De profetie van Daniël

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Ik ben bekend met de profetie

Geheel
9
38%
Gedeeltelijk
8
33%
Vaag van gehoord
7
29%

Totaal aantal stemmen: 24

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Antoon, nu je je kruit wat betreft Daniël 11 verschoten hebt, gooi je het opeens over een andere boeg en probeer je Daniël nu op andere gronden te dateren als geschreven in de Babylonische/Perzische tijd. Het zal je niet lukken.

Op je mooie plaatje van Zenobia ga ik niet meer in, het is al aangetoond als niet van toepassing.
Wat je andere argumenten betreft:
antoon schreef:De septuagint waaronder het boek Daniel ,tussen 250 en 100 voor GT, als we dus een gemiddelde nemen wordt het 225 voor GT.
Daar bij opgeteld dat het een andere wereld was als nu er was geen CNN noch drukpers noch TNT, het kan zomaar 25 jaar bedragen voor inlijving van een boek en goegemeente gemaakt is voor iedereen
Dus komen/kunnen we komen op 250 voor GT.
Dit is een incorrecte redenering. Zoals je hier kunt lezen is slechts de Pentateuch in de derde eeuw voor Christus vertaald. De rest van de Septuagint is in de loop van de twee daaropvolgende eeuwen vertaald:
Wiki schreef:Jewish scholars first translated the Torah into Koine Greek in the third century BC. Further books were translated over the next two centuries. It is not altogether clear which was translated when, or where; some may even have been translated twice, into different versions, and then revised. The quality and style of the different translators also varied considerably from book to book, from the literal to paraphrasing to interpretative. According to one assessment "the Pentateuch is reasonably well translated, but the rest of the books, especially the poetical books, are often very poorly done and even contain sheer absurdities".
Dat Daniël juist tot die laatste klasse behoort wordt bevestigd door het feit dat Theodotion in ong. 200 na Christus een nieuwe vertaling maakte, en díe vertaling door de kerk altijd gebruikt is door de christenen. Hieronymus schrijft dat de reden was dat de septuagintvertaling bijzonder slecht was.

Een ander vreemd feit betreffende het boek Daniël is dat sommige delen oorspronkelijk in het Hebreeuws zijn geschreven, andere delen (die niet altijd in de tegenwoordige bijbel zijn opgenomen) oorspronkelijk in het Grieks. Daarnaast zijn er nog hoofdstukken in het Aramees. Dit wijst alweer op een laat ontstaan van Daniël, of, -als alternatief- dat er in de loop van de tijd steeds is gesleuteld aan Daniël, en er telkens stukken aan Daniël zijn bijgeschreven.

De Jewish Encyclopedia laat weten dat het boek sowieso niet in de tijd van Daniël geschreven kan zijn:
Jewish Encyclopedia schreef:The date of the writing of the book may be inferred from the following considerations: It was not written by one of the exiles, for many portions of the text could not have been composed by a contemporary of the second king of the Babylonian empire and his immediate successors. This is proved even by the form of that king's name as given in the book. His Assyrian name was "Nabu-kudurriuẓur" (Friedrich Delitzsch, "Assyrische Lesestücke," 1900, p. 192), which the Hebrewsat first pronounced "Nebu-kadr-eẓẓar" (Jer. xxi. 2 et seq. [26 times]; Ezek. xxvi. 7, xxix. 18 et seq., xxx. 10). The middle "r" was then dissimilated from the final "r," giving "Nebu-kadn-eẓẓar," a form which is found in Jeremiah only in xxvii. 6-xxix. 3, but which is the usual form in all later writings (II Kings xxiv. 1 et seq.; II Chron. xxxvi. 6 et seq.; Ezra i. 7; Esth. ii. 6; Dan. i. 18 et seq.; Soferim xiv. 7; Seder 'Olam R. xxiv. et seq.; and Septuagint, Ναβουχοδονόσορ).

Nor would a contemporary of Nebuchadnezzar and his successors have written the stories of the Book of Daniel in the form in which they exist, since they contain many details that can not be harmonized with the data furnished in other historical sources. The first verse, for instance, contradicts other passages of the O. T. in saying that King Nebuchadnezzar came to Jerusalem in the third year of the reign of Jehoiakim, and besieged it. For the verb means here, as elsewhere, "come," "arrive," and can not be equivalent to "break up"; this is also proved by the context of i. 1. But Jeremiah announced the coming of the Chaldeans only in the fourth year of Jehoiakim, a year that is expressly designated, in Jer. xxv. 1, xlvi. 2, as the first year of King Nebuchadnezzar. The date, "in the third year of the reign of Jehoiakim" (Dan. i. 1), is probably derived from II Kings xxiv. 1 et seq., where it is said that Jehoiakim, after having been subject to Nebuchadnezzar three years, turned and rebelled, and was attacked by predatory bands of the Chaldeans and their vassals. As no date is given for the beginning of this period of three years, it might be supposed that it began with the accession of Jehoiakim. The supposition being made, it could be said that the Chaldeans besieged Jerusalem in the third year of Jehoiakim, when Nebuchadnezzar would naturally be their leader. But these statements in Dan. i. 1 are erroneously drawn from II Kings xxiv. 1 et seq., and contradict those found in Jer. xxv. 1, 9, and xlvi. 2. Such discrepancies are not unparalleled in the O. T. (compare Eduard König, "Einleitung ins Alte Testament," pp. 172 et seq.). Nor can Nebuchadnezzar's madness (Dan. iv. 12 et seq.) during seven years be taken literally. Belshazzar's father, Nebuchadnezzar, is mentioned again (v. 11, 13, 18, 22) in a way which compels the inference that he really was such. This may be explained on the ground that during the long period of oral tradition the unimportant kings of Babylon might easily have been forgotten, and the last king, who was vanquished by Cyrus, would have been taken as the successor of the well-known Nebuchadnezzar. The same thing occurred in Bar. i. 11, and Sennacherib is mentioned as the son of Enemessar (i.e. Shalmaneser) in Tobit i. 15, Sargon (Isa. xx. 1) being passed over. It is also well known that the period 516-331, of which only a few events are recorded, was contracted to thirty-four years in computing the time elapsed since the Creation (Seder 'Olam R. xxx.).

