Enquête Kweekvlees
Moderator: Moderators
-
Enquête Kweekvlees
Goedemiddag,
voor ons profielwerkstuk over kweekvlees hebben wij de volgende enquête opgesteld. Wij hopen door middel van deze enquête een overzicht te kunnen maken van de verschillende meningen betreffende dit onderwerp. Wij hopen dan ook dat deze vragen serieus worden beantwoord. Eerst staat er een korte inleiding over kweekvlees zelf. Het is verstandig dit eerst even te lezen.
Alvast bedankt voor de medewerking!
Sorry als het in de verkeerde topic staat. Als het hier niet goed is geplaatst, wijs ons er dan gerust op!
Nederland is het eerste land waar men echt bezig is met het maken van kweekvlees.
Velen zullen echter nog nooit van kweekvlees hebben gehoord. Dat komt waarschijnlijk omdat het onderzoek nog erg fundamenteel is.
Kweekvlees wordt gekweekt in laboratoria. Wetenschappers kweken daar weefsels uit dierlijke stamcellen. Hun streven is het produceren van een echt lapje vlees, dat veel gezonder en efficiënter qua productie is.
Het kweken van vlees in laboratoria brengt zowel voordelen als nadelen met zich mee.
Voordelen zijn: (dier)ziektes zullen verminderd worden, geen dierenleed, geen ontbossingen voor het verbouwen van diervoeding (maïs/soja), geen uitstoot van broeikasgassen en gebruik van pesticiden.
Nadelen zijn: kan leiden tot faillissement van boeren, fokkers, slachthuizen etc., ook zullen er mensen zijn die het ethisch onverantwoord vinden.
Verder wordt er verwacht dat een kilo kweekvlees even duur zal worden als een kilo rundvlees. Ook zal de smaak niet veel verschillen.
Kortom, er zijn veel verschillende aspecten betreffende het kweekvlees.
Gelieve een rijtje te maken met de juiste antwoorden. (Bijvoorbeeld: 1-a, 2-c, etc.)
1) Wat is uw leeftijd?
a) 15-25
b) 26-35
c) 36-45
d) 46-55
e) Ouder dan 55
2) Bent u vegetariër?
a) Ja
b) Nee
3) Wat voor geloof heeft u?
a) Christendom
b) Islam
c) Hindoeïsme
d) Anders dan bovenstaande
e) Geen, ik ben atheïstisch
4) Heeft u ooit eerder van kweekvlees gehoord?
a) Ja
b) Nee
5) Hoe is uw eerste indruk over het kweken van vlees in laboratoria, nadat u het bovenstaande stukje heeft gelezen?
a) Positief
b) Negatief
c) Neutraal
6) Vindt u het aanvaardbaar dat er dierlijke stamcellen worden gebruikt voor vleesproductie?
a) Ja, dat vind ik prima.
b) Nee, dat vind ik niet aanvaardbaar.
c) Dat ligt aan de manier waarop de stamcellen worden verkregen.
d) Ik weet niet wat stamcellen zijn.
7) Zou u kweekvlees kopen als het beschikbaar is op de Nederlandse markt en het niet duurder is dan ‘normaal’ vlees?
a) Ja
b) Ja, als het maar hetzelfde smaakt.
c) Soms, als variatie
d) Nee
8) Zou u kweekvlees kopen als het duurder is dan ‘normaal’ vlees?
a) Ja
c) Soms, als variatie
d) Nee
9) Als u op vraag 7 en/of 8 D heeft geantwoord, wat was hiervoor dan de reden? (meerdere antwoorden mogelijk)
a) Ik ben bang dat het slecht voor mijn gezondheid kan zijn
b) Ik geloof niet dat kweekvlees kwalitatief op ´normaal´ vlees zal lijken
c) Vanwege geloofsovertuigingen
d) Mijn antwoord op vraag 7 en/of 8 was geen D.
e) Andere reden, namelijk
…………………………………………………………………………………………………
voor ons profielwerkstuk over kweekvlees hebben wij de volgende enquête opgesteld. Wij hopen door middel van deze enquête een overzicht te kunnen maken van de verschillende meningen betreffende dit onderwerp. Wij hopen dan ook dat deze vragen serieus worden beantwoord. Eerst staat er een korte inleiding over kweekvlees zelf. Het is verstandig dit eerst even te lezen.
