Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten

Is de bijbelse geschiedenis betrouwbaarder dan de reguliere geschiedenis

Peiling eindigde op 16 mei 2009 10:21

ja
1
3%
nee
36
95%
geen mening
1
3%

Totaal aantal stemmen: 38

antoon
Banned
Contacteer:

Re: Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Bericht door antoon »

Ter herinnering
Maans verduisteringen (Juliaanse kalender)
04813 0004 Mar 13 03:37:06 10562 -24772 071 P t- -0.8000 1.4228 0.3577 316.8 138.1 - 3N 8W
04821 0001 Jan 10 02:04:40 10534 -24737 063 T- p- -0.0445 2.7699 1.7825 327.2 213.8 98.8 22N 16E

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEcat5/LE-0099-0000.html
4 voor GT. 13 maart (partiële maansverduistering) en 11 april (Pacha)
1 voor GT. 10 januari (totale maansverduistering) en 07 april (Pacha)
11 april -4 14 nisan 3757
07 april -1 14 nisan 3760

In het eerste geval is er nauwelijks een maand tussen de maansverduistering en het paasfeest, in het tweede geval drie maanden

Er is al veel gezegt over Herodes de grote en zijn sterf datum, wat ik hier nu schrijf is volgens mij geheel nieuw voor FT.
De oude geschiedenis van de Joden isbn 978 90 263 2100 9
Boek XVII Hoofdstuk 6 blz. 1116

twee rabbijnen werden terechtgesteld op Purim 14 en 15 Adar
http://en.wikipedia.org/wiki/Purim

en die avond, het begin van Adar 15 (tweede nacht van Purim) vond er een maansverduistering plaats. We begrijpen al dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat het Sanhedrin een uitspraak zou hebben gedaan op de eerste feestdag, en voor herodes was het politieke zelfmoord, maar gestel dat zij het wel deden dan zou Flavius zeker vermelden dat het tevens Pourim feest was. dus het past beter bij het plaatje van de maansverduistering 1voor GT.

Men zou hierin tegen kunnen werpen dat er dat jaar waarschijnlijk een schrikkeljaar was dus 2 maanden die Adar heten , en inderdaad als we van de eerste maand adar uitgaan klopt mijn plaatje niet, maar er zijn gegronde redenen dat zij in dat geval het poerim feest in de tweede maand vierden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Purim

zie ook
Wat is de echte Adar?
Vanaf het midden van de vierde eeuw volgt de Joodse kalender een vast en voorspelbaar patroon zodat het probleem van een dubbele lezing van de Esterrol niet meer voorkwam. Maar de Talmoed (J.T. Megilla 1:5) werpt nog een andere vraag op, die ook tegenwoordig zeer actueel is: “Welke maand is nu ‘toegevoegd’ Adar I of Adar II?”. Welke Adar is nu de echte en welke de schrikkelmaand? De Talmoed komt tot de conclusie, dat de tweede Adar de belangrijkste is. Dit is relevant voor verschillende gebeurtenissen in het Joodse leven, zoals de viering van de bar mitswa.
http://joodsactueel.be/2009/04/08/de-ze ... perikelen/

Afbeelding
Laatst gewijzigd door antoon op 31 jan 2010 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Antoon,

Je vergeet één ding : JC is gekruisigd door de Romeinen ! Herodes en het Sanhedrin waren daar ongetwijfeld blij mee, maar zij zijn diegenen die "hun handen wasten in onschuld", ze zijn daar niet of nauwelijks in tussengekomen ! Zie Veddig Fricke "Standrechtlig gekreuzigd" : een nauwkeurige analyse van het proces op basis van Joodse en Romeinse wet !

En overigens, wat doet die datum er toe ?