The Book of Daniel was not written immediately after the Exile. The post-exilic prophets did not know it, for the four horns to which Israel's enemies are compared in Zech. i. 21, have a local meaning, representing the four points of the compass, and do not refer to the successive kingdoms, as in Dan. ii. 29 et seq. The same is the case with the four chariots in Zech. vi. 1 et seq. These passages are not exactly parallel with the predictions in Daniel, but it is also stated in Hag. ii. 6-9 et seq., that within "a little while" the Messianic time will come. And even Ben Sira says expressly (Ecclus. [Sirach] xlix. 15) that he has never found a man who resembled Joseph, a statement he could not have made had he known the extant Book of Daniel, since Daniel is there drawn as a man who, like Joseph, rose to be prime minister by virtue of his ability to interpret dreams.
Sorry voor de hoeveelheid engels, maar het lukt nu eenmaal niet deze teksten in het nederlands te vinden.
Let op hoe de Joodse Encyclopedie eindigt wat betreft de datering: Daniël is geschreven in de tijd van Antiochus IV:
Jewish Encyclopedia schreef: The Book of Daniel was written during the persecutions of Israel by the Syrian king Antiochus Epiphanes. This assertion is supported by the following data: The kingdom which is symbolized by the he goat (viii. 5 et seq.) is expressly named as the "kingdom of Yawan"—that is, the Grecian kingdom (viii. 21) the great horn being its first king, Alexander the Great (definitely stated in Seder "Olam R. xxx.), and the little horn Antiochus Epiphanes (175-164). This kingdom was to persecute the host of the saints "unto two thousand and three hundred evenings and mornings" (viii. 14, R. V.); that is, "half-days," or 1,150 days; and Epiphanes did, in fact, profane the sanctuary in Jerusalem for about that length of time, from Kislew 15, 168, to Kislew 25,165 (I Macc. i. 57, iv. 52). The little horn described in Dan. viii. 9-12, 23-25 has the same general characteristics as the little horn in vii. 8, 20; hence the same ruler is designated in both passages. The well-known passage ix. 23-27 also points to the same period. The first and imperative rule in interpreting it is to begin the period of the seventy times seven units (A. V. "seventy weeks") with the first period of seven (ix. 25), and to let the second period, the "sixty-two times seven units," follow this; forif this second period (the sixty-two weeks) be reckoned as beginning again from the very beginning, the third period, the "one week," must be carried back in the same way. The context demands, furthermore, that the origin of the prediction concerning the rebuilding of Jerusalem be sought in Jer. xxv. 11-13 and the parallel passage, ib. xxix. 10. The "anointed," the "prince," mentioned after the first seven times seven units, must be Cyrus, who is called the anointed of the Lord in Isa. xlv. 1 also. He concluded the first seven weeks of years by issuing the decree of liberation, and the time that elapsed between the Chaldean destruction of Jerusalem (586) and the year 538 was just about forty-nine years. The duration of the sixty-two times seven units (434 years) does not correspond with the time 538-171 (367 years); but the chronological knowledge of that age was not very exact. The Seder 'Olam Zuṭa (ed. Meyer, p. 104) computed the Persian rule to have lasted fifty-two years. This is all the more evident as the last period of seven units must include the seven years 171-165 (see "Rev. Et. Juives," xix. 202 et seq.). This week of years began with the murder of an anointed one (compare Lev. iv. 3 et seq. on the anointing of the priest)—namely, the legitimate high priest Onias III.—and it was in the second half of this week of years that the Temple of the Lord was desecrated by an abomination—the silver altar erected by Antiochus Epiphanes in place of the Lord's altar for burnt offering (see I Macc. i. 54).
Ik concludeer dat niet alleen de christelijke theologen, maar ook de joodse theologen op precies dezelfde lijn zitten als die ik je heb proberen uit te leggen.
Hierbij steeds opgemerkt dat het boek profetieën bevat die door critici beschouwd zijn als geschiedenis die later opgetekend is ,ergo als hard is dat Daniel wel in Babylon leefde wordt het weer profetie, (een verschrikking voor hedendaagse mensen die alles volgens de ratio willen oplossen)
Dat een Daniël ooit in Babylon leefde is helemaal geen verschrikking, maar zelfs het meest waarschijnlijke. Uiteraard heeft er een figuur Daniël bestaan. Er wordt over hem ook in Ezechiël gesproken. Het genre apocalyptiek wordt juist gekenmerkt door het feit dat de schrijvers bepaalde beroemde figuren uit de geschiedenis namen en op naam van die personen hele verhalen verzonnen. Het boek van Henoch bijvoorbeeld is een verhaal geheel verzonnen over de Henoch waar Genesis over vertelt. Een later geschreven boek verkreeg zijn authoriteit juist doordat het op naam van zo'n beroemdheid werd geschreven.
Ik vind hebt zeer onwaarschijnlijk dat Flavius zomaar 1500 bladzijden in zijn geheugen kon opslaan, het is ook redelijk om aan te nemen dat er toen ook boeken met opgetekende geschiedenis bestonden die door de tand des tijd vergaan zijn, Flavius was toch geen Idiot savant , daar ziet hij tenminste niet naar uit ,, hij moest raadplegen, zoals wij ook doen, binnen dit perspectief kan het zijn dat de intocht van Alexander de grote, waarbij priesters hem het boek Daniel lieten zien , ergens beschreven stond.
Een modern mens mag zoiets onwaarschijnlijk toeschijnen, maar het is bekend dat in de oudheid het systeem van mondelinge overlevering ontwikkeld was. Josephus kwam uit een priesterlijke familie, hij was een farizeeër of orthodoxe aristocraat en had dus een daarbijbehorende scholing gehad. De joodse geschiedenis kende hij uit zijn hoofd.
Zucht we schuiven (misschien) weer een paar jaartjes op om Daniel tijdens de regering van Darius in het rechtsgebied Babylon aan het werk te zien.
Jij mag Daniël daar gerust plaatsen. Misschien zijn er ook enkele delen van Daniël van oudere datum.
Het gaat in hoofdstuk 11 en 12 om de teksten met profetische voorspellingen. Die zijn allemaal van latere datum.