Alvast bedankt voor de medewerking!
Sorry als het in de verkeerde topic staat. Als het hier niet goed is geplaatst, wijs ons er dan gerust op!
Nederland is het eerste land waar men echt bezig is met het maken van kweekvlees.
Velen zullen echter nog nooit van kweekvlees hebben gehoord. Dat komt waarschijnlijk omdat het onderzoek nog erg fundamenteel is.
Kweekvlees wordt gekweekt in laboratoria. Wetenschappers kweken daar weefsels uit dierlijke stamcellen. Hun streven is het produceren van een echt lapje vlees, dat veel gezonder en efficiënter qua productie is.
Het kweken van vlees in laboratoria brengt zowel voordelen als nadelen met zich mee.
Voordelen zijn: (dier)ziektes zullen verminderd worden, geen dierenleed, geen ontbossingen voor het verbouwen van diervoeding (maïs/soja), geen uitstoot van broeikasgassen en gebruik van pesticiden.
Nadelen zijn: kan leiden tot faillissement van boeren, fokkers, slachthuizen etc., ook zullen er mensen zijn die het ethisch onverantwoord vinden.
Verder wordt er verwacht dat een kilo kweekvlees even duur zal worden als een kilo rundvlees. Ook zal de smaak niet veel verschillen.
Kortom, er zijn veel verschillende aspecten betreffende het kweekvlees.
Gelieve een rijtje te maken met de juiste antwoorden. (Bijvoorbeeld: 1-a, 2-c, etc.)
1) Wat is uw leeftijd?
a) 15-25
b) 26-35
c) 36-45
d) 46-55
e) Ouder dan 55
2) Bent u vegetariër?
a) Ja
b) Nee
a) Christendom
b) Islam
c) Hindoeïsme
d) Anders dan bovenstaande
a) Ja
b) Nee
5) Hoe is uw eerste indruk over het kweken van vlees in laboratoria, nadat u het bovenstaande stukje heeft gelezen?
a) Positief
b) Negatief
c) Neutraal
6) Vindt u het aanvaardbaar dat er dierlijke stamcellen worden gebruikt voor vleesproductie?
b) Nee, dat vind ik niet aanvaardbaar.
c) Dat ligt aan de manier waarop de stamcellen worden verkregen.
d) Ik weet niet wat stamcellen zijn.
7) Zou u kweekvlees kopen als het beschikbaar is op de Nederlandse markt en het niet duurder is dan ‘normaal’ vlees?
a) Ja
c) Soms, als variatie
d) Nee
a) Ja
c) Soms, als variatie
d) Nee
9) Als u op vraag 7 en/of 8 D heeft geantwoord, wat was hiervoor dan de reden? (meerdere antwoorden mogelijk)
a) Ik ben bang dat het slecht voor mijn gezondheid kan zijn
b) Ik geloof niet dat kweekvlees kwalitatief op ´normaal´ vlees zal lijken
c) Vanwege geloofsovertuigingen
e) Andere reden, namelijk
Re: Enquête Kweekvlees
Bah. Ik wist niet dat het al bestond! Ik huiver bij de gedachte dat dit weer in de supermarkt zal komen als soya-soepballetjes en andere erzats hamburgers, terwijl het grote publiek weer veel te laat zal begrijpen welke viezigheid ze eten.
Oproep: weiger onnatuurlijke voeding. Het is nergens goed voor en het is overal slecht voor.
