Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Primaat
Ervaren pen

Re: Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Bericht door Primaat »

Devious schreef:Wij mensen kunnen hier en daar ons gedrag wat proberen bij te schaven; gradueel kleine veranderingen aanbrengen in onze cultuur, maar we moeten geen wonderen verwachten; zéker niet als het gaat om soortoverschreidende liefde, want die is beslist niet vanzelfsprekend voor iedereen. Emotionele preken veranderen daar weinig aan.
Je kan soortoverscheidende liefde ook vervangen door sexen- of rassen-overscheidende liefde MAAR dan moet het in eens wel vanzelfsprekend zijn voor iedereen.
Devious, Ik vind die post die je VOOR de door mij gequote geplaatst hebt vol staan met fatalisme. Dat valt me van je tegen. Als we maar moeten accepteren hoe de mens in elkaar steekt dan moeten we ook accepteren dat er onder de mens zelf wordt gemoord en verkracht en dat extreme uitwassen van religies mensen verminken omdat het in een boekje staat voorgeschreven. Ik denk niet dat je dat vind, dus ik hoop dat je terug komt op het fatalisme waar je post door doordrenkt is.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Mariakat schreef:
Digit schreef:Zowel religie als activisme voor een "goed doel" kunnen een vorm van zingeving zijn. In die zin onderschrijf ik de stelling van Fishhook !

Groetjes,

Digit
Zeker zijn beide een vorm van zingeving.
Dus volgens jou kunnen dan ook alle andere invullingen van zingeving een vorm van religie zijn?
Mariekat, je had even naar mijn laatste post moeten kijken (of de oorspronkelijke beter lezen :evil3: ), ik zeg niet dat veganisme religie is, maar een surrogaat voor religie.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Primaat schreef:
Devious schreef:Wij mensen kunnen hier en daar ons gedrag wat proberen bij te schaven; gradueel kleine veranderingen aanbrengen in onze cultuur, maar we moeten geen wonderen verwachten; zéker niet als het gaat om soortoverschreidende liefde, want die is beslist niet vanzelfsprekend voor iedereen. Emotionele preken veranderen daar weinig aan.
Je kan soortoverscheidende liefde ook vervangen door sexen- of rassen-overscheidende liefde MAAR dan moet het in eens wel vanzelfsprekend zijn voor iedereen.
Devious, Ik vind die post die je VOOR de door mij gequote geplaatst hebt vol staan met fatalisme. Dat valt me van je tegen. Als we maar moeten accepteren hoe de mens in elkaar steekt dan moeten we ook accepteren dat er onder de mens zelf wordt gemoord en verkracht en dat extreme uitwassen van religies mensen verminken omdat het in een boekje staat voorgeschreven. Ik denk niet dat je dat vind, dus ik hoop dat je terug komt op het fatalisme waar je post door doordrenkt is.
Ik denk dat mensen die óók vleeseten niets tegen vegetariërs en of veganisten hebben zolang ze niemand lastigvallen.
Net als met religies eigenlijk! :idea:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Mariakat schreef:
Digit schreef:Zowel religie als activisme voor een "goed doel" kunnen een vorm van zingeving zijn. In die zin onderschrijf ik de stelling van Fishhook !

Groetjes,

Digit
Dus volgens jou kunnen dan ook alle andere invullingen van zingeving een vorm van religie zijn?
Natuurlijk niet !

Religie kan voor zingeving zorgen, maar vrijwel alles waarvoor men zich wil/kan inzetten kan een vorm van zingeving zijn zonder daarom iets met religie te maken te hebben !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Rafke Pafke
Geregelde verschijning

Bericht door Rafke Pafke »

siger schreef:
Rafke Pafke schreef: Als we dus zouden willen dat de huidige industriële fokkerijen verdwijnen kan dat alleen als dat ook gepaard gaat met een drastische vermindering van de vleesconsumptie.
en van de bevolkingscijfers?
Ja de bevolkingscijfers zeker weten ook. Maar ik vrees een daling van de bevolkingscijfers op een degelijke manier verminderen nog moeilijker is dan een groot stuk van de bevolking te overtuigen minder vlees te eten. :?
Can not breath we stifle cry
As gray fills in our numbered days
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik had jouw correctie zeker wel gelezen, Fishhook.
Het is nu dan ook niet tegen jouw stelling dat ik argumenteer.
Ik gebruik nu ook de term "een vorm van religie" . (als dat ook niet een juiste interpretatie is van jouw surrogaat religie is moet je dat mij maar niet kwalijk nemen.
Dan zou ik dat wel uitgelegd willen hebben.)
Als het zo druk wordt is het soms moeilijk de lijn van gesprekken uit elkaar te houden.

Anderen zijn ingesprongen om veganisme religie te noemen en wel heel erg aan elkaar te relateren.

Juist ter bestrijding van anderen, die veganisme een religie noemden.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 80#p180480
ik schreef:Ik vind ook niet dat je veganisme als religie kunt gaan beschouwen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 04#p180504
Fishhook schreef:Ik zei ook een surrogaat vóór religie.
Het is Ongeloveloos die schreef
Dat slaat WEL degelijk ergens op ! Veganisten opereren vanuit een idilisch oogpunt, nl. geen leed voor het dier. Dat is wel degelijk een religie (geloofsovertuiging).
Dit is ook wel een heel vrije vertaling van zijn stelling.
Fishhook schreef:
Mariakat schreef:

Groetjes,

Digit
Mariekat, je had even naar mijn laatste post moeten kijken (of de oorspronkelijke beter lezen :evil3: ), ik zeg niet dat veganisme religie is, maar een surrogaat voor religie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Mariakat schreef: Waarheden als koeien, maar wel fantasie.
als....als.....
Dan zijn het immers geen veganisten meer en geen vegetariers.
Conclusie blijft hetzelfde.
Meer vleeseters, maar niet minder bio industrievlees.