Ik zou op dit punt willen opmerken dat indien God ons profetieën zou willen geven, het minste wat Hij zou kunnen doen is authentieke manuscripten in stand houden, of in ieder geval manuscripten die dateren uit een tijd vóórdat zogenaamde profetieën vervuld werden. De bijbelgod is niet hiertoe in staat gebleken. Anders gezegd: de claim van goddelijkheid is ver te zoeken.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Nor would a contemporary of Nebuchadnezzar and his successors have written the stories of the Book of Daniel in the form in which they exist, since they contain many details that can not be harmonized with the data furnished in other historical sources. The first verse, for instance, contradicts other passages of the O. T. in saying that King Nebuchadnezzar came to Jerusalem in the third year of the reign of Jehoiakim, and besieged it. For the verb means here, as elsewhere, "come," "arrive," and can not be equivalent to "break up"; this is also proved by the context of i. 1. But Jeremiah announced the coming of the Chaldeans only in the fourth year of Jehoiakim, a year that is expressly designated, in Jer. xxv. 1, xlvi. 2, as the first year of King Nebuchadnezzar. The date, "in the third year of the reign of Jehoiakim" (Dan. i. 1), is probably derived from II Kings xxiv. 1 et seq.,
boeiend tot in de hoogste klasse , ik wil graag de verhouding jeremia Jehoiakim en daniel beschouwen voor mijzelf , en via Babel Fish vertalen , (wat toepasselijk) ik kan zo niet helemaal lezen wat hij bedoelt, maar ik heb een donkerbruin vermoeden .
bedankt ook dat je geen ad homi...gebruikt, KAN WEL EVEN DUREN

maar niet langer dan een week
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:boeiend tot in de hoogste klasse
Ik moet zeggen dat ik ook heel blij ben de Jewish Encyclopedia gevonden te hebben bij het surfen en ben zeer onder de indruk. Kort en bondig, maar volgepropt met een formidabel arsenaal aan redeneringen. Ik sla de link naar de Jewish Encyclopedia op bij m'n favourites en zal er in de toekomst vaker gaan lezen.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Je zegt dat ik overbluft ben met de profetie?
Het is zondermeer waar dat de uitlegging die jij gaf goed in elkaar steekt, ook heb ik mijn twijfel bij gedeelten van het WTG.
Over Koningin Zenobia ben ik ook nog niet uit, akkoord je zet mij aan het denken, en ik zie dat de dingen meer studie vergen ,maar om nu gewoon mee te gaan met deze uitlegging die vastloopt betreffende eindtijd, dat zie ik ook niet zitten.

Je zegt terecht dat,,,waarom god niet een beetje feedback mee laat liften, BV een artefact dat duidelijkheid brengt tja, we hebben de dodezee rollen en nog meer dingen, maar net niet genoeg, ik snap je, wel vraag ik mij af, veronderstel dat de ark van Noach wordt gevonden en door tegenstanders ook bevestigd , dan noch vraag ik mij af of er werkelijk een opleving van bijbels geloof zou zijn.

