Post-theisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
axxyanus
Moderator
Berichten: 12303
Lid geworden op: 08 nov 2008 21:23

Bericht door axxyanus »

Frank C schreef:
axxyanus schreef:Ja Frank, onthou jij wel wat je zelf geschreven hebt? Zoals dit:
Frank C schreef:Juist omdat ik weet dat het hier gaat om tijds- en cultuurgebonden teksten, zijn [de bijbelteksten] niet bepalend voor de ontwikkeling van mijn godsbeeld
Axx,
Het woordje "hier" slaat op bepáálde bijbelteksten m.n. over de uitroeiing en steniging....
Dit zijn o.m. de tijds-en cultuurgebonden teksten.
Die zijn niet bepalend voor mijn godsbeeld. Misschien wél voor jóuw.
Dus blijft gewoon staan:
Frank, wat tijds- en cultuurgebonden teksten zijn, is een gegeven dat buiten de bijbel staat. Dus dat een bepaalde (bijbelse) tekst conform is met jouw godsbeeld wordt dan beslist door jouw evaluatie of het een tijdloze beschrijving is van god of niet. Maar die evaluatie kan je niet baseren op de bijbel.

Het komt er dus gewoon op neer dat jij een bijbel-onafhankelijke manier hebt om te bepalen of een tekst conform is met de tijdloze god. Je hebt daarbij een voorkeur om in de bijbel te zoeken naar zo'n teksten. Je had echter om het even welke (heilig) boek daarvoor kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
lanier
Superposter
Berichten: 6824
Lid geworden op: 14 sep 2004 23:20

Bericht door lanier »

Dus hoe mensen tegen god aankeken was cultuur bepaald, dat maakt god op zich nog niet cultuur bepaald. Als je het over de bijbel hebt heb je het over visies op god van mensen in een bepaalde tijd, namelijk de bijbeltijd. Dus de manier waarop god wordt vormgegeven vanuit het denken van die mensen in die tijd. En dan kan je natuurlijk nog steeds zeggen dat zij het over dezelfde god hebben als waar Frank C het over heeft, maar dat het beeld dat ervan gemaakt is, verschilt.
Heb ik het nu goed begrepen?
Wat mij betreft 100%
Ah, we komen nog eens ergens! :wink:

Maarre, in hoeverre kun je post-theïsme dan in de vorm gieten van een gestructureerde religie? In principe heeft iedereen eigen gedachten over wat God is en betekent en moet iedereen daar een invulling aan geven. Dat is een gegeven wat een kerk niet zal aanspreken omdat je binnen een religieuze stroming wordt geacht om allemaal op één zelfde manier te denken.

Ik gaf zelf al eerder het voorbeeld van Hizkia en Sennacharib in 2 Koningen. Uit dat verhaal blijkt heel duidelijk hoe men omging met een dramatisch gegeven in hun leven en dat vorm gaven in een verhaal. Het verhaal kan later nog zijn aangepast (alle religies deden dat) en diende om de mens te laten zien hoe men moest handelen.
Dat is op zich niet verkeerd, alleen hou je een moralistisch verhaaltje over zonder een werkelijk ingrijpende God. In principe kun je allerlei oude geschriften bestuderen, ook van Maya's, Aboriginals en Noord Amerikaanse indianen en daar allerlei moralen uithalen. Maar dan kom je wat mij betreft op het vlak van de New Age; gebruik wat je kunt gebruiken voor jezelf uit de oude geschriften.

In hoeverre staat een post-theïst open voor andere oude religieuze geschriften buiten de bijbel?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Bartholomeus schreef: Ondertussen kan jij misschien uitleggen wat heilsleer, christologie en eschatologie betekenen, ongeveer zoals je hier postmodernisme uitlegt.
Dat is niet zo moeilijk
Heilsleer
Is er een hiernamaals, hemel, hel, beloning, straf, verhoring van gebeden,
of enkel hoop op een goede toekomst

wikipediadefinities:
Christologie
is het onderdeel van de christelijke theologie dat bestudeert en definiëert wie Jezus Christus was en is. Men is meestal minder geïnteresseerd in de details van zijn leven, maar meer in wie hij was, in zijn incarnatie en in de belangrijke gebeurtenissen in zijn leven (zijn geboorte, dood en opstanding).

Eschatologie
is de beschrijving of studie van een hypothetische omwenteling waarin de wereld zoals wij die kennen verdwijnt, of dit nu is door de vernietiging of de verandering ervan. Deze gebeurtenis wordt wel eens omschreven als het einde van de wereld of het einde der tijden.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
appelfflap
Banned
Berichten: 8929
Lid geworden op: 23 mei 2005 17:16

Bericht door appelfflap »

lanier schreef: In hoeverre staat een post-theïst open voor andere oude religieuze geschriften buiten de bijbel?
die vraag kun je opentrekken.
een posttheist uit de moslimwereld moet je dan vragen in hoever hij openstaat voor religieuze geschriften buiten de koran
Bartholomeus
Banned
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:29

Bericht door Bartholomeus »

Deze post is voor het grootste gedeelte al ruim twee dagen geleden geschreven. Op latere posts wordt dus nog niet ingegaan.

