pantheïsme en religie.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Brent
Geregelde verschijning

Re: pantheïsme en religie.

Bericht door Brent »

Rereformed schreef:Maar is een Kosmisch Bewustzijn dat zich uit als 'natuur' met kenmerken als buitensporige verspilling, buitensporige voortplantingsdrift en al even buitensporige doodsdrift ('red in tooth and claw') niet iets wat ik in mijn beperkte eigen bewustzijn als iets zinloos of zelfs ziekelijks ervaar?
Ik denk dat jij dat zelf zo beschouwd, maar het Kosmisch Bewustzijn overziet het geheel en weet de diepere oorzaken en doelen van wat jij als gezond/wenselijk en ziekelijk/onwenselijk ziet.
Rereformed schreef:Panentheïsme ligt niet ver weg van christelijk geloof, en vele christelijke mystici of 'diepe denkers' zie je er dan ook mee spelen, vooral ook in moderne tijden. Zie ook het Wikiartikel.
Je vergelijking gaat mank. Religies zijn vooral sociale eenheden van mensen die allerlei dingen met elkaar delen.
Panentheïsme daarentegen is net als atheïsme of theïsme etc. een filosofische kijk op hoe de werkelijkheid in elkaar steekt.
Ik begrijp wel dat je panentheïsme graag met het christendom vergelijkt omdat je het daarmee denkt te kunnen wegzetten als een soort veredeld geloof, maar het is zoals gezegd helemaal geen religie, dus je vergelijking gaat mank.
Dat panentheïsme goed aansluit bij allerlei vormen van mystiek uit zeer verscheidene religies is juist, maar je vergeet daarbij te zeggen dat mystici eigenlijk niet meer zijn in te delen bij religies en meer met elkaar delen dan met de religie waaruit ze voortkwamen.
Dat dat laatste juist is zie je ook bij boeddhisme en allerlei anti-sektarische en anti-religieuze stromingen zoals binnen de yoga en tantra waar mystiek zich vaak weigert te verbinden met de gebruikelijke dogmatische en irrationele kanten van een religie.
Rereformed schreef:Op dit punt voelen zowel de meeste christenen als atheïsten bezwaren tegen het panentheïsme opkomen. Jouw felle stellingname tegen bepaalde zaken staat als het ware haaks op je zienswijze over God. Hoe rijm je dat aan elkaar, Brent?
Dat lijkt maar zo Rereformed, christenen kennen het begrip karma niet dus ze kunnen het "kwaad" en het lijden in de wereld niet rijmen met een Kosmisch Bewustzijn dat alles bestuurt en in feite alles in Zichzelf droomt.
Zij zien daarmee een discrepantie met de God die alleen het goede wil voor iedereen. Die discrepantie bestaat niet in de mystiek of de tantra, want daar wordt het lijden juist gezien als een mogelijkheid om te groeien en bovendien wordt de wrede kant van de natuur gezien als iets wat je niet moet zien als een gebrek aan liefde van God.
Wezens veroorzaken via de wet van karma hun eigen lijden en dat is de manier waarop het Kosmisch Bewustzijn de natuur optimaal heeft georganiseerd. Door een gebrek aan inzicht zijn mensen daar vaak boos of ontevreden over en christenen verzinnen door dat gebrek aan inzicht een "duivel" en een "zondeval" die ze het kwaad en lijden toedichten.
Schopenhauer schreef:Het betere bewustzijn binnen in mij voert mij naar een wereld waarin persoonlijkheid noch oorzakelijkheid, subject noch object bestaat.
siger

Bericht door siger »

Alles is wat het is.

Ik begrijp niet wát men méér hoopt te bekomen door dat (pseudo-)religieus te verpakken. Wordt daar een tekort door opgevuld? De vedische theorie over een al-bewustzijn (onze geest keert na de dood terug in een kosmisch reservoir waaruit bij een geboorte nieuwe geest geput wordt, en deze geest is de wind, de adem, atman, brahma) is een van de oudste theorieën over de wereld, erg waardeerbaar als vroege poging. In hun tijd vermoedelijk het beste wat het menselijke denken kon voortbrengen. Helemaal niet zweverig of vergezocht of wars van materialisme.