Dat ik op de Septuagint overstap wil niet zeggen dat ik mij gewonnen geef, ik denk dat er meer begrip over Daniel moet komen, de persoon, de datering, de achtergrond, en daarna beter de profetie te beschouwen ongeacht van welke invalshoek.

Je stelt dat Daniël wel geleefd zou kunnen hebben in Babylon ,maar dat het laatste hoofdstuk bijgevoegd is, id. iets om over na te denken inderdaad, het is welzo dat buiten hoofdstuk 11 het boek nog wel wat meer profetieën bevat.
In verband met een eventuele pseudo Daniël ,vraag ik mij dan wel af welke gedeelten van het boek in de dodezee rollen verwerkt, zaten je hoort er weinig over

Het uitermate boeiende aspect wat de Jewisch site naar voren bracht ,de verhouding Jeremia - Daniël naar farao Necho Jojakim en Nebukadnesar vereist grootmeester inzicht in de Bijbel, een grootmeesterschap dat ik niet heb, je zou met een vertegenwoordiger van het WTG moeten discuseren, ik wil wel een zet proberen te maken,
Daniel in Babylon sprak van uit dat perspectief en prikte de datums vanaf nebukadnesars koningschap
Jeremia daarentegen bevond zich waarschijnlijk nog in Juda en prikte data gerelateerd aan het begin van de schatplichtigheid aann farao Necho
Hij sprak vanuit het perspectief van de joden die gewend waren aan Necho en Jojakim

Niet genoeg voor je waarschijnlijk ik blijf er over nadenken, en kom er mogelijk op terug
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Je zegt dat ik overbluft ben met de profetie?
Volkomen overtroefd ja, en zonder ook maar één argument waarmee je aan kunt komen dat je geloof dat het boek Daniël een goddelijk geïnspireerd geschrift is een beetje aannemelijk kan maken. Juist het feit dat je het wanhopig maar blijft proberen laat dit steeds overduidelijk zien, want ieder argument dat je aanvoert blijkt nooit zeggingskracht te hebben.
Het is zondermeer waar dat de uitlegging die jij gaf goed in elkaar steekt, ook heb ik mijn twijfel bij gedeelten van het WTG.
Over Koningin Zenobia ben ik ook nog niet uit, akkoord je zet mij aan het denken, en ik zie dat de dingen meer studie vergen ,maar om nu gewoon mee te gaan met deze uitlegging die vastloopt betreffende eindtijd, dat zie ik ook niet zitten.

Alweer laat je op deze manier zelf weten dat het enkel een kwestie is van psychisch niet in staat zijn om je geloof op te geven. Je hebt geen enkele redelijke basis voor je geloof.
Je zegt terecht dat,,,waarom god niet een beetje feedback mee laat liften, BV een artefact dat duidelijkheid brengt tja, we hebben de dodezee rollen en nog meer dingen, maar net niet genoeg, ik snap je, wel vraag ik mij af, veronderstel dat de ark van Noach wordt gevonden en door tegenstanders ook bevestigd , dan noch vraag ik mij af of er werkelijk een opleving van bijbels geloof zou zijn.
Dat is niet het punt waar het om gaat. Het punt waar het om gaat is dat we pas überhaupt van een profetie kunnen spreken wanneer vaststaat dat het duidelijk teksten zijn die aan gebeurtenissen voorafgaan. Aangezien dit niet mogelijk is om aan te tonen kunnen de teksten van Daniël niet eens als profetie worden bestempeld en is het je ermee bezighouden een nogal zielige aangelegenheid. Je schijnt dit punt goed te begrijpen, want ik merk op dat je de tekst die een tijdje geleden nog op je site stond nu hebt weggeschrapt. :wink: :
Antoon vóór de discussie schreef:Hoe opwindend om te zien dat het eerste deel van de profetie over het conflict tussen de twee koningen tot in detail in vervulling is gegaan! Ja, het is werkelijk fascinerend om te beschouwen wat zich zo’n 500 jaar nadat de profetische boodschap aan Daniël was overgebracht in de geschiedenis heeft afgespeeld en de heersers te identificeren die de positie van koning van het noorden en koning van het zuiden innamen! De onderlinge strijd van deze twee koningen zette zich voort gedurende de tijd dat Jezus Christus op aarde was en helemaal tot in onze tijd, maar hun politieke identiteit verandert. Door historische ontwikkelingen naast de in deze profetie onthulde intrigerende details te leggen, zullen wij in staat zijn deze twee wedijverende koningen te identificeren.
Dat ik op de Septuagint overstap wil niet zeggen dat ik mij gewonnen geef, ik denk dat er meer begrip over Daniel moet komen, de persoon, de datering, de achtergrond, en daarna beter de profetie te beschouwen ongeacht van welke invalshoek.
Hierin vergis je je alweer: juist omdat geleerden Daniël uitgebreid onderzocht hebben is men tot de conclusie gekomen dat men Daniël niet serieus hoeft te nemen als goddelijk geschrift. Hoe meer onderzoek, des te sterker deze conclusie wordt.
Wat jij wil is onderzoeken en tot de conclusie komen dat het blijkgeeft van goddelijke inspiratie. Dat is een benadering die gedoemd is teleurstelling op teleurstelling tegen te komen.
Je stelt dat Daniël wel geleefd zou kunnen hebben in Babylon ,maar dat het laatste hoofdstuk bijgevoegd is, id. iets om over na te denken inderdaad, het is welzo dat buiten hoofdstuk 11 het boek nog wel wat meer profetieën bevat.
In verband met een eventuele pseudo Daniël ,vraag ik mij dan wel af welke gedeelten van het boek in de dodezee rollen verwerkt, zaten je hoort er weinig over.
Alweer klamp je je vast aan een strohalm die ik aanbied. Maar wat ik bedoel te zeggen is -wat ook in de Jewush Encyclopedia gezegd werd-, dat het hele boek Daniël in ieder geval ná Daniël geschreven is en dus sowieso van fantasie en mythen aan elkaar zit. Of sommige delen iets ouder zijn dan andere delen maakt weinig uit.

