discussie met gelovigen niet mogelijk?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Kochimodo
Bevlogen

Re: discussie met gelovigen niet mogelijk?

Bericht door Kochimodo »

siger schreef:(...)

Zou het kunnen dat twijfelende afvalligen wel eens op Freethinker komen voor dat laatste duwtje?
Dat is wel wat ik vaak hoop, zeker voor mensen die hun geloof als belemmerend ervaren en om diverse redenen zichzelf (nog) niet hebben kunnen bevrijden. Vele ex-gelovigen op FT weten hoe ingrijpend het loslaten van je geloof is.
En wij zitten met de zwarte piet. Word je moslim of wedergeboren, dan zweef je op wolken, gaan alle poorten open en klinkt hoorngeschal. Word je ongelovige, dan wacht je de dieperik, en hopelijk het besef dat de wereld wat beter kan worden als we allemaal eerlijk met onszelf zijn.
Als je van je geloof afvalt heeft dat verregaande consequenties in sociaal opzicht. Opeens sta je buiten de vertrouwde gemeenschap waar je zo lang deel vanuit hebt gemaakt. Als de enige ongelovige bent van de familie of van het gezin is dat moeilijk. Het kan zijn dat je er ineens niet bijhoort en zelfs dat je uitgestoten wordt, zeker bij afvallige moslims is dat het geval. Het is de prijs die je bereid moet zijn te betalen om eerlijk tegenover jezelf te zijn en jezelf niet te verloochenen.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
siger

Bericht door siger »

Ik ben een van die gelukkigen voor wie het allemaal nogal simpel is geweest. Afstappen van het katholieke geloof blijft na vijftig jaar nog steeds een boeiend avontuur. Ik heb zonder meer veel respect voor wie de moeilijke weg moet gaan, maar misschien schiet ik wel eens te kort aan inlevingsvermogen.
Redelijke Twijfel

Bericht door Redelijke Twijfel »

axxyanus schreef:
Redelijke Twijfel schreef:
Rereformed schreef:Maar ik heb 'de dialoog' oa in mijn eigen gezin moeten voeren, en weet hoe moeilijk het is. Het is mij nooit zo gelukt, die dialoog.
Voor mij is er dan ook helemaal geen dialoog, net zo min als ik behoefte heb aan een dialoog met moslims.
Rereformed, door het debat, en eigen ervaring, begrijp ik dat de meerderheid geen dialoog ervaart. Als deelnemers (gelovigen en ongelovigen) hun stellingen innemen en vertrekken vanuit hun eigen superieure werkelijkheid is er feitelijk van geen dialoog sprake. Ik heb geen sluitende oplossing. Ik denk dat het wel belangrijk is om een intentie te hebben tot deze dialoog, hoe moedeloos we daar dan ook van worden.
Ik vind dit over het algemeen een oneerlijk vergelijking. Mijn ervaringen is dat ongelovigen meer openstaan voor de mogelijkheid dat ze ongelijk hebben dan de gelovigen.
Axxyanus, ik geef je hierin gelijk. Een atheïst, is veel meer bereid zijn eigen denken op de pijnbank te leggen. Hij/zij heeft niets te verliezen, het angst component is weg. De ongelovige wil meestal niet zo diep gaan omdat de rationele onderbouwing ontbreekt. Het blijft geloven is iets wat niet is. Bij een echte dialoog, van hart tot hart, is er geen schuilplaats. Er wordt een volkomen transparantie nagestreefd, dit is dodelijk voor foute redeneringen en ondeugdelijke argumenten die juist voor een gelovige als een veilige cocon zijn. Cruijff zou zeggen: “je ziet het pas als het begrijpt”.
Kitty schreef: Dit 'geloven tegen beter weten in' zie je veel bij gelovigen en dat staat altijd een discussie die gaat over realiteit in de weg. Veel gelovigen willen eenvoudig het geloof niet verliezen en keren zich af van alles wat dat geloof onderuit haalt. Een eerlijke discussie over de werkelijkheid binnen een geloof is dan eenvoudig niet mogelijk. Men noemt dit ook wel intellectuele oneerlijkheid. Veel gelovigen kunnen niet zonder deze intellectuele oneerlijkheid omdat intellectuele eerlijkheid korte metten zou maken met hun geloof.
Het ontbreken van logische redenering was de aanzet tot mijn twijfel. Als er iets ongewenst gebeurd dan zegt een gelovige heel gemakkelijk dat God er een plan mee heeft (of zelfs zeer kwetsend, het is de wil van de Heer). Als er iets gewenst gebeurd dan zegt dezelfde gelovige dat het gebed is verhoord, zie je wel dat God luistert. De mooiste dooddoener ik tot nu gehoord heb, is dat als wij het allemaal niet begrijpen, dat ons verstand veels te beperkt is om de almachtige God te begrijpen. Het wordt altijd passend gemaakt. In zo een, voor mij, ingewikkelde God kan ik natuurlijk niet geloven. Dan gaan wij voor je bidden, zeggen de gelovigen….. en dan begrijp je het uiteindelijk nog niet. Begrijpen jullie het….? Ik denk nu dat mijn IQ verreweg te laag is om te kunnen geloven.