Wat ik niet begrijp is waarom men oude wetenshappelijke inzichten zou huldigen terwijl betere hypotheses voorhanden zijn.
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

siger schreef:In hun tijd vermoedelijk het beste wat het menselijke denken kon voortbrengen. Helemaal niet zweverig of vergezocht of wars van materialisme.

Wat ik niet begrijp is waarom men oude wetenshappelijke inzichten zou huldigen terwijl betere hypotheses voorhanden zijn.
De vedische verklaringen over hoe de wereld in elkaar steekt zijn in de loop van vele duizenden jaren aangepast en veranderd. Ook is het zo dat er allerlei mythische zaken aan verbonden zijn afhankelijk van welke stroming je bekijkt.
Over de werkelijkheid achter de objectief meetbare verschijnselen zijn nog altijd geen "betere hypotheses" voorhanden.
Het zou wel beter zijn als de wetenschap zover zou voortschrijden dat er duidelijker aanwijzingen komen hoe die werkelijkheid zich met de objectief meetbare verbindt.
Die aanwijzingen zijn nu nog veel te mager waardoor er nog steeds wetenschappers zijn die de negentiende eeuwse opvatting huldigen dat er buiten [of binnen] de objectief meetbare werkelijkheid niets te ontdekken is.
Schopenhauer schreef:Het betere bewustzijn binnen in mij voert mij naar een wereld waarin persoonlijkheid noch oorzakelijkheid, subject noch object bestaat.
siger

Bericht door siger »

Brent schreef:
siger schreef:In hun tijd vermoedelijk het beste wat het menselijke denken kon voortbrengen. Helemaal niet zweverig of vergezocht of wars van materialisme.

De vedische verklaringen over hoe de wereld in elkaar steekt zijn in de loop van vele duizenden jaren aangepast en veranderd.
Maar sinds de invloed van het dualisme (Zoroaster, spiltijd...) is het hele bouwwerk verziekt. Het heet dan ook niet meer vedisme maar hinduisme. Na de eerste upanishaden is het niet langer een indringende analyse van de realiteit, maar een godsdienst met monotheistische trekken. Zo zie ik het hoor.
Brent schreef:Ook is het zo dat er allerlei mythische zaken aan verbonden zijn afhankelijk van welke stroming je bekijkt.
Over de werkelijkheid achter de objectief meetbare verschijnselen zijn nog altijd geen "betere hypotheses" voorhanden.
Het zou wel beter zijn als de wetenschap zover zou voortschrijden dat er duidelijker aanwijzingen komen hoe die werkelijkheid zich met de objectief meetbare verbindt.
Een uitdrukking als "de werkelijkheid achter de objectief meetbare verschijnselen" geeft een dualisme aan dat feitelijk haaks staat op de oude vedische filosofie, die scherpe waarnemingen bevat en pogingen die waarnemingen te begrijpen.
Brent schreef:Die aanwijzingen zijn nu nog veel te mager waardoor er nog steeds wetenschappers zijn die de negentiende eeuwse opvatting huldigen dat er buiten [of binnen] de objectief meetbare werkelijkheid niets te ontdekken is.
Heb jij dergelijke aanwijzingen? zo ja, welke; zo nee, waarop baseer je je klacht?
Maw. wat is er over de werkelijkheid te weten en wordt toch verwaarloosd door de huidige wetenschap?

