Bisschop Williamson gerehabilliteerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Bisschop Williamson gerehabilliteerd

Bericht door lanier »

ANP - Joodse leiders hebben er vandaag bij paus Benedictus XVI op aangedrongen de in Engeland geboren Richard Williamson niet te rehabiliteren. Williamson beweert dat in de Tweede Wereldoorlog geen jood in een gaskamer is vergast.

Volgens berichten in de Italiaanse media staat de paus op het punt de excommunicatie van vier bisschoppen op te heffen, die de uiterst behoudende aartsbisschop Marcel Lefebvre in 1988 wijdde tegen de wil van het Vaticaan. Paus Johannes Paulus II zette Lefebvre en de vier vervolgens uit de kerk. Een van de vier wijdelingen was Williamson.

Die zei deze week voor de Zweedse televisie dat er "overweldigende" bewijzen zijn dat er nooit gaskamers hebben bestaan. Weliswaar zijn er volgens hem tussen 200.000 en 300.000 joden in de naziconcentratiekampen gestorven, maar geen enkele kwam om in een gaskamer, zo zei Williamson.

Het is toch schandalig dat deze man gewoon weer bisschop kan worden? :evil:
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Die zei deze week voor de Zweedse televisie dat er "overweldigende" bewijzen zijn dat er nooit gaskamers hebben bestaan. Weliswaar zijn er volgens hem tussen 200.000 en 300.000 joden in de naziconcentratiekampen gestorven, maar geen enkele kwam om in een gaskamer, zo zei Williamson.
Dit soort onzin duikt wel eens meer op hier en daar. Maar als dit zo zou zijn dan is het onbestaanbaar dat er geen hevig protest opgedoken zou zijn van Duitse kant na de verhalen over het gebruik van gaskamers. Het uitblijven van dit massale protest is het beste bewijs dat er wel degelijk gebruik is gemaakt van gaskamers. Dat is tenminste mijn conclusie (waarbij aangetekend moet worden dat ik geen moment twijfel aan het gebruik hiervan in WOII). Over het correctie aantal gestorven joden daar ben ik niet helemaal zeker van, maar zelfs als het zou gaan om een minder aantal dan geclaimd, doet dit helemaal niets af aan de gruwelijkheid ervan. Net alsof 300.000 omgebrachte joden niet genoeg zou zijn om even gruwelijk te zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Lanier schreef:Die zei deze week voor de Zweedse televisie dat er "overweldigende" bewijzen zijn dat er nooit gaskamers hebben bestaan. Weliswaar zijn er volgens hem tussen 200.000 en 300.000 joden in de naziconcentratiekampen gestorven, maar geen enkele kwam om in een gaskamer, zo zei Williamson.

Het is toch schandalig dat deze man gewoon weer bisschop kan worden? :evil:
Vrijheid van meningsuiting heeft zo z'n grenzen blijkbaar.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Slechts een mening? Deze bisschop heeft wel meer omstreden uitspraken gedaan.

Williamson ontkent de Holocaust al jaren

Hilversum (Van onze redactie) 26 januari 2009
Dat de Britse bisschop Richard Williamson vorige week de Holocaust ontkende, kan voor het Vaticaan niet als een verrassing komen. De traditionalistische prelaat – van wie de paus eergisteren de excommunicatie ophief - heeft al eerder publiekelijk de Shoah ontkend en herhaaldelijk anti-Joodse uitspraken gedaan.

Holocaust verzonnen
Williamson verkondigde al in 1989 dat de Holocaust een door de Joden verzonnen mythe is. In een preek in het Canadese Sherbrooke zei hij: “De Joden hebben de Holocaust bedacht zodat wij voor hen op de knieën zouden vallen en hun nieuwe Staat Israël zouden ontkennen. (…) Joden hebben de Holocaust verzonnen, protestanten krijgen hun orders van de duivel en het Vaticaan heeft zijn ziel verkocht aan het liberalisme.”

