Devious schreef:Bartholomeus. Als ik jou of wie dan ook de mond zou willen snoeren, dan had ik dat toch al lang kunnen doen?
Is dat echt alles wat je op mijn vorige post te zeggen hebt?
Zie je zelf niet wat er op je forum gebeurt? Zal ik vast het verdere verloop voor je uitschetsen?:
Na een aantal zeer uitvoerige en inhoudelijke(!!!) postings van ondergetekende (vraag maar aan Kitty), wordt je meute onrustig en haalt haar guerillatactiek weer uit de kast met inhoudsloze ad homs, non sequiturs en een scala aan andere drogredenen (alsof ze overigens ooit iets anders doen). Ondergetekende reageert door de bal terug te spelen, waarop ondergetekende wordt berispt, waarop ondergetekende vraagt “zou je niet ook eens naar die anderen kijken”, waarop jij, of Kitty, of Piet zegt “uiteraard geldt dit voor alle deelnemers”, waarop ondergetekende nog wat pijnlijke vragen stelt, waarop ondergetekende wordt geschorst voor trollen, als hij het niet al eerder voor gezien houdt.
Is dat niet de gangbare procedure, Devious?
Vin schreef:Bartholomeus schreef:Beste reref., laat sarcasme maar aan mij over, daar ben ik veel beter in.
Nee hoor, Rereformed is beter in sarcasme hahahahahahaaaa.
Ik was nog niet eens begonnen, Vin.
appelfflap schreef:Bartholomeus schreef: Zo overbodig dat je het te vuur en te zwaard moet bestrijden.
er is niet eens strijd gevoerd. het heeft gewoon 16 pagina's geduurd
Ik had het niet over deze 16 pagina's, maar over de ruim 5700 posts van de afgelopen 5 jaar, 3,34 per dag met een gemiddelde lengte van 300 woorden, schat ik.
Gisteren nog schreef reref.:
Reref. schreef:Ik vind het fijn dat je hierop wijst. ik heb nota bene een hele dag aan het typbord gezeten
. Ja, net als ca. 1500 andere dagen de laatste 5 jaar.
appelfflap schreef:Bartholomeus schreef: O ja, wel heeft cve, naar goed communistisch gebruik,
Communisme en ayatollahs gaan niet samen. je zult moeten kiezen Bartje
In tegendeel, flapje: twee zijden van dezelfde medaille.
Rereformed schreef:Pas toen je in de hoek gedreven werd, je uitspraken op de keper geanalyseerd, en je gedwongen werd om bepaalde dingen te overdenken moest je uiteindelijk toegeven wat je ten diepste bent.
Mijn standpunt was vanaf mijn eerste post duidelijk, maar ja, toen was jij naturlijk op “vakantie” (je hebt hier wel vaak gekeken trouwens; voortaan niet inloggen als je wil sugereren dat je weg bent reref.).
Rereformed schreef:Waarschijnlijk kun je je niet als atheïst neerzetten omdat je atheïsme associeert met antipathieën die je hebt, met negatieve en aanvallende levensinstelling ofzo.
Ik bén geen atheïst, reref., al je verwoede pogingen mij dat aan te praten ten spijt. Maar je hebt gelijk dat types als jijzelf en jouw grote voorbeeld Hitchens atheïsme een bijzonder slechte naam bezorgen, ook onder atheïsten trouwens.
Rereformed schreef:Welnee, Bartholomeus, zoals ik al opmerkte schrijft Etty dingen die je diep raken. Zij duikt diep in het menselijk bestaan, tot op de bodem. Maar zij gebruikt dan ook aanhalingstekens om duidelijk aan te geven dat het om een metafoor gaat.
Frappant dat je Etty Hillesum wél het gebruik van het woord God gunt – al geef je daar je eigen interpretatie aan – maar anderen niet. Hoe inconseqent, reref. (Ach ja, waar een je ten diepste toe door voelen
áángesproken je al niet toe kan leiden, hè reref).
Kom op, slapjanus, wees een vent en maak haar af, zoals je zo graag doet met al die anderen die “vasthouden” aan de Godsnaam.
Rereformed schreef:Wat wij moderne mensen nodig hebben is een taal om universeel beleefde gevoelens aan te duiden. Ik zou daar tenminste mijn best op willen doen.
O gut, we gaan een nieuwe religie oprichten? En over 100 jaar hebben we dan een nieuwe reref om het allemaal af te branden en om op te roepen “
een taal [te ontwikkelen]
om universeel beleefde gevoelens aan te duiden” enz. enz. enz.
Die naiviteit heb ik reeds lang achter me gelaten hoor, reref. Je bent dus toch niet zo rationeel als je zelf denkt, wellicht? (Zo'n nieuwe taal wordt iedere 100 jaar wel een keertje uitgevonden, reref. De voorlaaste heette communisme en was full blown atheïstisch en helemaal voor vrijheid, gelijkheid en broederschap. Heb je die al geprobeerd? Of voel je toch meer voor atheïstische new age variant (je weet wel, “boeddhisme is geen godsdienst”); past goed bij je muziek).