De negentiende eeuw was trouwens de hoogtijd van het spiritualisme in het Westen. Het is erg christelijke slang om ze materialistisch en kortzichtig te noemen alleen omdat de christelijke instellingen niet langer alleenheerser waren en een aantal christelijke beelden van onbetrouwbare makelij bleken te zijn.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Brent schreef:
Rereformed schreef:Maar is een Kosmisch Bewustzijn dat zich uit als 'natuur' met kenmerken als buitensporige verspilling, buitensporige voortplantingsdrift en al even buitensporige doodsdrift ('red in tooth and claw') niet iets wat ik in mijn beperkte eigen bewustzijn als iets zinloos of zelfs ziekelijks ervaar?
Ik denk dat jij dat zelf zo beschouwt, maar het Kosmisch Bewustzijn overziet het geheel en weet de diepere oorzaken en doelen van wat jij als gezond/wenselijk en ziekelijk/onwenselijk ziet.
Ja, en? Wat je zegt lijkt me nogal evident, maar wat moet ik met dit gegeven in mijn leven? Ik kan daar enkel uit concluderen dat ik in het kosmische geheel zo weinig te betekenen heb dat ik daarvoor praktisch zinloos ben. Het bestaan van een vis is nog zinlozer. Vele vissen leggen om de haverklap een stuk of 1000 eitjes, waarvan er maar twee of drie in leven blijven om zich te kunnen voortplanten.
En ook dat het voor mij geen zin heeft me bezig te houden met het Kosmisch Bewustzijn.
Als ik mijn handen was dan weet ik de diepere oorzaak van wat ik als gezond/wenselijk en ziekelijk/onwenselijk zie. De duizenden of miljoenen bacteriën die daarbij het leven laten zullen mij verder geen enkele zorg zijn. Wat moet een bacterie dus met die informatie dat de mens het geheel overziet en daarnaar handelt? Het bewustzijn van de mens heeft niets wat voor een bacterie van belang is of zelfs maar begrepen kan worden. Indien het hele universum, zoals je beweert, slechts een ijsberg of een ijsschots is drijvend in de zee van het Kosmisch Bewustzijn, dan maak je de mens enkel nog oneindig veel kleiner dan hij al is indien we onszelf enkel als onderdeel van het universum beschouwen, hetgeen ook al ons bevattingsvermogen te boven gaat. Ik zie dus niet in hoe dit enige relevantie kan opleveren in ons leven.

Het Kosmische Bewustzijn heeft zich miljarden jaren uitstekend gered zonder de mens, en zal zich dus ook in de toekomst miljarden jaren kunnen redden zonder de mens. Vanuit het gezichtspunt van de mens is het goddelijke onbegrijpelijk, onverschillig en dus niet zo goed.