Geen gaskamers
De bisschop bevestigde zijn uitspraken vorige week in een interview voor het Zweedse tv-programma Uppdrag Granskning. Hij herhaalde dat er in zijn visie ‘overweldigende’ bewijzen zijn dat er nooit gaskamers hebben bestaan. Weliswaar zijn er volgens hem tussen 200.000 en 300.000 joden in de naziconcentratiekampen gestorven, maar geen enkele zou in een gaskamer zijn omgekomen.

Vijanden van het christendom
Williamson schildert de Joden in zijn geschriften steevast af als vijanden van het christendom. Ze zouden de werelddominantie nastreven om de troon van de Antichrist in Jeruzalem te plaatsen. Joden en vrijmetselaars zouden plannen smeden om de Rooms-Katholieke Kerk te vernietigen. Daarbij baseert de bisschop van de traditionalistische Priesterbroederschap Sint Pius X zich mede op de zogenoemde Protocollen van de wijzen van Sion, die hij voor authentiek houdt.

Antisemiet
Dat hij kritisch is over Joden betekent volgens Williamson niet dat hij een antisemiet is. “Mijn definitie van antisemitisme is tegen iedere afzonderlijke Jood te zijn, uitsluitend omdat hij een Jood is. Dat is bij mij niet het geval. Ik heb ooit een Joodse rabbijn uitgenodigd om seminaristen toe te spreken. Klinkt dat als antisemitisme?”, zei hij in een interview met the Catholic Herald.

Concentratiekamp
Geladen terminologie schuwt Richard Williamson niet. Zo hield hij in 1997 een vurig pleidooi voor de oprichting van kampen waar jonge mannen zich volledig konden concentreren op het katholieke geloof. “Met andere woorden: een concentratiekamp.”

Neonazi’s
De Priesterbroederschap Sint Pius X heeft geen antisemitische, neonazistische of revisionistische agenda, benadrukte Williamson in 1995 in een brief aan zijn volgelingen. Joden, neonazi’s en revisionisten mogen zich echter wel als vrienden beschouwen als ze de agenda van de Broederschap delen: ‘het ware Koningschap van Christus’. “Maar als Joden het Joodse ras als koning willen, als de neonazi’s de staat als koning willen (…) dan is het geen verborgen politieke agenda om zich tegen hen te verzetten, maar is dat de agenda van Christus de Koning (…)”, schreef Williamson.

Joodse vrijmetselaars
Niet alleen de Holocaust, ook de historische theorieën over de aanval op Pearl Harbor en de terroristische aanslagen van 11 september 2001 zijn volgens Williamson ‘leugens’. De ‘verzinsels’ zijn vooral een dekmantel voor wat in de ogen van de Britse bisschop de grootste leugen is: dat alleen democratie een acceptabele bestuursvorm is. Ze moeten een handjevol Joodse vrijmetselaars in het zadel houden die de feitelijke wereldeconomie en regeringen bestieren, schreef de bisschop in 2002 in een apostolische brief.

Bron: Katholiek Nederland

-----------------------------------------------------------------

Echter, hij noemt zich zelf geen antisemiet. Tja, wat dan?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Re: Bisschop Williamson gerehabilliteerd

Bericht door Fenomeen »

lanier schreef:Het is toch schandalig dat deze man gewoon weer bisschop kan worden? :evil:
Welnee.
Het is het zoveelste voorbeeld van de RKK die zich weer eens te kakken zet, zo kan je het ook bekijken.
Prima actie.

Men mag van mij best die gaskamers ontkennen, dus ook als je bisschop bent/was.
Of het slim is, is iets anders.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kitty schreef:Slechts een mening? Deze bisschop heeft wel meer omstreden uitspraken gedaan.
Leg mij maar eens uit wat het grote verschil is tussen wat Williamson over Joden en wat Wilders over moslims zegt.