Het klinkt wat komisch, na het bovenstaande, als ik dan toch zeg dat ik blijf proberen een dialoog te voeren tegen beter weten in. Dit is geredeneerd vanuit mijn verantwoordelijkheidsgevoel. Het blijft pappen en nathouden. Dan kom ik toch weer bij prioriteit nummer 1 en dat is dat ik van mensen houd.
Kochimodo schreef:
siger schreef: Zou het kunnen dat twijfelende afvalligen wel eens op Freethinker komen voor dat laatste duwtje?
Dat is wel wat ik vaak hoop, zeker voor mensen die hun geloof als belemmerend ervaren en om diverse redenen zichzelf (nog) niet hebben kunnen bevrijden. Vele ex-gelovigen op FT weten hoe ingrijpend het loslaten van je geloof is.
M.b.t. mijzelf kan ik zeggen dat dit loslaten een geleidelijk proces was. De snelheid nam wel opeens plotseling toe, er was geen houden meer aan. Af en toe denk je dan nog: “nee, dat kan ik toch niet denken…….” Van de bovenstaande onbegrijpelijke God had ik voor het bezoek aan FT al afscheid genomen. Wel hield ik een “gaatje”, daar had siger gelijk in, open voor iets wat voor onverklaarbaar is. In dat opzicht is dit forum dan heel verrijkend.
Kochimodo schreef:Als je van je geloof afvalt heeft dat verregaande consequenties in sociaal opzicht. Opeens sta je buiten de vertrouwde gemeenschap waar je zo lang deel vanuit hebt gemaakt. Als de enige ongelovige bent van de familie of van het gezin is dat moeilijk. Het kan zijn dat je er ineens niet bijhoort en zelfs dat je uitgestoten wordt, zeker bij afvallige moslims is dat het geval. Het is de prijs die je bereid moet zijn te betalen om eerlijk tegenover jezelf te zijn en jezelf niet te verloochenen.