Eerst maar de trivialiteiten:
appelfflap schreef:en waaorm heb je commentaar nodig bij het woord van god?
Bij de bijbel graag (een begrip als “woord van God” leidt maar tot misverstanden, in ieder geval bij jou). En met een commentaar erbij, zou je
b.v. kunnen weten dat Beth-el standaard slecht wordt afgeschilderd omdat het een broeinest was van de concurentie (zie b.v. Hos. 5: 5), dat de vertaling kinderen misleidend is omdat elders ook jonge volwassenen met hetzelfde woord worden aangeduid en dat profeten gewoon waren zich geheel of gedeeltelijk kaal te scheren, een gebruik dat de kerk later overneemt in de vorm van de tonsuur.
appelfflap schreef:Hoe kun je nu beweren dat je de bijbel nodig hebt voor moreel gedrag als het er voor zorgt dat een gelovige als jij de grofste schendingen plots goedkeurt.
??? Je bedoelt dat ik n.a.v. Elisa en de beren “Ja, goed hè. Te gek, sappig verhaal, bijna net zo leuk als dat van Dina en de Sichemieten.” schreef? Echt nooit van een boutade gehoord?
Vooruit, ter aanvulling op wat ik hierboven al schreef: De bijbel is óók, deels, de gestolde vorm van een levende vertelcultuur, vergelijkbaar met die van b.v. de Odyssee: lekker vet angezette verhalen vol drama en passie, liefde en verraad, dooien en bloed, vooral veel bloed, voor al die lange avonden bij het haard- of kampvuur. Sporen van die vertelcultuur kom je op vele bijbelplaatsen tegen en bloederige slagen vormen daar een standaard onderdeel van. Bekend met de Mesha stèle?:
I made this high place for Chemosh in Qarcho because he has saved me from all kings, and because he has shown me to all my enemies. Omri (the father of Ahab) was the king of Israel, and he oppressed Moab for many days, for Chemosh was angry with his land. And his son (Ahab) replaced him; and he said, 'I will also oppress Moab'... But I looked down on him and on his house. And Israel has been defeated; has been defeated forever... Chemosh restored (the land) in my days. And I built Baal Meon, and I built a water reservoir in it... The men of Gad lived in the land of Atarot from ancient times; and the king of Israel built Atarot for himself. And I fought against the city and captured it. And I killed all the people of the city as a sacrifice for Chemosh and for Moab... And Chemosh said to me, "Go, take Nebo from Israel." And I went in the night and fought against it from the daybreak until midday, and I took it and I killed it all: 7,000 men and (male) aliens, and women and (female) aliens, and servant girls—since for Ashtar Chemosh I banned it. And from there I took the vessels of Yahweh, and I brought them before Chemosh.
En dit is dan nog een verslag van een écht gevoerde oorlog, kun je nagaan hoeveel dooien er vallen in die mythische.
Veel bijbelverhalen gaan echter een stap verder. Bijbelschrijvers en redacteuren putten uit de bekende traditie - Gilgamesj b.v. - maar geven daar altijd een eigen draai aan, zodat een uitspraak als deze:
collegavanerik schreef:De bijbel beschrijft een klassieke bronstijdstamgod
complete lariekoek is. De bijbel bouwt voort op een klasieke bronstijdstamgod zou al een stuk beter zijn, maar zou de voor collegavanerik onontbeerlijke negatieve en minachtende ondertoon ontberen. Ook zijn krententheorie slaat als kut op dirk - om over de cognitieve dissonantie nog maar te zwijgen – maar dat is misschien voor een volgende keer. Ik heb meer te doen, dus nu alleen even de inkoppertjes:
collegavanerik schreef:
Bartholomeus schreef:
collegavanerik schreef:als de de mens geen ..., maar ..., dan waren we allen egoist,
(Daarenboven, de meeste mensen zijn egoist)
Dat is dus niet mijn ervaring, de meerderheid van de mensen is egoistisch en sociaal.
Zei ik dan dat mensen niet egoïst en sociaal konden zijn? Doe eens iets aan je wil om coûte que coûte iets terug te zeggen.
collegavanerik schreef:O ja, kun je die belerende toon achterwege laten, dank je.
Jij lijkt mij niet de persoon om daar over te vallen.
collegavanerik schreef:en nou gewoon antwoord geven en geen wedervraag stellen ...Heb je nog niet door dat ... enz., enz, enz, enz, enz, enz, .....
Mat. 7:5.
[edit: als dit vandaag was geschreven, had ik bovenstaande stekeligheden achterwege gelaten, maar sorry cve, ik ga ze nu ook niet weghalen; je roept het tenslotte wel zelf over je af].