Zolang als ik het geheel 'onpersoonlijke natuur' kan noemen, en geen 'Bewustzijn', oftewel Wezen, hoef te noemen, kan ik er mee leven. Maar indien een Wezen iets bewust zó geproduceerd heeft, dan heb ik eerder de neiging hem aan te klagen of me er van af te keren, eraan te ontgroeien, dan dat ik graag iets met dat Bewustzijn te maken zou willen hebben.
Brent schreef:
Rereformed schreef:Panentheïsme ligt niet ver weg van christelijk geloof, en vele christelijke mystici of 'diepe denkers' zie je er dan ook mee spelen, vooral ook in moderne tijden. Zie ook het Wikiartikel.
Je vergelijking gaat mank. Religies zijn vooral sociale eenheden van mensen die allerlei dingen met elkaar delen.
Panentheïsme daarentegen is net als atheïsme of theïsme etc. een filosofische kijk op hoe de werkelijkheid in elkaar steekt.
Heb je het Wikiartikel over Panentheïsme en de verwijzingen naar bepaalde theologen zoals John Cobb, Jürgen Moltmann en Paul Tillich wel gelezen?
Het artikel laat ook weten dat de joodse chassidische theologie in wezen diep panentheïstisch is. De wortels hiervan, net als van het christelijke panentheïsme gaan al terug naar de hellenistische oudheid. Ken je de schrijfsels van Friedrich Weinreb?
Ik begrijp wel dat je panentheïsme graag met het christendom vergelijkt...
Nee, nee, ik vergelijk het daarmee helemaal niet! Ik stel enkel dat de panentheïstische zienswijze alle eeuwen door aantrekkelijk is geweest voor monotheïsten. Net zoals ze aantrekkingskracht heeft voor atheïsten.
...omdat je het daarmee denkt te kunnen wegzetten als een soort veredeld geloof, maar het is zoals gezegd helemaal geen religie, dus je vergelijking gaat mank.
Waarom zou ik het willen wegzetten als veredeld geloof? Het is veredeld geloof. En daar is wat mij betreft niets mis mee. Dat jij er niet aan wil dat het een geloofsopvatting is is jouw probleem.
Dat panentheïsme goed aansluit bij allerlei vormen van mystiek uit zeer verscheidene religies is juist, maar je vergeet daarbij te zeggen dat mystici eigenlijk niet meer zijn in te delen bij religies en meer met elkaar delen dan met de religie waaruit ze voortkwamen.
Zolang ze zichzelf jood of christen of moslim (bijvoorbeeld Mevlana/Rumi) blijven noemen lijkt het me nogal vreemd om te stellen dat ze het niet zijn.
De grootste denkers in alle godsdiensten zijn altijd diepe filosofen en eenlingen geweest.
Dat dat laatste juist is zie je ook bij boeddhisme en allerlei anti-sektarische en anti-religieuze stromingen zoals binnen de yoga en tantra waar mystiek zich vaak weigert te verbinden met de gebruikelijke dogmatische en irrationele kanten van een religie.
Zeer zeker staan ze ver af van de fundamentalistische dogmaticus waar jij en ik niet zo van onder de indruk zijn.
Maar ze afscheiden van religie en ze enkel als filosofen neerzetten is iets wat je doet om niet te hoeven toegeven dat je religieus bent en aan geloven doet en je eigen dogma's (het dogma van panentheïsme) erop nahoudt. Besef je dat?
Brent schreef:
Rereformed schreef:Op dit punt voelen zowel de meeste christenen als atheïsten bezwaren tegen het panentheïsme opkomen. Jouw felle stellingname tegen bepaalde zaken staat als het ware haaks op je zienswijze over God. Hoe rijm je dat aan elkaar, Brent?
Dat lijkt maar zo Rereformed, christenen kennen het begrip karma niet dus ze kunnen het "kwaad" en het lijden in de wereld niet rijmen met een Kosmisch Bewustzijn dat alles bestuurt en in feite alles in Zichzelf droomt.
Wel, dat begrip Karma is verre van vreemd voor moderne westerlingen, want we hebben er van kinds af aan al over gehoord en hebben er van alle kanten over kunnen lezen.
Het blijkt nu dus dat je er een volgend dogma :) op nahoudt.

Maakt Karma opeens de gigantische hoeveelheid lijden wél zinvol? Voor mij heeft het altijd iets kinderachtigs en ook iets pervers gehad lijden en geluk als rekensommetjes te gaan behandelen.
Zij zien daarmee een discrepantie met de God die alleen het goede wil voor iedereen.
Indien jouw Kosmisch Bewustzijn, zoals het mij nogal logisch lijkt, niet uit is op het goede voor iedereen, dan is het inderdaad voor jouw geen discrepantie. Maar ben je bereid dit te stellen?
Die discrepantie bestaat niet in de mystiek of de tantra, want daar wordt het lijden juist gezien als een mogelijkheid om te groeien en bovendien wordt de wrede kant van de natuur gezien als iets wat je niet moet zien als een gebrek aan liefde van God.
Deze redeneringen kloppen niet. De eerste redenering staat niet in tegenstelling tot de andere zienswijzen. Dat het lijden gezien kan worden als een mogelijkheid tot groeien is iedereen duidelijk; of je er nu een God aan verbindt of atheïst.
Je tweede opmerking is exact wat vele joodse, christleijke of moslimtheologen gesteld hebben.

Alweer maak je je er te gemakkelijk van af. Alsof andere religieuzen wél het probleem zouden hebben maar panentheïsten niet. Zolang jij God neerzet als een Bewustzijn, een Wezen, zit jij met een gigantisch probleem van het wrede van de natuur.
Wezens veroorzaken via de wet van karma hun eigen lijden
Daar kom je al aan met een kolossale religieuze miskleun! Het is een wederkerend refrein in alle godsdiensten. Hoe dicht sta je nu bij de Pinkstergelovige en Christian Science sektariër!