Ook wat hier over voeding staat is onjuist: je hebt net dezelfde gronstoffen nodig voor een kilo sappige rosbief als voor een kilo kweekkwak. En gezien het continu gebruik van gifstoffen zal de milieuvervuiling veel groter zijn dan bij landbouw (waarbij extensieve veeteelt eerder bevorderend is voor het milieu.)
Oproep: weiger onnatuurlijke voeding. Het is nergens goed voor en het is overal slecht voor.
Geloof ik niks van. Deze kweken kunnen slechts bestaan bij de genade van chemicaliën en hormonen op een nooit eerder geziene schaal. Of dacht je dat ze vanzelf zullen groeien?Voordelen zijn: (dier)ziektes zullen verminderd worden, geen dierenleed, geen ontbossingen voor het verbouwen van diervoeding (maïs/soja), geen uitstoot van broeikasgassen en gebruik van pesticiden.
Ook wat hier over voeding staat is onjuist: je hebt net dezelfde gronstoffen nodig voor een kilo sappige rosbief als voor een kilo kweekkwak. En gezien het continu gebruik van gifstoffen zal de milieuvervuiling veel groter zijn dan bij landbouw (waarbij extensieve veeteelt eerder bevorderend is voor het milieu.)
Je lijkt Jannes Koetsier wel 

Kweekvlees maar dan met enkel de positieve eigenschappen van vlees lijkt mij een reden om weer eens een broodje filet american te eten. En natuurlijk whoppers, saucijzen enz 

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
1 b
2 a
3 e
4 a
5 a
6 a
7 d
8 d
9 e: kweekvlees lijkt op echt vlees en daar word ik onpasselijk van
2 a
3 e
4 a
5 a
6 a
7 d
8 d
9 e: kweekvlees lijkt op echt vlees en daar word ik onpasselijk van
Kweekkwak een leuk nieuw gidswoord. Maar ik denk toch dat er bij kweekkwak aanmerkelijk minder grondstoffen nodig zijn dan bij the real thing. Kweekkwak hoeft geen vegetatief zenuwstelsel voor autonome functies te onderhouden. Ook heeft kweekkwak naar ik hoop geen hersenen die van voeding moeten worden voorzien. Wij moeten natuurlijk de kweekkwak wel onder controle houden zoadat het geen eigen willetje krijgt.siger schreef: je hebt net dezelfde gronstoffen nodig voor een kilo sappige rosbief als voor een kilo kweekkwak. En gezien het continu gebruik van gifstoffen zal de milieuvervuiling veel groter zijn dan bij landbouw (waarbij extensieve veeteelt eerder bevorderend is voor het milieu.)

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
LisaEnBianca schreef:1) Wat is uw leeftijd?
c) 36-45
2) Bent u vegetariër?
b> nee
d) Anders dan bovenstaande en onderstaande
a) Ja
a) Positief
a) Ja
c) Soms, als variatie
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Kweekvlees is de toekomst (hoop ik) . Maar laten we niet te hard van stapel lopen, het moet geen chemische rotzooi worden.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
biologie is ook chemie.Maverick schreef:Kweekvlees is de toekomst (hoop ik) . Maar laten we niet te hard van stapel lopen, het moet geen chemische rotzooi worden.
Discussie over kweekvlees alhier: http://freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=7133
Dit topic is bestemd voor antwoorden op de enquête en geen geenstijl-achtig scheldforum.
De opstart zal wel wat biochemicaliën nodig hebben, maar deze zijn misschien niet noodzakelijk giftig - ze mogen het in elk geval niet zijn voor de kweek ! Daarna is er een "bloedsomloop" nodig voor aan- en afvoer van voeding en afvalstoffen. Niets méér !Siger schreef:Geloof ik niks van. Deze kweken kunnen slechts bestaan bij de genade van chemicaliën en hormonen op een nooit eerder geziene schaal. Of dacht je dat ze vanzelf zullen groeien?
