Wel errug toevallig!

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Wel errug toevallig!

Bericht door Jagang »

CXT schreef:- men is blind voor De Waarheid (nl.: het atheïsme);

Probleem is een beetje dat deze redenen op elke vorm van geloof zijn toe te passen en volledig ongefundeerd zijn. Je kunt niet kijken in de hoofden van mensen. Het is trouwens nogal arrogant om te denken dat jij het wel hebt begrepen en al die andere mensen niet. Of dat jij toevallig wel goed zoekt en al die anderen niet. Ergo, kom eens met echte argumenten.
Wil je niet dezelfde fout maken als Mujaheed-1?

Het atheïsme is geen "Waarheid".
Die kennen we namelijk niet.

We kunnen alleen werken met waarschijnlijkheden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Het was dan ook niet serieus bedoeld, beste Jagang. Het was om aan te tonen dat zijn 'redenen' nergens op slaan.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Mujaheed1 schreef: als jij vóór homoseksualiteit ben dat is jouw mening, ik vind het walgelijk. Allah heeft de vrouwen voor de mannen geschapen. en homo's zijn buitensporig, walgelijk!
En ik weet precies waarom..

Homostelletjes maken geen kinderen, hé..

En mensen die geen indoctrinatievoer produceren helpen niet echt bij het verspreiden van de ideologie, hmm?

Om een geloof te laten groeien is het krijgen van (veel) kindertjes natuurlijk héél belangrijk.
Vooral omdat zij niet zo kritisch zijn als volwassen toeschouwers, wel?
Zo jong en kneedbaar.. Je kan ze werkelijk alles wijsmaken over goed en kwaad, niet?

Zij zijn de generatie die op zoek moeten naar nieuwe gronden om de vlag met de halve maan in de bodem te steken, correct?

En in het licht van de verspreidingsplicht, is homo- of lesbi-zijn welbeschouwd eigenlijk verraad, niet?

Daarom zijn mannen alleen maar voor vrouwen geschapen, en vice versa, hmm? :idea:
Laatst gewijzigd door Jagang op 10 jan 2010 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

CXT schreef:Het was dan ook niet serieus bedoeld, beste Jagang. Het was om aan te tonen dat zijn 'redenen' nergens op slaan.
Sorry, ik weet niet wanneer je lach geschminkt is, of echt.
Henry Ford
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mujaheed1 schreef:hoe ver heb je gezocht om dit te achterhalen wat hij allemaal wist en predikte? heb je de koran weleens van begin tot eind gelezen. heb je boeken over de islam gelezen, of baseer je je praatjes op vermoedens en vooroordelen? ik zou zeggen, begin te lezen en zoek voor jezelf uit.
Misschien zou je deze opmerking in een open vraagvorm kunnen plaatsen en niet zelf je eigen vraag willen invullen?
Zeker niet voordat je weet, wie ik ben en wat ik allemaal wel of niet gelezen heb.

Nogmaals:
Jij bent degene die hier komt met vlg. jou wetenswaardigheden.
Natuurlijk komen er dan vragen.
Vragen zijn gezond.
Dus jij bent degene, die ons dan ook wijzer zou moeten maken over datgene wat je ons komt vertellen.

Heb je mijn vraag aan jou
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 64#p202964
nog gelezen en zou je daarop willen reageren?

Het wordt me steeds duidelijker dat jij zelf niet de kennis hebt, om te kunnen beoordelen, welke wetenschap de juiste of tenminste de meest waarschijnlijke is.

Lees
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 97#p105097
eens door.
Ik heb dat wel gedaan.
Heel toegankelijk.

Er staat overzichtelijk bij elkaar, wat je moet weten over een bepaald aspect van de wetenschap, wat de Koran zegt, en wat daarvan al vele jaren bekend was in de wereld van toen en wat er onjuist is volgens de wereld van nu.

Voor mij bracht dit niet iets nieuws en ik zou daar nog wel wat argumenten bij kunnen zetten, waaruit blijkt dat de wetenschap vroeger nogal primitief was en zelfs onwaar.
Als je dit hebt gelezen en bestudeerd, dan kunnen we misschien opnieuw hierover verder discussieren.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Mujaheed1 schreef:hoe ver heb je gezocht om dit te achterhalen wat hij allemaal wist en predikte? heb je de koran weleens van begin tot eind gelezen. heb je boeken over de islam gelezen, of baseer je je praatjes op vermoedens en vooroordelen? ik zou zeggen, begin te lezen en zoek voor jezelf uit.
Ja ik heb de hele koran gelezen, ik vond het een slechte samenvatting van de bijbel. Waarschijnlijk is het je bekend dat de volgorde van de koran erg chaotisch is? Als je een willekeurig boek op hoofdstuklengte ordent gaat de chronologie verloren. Als de chronologie van de koran wordt hersteld, dan blijkt dat Mohammed radicaliseerde toen hij in Medina was. De vredelievende soeras zijn allemaal mekkaans. Verder heeft hij polygamie in medina toegestaan nadat hij zelf verliefd werd op een jongere vrouw, aan zijn toenmalige vrouw heeft hij niks gevraagd.