In de sociale omgeving laat je dan ook een soort van fragmentatie bom vallen. Het is in elk geval dan ook niet de weg van minste weerstand. Maar het proces tot niet-geloven is een heel eerlijk proces. In die zin heeft mijn omgeving hier dan wel weer respect voor. Zeker voor de vragen die ik mezelf durf te stellen waar zij, daar komen zij wel voor uit, voor weg lopen. Als de vraag daar is dan kun je hem niet ontkennen.
siger schreef:Ik ben een van die gelukkigen voor wie het allemaal nogal simpel is geweest. Afstappen van het katholieke geloof blijft na vijftig jaar nog steeds een boeiend avontuur. Ik heb zonder meer veel respect voor wie de moeilijke weg moet gaan, maar misschien schiet ik wel eens te kort aan inlevingsvermogen.
Siger, tof! Ik moest een beetje wennen aan je maar diep respect voor deze quote. Nogmaals mijn excuus voor mijn persoonlijke aanval.
Groet,
RT
Het geloof in een specifieke god is niet het resultaat van een keuze maar het resultaat van het negeren van vragen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Redelijke Twijfel schreef: Bij een echte dialoog, van hart tot hart, is er geen schuilplaats. Er wordt een volkomen transparantie nagestreefd, dit is dodelijk voor foute redeneringen en ondeugdelijke argumenten die juist voor een gelovige als een veilige cocon zijn. Cruijff zou zeggen: “je ziet het pas als het begrijpt”.
Ik heb een beetje een probleem hoe jij hier "dialoog" lijkt te gebruiken. Dialoog is IMO geen debat. Ik kan mij ook moeilijk van de indruk ontdoen dat je lijdt aan wat ik beginnersijver noem. Namelijk zo enthousiast zijn over je niewe kijk op de wereld dat je er het liefst iedereen van wil overtuigen.

Als je echt een dialoog wil met gelovigen, probeer dan eens eerst met te luisteren naar wat hun geloof voor hen betekent. Als je daar achter bent kan je misschien proberen te tonen dat er alternatieven zijn die voor een dergelijke betekenis zorgen. Daardoor geef je hen de ruimte om een stap buiten die veilige cocon te zetten en kan je dan proberen het zaad van de twijfel planten met argumenten.

Direct met argumenten beginnen zonder een alternatief te bieden voor de houvast die geloof bied, zal voornamelijk defensieve reacties als gevolg hebben en weinig luisterbereidheid.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Redelijke Twijfel