En nu serieus (en zo simpel mogelijk, opdat het ook begrijpelijk is voor mensen met kennisniveau 0):
heeck schreef:
Bartholomeus schreef:. . . Is het dan van belang of God mij aanspreekt, zoals een boek mij aanspreekt, of zoals iemand mij aanspreekt, als in tot mij spreekt?
Voor mij dus niet!! ....
Bovenstaande tekst van jou vind ik wel wat hebben.
{Check: Het zou alleen gaan om wat je aanspreekt.}
Mocht dat de of een kern van je overtuiging zijn, waarom heb je dan nog een bijbel of andere verwijzingen nodig ?
Het lijkt me dan dat je geloofloos verder kunt?
Om achteraan te beginnen, geloof heeft voor mij niet die noodzakelijkheid die het voor een orthodoxe gelovige heeft die meent dat hij zonder dat geloof niet gered zou zijn, voor eeuwig verdoemd zou zijn, of dat hij na zijn dood verantwoording moet afleggen aan god of e.o.a. hogere macht o.i.d. Zó bezien, in díe zin, zou ik dus prima zonder geloof verder kunnen.
Maar ik kan niet zonder mijn geloof in de zin dat ik mij in het geloof zéér direct, zéér persóónlijk aangesproken voel en dan in de twééde betekenis die ik gaf, dus letterlijk: hé hallo, jij daar. Dat dat in wérkelijkheid, volgens mij(NB!!), níet zo is, doet daar niets aan af. Nooit een tekst gehoord, een gedicht gelezen, een kunstwerk gezien, een muziekstuk gehoord, dat als een mokerslag bij je binnenkwam, alsof het zich rechtstreeks tot jou richtte?

Onze taal, álle talen, zijn op dit punt niet voor niets heel dubbel. De zin “God appelleert aan mijn geweten” refereert niet aan een letterlijk spreken van God tot mij. Maar roepen of toespreken is wél de grondbetekenis van dat werkwoord. Iets appelleert, spreekt aan, je geroepen voelen.... taal zit vol met dit soort ambivalenties. En denk dan aan wat Frank schreef:
Frank C schreef:De naam van dit boek: Leviticus, geeft niet de bedoeling weer, waar het om gaat. De Hebreeuwse naam is Waijkra: dat betekent De HEER ROEPT.
Ook daarin zit die dubbelheid en dat is geen toeval. De bijbelschrijvers waren héél wat abstracter in hun denken dan de meeste atheïsten hier. Alle volkeren uit die tijd hielden er in standbeelden uitgebeelde goden op na. De Joden echter creëerden(NB!!) een god die ons schiep naar zijn gelijkenis - d.w.z. als zijn handen op aarde - en die, omwille van de abstractie, niet uitgebeeld of benoemd mocht worden, ja wiens naam zélf al haast abstract was: de naam JHWH bestaat uit 4 klankloze en geaspireerde (aangeblazen) medeklinkers: een naam dus als een windvlaag, ongrijpbaar. En in het Heiligste der Heilige van de tempel in Jerusalem stond geen beeld, maar lagen 10 simpele leefregels.

“Ja maar, die verhalen zijn meest toch heel concreet, heel tastbaar.” Ja, maar wel geschreven in een pré-historische tijd, met prehistorisch hier niet in de normale betekenis, maar in die van voor dat men aan moderne geschiedschrijving deed. Zoals ik al aan Kitty schreef: Bijbelse mythen zijn als mythen geschreven, niet als een poging tot moderne geschiedschrijving. Neem zo'n recente uitspraak van Lanier:
lanier schreef:Volgens mij heeft de Exodus nooit plaatsgevonden
daar zakt m'n broek echt van af. Lanier heeft hier al meer dan 2000 posts geplaatst, is zelfs moderator, en denkt dan daarmee nog iets nieuws te vertellen aan 2 posters die, zoals uit elke post van hen blijkt, de bijbel duidelijk niet als historisch verslag zien. Heeft hij niets gelezen en loopt hij helemaal leeg – met zijn sumerian soap story - enkel omdat hij het woordje Leviticus heeft zien staan? Weet hij dan nog niet dat er buiten de ultraorthoxie geen theoloog te vinden is die zal zeggen dat het boek Exodus reële geschiedenis beschrijft? (al is het altijd mogelijk dat in een dergelijk boek érgens een historische kern aanwezig is; denk b.v. aan de grote Joodse gemeenschap op Elephantine, die zeker niet de eerste was in Egypte). En had hij dat, na zoveel jaar hier, niet ook zelf kunnen bedenken? Denk toch eens na man, denk ik dan, 40 jaar doen over een reisje door de Negev dat je, zelfs met vee, vrouwen en kinderen erbij, in een paar weken, zeg paar maanden wel hebt afgelegd. Nee, 40 jaar staat symbool voor een heel mensenleven en het boek heet in het Hebreeuws “In de woestijn”. Het boek beschrijft dan ook niet een historische tocht, maar de tocht die ieder mens moet gaan in zij leven, het zich vrijmaken van onderdrukking (het woord voor Egypte kan ook als ellende gelezen worden), gemakzucht (de vleespotten van Egypte) enz. Het beschrijft een louteringsproces, met vallen en opstaan en dat alles in zeer beeldende, “spannende” verhalen, die eigen zijn aan de oosterse en pré-Griekse culturen. Daarnaast zijn het deels ook verhalen die zijn geschreven of uitgebreid tijdens de Babylonische ballingschap, dus ter opwekking, om de moed erin te houden: we hebben eerder in de put gezeten, ver van huis, maar we komen er wel door.
De misvatting om de bijbel als letterlijke geschiedschrijving te zien is een vrij late en ontstond onder invloed van de Griekse geschiedschrijving. Met Herodotus en dergelijken ontstond de traditie van de moderne geschiedschrijving en historische wetenschap – al vertoont ook Herodotus nog sterke epische trekjes. Eerst in de verhalen over de koningen is er sprake van reële geschiedenis, maar zelfs dan is de ambitie om een zo accuraat mogelijk verslag van de gebeurtenissen te geven laag en streven de auteurs meest andere doelen na.