O ja, hoe heet de zoon van Ibrahim die op het offerfeest zou worden geslacht?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

collegavanerik schreef:O ja, hoe heet de zoon van Ibrahim die op het offerfeest zou worden geslacht?

In relatie tot wat CvE schrijft is dit ook van belang denk ik:
Abraham als historische figuur
Over Abraham zijn geen andere historische bronnen te vinden dan de Tenach, de Bijbel en de Koran. Desondanks wordt Abraham ook vaak door niet-gelovigen beschouwd als een persoon die echt heeft bestaan. Andere personages, zoals Adam en Eva en Noach worden door niet-gelovigen meestal als fictieve personages gezien. Eén van de redenen is dat het bestaan van Abraham makkelijker aan te nemen is dan het bestaan van Adam, Eva en Noach. Wanneer de laatste drie daadwerkelijk de voorvaders/moeder van alle mensen zouden zijn, zou dit, volgens hen, tot onoplosbare vragen inzake de genetica leiden. Zev Herzog, een archeoloog verbonden aan de universiteit van Tel Aviv, publiceerde in november 1999 een artikel in de Maariv, waarin hij schreef dat vijftig jaar onderzoek in Israël geen bewijs heeft opgeleverd dat de verhalen in de Bijbel ondersteunt. Hij meent dat Abraham, Izaäk en Ismaël als legendarische figuren moeten worden opgevat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik ben wel eens begonnen in een nederlandse vertaling van de koran maar kon niet echt geprikkeld worden door het gebodene.
Heb jij wel eens naar historische bronnen van de koran gezocht? Zoiets als toetsen of hetgeen erin staat kan kloppen en wat de oorsprong is? Ik kan je van harte de hoorcolleges van Hans Jansen aanbevelen om je kennis eens te verdiepen. Deze zijn bij de bieb voor een luttel bedrag te leen mocht je aanhikken tegen de aanschafprijs.

Grondlegger van de Islam
Een introductie op het hoorcollege Mohammed
Hans Jansen
In deze introductielezing over de historische Mohammed reconstrueert arabist Hans Jansen het leven van de profeet aan de hand van overgeleverde verhalen. Wie was Mohammed eigenlijk?geschiedenisreligie
In deze introductielezing over de historische Mohammed reconstrueert arabist Hans Jansen het leven van de profeet aan de hand van overgeleverde verhalen. Wie was Mohammed eigenlijk? Hoe betrouwbaar zijn de bronnen en in welk historisch kader moeten we ze begrijpen? De lezing is een introductie op het aanstaande hoorcollege op audio-cd van Hans Jansen getiteld Mohammed; een hoorcollege over de profeet van de Islam.
Dr. J.J.G. Jansen (1942) is bijzonder hoogleraar geweest voor 'het hedendaags islamitisch denken' van 2003 tot 1 mei 2008, aan de Universiteit van Utrecht. Hij is arabist, en publiceert als ‘Hans Jansen’. Hij heeft jarenlang in Egypte gewoond en is auteur van vele werken over de Islam, waaronder Nieuwe inleiding tot de islam en De Historische Mohammed. Bij Home Academy zijn onder meer van hem verschenen de hoorcolleges Islam en Mohammed.
verder nog
Islam
Een hoorcollege over de islamitische godsdienst en cultuur
Hoofdstuk 1: godsdienstwetenschappelijk ehbo
Hoofdstuk 2: de islamitische geloofsleer
Hoofdstuk 3: de islamitische gedragsleer
Hoofdstuk 4: het islamitische ritueel
Hoofdstuk 5: de islamitische professionele godsdienstige leiders
Hoofdstuk 6: fundamentalisme en godsdienst
Hoofdstuk 7: wetenschap en godsdienst
Hoofdstuk 8: islamitische heilige teksten: de koran
Hoofdstuk 9: islamitische heilige teksten: de traditie
Hoofdstuk 10: islamitische teksten: islamitisch recht, sharia en fatwa's
Hoofdstuk 11: het leven van Mohammed (van 570 tot 632 na Christus)
Hoofdstuk 12: de jihad
En als kers op de cake
Mohammed
Een hoorcollege over de profeet van de islam
Hans Jansen
Arabist Hans Jansen reconstrueert het leven van de profeet aan de hand van overgeleverde verhalen. Wie was Mohammed eigenlijk? Hoe betrouwbaar zijn de bronnen en in welk historisch kader moeten we ze begrijpen?
leven van de profeet aan de hand van overgeleverde verhalen. Wie was Mohammed eigenlijk? Hoe betrouwbaar zijn de bronnen en in welk historisch kader moeten we ze begrijpen? Met kennis van de Arabische wereld, een heldere stijl en een juiste dosis gezond verstand en humor, geeft Hans Jansen een uiterst boeiend college over het begin van de islam.