axxyanus schreef:Ik heb een beetje een probleem hoe jij hier "dialoog" lijkt te gebruiken. Dialoog is IMO geen debat. Ik kan mij ook moeilijk van de indruk ontdoen dat je lijdt aan wat ik beginnersijver noem. Namelijk zo enthousiast zijn over je nieuwe kijk op de wereld dat je er het liefst iedereen van wil overtuigen.
Axxyanus, van een zekere beginnersijver is zeker sprake. In tegenstelling tot wat jij zegt, ben ik juist voor een dialoog i.p.v. een debat. De partijen komen dan gelijkwaardig aan bod en kunnen hun standpunten naar voren brengen. Er wordt tijd voor elkaar genomen om na elkaar te luisteren (eventueel zelfs contemplatief). Eventueel kan er iets van elkaar geleerd worden. Dit zal zeker niet alle gevallen mogelijk zijn, mede gezien de reactie van anderen op dit forum. Het woord moedeloos is diverse malen gevallen.
axxyanus schreef:Als je echt een dialoog wil met gelovigen, probeer dan eens eerst met te luisteren naar wat hun geloof voor hen betekent. Als je daar achter bent kan je misschien proberen te tonen dat er alternatieven zijn die voor een dergelijke betekenis zorgen. Daardoor geef je hen de ruimte om een stap buiten die veilige cocon te zetten en kan je dan proberen het zaad van de twijfel planten met argumenten.
Ok, in het voorgaande trachtte ik duidelijk te maken waarom iedereen zoveel moeite ervaart met een dialoog/discussie. Misschien is dit niet goed overgekomen. Ik heb begrip voor deze veilige cocon. Met alleen een redevoering red je het niet. Diverse anderen betoogden dat een dialoog met een gelovige heel moeilijk of zelfs onmogelijk zou zijn. Dit is erg lastig maar volgens mij niet onmogelijk, afhankelijk van de situatie natuurlijk. Luisteren, vragen en alternatieven bieden.
axxyanus schreef:Direct met argumenten beginnen zonder een alternatief te bieden voor de houvast die geloof bied, zal voornamelijk defensieve reacties als gevolg hebben en weinig luisterbereidheid.
Helemaal mee eens.
Het geloof in een specifieke god is niet het resultaat van een keuze maar het resultaat van het negeren van vragen.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Het ontbreken van logische redenering was de aanzet tot mijn twijfel. Als er iets ongewenst gebeurd dan zegt een gelovige heel gemakkelijk dat God er een plan mee heeft (of zelfs zeer kwetsend, het is de wil van de Heer). Als er iets gewenst gebeurd dan zegt dezelfde gelovige dat het gebed is verhoord, zie je wel dat God luistert. De mooiste dooddoener ik tot nu gehoord heb, is dat als wij het allemaal niet begrijpen, dat ons verstand veels te beperkt is om de almachtige God te begrijpen. Het wordt altijd passend gemaakt. In zo een, voor mij, ingewikkelde God kan ik natuurlijk niet geloven. Dan gaan wij voor je bidden, zeggen de gelovigen….. en dan begrijp je het uiteindelijk nog niet. Begrijpen jullie het….? Ik denk nu dat mijn IQ verreweg te laag is om te kunnen geloven.
RT, het zou ook kunnen dat je iq net te hoog is. :wink: Voor de rest ben ik het in bovenstaande quote met je eens, vooral met het wordt altijd passend gemaakt. Hier noemt dat rond de pot draaien. Als ons verstand veel te beperkt is om de almachtige god te begrijpen dan geldt dat ook voor de paus voor de bisschop de imam enzomeer, waar zijn die bende huichelaars dan mee bezig? Zij kunnen "hem" wel begrijpen en de schaapjes niet? #-o
Een atheïst, is veel meer bereid zijn eigen denken op de pijnbank te leggen. Hij/zij heeft niets te verliezen, het angst component is weg. De ongelovige wil meestal niet zo diep gaan omdat de rationele onderbouwing ontbreekt. Het blijft geloven is iets wat niet is. Bij een echte dialoog, van hart tot hart, is er geen schuilplaats. Er wordt een volkomen transparantie nagestreefd, dit is dodelijk voor foute redeneringen en ondeugdelijke argumenten die juist voor een gelovige als een veilige cocon zijn.
Dat is geen veilige cocon maar een demonische gevangenis van satan. De hel vermomd als een veilige schuilplaats. Het abstracte aannemen als het reele, waardoor men nooit tot zelfrealisatie kan komen maar steeds weer alle verantwoordelijkheid afschuift op een niet bestaande abstracte god.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Redelijke Twijfel

LordDragon schreef:Dat is geen veilige cocon maar een demonische gevangenis van satan. De hel vermomd als een veilige schuilplaats. Het abstracte aannemen als het reële, waardoor men nooit tot zelfrealisatie kan komen maar steeds weer alle verantwoordelijkheid afschuift op een niet bestaande abstracte god.
Beste LD, Ik hoor hier Nietzsche. Ik geloof ook niet in Satan. Het zijn allemaal hersenspinsels. Het gaat mij om het leven in het heden. Wat doe ik, wij, ermee op dit moment. Wij kunnen onze tijd verspillen aan illusies m.b.t. hemel, hel en een virtuele God. Deze tijd kunnen wij veel beter besteden.
siger schreef:
Redelijke Twijfel schreef:We kunnen ook zeggen dat wij niet alles weten.
Dat zeg ik ook altijd. En de dingen die we niet weten, daar kunnen we beter over zwijgen, zei Wittgenstein. Wat je doet is een gaatje maken met "we kunnen niet alles weten" en dat gaatje ga je dan binnen de kortste tellen opvullen met iets "wat dat zou kunnen zijn" en nog een stapje verder worden mensen die daar niet in meegaan beschuldigd van bekrompenheid en vooroordeel. Enfin, zoals Descartes, zeg maar.
Beste siger, ik kom er toch nog een keer op terug. Wittgenstein is een eye opener. Ik begrijp nu jouw opmerking over niet-weten. Als wij spreken over de koppeling tussen iets en niet-weten dan hebben wij het beruchte gaatje te pakken. Zolang wij niet-weten kunnen wij er geen enkele zinnige uitspraak over doen.
siger schreef:Het godsdienstige standpunt wordt op Freethinker verdedigd door mensen die zich aan de rand van het religieuze spectrum bevinden: ze zijn gaan twijfelen aan de geleerde waarheden, maar liever dan hun verleden radicaal de rug toe te keren willen ze redden wat er te redden valt. Ze laten een rationele sloep neer om hun spoken aan wal te brengen. En daar staat de atheist al te wachten, vol onbegrip en spottend om hun lege sloep. Hoofdschuddend om hun verhalen over spoken die er, op een zeer ingewikkelde manier, zijn en toch niet zijn - of andersom.