Er is bijzonder veel lijden inherent aan de natuur. Aardbevingen bijvoorbeeld of vulkaanuitbarstingen of tornado's hebben niets te maken met de menselijke moraal.
en dat is de manier waarop het Kosmisch Bewustzijn de natuur optimaal heeft georganiseerd.
De natuur is helemaal niet optimaal georganiseerd. Het meeste leven wordt bijvoorbeeld voortgebracht om als voer voor ander leven te dienen. Is dat optimale organisatie? De maan is onbewoonbaar, de Sahara is onbewoonbaar en enkel een freak wil graag verhuizen naar Groenland. Dinosaurussen leefden ooit en zijn verdwenen. Wat is er optimaal aan een evolutie van miljarden jaren? Eerder heeft het iets weg van ultieme zinloosheid gezien vanuit de eeuwigheid.
Door een gebrek aan inzicht zijn mensen daar vaak boos of ontevreden over en christenen verzinnen door dat gebrek aan inzicht een "duivel" en een "zondeval" die ze het kwaad en lijden toedichten.
In ieder geval blijft de God van de christenen er één waar je bewondering voor kan hebben, want Hij is volgens hen enkel en alleen goed. Het Kosmisch Bewustzijn van de panentheïst is echter alles, dus zowel goed als kwaad. Dat is m.i. hetzelfde als God tot irrelevant maken.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 21 nov 2009 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Brent schreef:
het Kosmisch Bewustzijn overziet het geheel en weet de diepere oorzaken en doelen van wat jij als gezond/wenselijk en ziekelijk/onwenselijk ziet.
En jij weet dat allemaal door.... uh...meditatie?
Bij christendom en islam is de hemel het nuttig effect wat is dat bij het pan-theisme eigenlijk?
Ik ben zo'n nuchtere hollander die graag wil weten wat de opbrengst is. :oops:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

Fishhook schreef: En jij weet dat allemaal door.... uh...meditatie?
Uiteraard niet nee, het is maar een filosofie over de werkelijkheid die ik momenteel aanhang.
Hoeveel atheïsten zouden zeker weten dat hun wereldbeeld de juiste is?
Of wil je beweren dat een redelijk mens alleen agnost mag zijn?
Fishhook schreef:Bij christendom en islam is de hemel het nuttig effect wat is dat bij het pan-theisme eigenlijk?
Ja, maar jij maakt nu ook de fout dat je een kosmologisch concept verwart met religie.
Er zullen ongetwijfeld ook panentheïstische christenen bestaan net als er atheïstische zijn!
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

Rereformed: jouw begrip van wat een religie en wat een dogma inhoudt komt op mij zo uiterst merkwaardig over dat ik op grond daarvan niet op je reactie kan ingaan.
Als ik een rationele discussie met iemand wil voeren, moeten in elk geval de basisbegrippen duidelijk zijn. Anders wordt het een wellus-nietus gebabbel zoals je dat tussen religieuze mensen vaak aantreft [zinloos dus].
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Brent schreef: Hoeveel atheïsten zouden zeker weten dat hun wereldbeeld de juiste is?
Brent, wat is het wereldbeeld van een atheist?

Een atheist denkt dat er geen God is, dat kan je toch geen wereldbeeld noemen?