Dát bijbelse mythen als mythen zijn geschreven en niet als een poging de geschiedenis te reconstrueren, valt eigenlijk vrij makkelijk te begrijpen. [Op Jip en Janneke niveau:] Immers, neem een verhaal als dat van Adam en Eva. Jij en ik weten dat dat nooit zo kan zijn gebeurd. Maar iemand heeft dat verhaal ooit verzonnen en die iemand moet dat dus óók geweten hebben; hij verzon het immers zelf. (In werkelijkheid ligt het iets gecompliceerder en groeide zo'n verhaal, maar dan geldt voor ieder die er wat bij verzon dat die wist dat zijn stuk verzonnen was). Welnu, de redenen waarom die schrijver, die “verzinner”, zijn verhaal zó geschreven, zó “verzonnen”heeft, zijn nu nog nét zo interessant - of oninteressant natuurlijk - als toen hij zijn verhaal schreef, “verzon”.

Waarom dan vindt de één het wél en de ánder het níet interessant om de bedoeling van die schrijver(s) te achterhalen? Niet iedereen houdt van geschiedenis en de interesse is net zo min gekoppeld aan geloof, als de desinteresse aan ongeloof. Marcel Hulspas b.v. is bij mijn weten volslagen ongelovig, maar heeft desondanks een zeer goed boek over het onderwerp geschreven: En de zee spleet in tweeën, 2006 (warm aanbevolen). Ook niet iedereen heeft interesse in filosofie en zingevingsvraagstukken.

Zijn de bedoelingen van de schrijvers altijd even positief? Vast wel, er zijn in de loop der eeuwen immers ook nog tal van redacteuren overheen gegaan. Alleen stroken de opvattingen aangaande moraal, ethiek, recht e.d. vaak niet meer met de onze. Niet zo raar overigens, vergelijk ons burgerlijk rechtboek van nu met dat van 100 jaar geleden. Deugden onze overgrootvaders en -moeders daarom niet? Flauwekul natuurlijk.
Hoewel orthodoxe Christenen er anders over denken, de bijbelse veroordeling van homoseksualiteit is toch echt uit den boze en niet van deze tijd. De grootste fout die je kunt maken is echter om onze huidige (wetenschappelijke) kennis, moraal, normen e.d. van de bijbel te eisen - zoals atheïsten vaak doen - of in de bijbel te willen lezen - zoals de middenorthodoxie vaak doet. Dat eerste hoef ik hier niet uit te leggen, dat tweede bestaat eruit dat men b.v. gaat zeggen dat het verhaal van Sodom en Gomorra eigenlijk helemaal niet gaat over homoseksualiteit, maar over het schenden van het gastrecht. Onzin, m.i., júist homo's schenden in dat verhaal het gastrecht, alsof homo zijn alleen al niet erg genoeg was. En als dat verhaal dat nog niet duidelijk genoeg maakt, het staat ook nog eens zwart op wit in de wet. De middenorthodoxie, zo ongeveer e mensen die niet geloven dat de bijbel letterlijk Gods woord is, maar wel dat de bijbel letterlijk goddelijk geïnspireerd is, kunnen soms moeilijk verkroppen dat die inspiratie vroeger een ander ethisch besef zou hebben opgeleverd dan nu. En dan ontstaat inderdaad een vorm van rechtpraten wat krom is, althans krom naar onze huidige maatstaven.