Ik heb te dikwijls oneerlijkheid vermoed. Het is vanzelfsprekend dat je je schip niet bij de eerste barst tot zinken brengt, dat je vecht om jezelf overeind te houden daar en dan, wat je positie ook is. Het is ook vanzelfsprekend dat de toestand door die pogingen altijd maar ingewikkelder wordt, en je gaat denken dat als je gedachten voldoende complex zijn, god er wel een schuilplaats in zal vinden.
Het is inderdaad zo dat het voor mij een proces is geweest om te zeggen dat ik atheïst ben. Her en der waren er nog wat restjes die rondwaarden als spoken. Na meer dan 30 jaar christen te zijn geweest, kun je niet in een paar maanden geheel spookvrij zijn. De spoken zijn inmiddels verjaagd. M.b.t. de door jouw genoemde oneerlijkheid kan ik zeggen dat dit in mijn geval niet de case was. Als je het huis afbreekt blijft het fundament, of een deel daarvan, vaak achter, Het kost extra tijd om ook dit fundament te verwijderen.
LordDragon
Bevlogen

Beste LD, Ik hoor hier Nietzsche. Ik geloof ook niet in Satan. Het zijn allemaal hersenspinsels. Het gaat mij om het leven in het heden. Wat doe ik, wij, ermee op dit moment. Wij kunnen onze tijd verspillen aan illusies m.b.t. hemel, hel en een virtuele God. Deze tijd kunnen wij veel beter besteden.
idd, mee eens.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Praetorian
Forum fan

Bericht door Praetorian »

ProZak schreef:Hoe kan je ooit een discussie voeren op basis van argumenten, terwijl degene waartegen je praat het geloof in iets wat niet te bewijzen valt als het hoogste goed ziet? Iemand kan dit namelijk net zo makkelijk doorvoeren in elk ander onderwerp. Ik heb wel eens 'argumenten' gezien die religie verdedigden, maar die zijn alleen gebaseerd op drogredenen die het punt ontwijken. 'Dat geloof ik nou eenmaal'. Op basis hiervan heb ik dan ook besloten om nooit meer in discussie te gaan met iemand die gelovig is. Dat bespaart iedereen een hoop ellende lijkt me.

Maar misschien heb ik het wel mis, want ik geloof eigenlijk niks. Dus alles wat ik zeg staat open voor discussie. Bij deze dan...
Beste ProZak,

Hoe kun je ooit een discussie voeren met een ongelovige, als deze niet openstaat voor argumenten? Wat betreft jou redenatie dat je wel eens argumenten hebt gezien die religie verdedigen, maar die zijn alleen gebaseerd op drogredenen die het punt ontwijken. Jij hebt besloten om nooit meer in discussie te gaan met iemand die gelovig is. Dat bespaart een hoop ellende lijkt me.

