aggressieve apologeten

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Tsjok45
Bevlogen
Berichten: 3132
Lid geworden op: 15 feb 2006 13:57
Locatie: gent
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Dawkins voor de wetenschap, bij Dennett voor de filosofie en bij Hitchens voor de sociale en humanistische weergaloze en profetische diepgang. Harris is de dominee.
Victor Stenger heb je vergeten : Zoals de meesten, die het over het "nieuw atheisme " hebben , nog steeds doen .... :roll:
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Tsjok45 schreef:
Dawkins voor de wetenschap, bij Dennett voor de filosofie en bij Hitchens voor de sociale en humanistische weergaloze en profetische diepgang. Harris is de dominee.
Victor Stenger heb je vergeten : Zoals de meesten, die het over het "nieuw atheisme " hebben , nog steeds doen .... :roll:
Klopt, ik heb hem wel vorige zomer al gelezen. Die zetten we dus weer neer bij de wetenschap.

Misschien kunnen we het lijstje voor Frank C nog wat meer aanvullen. Hier nog twee theologen:

John Loftus mag er van mij ook nog bij. Zijn boek is het uitkomen op atheïsme vanuit een kundige analyse van de bijbelse theologie:
http://www.amazon.com/Why-Became-Atheis ... 1591025923

Voor Frank C kan ik ook deze boeken van de theoloog (en ex-gelovige) Hector Avalos nog aanbevelen om zijn eigen bijbelanalfabetisme te leren kennen: Fighting Words en The End of Biblical Studies.


Wat betreft het eerste boek:
"Product Description
Is religion inherently violent? If not, what provokes violence in the name of religion? Do we mischaracterize religion by focusing too much on its violent side?

In this intriguing, original study of religious violence, Prof. Hector Avalos offers a new theory for the role of religion in violent conflicts. Starting with the premise that most violence is the result of real or perceived scarce resources, Avalos persuasively argues that religion creates new scarcities on the basis of unverifiable or illusory criteria. Through a careful analysis of the fundamental texts of Judaism, Christianity, and Islam, Dr. Avalos explains how four "scarce" resources have figured repeatedly in creating religious violence: sacred space (churches, temples, holy cities); the creation of holy scriptures (exclusive revelations); group privilege (chosen people, the predestined select few); and salvation (only some are saved). Thus, Avalos shows, religious violence is often the most unnecessary violence of all since the scarce resources over which religious conflicts ensue are not actually scarce or need not be scarce.

Comparing violence in religious and nonreligious contexts, Avalos makes the compelling argument that if we condemn violence caused by scarce resources as morally objectionable, then we must consider even more objectionable violence provoked by alleged scarcities that cannot be proven to exist.

Moreover, he shows how many modern academic biblical scholars and scholars of religion maintain the value of sacred texts despite their violence.

This serious philosophical examination of the roots of religious violence adds much to our understanding of a perennial source of widespread human suffering."



Wat betreft het laatste boek:
"Product Description
In this radical critique of his own academic specialty, biblical scholar Hector Avalos calls for an end to biblical studies as we know them. He outlines two main arguments for this surprising conclusion. First, academic biblical scholarship has clearly succeeded in showing that the ancient civilization that produced the Bible held beliefs about the origin, nature, and purpose of the world and humanity that are fundamentally opposed to the views of modern society. The Bible is thus largely irrelevant to the needs and concerns of contemporary human beings. Second, Avalos criticizes his colleagues for applying a variety of flawed and specious techniques aimed at maintaining the illusion that the Bible is still relevant in today's world. In effect, he accuses his profession of being more concerned about its self-preservation than about giving an honest account of its own findings to the general public and faith communities."
Born OK the first time
Tsjok45
Bevlogen
Berichten: 3132
Lid geworden op: 15 feb 2006 13:57
Locatie: gent
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Victor Stenger heeft vorige maand twee lezingen gehouden in Brussel
(en dat in het kader van de uitgave van de Nederlandse vertaling van zijn boek (in 2008)
Afbeelding
Waarvan hier een bespreking door Dirk Verhofstadt http://www.liberales.be/boeken/stenger
Een andere "beknopte " samenvatting is hier te vinden :
http://www.filosofiemagazine.nl/00/fm/n ... _dan_.html)