Fishhook schreef:Bij christendom en islam is de hemel het nuttig effect wat is dat bij het pan-theisme eigenlijk?
Brent schreef:Ja, maar jij maakt nu ook de fout dat je een kosmologisch concept verwart met religie.
Ik heb het nog even opgezocht:
Panentheïsme (Grieks: pan=alle, en=in en theos=god) is de zienswijze dat God immanent is in de gehele schepping en dat het universum een deel is van God en dat God de drijvende kracht vormt achter het universum. In tegenstelling tot pantheïsme, betekent panentheïsme niet dat het universum synoniem is met God. In plaats daarvan gaat panentheïsme ervan uit dat God meer is dan het materiële universum. God behoudt zijn transcendente karakter en wordt gezien als zowel de schepper, als de oorsprong van de universele moraal.
Je zit nu met hetzelfde probleem als een christen of moslim, waar komt God vandaan? Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel verschil met religie.
Er zullen ongetwijfeld ook panentheïstische christenen bestaan net als er atheïstische zijn!
Atheistische christenen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Brent schreef:Rereformed: jouw begrip van wat een religie en wat een dogma inhoudt komt op mij zo uiterst merkwaardig over dat ik op grond daarvan niet op je reactie kan ingaan.
Als ik een rationele discussie met iemand wil voeren, moeten in elk geval de basisbegrippen duidelijk zijn. Anders wordt het een wellus-nietus gebabbel zoals je dat tussen religieuze mensen vaak aantreft [zinloos dus].
Het valt niet mee, hè, je eigen denkbeelden kritisch onder de loupe gelegd te zien worden. :)
De discussie afkappen door je tegenstander te beschuldigen van irrationeel denken waar je zelf rationeel zo ver boven staat dat er niet mee te praten valt, is een prachtige manier om jezelf goed om de tuin te leiden en je eigen denkbeelden hermetisch af te sluiten voor kritiek erop.

Ik heb niets tegen op de definities van dogma en religie die je in woordenboeken (oftewel op het internet) kunt vinden. Met Fishhook concludeer ik dat je aan religie doet; zelfs in een engere zin, want je gelooft in een God. Je doet ook aan dogma omdat je duidelijk een leer van Karma onderhoudt en je denkbeelden verdedigt door hierop terug te vallen.
Beide zaken, je vermeende God en de vermeende wet van Karma zijn religieuze geloofsopvattingen. Vandaar dat het inderdaad uitloopt op een zinloze discussie: jouw geloofsopvattingen kunnen op geen enkele manier bewezen worden en hebben dus geen enkele andere grond dan 'welles'. Juist de ander ervan beschuldigen dat het op een welles-nietes spelletje uitloopt is niet helemaal eerlijk.
Born OK the first time
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,

graag even in herinnering brengen.
heeft pantheïsme een instelling nodig die de (gond) beginselen en de moderne
interpretatie ervan dient uit te dragen, teneinde het menselijk zoeken naar een
'god' in het pantheïsme te ondersteunen, de mensen te helpen hun mening te vormen
over het pantheïsme, en het te beleven.

tot mijn spijt heb ik hier 27 a4'tjes voor me liggen (van diverse forumleden) die hun best doen deze vraagstelling te ontwijken ( teksten op pagina 7 en 8 op het forumitem "pantheïsme en religie".)

ik ga hier geen opsomming geven, maar een extase gedurende een concert van mozart word elke dag geëvenaard door de extases van honderdduizenden jongeren die naar popconcerten gaan.
Waar is de vergelijking met het pantheïsme.
en dan begint het geharrewar, wat heeft heel dat gedoe nog met theologie te maken.
forumleden die het onderwerp van het begin volgen weten echt niet meer waar het gesprek over gaat.

voor deze(n) nogmaals : dient het pantheïsme ( god is alles daarom is alles god ) uitgedragen en zo ja opwelke manier.

om dit af te sluiten : panentheïsme is geen pantheïsme en ook niet vergelijkbaar.
atheïsme heeft niets te maken met pantheïsme, hoe graag een aantal mensen deze link wel willen leggen.

graag een gesprek op dit forum over de inhoud, niet over aanverwanten of achterneven cq. nichten in de theologie die een eigen voor hun gunstige beschijving van 'god' hebben.

:wink:
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Heej, nog een God. Hoi God, hallo God, heb je God gezien? God, wat was God God. God God God. En toen God God Godde, was het allemaal Gegod. God.

Heel onduidelijk, als alles god is. Ik noem de dingen liever bij hun (aardse, menselijke, nederlandse) naam.