Het uitermate boeiende aspect wat de Jewisch site naar voren bracht ,de verhouding Jeremia - Daniël naar farao Necho Jojakim en Nebukadnesar vereist grootmeester inzicht in de Bijbel, een grootmeesterschap dat ik niet heb, je zou met een vertegenwoordiger van het WTG moeten discuseren, ik wil wel een zet proberen te maken,
Daniel in Babylon sprak van uit dat perspectief en prikte de datums vanaf nebukadnesars koningschap
Jeremia daarentegen bevond zich waarschijnlijk nog in Juda en prikte data gerelateerd aan het begin van de schatplichtigheid aann farao Necho
Hij sprak vanuit het perspectief van de joden die gewend waren aan Necho en Jojakim

Niet genoeg voor je waarschijnlijk ik blijf er over nadenken, en kom er mogelijk op terug
Jij hoeft daar echt niet op terug te komen. De teksten waar naar verwezen worden zijn zo duidelijk dat een kind ze kan begrijpen. Ze zijn in strijd met elkaar.
Of jij ze met gegoochel aan elkaar wil breien is jouw zaak, het is jouw probleem te lijden aan een slaafs gehoorzaam te moeten zijn aan een denksysteem dat aan alle kanten al is ontmaskerd als vals; gezond denkende mensen houden zich niet bezig met dit soort wanhopige intellectuele oneerlijkheid.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Rereformed ik heb de site aangepast inderdaad , en omdat het allenmaal al ingewikkeld genoeg is , overbodige persoonlijke inzichten geschrapt, dit ook om mij meer met de kern bezig te houden, dat je niets in verder discussie ziet is goed , geloof mij ik begrijp het.

Mocht het geval wezen dat wij elkaar niet meer zouden spreken dank ik je toch voor de site die jij gaf ,ik onderzoek het verder.
ps wel heb ik in mijn leven geleerd om niet zondermeer op geleerden af te gaan
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kijk eens aan, Antoon loopt zo stil en zacht weg als mogelijk uit dit topic weg, en hoopt het maar nooit meer onder ogen te hoeven zien...

Maar twee weken later , wanneer hij erop aangesproken wordt, heeft hij zijn brein alweer aangepast en zijn geloof weer helemaal opgevijzeld, en kom je hem tegen in een ander topic in deze bewoording:
Marc schreef:In uw discussie met Rereformed over de profetieën van Daniël heb je het onderspit moeten delven en gaf je schoorvoetend toe dat de rede was dat je geen super expert bent op gebied van bijbeluitleg. Tussen de regels door kon je lezen dat het Wachttoren Genootschap dat wel zou kunnen omdat zij Jehova's zichtbare organisatie is die als enige de bijbel op de juiste manier kan uitleggen. Zodra je begint in te zien dat de argumentatie van Rereformed glashelder is en beter en juister is dan die van het Wachttoren Genootschap, pas dan is er hoop dat misschien ooit je oogkleppen zullen afvallen.
Antoon schreef: Marc
We waren bij het punt dat jeremia een andere chronologie weergeeft dan Daniel volgens de door Rereformed aangehaalde link
Daar is een tegenargument voor, jeremia was in Juda en relateerde meer aan farao Necho, Daniel was in Babylon en relateerde meer aan Nebukadnesar zelf

Onderspit delven zie ik niet zo, wel ben ik iets scherper gemaakt maar dat had ik ook met Lanier, taalkundig zowel als chronologisch en archeologisch is Daniel als profeet in het rechtse gebied Bablon ten tijde van Darius de Meder te verdedigen.
Hoezeer is dit weer een typische redenering van iemand die totaal verblind en verdwaasd meeloopt en opgeslokt is in een sekte!

Ten eerste ontwijk jij, Antoon, totaal wat Marc jou voor de voeten wierp: je moest het onderspit delven in de discussie. Je zat er eenvoudig naast met je interpretatie van Daniël 11. Je kúnt het nog steeds niet toegeven. Je ziet het nog steeds niet zo.. je bent weer helemaal vergeten wat iemand anders wél opmerkte: dat je in je onmacht ten lange leste zelfs nog vastklampte aan denkbeeldige 'grootmeesters van bijbeluitleg' die deze zaak uiteindelijk toch wel zouden hebben kunnen omdraaien in het voordeel van de JehovaGetuigen...