Hij is dus weer actueel in de vlaamse opinie pers
Getuige hiervan is deze interessante teaser in het knack /nieuws

http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/- ... 37152.html

Vervelend zijn , IMHO , diverse "stereotype" , "No true scotsman "en " tu quoque " jij -bakken , over de immorele atheisten en dito gelovigen en de geijkte wollige taal mistspuiterij reacties van enkele lezers ( waaronder waarschijnlijk ook een vroeger actieve FT-er ?)
plus een paar afleidende pogingen om Stenger als aftandse kerel af te schilderen en/of definitief te klasseren als een welkom komkommertijd-onderwerp voor een al even bladvullende maar terrein verliezend journalistje ....


P.S.
Als abonné van Knack bezit ik natuurlijk het komplete(vertaalde ) interview ... Bij voldoende belangstelling kan ik het binnen enkele weken ( wanneer het bereikbaar wordt in het digitale archief van het weekblad )hier plaatsen
Niet dat er veel nieuws in staat maar het is wel vlot geschreven en er staan een paar
leuke vondsten in van Stenger ....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Gebruikersavatar
lost and not found yet!
Bevlogen
Berichten: 4890
Lid geworden op: 05 dec 2006 18:11
Locatie: Rhodos, Ede & Rishon LeZion

Bericht door lost and not found yet! »

Tsjok schreef:
P.S.
Als abonné van Knack bezit ik natuurlijk het komplete(vertaalde ) interview ... Bij voldoende belangstelling kan ik het binnen enkele weken ( wanneer het bereikbaar wordt in het digitale archief van het weekblad )hier plaatsen
Niet dat er veel nieuws in staat maar het is wel vlot geschreven en er staan een paar
leuke vondsten in van Stenger ....
Ik houd me aanbevolen, vooral om de leuke vondsten.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Gebruikersavatar
axxyanus
Moderator
Berichten: 12284
Lid geworden op: 08 nov 2008 21:23

Bericht door axxyanus »

Frank C schreef: Jouw vraag wekt bij mij de suggestie op dat jij vindt dat 'christenen' die zich baseren op de letterlijke tekst en zo hun agumentatie rechtvaardigen op 'geweldadige' teksten even legitiem en waardevol bezig zijn als de exegeten die zich richten op verzoenende teksten en teksten die vrede en welzijn willen bevorderen. De teksten van verzoening, vrede en "Gij zult uw naaste liefhebben, gelijke uzelf" zijn de centrale teksten in de Schrift waar het om gaat.
Je bent van alles aan het door elkaar halen. Legitiem en waardevol zijn bv twee onafhankelijke zaken, wat waardevol is kan legitiem zijn en andersom. Dat jij er dat eerste bij haalt als ik het enkel over het eerste heb, geeft aan dat jij legitimiteit en waardevol door elkaar haalt.

Wat deze vraag betreft zijn er twee aspcten. Er is het aspect geschiedkundige/wetenschappelijke betrouwbaarheid van de teksten en er is het aspect welke morele lessen de bijbel(schrijvers) ons wil(len) bijbrengen. Dus zelfs als we de bijbel geen enkele geschiedkundige/wetenschappelijke betrouwbaarheid toeschrijven blijft de vraag waarom we de geweldadige teksten zouden moeten negeren als we de morele lessen van de bijbelschrijvers willen achterhalen.