Van Williamsons ideeën over 9/11 zijn trouwens bandopnamen gemaakt. [/url]
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Theoloog schreef: Leg mij maar eens uit wat het grote verschil is tussen wat Williamson over Joden en wat Wilders over moslims zegt.
geen verschil, ze jokken alletwee 8)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Samante

Re: Bisschop Williamson gerehabilliteerd

Bericht door Samante »

Fenomeen schreef:
lanier schreef:Het is toch schandalig dat deze man gewoon weer bisschop kan worden? :evil:
Welnee.
Het is het zoveelste voorbeeld van de RKK die zich weer eens te kakken zet, zo kan je het ook bekijken.
Prima actie.

Men mag van mij best die gaskamers ontkennen, dus ook als je bisschop bent/was.
Of het slim is, is iets anders.
Mijn idee. Ik vind het ook prima als de paus de holocaust gaat ontkennen. Maar het rehabiliteren van de ene halve zool door de andere halve zool is natuurlijk ook goed.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Kitty schreef:Echter, hij noemt zich zelf geen antisemiet. Tja, wat dan?
Een linke jongen die bisschop!
Hij weet vermoedelijk dat er vele millioenen semieten in het M-Oosten wonen die echter Islamitisch ipv. joods zijn opgevoed.
En om die allemaal tegen zich in het harnas te jagen??
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Wat Williamson doet heet eigenlijk 'negationisme' en dat is zelfs strafbaar in enkele westerse landen. Goed dat Nederlandse bisschoppen afstand nemen van zijn uitspraken. Door hem te rehabiliteren is 'Pappa Ratzi' opnieuw controversieel (pas nog: “homoseksualiteit is net zo erg als het verdwijnen van het regenwoud”), want daarmee zet hij de roomse kerk te kak voor de hele wereld. En dat terwijl hij zich kort na zijn benoeming tijdens een toespraak voor jonge katholieken in Keulen nog fel tegen het antisemitisme had gekeerd.

Het is bekend dat tijdens de jodenvervolgingen het Vaticaan ook de andere kant opkeek toen aan haar werd verzocht iets daartegen te ondernemen. Daarvan getuigt ook de speelfilm 'Amen' van Costa-Gavras.

En in de jaren ’60 werden de joden door het Vaticaan vrijgesproken van Christus-moord.

Met zo’n ambivalente houding t.o.v. het jodendom maakt het Vaticaan zich volstrekt belachelijk.

edit collegavanerik: dubbele post verwijderd
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef:
lanier schreef:Het is toch schandalig dat deze man gewoon weer bisschop kan worden?
Vrijheid van meningsuiting heeft zo z'n grenzen blijkbaar.
Theoloog schreef:
Kitty schreef:Slechts een mening?
Leg mij maar eens uit wat het grote verschil is tussen wat Williamson over Joden en wat Wilders over moslims zegt.
@Theoloog: Ik begrijp deze opmerkingen van je niet. Williams heeft in Zweden blijkbaar volledige vrijheid van meningsuiting gehad op de TV. Lanier maakte híerover geen ophef, maar om het gegeven dat iemand die de gaskamers ontkent en het presteert deze zaak zelfs te presenteren als een leugen bedacht door de slachtoffers zelf, wellicht weer geschikt is om in de RK kerk gerehabiliteerd te worden als bisschop.