Juist dit soort reacties spreken boekdelen. Jij bent helaas de enige aan wie het ontgaat hoezeer hier sprake is van een tragiek: hoe iemand zichzelf en zijn eigen geest verloren kan hebben, als pinocchio zichzelf verkocht kan hebben aan een showman om in een puppet veranderd te worden.

Je reactie doet het voorkomen alsof dit hele topic nog helemaal niets opgeleverd heeft, alsof het hier nog steeds nul nul staat, en het nu gaat om een volgende kwestie, iets wat met Jeremia te maken heeft....Sterker nog, je laat weten dat het enige resultaat van het debat is dat je het nu allemaal nóg scherper ziet! De JG-uitleg staat nu des te scherper en steviger!
Die kwestie waar het debat mee eindigde,- een detail dat er eigenlijk weinig toe doet, want het gaat hier om de profetie van het boek Daniël -, schijn jij bovendien tussen neus en lippen al helemaal opgeklaard te hebben. Er was inderdaad een klein probleempje, maar daar is een oplossing voor!...maar je hebt er -heel toevallig- nog niet over gerept op dit topic, iets wat je -zo zal je in je volgende bijdrage wel uitleggen, juist van plan was maar nog geen tijd voor had gehad...

Welnu, kom eindelijk maar met de voortzetting van dit debat. Laat maar eens horen hoe de JehovaGetuigen weer eens een los steekje recht kunnen breien. Ik ben zeer benieuwd naar je oplossing voor de tegenstrijdigheid die de joodse encyclopedie ons aanreikte.

Ik verbaas me overigens nog meer om deze bijdrage van Antoon, die ik vandaag vind in een topic waar de vraag wordt besproken hoe men met gelovigen dient om te gaan:
Antoon schreef:Zou het ook zo kunnen zijn dat [gelovigen hier weggaan omdat] veel (niet alle) argumenten gewogen en te licht bevonden worden
en men verder surft.
Dat uitgerekend jij met zo'n argument aankomt!!
Born OK the first time
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Rereformed: ben het zelden met je eens maar verbaasde me er evenzo over. Vandaar mijn reactie er direct achteraan :evil3:
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik loop nergens weg , wel heb ik het gevoel dat ik wrevel en adhom.. opwek
terwille van een goede verstandhouding ,alsook dat je opmerkte dat je er geen zin meer in had ,meende ik dat het het beste zou zijn om te stoppen, ook omdat ik moe was en mogelijk namen omwisselde.
Het zwaarte punt ligt dus niet bij de profetien tot Daniël 11 :19
Ook niet zozeer of Daniël dien ten tijde in Babylon verbleef en schreef ,archeologisch zijn er genoeg argumenten aan te voeren om dat te beklemtonen.
Nee het probleem ligt dus bij de Romeinse intepretatie of de gangbare intepretatie.
Daar kan je over door gaan tot je een ons weegt, ik vraag mij af of dat iets bijdraagt.

Ook is het punt of er iets toegevoegd werd aan Daniël ,daarbij niet te vergeten dat het hele boek profetien over de eindtijd bevat, en het boek bij de dodezee rollen verwerkt was,
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Ik loop nergens weg , wel heb ik het gevoel dat ik wrevel en adhom.. opwek
Jij wekt inderdaad ergernis op. En indien de reden je ontgaat vraag dan maar aan welke derde die dit topic en jouw capriolen volgt, om uitleg.
Eén van de oorzaken voor ergernis is jouw intellectuele oneerlijkheid. Je bent een goochelaar en probeert voortdurend met wriemelen en wringen en kronkelen zaken te verdoezelen.
Neem als voorbeeld deze reactie: je zegt hierboven eerst dat je niet wegloopt: 'ik loop nergens weg'.
terwille van een goede verstandhouding ,alsook dat je opmerkte dat je er geen zin meer in had ,meende ik dat het het beste zou zijn om te stoppen, ook omdat ik moe was en mogelijk namen omwisselde.
En nota bene in de volgende uitspraak vervolg je met een uitleg waarom je er wél mee stopte. Jij bent dus eenvoudig een draaikont en dat is voor welke gesprekspartner ook die je hebt een bron van irritatie. Het spijt me dit te moeten zeggen, maar ik zeg het pas na ruime ervaring met je gehad te hebben.

Ik zei in mijn voorlaatste post dat je op Jeremia echt niet op hoeft terug te komen. Ik bedoel ermee: 1) het maakt niet uit voor onze discussie van Daniël 11 en 2) indien je die tegenstrijdigheid probeert op te lossen zul je het debat wat er op volgt vast weer verliezen. Ik heb wat dit betreft namelijk groter vertrouwen in joodse bijbelgeleerden die me iets vertellen dan in amerikaanse JehovaGetuige 'Grootmeesters' van een eeuw geleden.

Maar aangezien je deze zaak in een ander topic wél meent te moeten aansnijden eis ik dat je dan hier in dít topic maar eens lang en breed uitlegt hoe het zit met jouw oplossing voor het probleem dat de joodse encyclopedie aangaf.