Rereformed schreef:je beseft niet dat geloven in bepaalde idealen en ervaren van bepaalde gevoelens helemaal niet uitgelegd hoeft te worden met het woordje God of godservaring.
Dat dat niet
hoeft, reref., is wat ik uitegebreid heb uitgelegd in twee lange posts. Alleen jij verbindt daar de conclusie aan dat het ook niet
mág. Maar ik heb jouw frustraties niet, reref., en ik was ook niet van plan daarin mee te gaan. Kijk, Theoloog zei het al kort en bondig:
Theoloog schreef:Ik zat hier op te wachten. Want voor iemand die anderen verwijt dat ze nog met handen en voeten gebonden zijn aan de religie, gilt Rereformed om het hardst, dat alles wat niet lijkt op de bijbelgod, daar een slap aftreksel van is, en de naam God niet waardig is.
Aldus laat hij zich kennen als een verstokte bijbelgelovige.
Rereformed schreef:Bartholomeus schreef:Rereformed schreef:Het is dus naar mijn mening bij jou volkomen overbodig,
Zo overbodig dat je het te vuur en te zwaard moet bestrijden. Projecteer je eigen frustraties niet op anderen, reref.
De persoon die hier te vuur en te zwaard forumt ben jij, Bartho.
Je postrecord zegt iets hééél anders, reref.
Rereformed schreef:Ik heb me overigens bijzonder goed vermaakt met mijn frustraties vanmorgen. Aan de andere kant zie ik jou als een zwaar overspannen

je aan een stuk door opwinden.
En dat uit de mond van iemand die 3 antwoorden nodig heeft om op één post te reageren???
Rereformed schreef:aangezien de humor je volledig ontbreekt en die bij mij altijd exponentieel groeit naarmate de gesprekspartner er rood als een kreeft uitziet, en aangezien jij in het wilde weg naar deze of gene steekt en mept en schreeuwt, en als een plaat waar een kras op zit telkens maar dezelfde klaagzang aanheft,...een kokende heksenketel van kwaadheid in je hoofd.
Vreemd toch dat ik nu toch juist het idee heb dat je hier vooral jezelf beschrijft. (Ik heb lekker geslapen vanacht, reref. Wat heb jij zoal gedaan?).
Rereformed schreef:ben jij tot nu toe nog nergens goed in bevonden, maar op dit moment het onderwerp van vermaak als ik een gok mag doen.
Daar zul je ongetwijfeld gelijk in hebben. Maar ja, dat heb je hè, als je preekt voor eigen parochie.
Rereformed schreef:Overigens is mijn vergissing te danken aan het ontbreken van een degelijke opmaak van je postings: je slaat nergens een regel over tussen je quotes en je eigen reacties....
Bij elke quote staat altijd van wie die is. Als je wat minder last had van “
de kokende heksenketel in je hoofd”, zou je zo'n vergissing ook nooit hebben gemaakt. (Het feit alleen al dat je je vergissing uitgebreid gaat vergoelijken).
Zo, en kunnen we nu weer normaal doen, alsjeblieft.
(Ik denk trouwens sowieso dat nú, na
deze, dus uiteraard
mijn post het rode moderatorpotlood gaat komen met het verzoek of het ook wat volwassener kan. Normaal zou dat verzoek nu alleen aan mij gericht worden, maar gezien hetgeen ik geschreven heb, nu misschien wel direct aan ons beiden. Hebben we toch wat gemeen, reref.!!).
Rereformed schreef:Ben jij trouwens de gebande KV, teruggekomen onder een andere naam? Ik krijg sterk de indruk dat dit zo is.
Ik ken KV al 28 jaar, waarvan 26 als partner; gehuwd in 1987 voor de kerk en in 2001 voor de wet (want eerder kon dat niet). Maar de teksten zijn echt helemaal van mijzelf; “twee handen op één buik”, begrijp je

(Geldt hier misschien familiebanning, wellicht zelfs tot het 7de geslacht?).
De laatste strohalm van atheïsten in dit soort discussies, ook van reref. las ik. Als alles wat je gelovigen kunt verwijten van hen afglijdt en niets hen van hun geloof af kan brengen, blijft er nog één last stand over: “Ja maar, daar heb je toch geen geloof voor nodig”.
Nee, inderdaad, jij niet en ik wel. Een normale discussie eindigt daar, maar voor iemand als reref. of cve begint het dan pas. Zij vervangen het ene intolerante fundamentalisme door het andere intolerante fundamentalisme.
Ik heb daar dus geen zin in.
Liever ga ik hierop verder:
Kitty schreef:@Bartholomeus, Ik vind je posting zeer verhelderend, en het laat mij heel anders kijken naar de bijbelteksten dan voorheen. Dank je daarvoor.
Hoe heb ik je heel anders naar bijbelteksten laten kijken?