Wanneer echter Frank of ik een uitleg geven van het offer van Abraham verhaal (Gen. 22) als een aanklacht tegen kinderoffers in plaats van een verheerlijking van en opdracht tot slaafse volgzaamheid, dan is dat géén vorm van rechtpraten, maar een objectieve poging tot reconstructie van de oorspronkelijke bedoeling. (Aan het antwoord dat ik eerder al aan Kitty gaf, valt nog een aardig, ook door Hendrikse aangehaald detail toe te voegen: degene die in Gen. 22:1 Abraham de gruwelijke opdracht geeft wordt aangeduid met God, als vertaling van “Elohim”. Degene echter die in Gen. 22:11 Abraham terugroept wordt aangeduid als “een engel van de HEER”, als vertaling van JHWH. De moderne lezer denkt doorgaans dat dat gewone synoniemen zijn en leest daar overheen. Beide godsnamen hebben echter een andere herkomst, het zijn eigennamen van in oorsprong twee verschillende goden. Voor de eerste lezers was dat zonneklaar, maar niet meer voor ons).
Een vergelijkbaar voorbeeld van bewust fout willen lezen van een verhaal is de vaak op atheïstische forums geopperde negatieve interpretatie van het boek Job. Onder gelovigen is het boek heel populair, maar fanatieke atheïsten met een ideologische agenda typeren het graag als een voorbeeld van een walgelijke, wrede en sadistische god die voor zijn lol zijn trouwste volgeling gaat ziten pesten. In werkelijkheid gaat het om een heel oud sprookjesachtig verhaal dat door een latere schrijver (zelfs schrijvers) als raamwerk, als kapstok is gebruikt voor een in dialogen geschreven filosofische discussie over waarom het kwaad ook goede mensen treft. (Het oude verhaal is in proza en omvat de proloog (Job 1 en 2: Job raakt alles kwijt) en de epiloog (Job 42: Happy end: Job krijgt alles terug). Daartussen, in dichtvorm, de discussies van de opstandige, God aanklagende Job met zijn drie vrienden die elk een bapaalde filosofische visie vertolken en het antwoord van God. Een later schrijver vond de drie vrienden niet orthodox genoeg en heeft nog een vierde vriend toegevoegd (Elihu uit Job 32-37) en weer een ander vond dat God wat te mild naar voren kwam en heeft diens commentaar nog eens “dunnetjes” overgedaan (Job 40: 6 – 41: 26)).
Hierover bestaat overigens geen volledige consensus en de ontstaansgeschiedenis van het boek Job is zéér complex. Maar essentieel voor wat ik hier wil zeggen is dat je het dus niet letterlijk moet lezen, als het verhaal van een enorme zak van en gevoelloze god, maar serieus moet lezen als een poëtische verwoording van de worsteling van mensen met het feit dat het kwaad en de ellende een gegeven zijn in deze wereld en dat goed doen en je best doen daar geen malle moer aan veranderen en geen enkele garantie bieden dat het jou beter zal gaan dan iemand die zich van god noch gebod iets aantrekt.
Een treffend voorbeeld van iemand hier die niets begrepen heeft van Job, of van geloof überhaupt, is Kochi......, die 30 jaar christen is geweest, waarvan 10 jaar Pinkstergemeente, en die hier nu teksten post als “God heeft nog nooit iets voor de mensheid gedaan”. Ja joh, dat Sinterklaas niet bestaat had je misschien ook 20 jaar eerder kunnen bedenken.

Waarom dan houden fundamentalisten vast aan dat letterlijke lezen van de bijbel. Voor de fundamentalistische theïsten betekent het zekerheid in hun geloof: “als je begint met Adam en Eva los te laten, waar eindig je dan?”. Voor de fundamentalistische atheïsten betekent het zekerheid in hun ongeloof. Een theïstische god kun je aanvallen, een “grond van mijn bestaan”, of een “wat gebeurt tussen mensen” niet. Van abstracties worden de meesten hier hélémáál gek en niet voor niets worden er dan ook steeds maar weer, soms in haast blinde woede, concrete invullingen geëist.

Waarom zoekt de een steeds naar een negatieve interpretatie en de ander naar een positieve(re) interpretatie. Waarom leest de één letterlijk en de ander serieus. Als ik voor mijzelf spreek, ik heb niet de ballast van een orthodoxe opvoeding en de frustratie van het pas op vrij late leftijd erachter komen dat die sinterklaasgod waar ik al die jaren in geloofd heb niet bestond. Ik heb god en de kerk en al die “onzin” hartgrondig vervloekt rond m'n 14de, 16de. Maar ik geloof dat ook toen al mijn afkeer toch voornamelijk was ingegeven door het feit dat de maandelijkse jeugddienst – de enige dienst waar ik van mijn moeder heen moest – altijd gelijk viel met Studio Sport. (Van mijn vader hoefde ik sowieo nooit, terwijl hij nu juist het meest kerks én mijn grote inspiratie is geweest). In ieder geval zat ik nog op de lagere school toen de leraar vertelde van de genezing van de lamme en een ander jongetje vroeg hoe dat nou kon. Het antwoord van de leraar weet ik niet meer, maar zal wel zoiets geweest zijn als “God/Jezus kan alles.” En ik weet nog dat ik mij toen bedacht dat Jezus de lamme waarschijnlijk niet letterlijk genezen had, maar misschien met zijn lot had verzoend, zodat hij er verder me kon leven. Theologisch slaat dat echt hélemaal nergens op (en tegenwoordig zou ik de kern zoeken in het sleutelvers Mat 9:5: “Want wat is lichter te zeggen: De zonden zijn u vergeven? of te zeggen: Sta op en wandel?” en de oproep “Sta op en neem uw bed op”die voor mij net zo'n universele zeggingskracht heeft als de vragen “Adam war ben je” en “Kain waar is je broer). Maar voor een 11jarige vind ik het eigenlijk nog steeds niet slecht en het getuigt in ieder geval van een geheel andere mentaliteit dan die van “Oh, dat kan niet, dús is het onzin”.
Letterlijk lezen of serieus lezen.

