikkeljaar was dus 2 maanden die Adar heten , en inderdaad als we van de eerste maand adar uitgaan klopt mijn plaatje niet, maar er zijn gegronde redenen dat zij in dat geval het poerim feest in de tweede maand vierden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Purim
zie ook
http://joodsactueel.be/2009/04/08/de-ze ... perikelen/Wat is de echte Adar?
Vanaf het midden van de vierde eeuw volgt de Joodse kalender een vast en voorspelbaar patroon zodat het probleem van een dubbele lezing van de Esterrol niet meer voorkwam. Maar de Talmoed (J.T. Megilla 1:5) werpt nog een andere vraag op, die ook tegenwoordig zeer actueel is: “Welke maand is nu ‘toegevoegd’ Adar I of Adar II?”. Welke Adar is nu de echte en welke de schrikkelmaand? De Talmoed komt tot de conclusie, dat de tweede Adar de belangrijkste is. Dit is relevant voor verschillende gebeurtenissen in het Joodse leven, zoals de viering van de bar mitswa.