Moderne ongelovigen zijn wel of niet nieuwsgierig naar wat er tijdens het leven van Mohammed (ca. 570-632) voorgevallen is. Maar moslims zijn meer dan nieuwsgierig. Voor hen is Mohammed het goede voorbeeld, wiens gedrag zij zouden willen navolgen.

De colleges proberen te laten zien dat de enige oude bron die er betrouwbaar uitziet, de zogeheten Sira van Ibn Ishaq, uit ongeveer het jaar 750, in feite een gigantische bundel preken-in-verhaalvorm is. Die preken willen de toehoorder er van overtuigen dat Mohammed de Gezant van God is.

De inhoud van de colleges is ontleend aan Hans Jansen, De historische Mohammed: De verhalen uit Medina, Amsterdam (Arbeiderspers) 2007; en van dezelfde, De historische Mohammed: De Mekkaanse verhalen, Amsterdam (Arbeiderspers) 2005.

Inhoud
Inleiding
Hoofdstuk 1: Het begin
Hoofdstuk 2: De aard van de bronnen
Hoofdstuk 3: Het begin van de openbaring
Hoofdstuk 4: De Jahiliyya
Hoofdstuk 5: Bekeerlingen tot de islam
Hoofdstuk 6: Problemen
Hoofdstuk 7: De toestand in Mekka en Medina
Hoofdstuk 8: Het begin in Medina
Hoofdstuk 9: De slag bij Badr (maart 624)
Hoofdstuk 10: De laatste jaren in Medina
Hoofdstuk 11: Het schandaal rond Aisha
Hoofdstuk 12: De laatste periode van Mohammeds leven in Medina
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Mujaheed1
Forum fan

Bericht door Mujaheed1 »

Aaah hans jansen, de bekende islam-basher. heb zijn boeken gelezen...nou zeg..het is duidelijk dat hij alles zo negatief mogelijk probeert te omschrijven.

Hallo allemaal,

ik krijg zoveel reacties, zoveel vragen en mensen benadrukken dat ze antwoord willen allemaal..ik zit niet 24/7 achter de pc. dus kan niet alles tegelijk beantwoorden. daarnaast ook heel veel offtopic-vragen wat het nog onoverzichtelijker maakt.

dus vanaf nu ben ik alleen nog actief het topic; God bestaat!, zo blijft het overzichtelijk. ga zo even kijken welke vragen onbeantwoord zijn gebleven..
Denken zij dan niet na over de Koran? En wanneer (die) anders dan van Allah geweest was, dan zouden zij daarin veel tegenstrijdigs vinden.
"De Edele Koran 4:82 (pagina 113)"
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

slotje?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mujaheed1 schreef:Aaah hans jansen, de bekende islam-basher. heb zijn boeken gelezen...nou zeg..het is duidelijk dat hij alles zo negatief mogelijk probeert te omschrijven.

Hallo allemaal,

ik krijg zoveel reacties, zoveel vragen en mensen benadrukken dat ze antwoord willen allemaal..ik zit niet 24/7 achter de pc. dus kan niet alles tegelijk beantwoorden. daarnaast ook heel veel offtopic-vragen wat het nog onoverzichtelijker maakt.

dus vanaf nu ben ik alleen nog actief het topic; God bestaat!, zo blijft het overzichtelijk. ga zo even kijken welke vragen onbeantwoord zijn gebleven..
Oke, dan zal ik mijn bericht met mijn vraag
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 22#p203122
daar herhalen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mujaheed1
Forum fan

Bericht door Mujaheed1 »

goed, ik zal later de tijd nemen om alle vragen goed door te nemen en in hetzelfde topic te beantwoorden,

groet!
Denken zij dan niet na over de Koran? En wanneer (die) anders dan van Allah geweest was, dan zouden zij daarin veel tegenstrijdigs vinden.
"De Edele Koran 4:82 (pagina 113)"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ok, dan kan hier een slotje op. Mujaheed zal zich vanaf nu beperken tot slechts één topic.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gesloten