Heb je zin in religie, kruistochten, satans, uitdrijvingen, levende doden, achterhaalde leefregels, psalmgezang, kliekjes en clubjes (sektes!), goud en zilver, uitbundig hallelujagegil, hoge torens en gebouwen met glas in lood, op de knietjes zitten, trouwen in de kerk, etc ... gebruik dan het woord GOD te pas en onpas. Al doe je geen van hiervoor genoemde praktijken, het roept tenminste (fijne??) herinneringen op.

P.S.
Als je het niet uitdraagt, dan blijft er weinig van over. Hoe denk je dat geloof tot stand komt?
Dus van mij hoef je het niet uit te dragen. In tegendeel zelfs. Lees eens wat Wittgenstein.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,

beste Joe Hn.
als je zoveel schrik hebt van 'god', verberg je dan, waar ? ik weet het niet want voor jezelf kan je je niet verbergen, en is dat nu juist het moeilijkst om te aanvaarden ?

:wink:
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

Rereformed schreef:Met Fishhook concludeer ik dat je aan religie doet; zelfs in een engere zin, want je gelooft in een God. Je doet ook aan dogma omdat je duidelijk een leer van Karma onderhoudt en je denkbeelden verdedigt door hierop terug te vallen.
Beide zaken, je vermeende God en de vermeende wet van Karma zijn religieuze geloofsopvattingen. Vandaar dat het inderdaad uitloopt op een zinloze discussie: jouw geloofsopvattingen kunnen op geen enkele manier bewezen worden en hebben dus geen enkele andere grond dan 'welles'. Juist de ander ervan beschuldigen dat het op een welles-nietes spelletje uitloopt is niet helemaal eerlijk.
Ik hanteer een ander beeld van religie en dogma dan jij.
Daardoor blijft het een oeverloos gesprek.
Maar gezien je religieuze verleden snap ik wel dat je in die in mijn ogen eenzijdige reactievorm blijft steken. :wink:
Ik ben te onafhankelijk om te denken in de sjablonen die anderen ontworpen hebben.
Is het toevallig dat jij ooit voor het evangelische christendom viel?
Op grond van hoe je nu ook weer hecht aan de definities van anderen, denk ik nee, geheel niet toevallig.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Brent schreef:
Rereformed schreef:Met Fishhook concludeer ik dat je aan religie doet; zelfs in een engere zin, want je gelooft in een God. Je doet ook aan dogma omdat je duidelijk een leer van Karma onderhoudt en je denkbeelden verdedigt door hierop terug te vallen.
Ik hanteer een ander beeld van religie en dogma dan jij.
Daardoor blijft het een oeverloos gesprek.
Maar gezien je religieuze verleden snap ik wel dat je in die in mijn ogen eenzijdige reactievorm blijft steken. :wink:
Ik ben te onafhankelijk om te denken in de sjablonen die anderen ontworpen hebben.
Is het toevallig dat jij ooit voor het evangelische christendom viel?
Op grond van hoe je nu ook weer hecht aan de definities van anderen, denk ik nee, geheel niet toevallig.

Leuk dat je na meer dan een jaar nog eens langs komt en me meteen laat weten dat je denken in 2010 niets helderder is geworden.
Woordenboeken en definities zijn er om met elkaar te kunnen praten. Ze maken de betekenis van een woord of begrip voor een ieder duidelijk, zodat we elkaar verstaan. Daar houd ik mij dus aan. En zoiets heeft volstrekt niets te maken met dat ik ooit evangelisch gelovige ben geweest.
Wanneer jij aan woorden je privé inhoud geeft dan is dat ofwel om je ogen voor bepaalde waarheden te sluiten, ofwel om anderen zand in de ogen te gooien, dat laatste noemen we Orwelliaans.

Ik heb mijn bovenstaande reaktie van eind 2009, http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 14#p195314 , nog eens doorgelezen en heb er verder niets aan toe te voegen. Het is nog steeds uiterst goed verwoord en ik merk op dat je er na meer dan een jaar nog steeds geen weerwoord op hebt, sterker nog, er nooit aandacht aan hebt geschonken. Ik ben dus verder uitgepraat met je.
Born OK the first time
Plaats reactie