De meeste Christenen staan open voor nieuwe argumenten en voor de mening van anderen. Dus als jij het over drogredenen hebt, heb jij het dan ook over jouw eigen argumentatie (zoals hier in jouw post staan vermeld)?

Als de discussie stopt eindigt ook de redelijkheid.

Praetorian
Gladiator in arena consilum capit!
Malo mori quam foedari!
Praetorian
Forum fan

Ik heb te dikwijls oneerlijkheid vermoed. Het is vanzelfsprekend dat je je schip niet bij de eerste barst tot zinken brengt, dat je vecht om jezelf overeind te houden daar en dan, wat je positie ook is. Het is ook vanzelfsprekend dat de toestand door die pogingen altijd maar ingewikkelder wordt, en je gaat denken dat als je gedachten voldoende complex zijn, god er wel een schuilplaats in zal vinden.[/quote]
Het is inderdaad zo dat het voor mij een proces is geweest om te zeggen dat ik atheïst ben. Her en der waren er nog wat restjes die rondwaarden als spoken. Na meer dan 30 jaar christen te zijn geweest, kun je niet in een paar maanden geheel spookvrij zijn. De spoken zijn inmiddels verjaagd. M.b.t. de door jouw genoemde oneerlijkheid kan ik zeggen dat dit in mijn geval niet de case was. Als je het huis afbreekt blijft het fundament, of een deel daarvan, vaak achter, Het kost extra tijd om ook dit fundament te verwijderen.[/quote]

Beste Redelijke Twijfel,

Je geeft aan dat het extra tijd kost om ook het fundament te verwijderen.
Laat ik je dan dit zeggen, dat fundament kun je niet verwijderen. Ook al zou je dat willen. Je bent een Christen en je blijft een Christen. Ook al gedraag je je niet meer als Christen, je roots blijven.

Ik ben een Christen, maar ik heb ook besloten het smalle pad te verlaten en mij te gaan verdiepen in andere geloven en spirituele stromingen. betekent dit dat ik mijn geloof vaarwel zeg? Nee, maar ik heb wel besloten mijn eigen weg te kiezen.

Ik ga niet proberen jou e overtuigen van mijn gelijk. Als jij zegt dat je een atheïst bent wens ik jou succes.

Praetorian
Malo mori quam foedari!
LordDragon
Bevlogen

Praetorian
Laat ik je dan dit zeggen, dat fundament kun je niet verwijderen. Ook al zou je dat willen. Je bent een Christen en je blijft een Christen. Ook al gedraag je je niet meer als Christen, je roots blijven.
Wat wil je daarmee zeggen. vooral hetgeen ik vet heb gezet vind ik onjuist. Ik aanvaard het doopsel niet als heilig sacrament, dus het betekent niets voor me en heeft ook nooit iets betekent voor me. Ik heb dan ook geen enkele behoefte een christen te zijn, in de zin dat ik de leerstellingen van de kerk als instituut zou moeten aanvaarden, ik al jeuk krijg. Als je daar dan nog eens bijrekent dat de christenen, door de eeuwen heen vrij hard hun best gedaan hebben om juist niet christelijk te zijn; dan is het voor mij allemaal huichelarij, religie bedoel ik dan. (niet per sé jezus, dat is een ander verhaal) Dus waarom zou ik nooit kunnen loskomen van die huichelaars?

MVG, LD.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Praetorian schreef:Ik ga niet proberen jou te overtuigen van mijn gelijk. Als jij zegt dat je een atheïst bent wens ik jou succes.
:lol:

Ik zie dat sommige religieuze trekjes nog volop aanwezig zijn ...
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
siger

Bericht door siger »