Wat betreft je tweede opmerking: waarom zou iemand die zich over de zaak Williams opwindt meteen een verhandeling moeten houden over Jan, Klaas of Piet? Leg mij eens uit hoe men zo'n opmerking als die je doet anders kan lezen dan als een afleidingsmanoeuvre, de aandacht op iets anders te richten, om de originele kwestie de wind uit de zeilen te nemen.
Overigens, niet die ander moet laten zien dat er verschillen zijn, -hij/zij is tenslotte helemaal niet met een bewering aangekomen-, maar jij moet indien je zo nodig Wilders erbij wil halen in het debat aantonen dat hij op evenzo blatante wijze de geschiedenis verdraait ten behoeve van zijn ideologie. Zoals Herman2 opmerkte gaat het niet om 'revisionisme' (een reïnterpretatie van bepaalde zaken), maar om 'negationisme' (een volledige ontkenning van iets wat als historisch feit kan worden betiteld).
Laatst gewijzigd door Rereformed op 27 jan 2009 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Theoloog schreef:Vrijheid van meningsuiting heeft zo z'n grenzen blijkbaar.
Als die mening inhoud het ontkennen van de holocaust wel, bij wet tenminste in Nederland,België, Duitsland, hoe dat zit in Engeland weet ik niet.
En is het niet verboden bij wet dan zou je toch denken dat een mens met een normaal geweten dit soort uitspraken niet doet.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Erik schreef:En is het niet verboden bij wet dan zou je toch denken dat een mens met een normaal geweten dit soort uitspraken niet doet.
Inderdaad, het feit dat iemand dat dan tóch doet laat dan zien dat hij een slaaf is van een ideologie, zozeer zelfs dat hij bereid is tot wat dan ook ten dienste van zijn ideologie, oftewel dat men gewetenloos is. Dát is wat zo'n persoon tot buitengewoon gevaarlijk maakt. Het is goed zoiets te ontmaskeren, en iedere verzachting ervan is wat mij betreft ongewenst.
Wanneer deze persoon weer in de RK kerk als bisschop wordt geïnstalleerd zal ik dat goed onthouden. Antisemitisme dat in het verleden plaatsvond kan ik tot op zekere hoogte vergeven indien men nu van houding is veranderd, maar indien het nog steeds door de RK kerk wordt aangehangen zal ik me er fel tegen uitspreken.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 27 jan 2009 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Hij lijkt me nogal paranoide.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Zo pas las ik het opiniestuk van Dirk Verhofstad in
De Morgen
Lees even mee :
Antisemitisme in het Vaticaan
Dirk Verhofstadt, kernlid van de onafhankelijke denktank Liberales, over de rehabilitatie van negationist Richard Williamson
Zaterdag heeft paus Benedictus XVI de fel omstreden bisschop Richard Williamson gerehabiliteerd. Opiniemaker Dirk Verhofstadt legt uit waarom dat een heel slecht idee was.

Richard Williamson werd in 1988 samen met drie anderen tot bisschop gewijd door de ultraconservatieve Franse aartsbisschop Marcel Lefèbvre, die zich vanaf de jaren zestig fel verzette tegen kerkhervormingen. Lefèbvre werd later door paus Johannes Paulus II geëxcommuniceerd en ook zijn volgelingen werden door de Heilige Stoel in de ban gedaan. Die vier volgelingen stonden aan het hoofd van de ultraconservatieve Maatschappij van Sint Pius X (SSPX), die zich steeds gekant heeft tegen bepaalde moderniseringen binnen de kerk. Nu heeft de katholieke kerk de zwarte schapen met open armen in haar kudde opgenomen nadat ze beloofd hebben de kerkleer en het gezag van de paus te accepteren.

Richard Williamson staat bekend als een notoire negationist en antisemiet. In een interview voor de Zweedse televisiezender SVT vorige week verklaarde de bisschop nog dat er tijdens de Tweede Wereldoorlog geen joden in gaskamers zijn vergast, dat er "overweldigende" bewijzen bestaan dat er nooit gaskamers zijn gebruikt en dat er "slechts" tweehonderd- tot driehonderdduizend joden zijn omgekomen in de naziconcentratiekampen.

Geen Holocaust
Tijdens het interview maakte hij ook duidelijk dat de Holocaust niet heeft plaatsgevonden. De werkelijkheid is evenwel dat onder het nazisme ongeveer zes miljoen joden werden vermoord. Dat gebeurde in gesloten vergassingswagens in Chelmno waarin per keer enkele tientallen joden konden worden vermoord, en in vaste gaskamers in Majdanek, Belzec, Sobibor, Treblinka en Auschwitz-Birkenau met een capaciteit van enkele tientallen tot meer dan duizend personen. Alleen in Auschwitz werden al ongeveer 1,3 miljoen mensen vermoord, doorgaans via vergassing.