Zo, tot hier was ik al ongeveer 2 dagen terug, maar het stokt een beetje. (Vanochtend een bekende in de trein, dus dat werd ook weer niks).
De afronding laat op zich wachten, maar zo kan het er ook wel mee door, temeer daar de discussie sowieso al een m.i. interessantere wending heeft genomen en dit wellicht toch al te lang is (hoe lang kan een post zijn eigenlijk).
God is a product of a creative imagination, and God is that imagination taken flight.
Nick Cave
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Bartholomeus schreef:
Bartholomeus schreef:
collegavanerik schreef:(Daarenboven, de meeste mensen zijn egoist)
Dat is dus niet mijn ervaring, de meerderheid van de mensen is egoistisch en sociaal.
Zei ik dan dat mensen niet egoïst en sociaal konden zijn?
Nee dat zei je niet. Ik reageerde op jouw stelling dat de meeste mensen egoisten zijn. Is het nu opeens ook egoisten?

In dat geval zijn we het eens dat de grond van het mens zijn is, een weg te proberen laveren in het dilemma van individuele prioriteiten vs. groepsprioriteiten.
Bartholomeus schreef:de naam JHWH bestaat uit 4 klankloze en geaspireerde (aangeblazen) medeklinkers: een naam dus als een windvlaag, ongrijpbaar
Wat is dit voor kul? Hebreeuws schrijf je zonder klinkers, de godsnaam mag niet uitgesproken worden in het hebreeuws, men spreekt JHWH uit als Adonai (de Heer). In de Willibrordvertaling staat heel gewoon Jahweh.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 19 jun 2009 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
lanier
Superposter
Berichten: 6824
Lid geworden op: 14 sep 2004 23:20

Bericht door lanier »

daar zakt m'n broek echt van af. Lanier heeft hier al meer dan 2000 posts geplaatst, is zelfs moderator, en denkt dan daarmee nog iets nieuws te vertellen aan 2 posters die, zoals uit elke post van hen blijkt, de bijbel duidelijk niet als historisch verslag zien.
Tsja, niet alles draait om de twee posters in dit topic. Er zijn genoeg andere (mee) lezers die niet allemaal posten. Voor hun kun je je standpunt ook duidelijk maken, je hoeft niet alles wat gepost wordt persoonlijk op te vatten. Vergeet niet dat dit een open forum is en geen plek waar besloten discussies worden gevoerd. Enig idee hoe vaak dit hier op het forum ter sprake is geweest en hoeveel mensen er zijn die daadwerkelijk geloven dat het echt gebeurd is?
Sporen van die vertelcultuur kom je op vele bijbelplaatsen tegen en bloederige slagen vormen daar een standaard onderdeel van. Bekend met de Mesha stèle?

En dit is dan nog een verslag van een écht gevoerde oorlog, kun je nagaan hoeveel dooien er vallen in die mythische. :
Helaas, maar dit verhaal kunnen we nog niet scharen onder de onafhankelijke geschiedschrijving. Je kunt er niet prat op gaan dat er geen leugens op de stèle vermeld staan. De Peloponnesische oorlog (431 - 404 v. Chr.) wordt meestal als keerpunt in de geschiedschrijving. Vanaf dat moment wordt de geschiedschrijving betrouwbaarder.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
appelfflap
Banned
Berichten: 8929
Lid geworden op: 23 mei 2005 17:16

Bericht door appelfflap »

Bartholomeus schreef:
Eerst maar de trivialiteiten:
appelfflap schreef:en waaorm heb je commentaar nodig bij het woord van god?
Bij de bijbel graag (een begrip als “woord van God” leidt maar tot misverstanden, in ieder geval bij jou). En met een commentaar erbij, zou je
bedankt
nu weten we dat de bijbel enkel bedoelt is voor geletterden en gestudeerden. de bijbel moet eerst door mensen geïnterpreteerd worden vooraleer een leek als mezelf er iets van kan begrijpen. nu nog uitzoeken welke commentator het bij het rechte eind heeft. de katholiek, reformant, protestant, jehova getuige of de anglicaan.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

collegavanerik schreef:
Bartholomeus schreef:
Bartholomeus schreef:Dat is dus niet mijn ervaring, de meerderheid van de mensen is egoistisch en sociaal.
Zei ik dan dat mensen niet egoïst en sociaal konden zijn?
Nee dat zei je niet. Ik reageerde op jouw stelling dat de meeste mensen egoisten zijn. Is het nu opeens ook egoisten?