Het is natuurlijk best mogelijk dat we door de geweldadige teksten te negeren een veel waardevollere morele les uit de bijbel kunnen krijgen dan wanneer we dat niet doen. Alleen krijgen we dan eigenlijk geen morele les uit de bijbel maar projecteren we gewoon onze eigen waarden op de bijbel.
Frank C schreef:
Axxy schreef:Waarop baz(s)eer jij je dan om de mensen die zich door de geweldadige teksten laten inspireren bijbelanalfabeten te noemenmaar niet zij die zich door de verzoenende teksten laten inspireren?
Omdat sjaloom, het nieuwe jerusalem (Jeru-sjaloom), het beloofde land, het koninkrijk van God, synoniemen zijn voor de aarde [/b(of LAND ,zoals de bijbelschrijvers vertellen) zoals God die wil ZIEN.; n.m. de ideale aarde, de ideale samenleving, waar vrede en gerechtigheid heerst. Dit bedoelen de schrijvers met "Gods koninkrijk".
Frank als iemand vraagt waarop je je bazeert, dan vraagt die naar je basisaannames en je argumenten, hij vraagt dan niet om je besluit op een andere manier te verwoorden. Wat je nu schrijft komt gewoon neer op wat je altijd schrijft, dat de bijbel een boek van vrede en verzoening is of iets dergelijks. De vraag blijft: Hoe kom je tot dat besluit.
Frank C schreef:Dus nogmaals ; "Hoe leest gij ?"
Ik lees onbevangen, zonder vooraf een idee te hebben waar ik wil uitkomen.
Gebruikersavatar
Digit
Ervaren pen
Berichten: 779
Lid geworden op: 27 mar 2007 17:21
Locatie: Hechtel

Bericht door Digit »

Een paar uittreksels uit "De bijbel als mythe / opgravingen vertellen een ander verhaal" van Israël Finkelstein en Neil Asher Silberman, aanbevolen door een ter zake gespecialiseerd historicus van de KUL :
p. 115 F. & A. schreef:De eerste twee gevechten in het boek Jozua, te Jericho en te Ai (dat wil zeggen in de omgeving van Betel) werden geleverd in gebieden die het eerste doel van het expansionisme van Josia waren nadat Assyrië zich had teruggetrokken uit de provincie Samaria. Jericho was de meest zuidoostelijk gelegen voorpost van het noordelijk koninkrijk Israël en de latere Assyrische provincie en was gelegen tegenover een strategische in de rivier de Jordaan. Betel was het voornaamste, zeer gehate cultische centrum van het noordeljk koninkrijk, .... . Beide plaatsen waren later een doel van Josia's activiteiten : ...
p. 119 F. & A. schreef: Het is koning Josia die zich verbergt achter het masker van Jozua als deze verklaart dat het volk Israël zich geheel afgezonderd moet houden van de inheemse bevolking van het land. Zo belicht het boek Jozua op briljante wijze de diepste en dringendste zorgen van de zevend eeuw voor onze jaartelling. en zoals we verderop in dit boek zullen zien, zou dit epos lang nadat het ambitieuze en vrome plan van koning Josia het land Kanaän te heroveren tragisch was mislukt nog niets aan kracht hebben ingeboet.
Dat het plan van Josia "vroom" zou zijn geweest laat ik geheel en al voor rekening van F. & A. ! We zien in elk geval dat dezelfde teksten ook vandaag nog worden misbruikt voor het verantwoorden van politieke motieven !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Tsjok45
Bevlogen
Berichten: 3132
Lid geworden op: 15 feb 2006 13:57
Locatie: gent
Contacteer:

Re: aggressieve apologeten

Bericht door Tsjok45 »

Het knack-interview met Stenger is
Hier
te vinden
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: aggressieve apologeten

Bericht door Rereformed »

Tsjok45 schreef:Het knack-interview met Stenger is
Hier
te vinden
Wat een geweldig helder denken. =D>

Van Stenger is overigens in mei een nieuw boek uitgekomen: Quantum Gods: Creation, Chaos, and the Search for Cosmic Consciousness
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: aggressieve apologeten

Bericht door Rereformed »

En believe it or not, op 22 september 2009 komt er weer een boek van hem uit:
The New Atheism: Taking a Stand for Science and Reason
Born OK the first time
Plaats reactie