(De profetie van Jeremia 25 is sowieso een kostelijk hoofdstuk om de armoede en absurditeiten van de bijbel en de bijbelse voorspellingen aan de kaak te stellen. Ik raad iedereen aan dit hoofdstuk eens door te lezen. Het lijkt me heerlijk om er een preek over te houden. :lol: )
Het zwaarte punt ligt dus niet bij de profetien tot Daniël 11 :19
Je hoeft echt geen ouwe koeien uit de sloot te halen. We hebben het er al ruimschoots over gehad.
Ook niet zozeer of Daniël dien ten tijde in Babylon verbleef en schreef ,
Alweer trek je maar half de juiste conclusie.
Natuurlijk gaat het er niet om of er een jood Daniël in Babylon verbleef. Zoals opgemerkt is dat zeer waarschijnlijk.
Maar het probleem is juist wél of hij het boek Daniël schreef. De profetieën passen allemaal in het tijdvlak van Antiochus IV Epiphanus, de tijd die in het boek Daniël in geuren en kleuren beschreven wordt. Dit wijst er sterk op dat het boek in die tijd geschreven werd.
Bovendien zijn de profetieën wat betreft het einde helemaal niet uitgekomen, en kan het boek Daniël dus de prullenmand in, of het nu door Daniël geschreven is of niet is sowieso een bijzaak. Zo ziet de bijbel eruit voor atheïsten. Dat bijbelgelovers het boek willen redden door prachtige buitelingen te maken en met een schaar gaan knippen: 'dit werd vervuld tijdens Antiochus IV, maar het volgende vers wordt pas in de toekomende eindetijd vervuld' is enkel voer voor een leuke komedie. Dat de JG de komedie nog tot een klucht of farce weten te degraderen met hun Engels/amerikaanse wereldmacht en de VN in den Haag uit Daniël te distilleren is natuurlijk jullie probleem.
archeologisch zijn er genoeg argumenten aan te voeren om dat te beklemtonen.
Nee.
Beklemtoond moet juist worden dat er voor het boek geen archeologische vondsten zijn (manuscripten) die ons nopen om aan te nemen dat het boek Daniël in de tijd van Daniël geschreven werd. Dát zijn de feiten die gewicht in de schaal leggen.
Nee het probleem ligt dus bij de Romeinse intepretatie of de gangbare intepretatie.
Daar kan je over door gaan tot je een ons weegt, ik vraag mij af of dat iets bijdraagt.
Jazeker draagt dat iets bij. De gangbare interpretatie is de interpretatie van de hele christelijke en joodse uitleg versus de interpretatie van de JehovaGetuigen. Lekker wegsluipen van een onderwerp waar de uitleg van de JehoveGetuigen volledig ontmaskerd wordt is inderdaad nogal handig als je JehovaGetuige bent. Het draagt inderdaad niets bij aan jouw geloofsovertuiging. Die gaat namelijk volledig in diggelen en je hebt geen zin om dat verder nog te moeten aanzien. Maar voor de rest van de wereld, iedereen die dit topic kan en wil lezen, inclusief mijzelf, is het een zeer nuttige bijdrage om eens te zien hoe onwijs de JG-leer in elkaar zit. De helft van de onzin was me nog niet aangezegd en telkens leer ik meer.
Ook is het punt of er iets toegevoegd werd aan Daniël ,daarbij niet te vergeten dat het hele boek profetien over de eindtijd bevat, en het boek bij de dodezee rollen verwerkt was,
Alle profetieën in het boek Daniël stammen uit de tijd van de Maccabeeën. Dat het boek bij de essenen gevonden is is nogal wiedes. Zij leefden zeer in de eindtijdwaan. Wellicht hebben zij het geschreven.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

This kingdom was to persecute the host of the saints "unto two thousand and three hundred evenings and mornings" (viii. 14, R. V.); that is, "half-days," or 1,150 days;
Dit pikte ik er even uit..
De 2300 tijden interpreteren wij gewoon anders, daar ligt een van de knelpunten
We blijven langs elkaar heen praten op deze manier, en je zegt zelf dat de vervulling betreffende de eindtijd niet uit de verf komt, met de reguliere zienswijze

zoals wij het zien gaat de profetie door tot in onze tijd en heeft oa. Rome en de daaropvolgende wereldmacht Amerika een rol in de vervulling
De engel in openbaring sprak van 7 wereldmachten

Openbaring
7 Toen zei de engel: ‘Waarom ben je zo ontzet? Ik zal je de betekenis onthullen van die vrouw en het beest waarop ze zit, met zijn zeven koppen en tien horens. 8 Het beest dat je zag, was, en is niet; het stijgt binnenkort op uit de onderaardse diepte en zal vernietigd worden. Alle mensen die op aarde leven van wie de naam niet vanaf het begin van de wereld in het boek van het leven staat, zullen verbaasd zijn bij het zien van het beest, omdat het was, niet is, en toch weer zal zijn.’
9 Hier komt het aan op wijsheid en inzicht.
‘De zeven koppen zijn zeven heuvels waarop de vrouw zit, en het zijn zeven koningen. 10 Vijf van hen zijn omgekomen, één is er nu, en de laatste moet nog komen en zal dan maar kort blijven. 11 Het beest dat was, en niet is, is zelf de achtste koning, al is het een van de zeven, en het zal vernietigd worden. 12 De tien horens die je zag zijn tien koningen die nu nog geen koning zijn, maar straks samen met het beest voor één uur koninklijke macht zullen krijgen. 13 Ze hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen en dragen hun macht en gezag over aan het beest.

