Pangaea schreef:Is dat zo? Zelf dacht ik meer aan dat een veganist een ethicus was?
Natuurlijk niet!
Wat is er ethisch aan het niet eten van andere dieren? Er is helemaal niets ethisch aan het wel of niet eten van vlees, het wel of niet dragen van leren schoenen, het wel of niet drinken van melk, enz...
Jij denkt van wel?
Laten we dat dan eens even analyseren.
Bio industrie:
Ik ben een verwend vleeseter en ook ik heb moeite met de bio industrie. Als er een alternatief is dan hoor ik dit graag. Het alternatief is
geen vlees eten? Waarom zou ik mijn afkomst als een omnivoor, die essentiële mineralen uit vlees haalt, verloochenen. Bij een leeuw hebben we het toch ook niet over het wel of niet ethisch zijn bij het eten van een gnoe (o.i.d.).
Is het argument dan dat ik een bewustzijn heb? En door dit bewustzijn, in tegenstelling tot de leeuw, ethisch kan zijn? (wat het woord 'ethisch' dan ook verder mag betekenen)
Misschien!
Maar mijn rationaliteit - mijn bewustzijn dus - neemt o.a. waar dat veel dieren waarvan wij de producten gebruiken een onnatuurlijk lang en beschermd leven leiden. Hoeveel koeien worden nog aangevallen door natuurlijke roofdieren of vriezen in de winter nog dood?
Ik kan me nog herinneren dat niet zo lang geleden de hele wereld - letterlijk de hele wereld! - begaan was met het lot van een aantal nederlandse paarden die op een klein eilandje stonden dood te vriezen na overstroming van de uiterwaarden. Ook doorgewinterde vleeseters, zoals ik, waren begaan met het lot van deze paarden.
Maar deze voorbeelden hebben natuurlijk niets te maken met de bio industrie van legkippen of ge'force-feed'de slachtkuikens. Dat is waar! Maar om dan maar door te slaan naar het andere uiterste, vegetariër of veganist, vind ik een uitermate zwak, en bovenal
tegennatuurlijk, argument.
Zelf heb ik ooit bij een kennis een vers geslacht kippetje gegeten. Een kip die zo'n drie keer langer had geleefd dan een wilde kip in de vrije natuur, een kip die zijn hele leven lang geen zorgen had gehad en van alle (kippen)gemakken was voorzien...totdat de kop afgehakt werd en ze in de braadpan belandde. Het smaakte prima. Vele malen beter zelfs dan die geforceerd gevoerde slachtkuikens.
Ik ben mens, een omnivoor en dus ook een vleeseter. Net als de koe overigens kan zijn! Als deze de kans krijgt dan haalt ze ook essentiële vitaminen en mineralen uit vlees. Echt waar, zie:
Conclusie: Vegetanisme of veganisme heeft niets met ethiek te maken.
Sterker nog, je kan alleen maar veganist zijn in een sterk geïndustrialiseerd land. Want ik zou bij god niet weten hoe een veganist in de vrije natuur zou kunnen overleven. Wat dat betreft ben ik als vleeseter veel natuurlijker...en om jouw argumentatie (en dus de fout in je argumentatie) te gebruiken, ik ben dus veel en veel ethischer (*). Immers, een veganist staat voor de zeer onnatuurlijke en sterk geïndustrialiseerde gebieden. Ik sta veel dichter bij de natuur
dus mijn ethiek is veel nobeler.
(*) Met nadruk: Dit is dus een fout argument. Natuurlijk ben ik niet 'ethischer' omdat ik toevallig een bewuste keuze maak om omnivoor te zijn.
MvG, Wim Ahlers.