Deze vraag stel ik naar aanleiding van een opmerking van Ruby op het topic 'Europa is over een eeuw islamitisch'.
Ook al doen woorden veel te kort aan een wonder. Toch moeten we het op een forum met woorden doen.Wonderen bestaan overigens nog steeds. Ik heb echt een prachtig boek hierover. Des te meer reden voor mij om te beseffen dat God juist wel bestaat. Maar zoals men inmiddels wel weet van mij. Ik geloof niet in alle onheil die men soms erbij denkt. Mensen hebben veel verkeerd geinterpreteerd en verkeerd omschreven. Woorden doen vaak veel te kort aan een gegeven en maken het ook "af" terwijl er waarschijnlijk veel meer om te doen is.
Bioloog Richard Dawkins heeft in zijn boek 'De blinde horlogemaker' een heel interessant hoofdstuk geschreven over wonderen.
'Een wonder is iets dat gebeurt en dat ons in buitengewone mate verrast......Als een marmeren standbeeld van de heilige maagd plotseling naar ons zou wuiven, zouden we dat als een wonder beschouwen, omdat al onze kennis en ervaring zegt dat dit ongewoon gedrag is voor een stuk marmer. Zojuist heb ik de volgende woorden gesproken: 'Moge ik door de bliksem getroffen worden.' Als ik nog dezelfde minuut door de bliksem zou worden getroffe, zou dit gezien worden als een wonder. De wetenschap zou geen beide gebeurtenissen echter als volstrekt onmogelijk aanmerken.......Eén op de 10 miljoen is waarschijnlijk een bhoudende schatting van de kans dat ik binnen een willekeurige minuut van mijn leven door de blikisem wordt getroffen. Ook de kans dat ik in een willekeurige minuut dit onheil over mij afroep is zeer klein. Zojuist was namelijk de eerste keer in mijn huidige 23.400.000 levensminuten en aangezien ik betwijfel of er nog een tweede keer zal volgen, kunnen we deze kans inschatten op 1:25.000.000. Om de kans op het samenvallen van beide gebeutenissen binnen eenzelfde minuut te berekenen, moeten we de twee afzonderlijke kansen met elkaar vermenigvuldigen. Dit komt ruwweg neer op een kans van een op de 250 biljoen....Hoewel de kans op deze samenloop van omstandigheden uiterst klein is, kan hij nog wel worden berekend. Hij is niet letterlijk nul komma nul....
Over het wuivende standbeeld zegt Dawkins: 'In het geval van het marmeren standbeeld botsen in het solide marmer voordurend moleculen vanuit allerlei richtingen tegen elkaar aan. Deze botsingen van de verschillende moleculen heffen elkaar op, zodat de hand van het standbeeld zich niet beweegt. Als nu echter door louter toeval alle moleculen op hetzelfde ogenblik in eenzelfde richting zouden bewegen, dan zou de hand bewegen. Als ze vervolgens tegelijkertijd in tegengestelde richting zouden bewegen, zou de hand weer terugvallen. Op die manier zou een marmeren standbeeld naar ons kunnen wuiven. De kans op een dergelijke samenloop is onvoorstelbaar klein, maar niet onmetelijk klein...... Het getal is zo groot dat de leeftijd van het universum een te korte periode is om de nullen uit te schrijven....
In het geval van het wuivende standbeeld denk ik eerder dat de observant een verkeerd pilletje heeft geslikt
Ik denk dat voor 95% van alle 'wonderen' (UFO's, wonderbaarlijke genezingen, huilende mariabeelden, 'Wonderen van de Koran', geestverschijningen) hele normale verklaringen zijn.
Heel veel 'wonderen' zijn overduidelijk bedrog. (zie het Sai Baba topic)
Weer andere wonderen gebeuren altijd verweg, en bij de meest indrukwekkende wonderen is vervolgens geen camera aanwezig (voorbeeld; de nigeriaanse wonderdokter)
Geestverschijningen kunnen worden 'opgeroepen' door mensen in een onheilspellende omgeving te zetten, zoals een heel oud huis of een catacombe, produceer vervolgens een heel lage toon, bijna onhoorbaar voor het menselijk oor, en je hebt grote kans dat je rare geluiden hoort, vreemde windvlagen voelt (geesten die je aanraken) en zelfs verschijningen ziet. Ik heb het bij mezelf geprobeerd, met mijn sythesizers in een schaarsverlichte kamer, met nog wat creepy achtergrondgeluiden erbij. Een perfecte cocktail om rare dingen te gaan ervaren.
Zaken als 'Wonderen van de Koran' zijn het resultaat van wishfull thinking, en dat geld ook voor de meeste andere 'wonderen'.
Dan blijft er nog die 5% over waar dan geen duidelijk aanwijsbare verklaring voor is te vinden. Maar dat wil niet zeggen dat er geen gewone natuurwetenschappelijke verklaring is. We weten het gewoon niet.
ciao... Devious....