Daarnaast deed Williamson tijdens het interview ook ronduit antisemitische uitspraken: "Anti-semitism can only be bad if it is against the truth. But if something is true, it can't be bad." Ook vroeger deed de bisschop al sterk antisemitisch getinte uitspraken. Zo noemde hij
de joden de vijanden van Christus, spoorde hen aan om zich te bekeren tot het katholicisme en wees ze aan als de aanstichters van vernieuwing en corruptie in de katholieke kerk.
Hij beschuldigde de joden ervan dat ze uit zijn op de verovering van de wereld waarbij hij verwees naar de Protocollen van de Wijzen van Zion, een vervalst document dat door de Russisch-orthodoxe kerk werd gebruikt als een 'rechtvaardiging' voor haar antisemitische doeleinden.
Op het internet staan verschillende brieven van de bisschop waarin hij zijn licht laat schijnen over allerlei hallucinante complottheorieën zoals over de moord op president Kennedy, de aanslagen van 9/11 en het gevaar van het communisme waarbij hij steevast refereert aan de kwalijke rol van joden.
Williamson is een gevaarlijke gek.

Dubbelzinnige paus

De woordvoerder van het Vaticaan verklaart dat de rehabilitatie los staat van de ideeën en uitspraken van Williamson. Dat is nonsens. Wie zo een persoon rehabiliteert en opneemt in de hoogste kringen van de katholieke kerk, draagt een bijzonder zware verantwoordelijkheid. De paus maakt daarmee duidelijk dat hij niet tilt aan het negationisme en antisemitisme van de bisschop.

Benedictus XVI bezocht Auschwitz op 28 mei 2006. Daar deed hij net als zijn voorgangers geen echte knieval. Als Duitser, gewezen lid van de Hitlerjugend en in 1943 actief bij het afweergeschut van de Wehrmacht in München, had hij een symbolisch gebaar kunnen stellen. Zijn toespraak in het vernietigingskamp zat echter vol dubbelzinnigheden. Zo wees hij op het stilzwijgen van God ("Waarom bleef u stil, hoe kon u dat alles tolereren?"), maar niet op het stilzwijgen van Pius XII en op diens verantwoordelijkheden.
Benedictus XVI onderkent geen enkele algemene christelijke of Duitse medeplichtigheid aan de Holocaust, zoals ik nochtans heb aangetoond in mijn boek 'Pius XII en de vernietiging van de joden'.

Joden ontmenselijken
De huidige paus doet wel vaker rare zaken. Op 6 februari 2008 presenteerde hij de herziene versie van een Latijns goedevrijdaggebed waarin hij de christenen vraagt te bidden zodat de joden Christus als de verlosser zouden erkennen. Volgens de Romeinse opperrabbijn Riccardo Di Segni is die uitspraak "in duidelijke en gevaarlijke tegenspraak met minstens veertig jaar joods-katholieke dialoog".

Daarnaast verwees Benedictus XVI ook naar de vroegere paus Pius IX, die in het jaar 2000 zalig werd verklaard, als "een lichtend voorbeeld voor allen". Nu stond Pius IX gekend als een hardleerse antisemiet die in de negentiende eeuw het Romeinse getto opnieuw liet openen, en elke vorm van godsdienstvrijheid streng veroordeelde. Benedictus XVI viel voordien al op door zijn rabiate afkeer van het gebruik van voorbehoedsmiddelen en van homoseksualiteit, maar niet van het antisemitisme.

Met het rehabiliteren van Richard Williamson stuurt de huidige paus een dubbel signaal uit.
In de eerste plaats geeft hij aan dat negationisten en antisemieten een plaats hebben in de top van de katholieke kerk.
In de tweede plaats versterkt hij daarmee het gezag van een bisschop die meer dan zestig jaar na de gruwelijke gebeurtenissen blijkbaar van plan is de geschiedenis te herschrijven en de joden opnieuw te ontmenselijken.

Welke gevaarlijke en vreselijke gevolgen dat de voorbije 2000 jaar gehad heeft, weten we allemaal.

27/01/09 07u39
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Plaats reactie