Zoals doctorwho al zegde : het "afval" moet niet mee" groeien, en het omzettingsproces kan meer rendement hebben dan het normale verteringsproces : dat kunnen twee winstpunten zijn !Siger schreef:Ook wat hier over voeding staat is onjuist: je hebt net dezelfde gronstoffen nodig voor een kilo sappige rosbief als voor een kilo kweekkwak.
Dat dient onderzocht te worden, maar ik ben er relatief gerust in ! Zie hoger.Siger schreef:En gezien het continu gebruik van gifstoffen zal de milieuvervuiling veel groter zijn dan bij landbouw (waarbij extensieve veeteelt eerder bevorderend is voor het milieu.)
Als samenstelling, smaak en uitzicht OK zijn ben ik zeker voor. En als de processen op celniveau dezelfde zijn is dat best mogelijk. Maar ik wil wél een goeie rib aan mijn côte-à-l'os en sappige merg in mijn osso bucco ! Het mag dan zelfs wat duurder. Het enige dat mij wat zorgen baart is het "slachtproces" : ik wil een dooie biefstuk op mijn bord, en géén levende "blob" !
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
1) Wat is uw leeftijd?
d) 46-55
2) Bent u vegetariër?
b) Nee
a) Ja
a) Positief
c) Soms, als variatie
9) Als u op vraag 7 en/of 8 D heeft geantwoord, wat was hiervoor dan de reden? (meerdere antwoorden
Het lijkt mij een prima alternatief, mits ik goed op de hoogte zou zijn van de samenstelling en hoe het geproduceerd is. Als de gezondheidsaspecten en de smaak en het uitzien niet onder doen voor normaal vlees, zou ik het een enorme vooruitgang vinden ten opzichte van de huidige bio-industrie.
d) 46-55
2) Bent u vegetariër?
b) Nee
a) Ja
a) Positief
c) Soms, als variatie
9) Als u op vraag 7 en/of 8 D heeft geantwoord, wat was hiervoor dan de reden? (meerdere antwoorden
Het lijkt mij een prima alternatief, mits ik goed op de hoogte zou zijn van de samenstelling en hoe het geproduceerd is. Als de gezondheidsaspecten en de smaak en het uitzien niet onder doen voor normaal vlees, zou ik het een enorme vooruitgang vinden ten opzichte van de huidige bio-industrie.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
Bedankt voor de reacties!
Hoop dat er nog velen zullen volgen

Wat vinden jullie eigenlijk zelf van kweekvlees?LisaEnBianca schreef:Bedankt voor de reacties!
Ga eens rondtrekken in het noorden van Portugal of de Rocky Mountains, en zie hoe runderen grazen in afgelegen valleien waar je enkel de wind en nu en dan een vogel hoort. De Limousin (uit Limoges) is zo'n ras dat nog kan kalveren zonder menselijke tussenkomst. En heerlijke biefstuk levert. Dit in tegenstelling tot de opgepompte "bleu belge" dat door zijn spieromvang nog enkel per keizersnede kan kalveren.Digit schreef:Zoals doctorwho al zegde : het "afval" moet niet mee" groeien, en het omzettingsproces kan meer rendement hebben dan het normale verteringsproces : dat kunnen twee winstpunten zijn !
Misschien kom je dan tot het besluit dat er feitelijk geen afval is aan een koe, zolang ze zich in de geschikte omgeving bevindt en er niet mee gerotzooid is.
Als we zo verder gaat zal er nog deze eeuw een vastgoedbedrijf voorstellen mensen die enkel kantoorwerk doen te kweken zonder benen. Die moeten dan ook niet meer onderhouden worden, bedden kunnen een meter korter en er kunnen vier appartementjes op een oppervlak waar er vroeger twee waren. En weer minder afval.
'levert'?siger schreef: De Limousin (uit Limoges) is zo'n ras dat nog kan kalveren zonder menselijke tussenkomst. En heerlijke biefstuk levert.