Siger schreef:Ik heb te dikwijls oneerlijkheid vermoed. Het is vanzelfsprekend dat je je schip niet bij de eerste barst tot zinken brengt, dat je vecht om jezelf overeind te houden daar en dan, wat je positie ook is. Het is ook vanzelfsprekend dat de toestand door die pogingen altijd maar ingewikkelder wordt, en je gaat denken dat als je gedachten voldoende complex zijn, god er wel een schuilplaats in zal vinden.
Het is inderdaad zo dat het voor mij een proces is geweest om te zeggen dat ik atheïst ben. Her en der waren er nog wat restjes die rondwaarden als spoken. Na meer dan 30 jaar christen te zijn geweest, kun je niet in een paar maanden geheel spookvrij zijn. De spoken zijn inmiddels verjaagd. M.b.t. de door jouw genoemde oneerlijkheid kan ik zeggen dat dit in mijn geval niet de case was. Als je het huis afbreekt blijft het fundament, of een deel daarvan, vaak achter, Het kost extra tijd om ook dit fundament te verwijderen.

Beste Redelijke Twijfel,

Ik ben een Christen, maar ik heb ook besloten het smalle pad te verlaten en mij te gaan verdiepen in andere geloven en spirituele stromingen. betekent dit dat ik mijn geloof vaarwel zeg? Nee, maar ik heb wel besloten mijn eigen weg te kiezen.

Ik ga niet proberen jou e overtuigen van mijn gelijk. Als jij zegt dat je een atheïst bent wens ik jou succes.

Praetorian
Hier ontbreekt vooraan "
Siger schreef:".

Verder ben ik ooit nog katholiek geweest, maar nu een gelukkig atheist.
Laatst gewijzigd door siger op 18 sep 2009 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Praetorian
Forum fan

LordDragon schreef:Praetorian
Wat wil je daarmee zeggen. vooral hetgeen ik vet heb gezet vind ik onjuist. Ik aanvaard het doopsel niet als heilig sacrament, dus het betekent niets voor me en heeft ook nooit iets betekent voor me. Ik heb dan ook geen enkele behoefte een christen te zijn, in de zin dat ik de leerstellingen van de kerk als instituut zou moeten aanvaarden, ik al jeuk krijg. Als je daar dan nog eens bijrekent dat de christenen, door de eeuwen heen vrij hard hun best gedaan hebben om juist niet christelijk te zijn; dan is het voor mij allemaal huichelarij, religie bedoel ik dan. (niet per sé jezus, dat is een ander verhaal) Dus waarom zou ik nooit kunnen loskomen van die huichelaars?

MVG, LD.

Beste LordDragon,

Zoals ik ook al in mijn reactie aan Redelijke Twijfel liet weten: Ik ga niet proberen jou te overtuigen van mijn gelijk. Als jij zegt dat je een atheïst bent wens ik jou succes.

Praetorian
Malo mori quam foedari!
Praetorian
Forum fan

siger schreef:Ik heb te dikwijls oneerlijkheid vermoed. Het is vanzelfsprekend dat je je schip niet bij de eerste barst tot zinken brengt, dat je vecht om jezelf overeind te houden daar en dan, wat je positie ook is. Het is ook vanzelfsprekend dat de toestand door die pogingen altijd maar ingewikkelder wordt, en je gaat denken dat als je gedachten voldoende complex zijn, god er wel een schuilplaats in zal vinden.

Beste Redelijke Twijfel,

Praetorian[/quote]

Hier ontbreekt vooraan "
Siger schreef:".

Verder ben ik ooit nog katholiek geweest, maar nu een gelukkig atheist.

Beste Siger,

Klopt dat hetgeen jij noemt ontbreekt. Laten we zo zeggen. Ik ben enigszins een digabeet.

Ik ben van mening dat je gelukkig moet zijn met wat je nu hebt/bent. Ik ben dan wel een Christen, maar ik heb besloten om mij af te keren van het dwangmatige van het geloof. Ik heb besloten te onderzoeken wat er nog meer is. En probeer op die manier mijn kennis en inzichten te vergroten. Dus ik ben hier niet om zendelingenwerk te verrichten.

Praetorian
Malo mori quam foedari!
Plaats reactie