In dat geval zijn we het eens dat de grond van het mens zijn is, een weg te proberen laveren in het dilemma van individuele prioriteiten vs. groepsprioriteiten.
Bartholomeus schreef:de naam JHWH bestaat uit 4 klankloze en geaspireerde (aangeblazen) medeklinkers: een naam dus als een windvlaag, ongrijpbaar
Wat is dit voor kul? Hebreeuws schrijf je zonder klinkers, de godsnaam mag niet uitgesproken worden in het hebreeuws, men spreekt JHWH uit als Adonai (de Heer). In de Willibrordvertaling staat heel gewoon Jahweh.
CVE, is dit nu echt het enige dat je kunt bedenken, na die zeer uitgebreide en toch wel zeer verhelderende posting van Bartholomeus? Is het nu zo dat je het echt totaal niet snapt? Of wil je het echt en totaal niet snappen. Ik snap hier in ieder geval niets van, dat je alleen maar zo'n reactie kan geven op zo'n post. :roll: Sorry.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

@Bartholomeus, Ik vind je posting zeer verhelderend, en het laat mij heel anders kijken naar de bijbelteksten dan voorheen. Dank je daarvoor.

Wat ik echter niet begrijp is het volgende:
Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de gewone gelovige, die zich verder niet verdiept in achtergronden van de Bijbel maar netjes aanneemt wat zijn dominee hem op de kansel doet geloven en wat zijn omgeving en familie hem steeds voorhoudt, de bijbel letterlijk gelooft, tot aan adam en eva toe. Maar hoe zit het met die figuur op de kansel? Die de gelovige voorhoudt dat adam en eva echt hebben bestaan, en dat de mens slechts 6000 jaar op de aarde rondloopt. Weet hij eenvoudig niet wat jij weet? Of houdt hij de mensen moedwillig voor de gek.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Frank C
Forum fan
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 mei 2009 23:25

Bericht door Frank C »

Kitty schreef:@Bartholomeus, Ik vind je posting zeer verhelderend, en het laat mij heel anders kijken naar de bijbelteksten dan voorheen. Dank je daarvoor.

Wat ik echter niet begrijp is het volgende:
Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de gewone gelovige, die zich verder niet verdiept in achtergronden van de Bijbel maar netjes aanneemt wat zijn dominee hem op de kansel doet geloven en wat zijn omgeving en familie hem steeds voorhoudt, de bijbel letterlijk gelooft, tot aan adam en eva toe. Maar hoe zit het met die figuur op de kansel? Die de gelovige voorhoudt dat adam en eva echt hebben bestaan, en dat de mens slechts 6000 jaar op de aarde rondloopt. Weet hij eenvoudig niet wat jij weet? Of houdt hij de mensen moedwillig voor de gek.
Mag ik daar even op reageren ?

De oorzaak, de hoofdoorzaak ligt hier bij mijn weten in het, in de 19e eeuw, op de universiteiten ingevoerde duplex ordo (de opsplitsing van de vakken aan universiteiten waarbij het vakkenpakket opgesplitst werd in 'staatsvakken' en 'kerkelijke' vakken ) Dit betekende dat de bijbelse theologie losgekoppeld werd van de exegese; 'wetenschappelijke exegese' werd dan tegengesteld gezien aan Bijbelse theologie. Een scheiding tussen geloof en wetenschap.
Deze scheiding heeft in hoge mate bijgedragen dat de integratie van heel veel kennis en inzichten die op het gebied van de wetenschappelijke bestudering van de Bijbel verworven zijn, tegengehouden en vertraagd zijn in het kerkelijke (bijv op de kansel) en maatschappelijk leven Daarbij is de kloof tussen Bijbelwetenschap en het grondvlak van de samenleving, die al bestond , alleen maar groter geworden, met alle gevolgen van dien. Er ontstond een 'tweesporigheid'; de dominee in zijn studeerkamer en wat er op de kansel werd gepredikt. Vaak ook door de terughoudendheid van de Dominee om hun gemeenteleden te confronteren met hun nieuw verworven inzichten.
Daardoor bleven én blijven mensen in de gewone geloofsgemeenschappen verstoken van nieuwe informatie en blijft alles bij het oude.

Maar de laatste tientallen jaren is er véél veranderd: een stroom van boeken daarover is op de markt gekomen, speciaal voor gewone (gelovige) mensen.
Er onstonden en nog steeds meer en meer gespreksgroepen, bijbelkringen en leerhuizen.
Ook is er al (vooral na WO II) volop belangstelling voor de hernieuwde ontdekking van de joodse wortels van het christelijk geloof.
Ook worden er steeds meer cursussen gegeven voor de theologische vorming van gemeenteleden, mede ook om de kloof tussen de bijbelwetenschap en de gewone gemeenteleden te dichten en het starre en allang achterhaalde biblicisme en 'historisme', (het alles 'letterlijk nemen') een halt toe te roepen.