Digit
Wat is, IS !
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Afbeelding
Zoals je op de image (hierboven) kunt zien komt de datum van 13 maart 4 voor GT. de datum dus van de zonsverduistering overeen met 14 adar oftewel 14 veadar.
Die datum is dus de feestdag van Esther, Herodes kende de gevoelens onder joden op zo een dag rechtzaak houden zou het end kunnen betekenen voor de Herodes dynastie
Met het vervallen van de datum voor de zonsverduistering blijft over 1 voor GT. en dat is relevant aan zijn sterfdatum, dat moet dan ook 1 voor GT.
hiermee vervallen ook alle voor en tegens verder betreffende 1 of 4 voor GT.

Dat Herodes Antipas en het sanhedrin regels aan hun laars lapten betreffende de rechtspraak tegen Jezus is iets duidelijker, zij hadden een zaak waarmee ze het met elkaar eens waren en het volk was behoorlijk verdeelt, zij hadden verder een bittere haat jegens Jezus die zij een gevaar achtten voor hun
zelfgenoegzaam leven
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

antoon schreef:Afbeelding
berekening van
http://www.vortmes.nl/

ga naar kalender
dan naar omrekenen
Zoals je op de image (hierboven) kunt zien komt de datum van 13 maart 4 voor GT. de datum dus van de zonsverduistering overeen met 14 adar oftewel 14 veadar.
Die datum is dus de feestdag van Esther, Herodes kende de gevoelens onder joden op zo een dag rechtzaak houden zou het end kunnen betekenen voor de Herodes dynastie
Met het vervallen van de datum voor de zonsverduistering blijft over 1 voor GT. en dat is relevant aan zijn sterfdatum, dat moet dan ook 1 voor GT.
hiermee vervallen ook alle voor en tegens verder betreffende 1 of 4 voor GT.

voor de goede orde even
Het joodse jaar 3757 komt dus overeen met 14 veadar op de Juliaanse kalender en correspondeert met 13 maart 4 voor GT ook Juliaans, mocht iemand goede argumenten weten betreffende de Gregoriaanse kalender die eeen andere datum geeft , het zal ermee te maken hebben dat er een jaar 0 werd toegevoegd, ingeval we moeten omrekenen met een jaar, astronomen onder jullie aan de slag.

Dat Herodes Antipas en het sanhedrin regels aan hun laars lapten betreffende de rechtspraak tegen Jezus is iets duidelijker, zij hadden een zaak waarmee ze het met elkaar eens waren en het volk was behoorlijk verdeelt, zij hadden verder een bittere haat jegens Jezus die zij een gevaar achtten voor hun
zelfgenoegzaam leven
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Antoon,

En dit : ??????
Digit schreef:Antoon,

Je vergeet één ding : JC is gekruisigd door de Romeinen ! Herodes en het Sanhedrin waren daar ongetwijfeld blij mee, maar zij zijn diegenen die "hun handen wasten in onschuld", ze zijn daar niet of nauwelijks in tussengekomen ! Zie Veddig Fricke "Standrechtlig gekreuzigd" : een nauwkeurige analyse van het proces op basis van Joodse en Romeinse wet !

En overigens, wat doet die datum er toe ?

Digit
Wat is, IS !
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

Afhankelijk van op welke datum jij wilt uitkomen, redeneer je van een zonsverduistering of van een maansverduistering. Zoals je weet is het niet duidelijk waarvan men spreekt in de bijbel, het kan beide zijn. Aangezien er vele maansverduisteringen zijn per jaar lijkt het me onjuist om te kunnen beweren om welk jaar het nu gaat. Maar deze discussie is toch al enkele keren aan bod geweest? What's new???
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