7 koppen
1 Egypte
2 Aassyrie
3 Babylon
4 Perzie
5 Griekenland
6 Rome
7 Amerika

Rome was er toen Johannes leefde, er zou er nog een komen volgens de engel
Dat kan heel goed Amerika zijn die zelf een promotor was van de achtste wereldmacht de VN. DIE UIT DE AFGROND KWAM (de volkerenbond die geen macht had) En die nu heerst over de koningen van de aarde

Allemaal vloeit het aardig in elkaar ook met de profetie van Daniel betreffende het beeld met gouden hoofd, die aan de voet verbrijzeld werd ,voeten van leem en ijzer.
Leem van de werkgroepen, critici, opstandige volksbewegingen die zich niet met ijzer kunnen verbinden, ijzer van de onwrikbare totalitaire regeringen en regiems, allemaal zullen zij de totale confrontatie tussen de 2 koningen meemaken, misschien een kernaanval van Iran op Israel ,of een supermonopoly over de grondstoffen van Rusland, of een getergd Amerika die alle militaire registers opentrekt, hoe dan ook Daniel gaat door tot in onze tijd, en misschien vervult Senobia dan geen rol in de profetie maar is het de eerste wereldoorlog die bedoeld wordt, TZT. zullen we het weten.

dus deze profetie gaat ook paralel mee met de andere voorzeggingen van Daniel naar onze tijd, zo zien we het , als het anders is klopt er heel wat van de bijbel niet
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

antoon schreef:
This kingdom was to persecute the host of the saints "unto two thousand and three hundred evenings and mornings" (viii. 14, R. V.); that is, "half-days," or 1,150 days;
Dit pikte ik er even uit..
De 2300 tijden interpreteren wij gewoon anders, daar ligt een van de knelpunten
We blijven langs elkaar heen praten op deze manier, en je zegt zelf dat de vervulling betreffende de eindtijd niet uit de verf komt, met de reguliere zienswijze

zoals wij het zien gaat de profetie door tot in onze tijd en heeft oa. Rome en de daaropvolgende wereldmacht Amerika een rol in de vervulling
De engel in openbaring sprak van 7 wereldmachten

Openbaring
7 Toen zei de engel: ‘Waarom ben je zo ontzet? Ik zal je de betekenis onthullen van die vrouw en het beest waarop ze zit, met zijn zeven koppen en tien horens. 8 Het beest dat je zag, was, en is niet; het stijgt binnenkort op uit de onderaardse diepte en zal vernietigd worden. Alle mensen die op aarde leven van wie de naam niet vanaf het begin van de wereld in het boek van het leven staat, zullen verbaasd zijn bij het zien van het beest, omdat het was, niet is, en toch weer zal zijn.’
9 Hier komt het aan op wijsheid en inzicht.
‘De zeven koppen zijn zeven heuvels waarop de vrouw zit, en het zijn zeven koningen. 10 Vijf van hen zijn omgekomen, één is er nu, en de laatste moet nog komen en zal dan maar kort blijven. 11 Het beest dat was, en niet is, is zelf de achtste koning, al is het een van de zeven, en het zal vernietigd worden. 12 De tien horens die je zag zijn tien koningen die nu nog geen koning zijn, maar straks samen met het beest voor één uur koninklijke macht zullen krijgen. 13 Ze hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen en dragen hun macht en gezag over aan het beest.

7 koppen
1 Egypte
2 Aassyrie
3 Babylon
4 Perzie
5 Griekenland
6 Rome
7 Amerika

Je vergeet tussen 6 en 7 het

Byzantijnse rijk (val van rome 455),
Osmaanse rijk (val van constantinopel 1453) ,
Habsburgs-Duitse rijk (slag van Wenen 1683),
Russische rijk (val van Berlijn 1945),

En dan pas Amerikaanse rijk (van de Muur 1989)

En dan heb ik de keizerrijken China, Japan en Iran of het britse koloniale wereldrijk nog niet eens genoemd.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 06 mar 2009 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Deze 2 bestuusrvormen worden door ons gekoppeld aan het romijnse rijk.
kan gekoppeld worden aan de moderne koning van het noorden.
En dan heb ik de keizerrijken China, Japan en Iran of het britse koloniale wereldrijk nog niet eens genoemd.
Het Britse koloniale wereldrijk tezamen met Amerika beschouwen wij als de moderne koning van het zuiden, (Engeland is meestal hondstrouw aan Amerika)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

antoon schreef:

Deze 2 bestuusrvormen worden door ons gekoppeld aan het romijnse rijk.
kan gekoppeld worden aan de moderne koning van het noorden.
ha ha kun je net zo goed de paus nemen als "de moderne koning van het noorden", maar ja die zit er nog. :wink:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

ha ha kun je net zo goed de paus nemen als "de moderne koning van het noorden", maar ja die zit er nog.
inderdaad op volken scharen en natien ,tenminste tot nu toe
Plaats reactie