Zeker zal er meer vraag zijn naar bio vlees.
Waarom zou dat de reden zijn, dat de vraag naar kistkalveren zou verminderen?
Verandert daarmee ook automatisch het gedrag van mensen, die bleek bloedarmoedevlees zo lekker vinden?

Als je nu zou schrijven dat alle vleeseters nu eens hun bio industrie vlees zouden moeten laten staan en voortaan biologisch vlees zouden moeten gaan eten zou dat heel wat meer zoden aan de dijk zetten.

Vleeseters gaan makkelijker over op biologisch vlees als het A: goedkoper is en B: als de veganisten niet hun gal spuwen over vleeseters, maar de nadruk op biologisch vlees leggen.

Sorry hoor, maar ik vind je ontzettend bekrompen in je mening over marktwerking cq idealogie van veganisten.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Ik denk dat mensen die óók vleeseten niets tegen vegetariërs en of veganisten hebben zolang ze niemand lastigvallen.
IDD goed gezegd, maar blijkbaar vallen jij en ik wel die vegan types lastig :D voor mij gaat het hem voornamelijk om het opdringen van. Wij dringen niet op dat iemand vlees MOET eten. Zoals je mooi zegt, "ook" vlees, want we eten idd nog wel meer dingen. Variatie noemt dat, zoals het logisch is voor een verzamelaar.

Op de vraag zijn dierenactivisten extremisten? Nou, niet allemaal, ik ken er die gaan motorrijden om dieren te helpen maar blijkbaar zijn er ook die anderen wetten moeten opleggen. Maak er maar het jouwe van, want tenslotte is een mens ook een dier en leg je dus evengoed anderen "dieren" beperkingen op als je mensen "dwingt" iets te doen.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

LordDragon schreef: Op de vraag zijn dierenactivisten extremisten? Nou, niet allemaal MVG, LD.

Tuurlijk wel allemaal ! alleen zijn de meesten vergelijkbaar met de niet extremistische moslims.... ze gedragen zich niet als extremist maar zullen nooit hun ongenoegen uiten tegenover de wel extremistische broeders.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Rafke Pafke
Geregelde verschijning

Bericht door Rafke Pafke »

Ik kan alleen maar aanraden aan fanatieke vegetariers en vegans als vegan chick om niet te proberen je eigen denkbeelden door de strot van de rest van de bevolking te rammen. Daar ga je in de meeste gevallen alleen maar meer weerstand mee kweken.

Als je echt iets wilt bereiken heb het dan over dingen waar mensen iets mee hebben, bv de schadelijke effecten voor de gezondheid bij overdaad, het feit dat biologisch geteeld vlees gewoonweg lekkerder is, de negatieve effecten op het milieu van de huidige overconsumptie enz...
Can not breath we stifle cry
As gray fills in our numbered days
Pangaea
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Pangaea »

Hoe dan ook, ik denk dat veganisten zich bezighouden met de kritische bezinning over het juiste handelen (=ethiek). Ongeacht of je hiermee eens bent of niet. De ongelijkwaardigheid tussen diersoorten (en daardoor dus de rechtvaardiging voor het eten van dieren) is toch zelf ook een aanname.

De mens staat niet centraal in de wereld, en is dat trouwens niet een Christelijke waarde?
Wie geen schaduw heeft, leeft in het donker

Deepak Chopra
siger

Bericht door siger »

Pangaea schreef:De mens staat niet centraal in de wereld, en is dat trouwens niet een Christelijke waarde?
Het is niet echt mijn terrein, maar ik dacht dat voor alle bijbelse godsdiensten de mens centraal staat in de schepping.
Genesis 1:26 schreef:En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
Pangaea
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Pangaea »

siger schreef:
Pangaea schreef:De mens staat niet centraal in de wereld, en is dat trouwens niet een Christelijke waarde?
Het is niet echt mijn terrein, maar ik dacht dat voor alle bijbelse godsdiensten de mens centraal staat in de schepping.
Genesis 1:26 schreef:En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
Precies, hierdoor werd de wereld een maakbare wereld en konden ze de dieren en milieu naar hun (mensen) hand zetten.
Wie geen schaduw heeft, leeft in het donker

Deepak Chopra
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

OFF TOPIC!

Pangaea,

Waarom heb jij als onderschrift een uitspraak van die charlatan Deepak Chopra?
Of misschien weet je niet dat hij een centenkloppende zakvullende new age idioot is.
Ik heb absoluut geen respect voor bloedzuigers die zich verrijken met de goedgelovigheid van de massa.
Deze gevaarlijke idioot moet met alle middelen vermeden en bestreden worden en hij moet altijd bij naam genoemd worden: Idioot of gevaarlijke idioot!

Zie ook: http://www.skepdic.com/chopra.html

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
siger

Bericht door siger »

wahlers schreef:Pangaea,

Waarom heb jij als onderschrift een uitspraak van die charlatan Deepak Chopra?
Dat had ik ook al gedacht, maar het forum staat open voor iedereen.... als iedereen duidelijk zou zijn zou het natuurlijk nog leuker worden...
Plaats reactie