AHUM Lanier, ik heb het niet over een bijbelse eclips maar om de vastgestelde maan eclips van 4 voor GT. de eclips waarvan men aanneemt dat flavius josephus die bedoelde bij het bespreken van de rechtzaak tegen joden die de gouden adelaar boven de tempel ingang aan diggelen sloegen.
Hieraan relateert men zijn sterfdatum ook op 4 voor GT, want niet lang daarna in ieder geval voor het Pascha stierf hij.
Door onderzoek kom ik tot de conclusie dat die dag ook de feestdag van Esther is, 13 adar vasten 14 en 15 adar een uitbundig feest waar alle wereldse werkzaamheden opgeschort worden.
Het is ondenkbaar dat Herodes dat risico zou lopen, de gevoelens van de joden lagen nogal zwaar bij de Romeinse overheid, bij een protest van de joden dat zij bij Caesar zouden neerleggen liep hij de kans op een verbanning, zoals met zijn zoon Archelous later gebeurde.
Dan gaan we toch echt denken dat Flavius de eclips van 10 januari bedoelde, dat was niet op een feestdag.
bijgevolg hij ook in 1 voor GT stierf, wat weer meer bij de bijbelse geboorte van Jezus past.
Dit aspect <Poerimfeest> had ik nog niet zo besproken, of heel lichtjes aangehaald omdat verder studie noodzakelijk was om tot een oordeel te komen.
siger

Bericht door siger »

Antoon,

Ik zit met een prangende vraag.

Je onderzoekt heel wat, met veel energie. Weet je vooraf waar die arbeid toe zal leiden? Statistisch heb je 99% kans dat je na blind onderzoek moet vaststellen dat de bijbel op zich geen betrouwbare bron is. Dat is namelijk ongeveer de verdeling binnen de wetenschap.

Nu is mijn vraag: stel dat je arbeid zou leiden naar de vaststelling dat er betere archeologische en literaire bronnen zijn voor de geschiedenis van de IJzertijd in Palestina dan de bijbel, zal je dan die betere bronnen volgen, of zou je je geloof laten zegevieren?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

Nu heb je het weer over een maansverduistering en eerder over een zonsverduistering; wat is het nu???
Dit topic gaat over dat de bijbel betrouwbaarder zou zijn dan andere bronnen. Je haalt alleen maar Flavius aan en een programma om eclipsen te berekenen. Wat wil je nu exact zeggen in dit topic? Zonder Flavius en alleen maar met de bijbel kun je helemaal niets zeggen over Herodes z'n sterfdatum. Is er een andere buitenbijbelse bron uit de tijd van Flavius die een ander verhaal verteld?
Je wilt alleen maar aantonen dat een bepaalde gebeurtenis heeft plaatsgevonden in een bepaald jaar en daar is dit topic niet voor bedoeld.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Lanier ik toon aan dat de wereldse geschiedenis, zonder veel na te denken vaak een conclusie trekt.
Ik heb het echt steeds over de maansverduistering, relaterend naar Herodes, waarbij ik aantoon dat die niet
erg goed past in het plaatje van 4 voor GT.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat om dit goed te volgen en bij de les te blijven, diepgaande studie een must is, met alle respect, ik denk dat het jou niet zoveel boeit, in dat geval vind ik persoonlijk een ietsje
meer neutrale houding gewenst, dit forum is toch ook een openbaar forum om info uit te wisselen, dat laatste doe ik.
Goed en de ene keer zal het iets meer actueel zijn dan de andere keer, dat blijft altijd zo, maar het blijft boeiende materie.
Je onderzoekt heel wat, met veel energie. Weet je vooraf waar die arbeid toe zal leiden? Statistisch heb je 99% kans dat je na blind onderzoek moet vaststellen dat de bijbel op zich geen betrouwbare bron is. Dat is namelijk ongeveer de verdeling binnen de wetenschap.
zou het statistisch niet anders kunnen leggen, sinds jaar en dag bijna toon ik voorbeelden dat de bijbel wel aardig klopt, daar waar er een contradictie is met de geschiedenis.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

Dit schreef je eerder:

Dus een zonsverduistering en geen maansverduistering.

Wederom geef je geen gericht antwoord op een vraag en doe je alsof de rest van de wereld geen verstand van zaken heeft en dat jij wel eens zult aantonen hoe de vork in de steel zit.

Dit topic is geen podium om je bevindingen te posten en niet in te gaan op argumenten van anderen. Het is al de zoveelste keer dat je ingaat op de dood van Herodes en dat je tevens bevindingen van anderen naast je neer legt. Daarom gooi ik een slot op dit topic want we komen op deze manier helemaal nergens.
Gesloten