Frank C

@Bartholomeus.
Een groot applaus voor je geweldige posting.
Ik deel 100 % je mening.
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
Gebruikersavatar
lanier
Superposter
Berichten: 6824
Lid geworden op: 14 sep 2004 23:20

Bericht door lanier »

Maar hoe zit het met die figuur op de kansel? Die de gelovige voorhoudt dat adam en eva echt hebben bestaan, en dat de mens slechts 6000 jaar op de aarde rondloopt. Weet hij eenvoudig niet wat jij weet? Of houdt hij de mensen moedwillig voor de gek.
Al vele honderden jaren wordt hetzelfde verhaal gepredikt in de kerk en is de kerk diep geworteld in de cultuur en samenleving van de achterban. Radical veranderingen binnen de kerk gaan ook nog eens heel langzaam. Omdat het vroeger al zo werd gepredikt kan men er heden moeilijk afstand van doen. Dat is ook een reden dat Intelligent Design zoveel invloed heeft in Amerika. Maar dat is weel een heel ander verhaal.
Ik denk dat het niet zozeer een kwestie is van voor de gek houden, maar meer van niet moedwillig willen veranderen en vasthouden aan traditie.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Kitty schreef:
collegavanerik schreef:
Bartholomeus schreef:de naam JHWH bestaat uit 4 klankloze en geaspireerde (aangeblazen) medeklinkers: een naam dus als een windvlaag, ongrijpbaar
Wat is dit voor kul? Hebreeuws schrijf je zonder klinkers, de godsnaam mag niet uitgesproken worden in het hebreeuws, men spreekt JHWH uit als Adonai (de Heer). In de Willibrordvertaling staat heel gewoon Jahweh.
CVE, is dit nu echt het enige dat je kunt bedenken, na die zeer uitgebreide en toch wel zeer verhelderende posting van Bartholomeus? Is het nu zo dat je het echt totaal niet snapt? Of wil je het echt en totaal niet snappen. Ik snap hier in ieder geval niets van, dat je alleen maar zo'n reactie kan geven op zo'n post. :roll: Sorry.
Het is getheologiseer, alle woorden in het hebreeuws schrijf je zonder klinkers, het is inlegkunde van een a priori bepaald beeld, en bovendien getuigt het niet van kennis van semitische talen waar Bartholomeus zo graag mee schermt. Ik wil wel een beetje niveau houden in dit topic. :!:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

@Lanier
Ooit was ik nogal bezig in de kerk, ja ja. Katholieke kerk, ik zong in het koor en was lector, en heb zelfs een pastorale cursus gevolgd. Dit allemaal jaren geleden. Toen was ik best al geïnteresseerd in theologie. Gelovig was ik echter niet (meer). Maar wel oeverloos geïnteresseerd in de oorsprong van geloof e.d.

Ik was goed bevriend met de pastoor en sprak met hem vaak over theologische vraagstukken. Hij had ook een behoorlijk vrijzinnige visie op de bijbel en de verhalen. Toch vanaf de spreekstoel verkondigde hij die verhalen als waarheid en vaak letterlijk zo gebeurd.
Toen ik hem daar eens op aansprak, en vroeg waarom hij dat deed, terwijl hij zelf daar heel anders over dacht, zei hij alleen maar: ik kan mensen hun geloof toch niet afpakken? Vanaf toen heb ik altijd gevonden dat mensen ronduit belazerd werden. Tja, noem het traditie. Ik kon het niet anders zien, dan mensen voor de gek houden, terwijl je beter wist.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
lost and not found yet!
Bevlogen
Berichten: 4928
Lid geworden op: 05 dec 2006 18:11
Locatie: Rhodos, Ede & Rishon LeZion

Bericht door lost and not found yet! »

collegavanerik schreef:
Kitty schreef:
collegavanerik schreef: Wat is dit voor kul? Hebreeuws schrijf je zonder klinkers, de godsnaam mag niet uitgesproken worden in het hebreeuws, men spreekt JHWH uit als Adonai (de Heer). In de Willibrordvertaling staat heel gewoon Jahweh.
CVE, is dit nu echt het enige dat je kunt bedenken, na die zeer uitgebreide en toch wel zeer verhelderende posting van Bartholomeus? Is het nu zo dat je het echt totaal niet snapt? Of wil je het echt en totaal niet snappen. Ik snap hier in ieder geval niets van, dat je alleen maar zo'n reactie kan geven op zo'n post. :roll: Sorry.
Het is getheologiseer, alle woorden in het hebreeuws schrijf je zonder klinkers, het is inlegkunde van een a priori bepaald beeld, en bovendien getuigt het niet van kennis van semitische talen waar Bartholomeus zo graag mee schermt. Ik wil wel een beetje niveau houden in dit topic. :!:
Nou, in mijn ogen is het niveau aardig hoog! Ik lees graag mee!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Plaats reactie