Rene TE schreef: wat de auteur van Genesis heeft bedoeld kunnen we niet vragen, maar uit andere oude geschriften weten we bijvoorbeeld dat geslachtsregisters lang niet altijd als letterlijke genealogieën zijn bedoeld.
Bij een door mensen geïnspireerd en geschreven geschrift kan ik mij zoiets heel goed voorstellen. Ook grote wetenschappelijke en logische fouten worden dan verklaarbaar. Maar een door een volmaakt Wezen geïnspireerde leiddraad voor de mens zou geen fouten moeten bevatten. Het zou ook volkomen duidelijk moeten zijn; niet voor velerlei uitleg vatbaar. Wat heeft het veronderstelde 'volmaakte' Wezen willen 'duidelijk' maken met deze geslachtsregisters?
Het is evolutionair nuttig je verwanten te beschermen, je er (onder bepaalde omstandigheden) zelfs voor op te offeren, maar waarom doe je dat voor je land?
Omdat, zoals ik in mijn vorige post ook zei, natuurlijke selectie niet alleen werkt op individuen en hun directe verwanten, maar ook op populaties.
Waarom hebben de geallieerden de oorlog gewonnen, en niet de Japanners? Het was niet alleen de atoombom, of betere wapens; nee, de geallieerden hechtten belang aan het overleven van hun manschappen. Een piloot die neerstortte in het water, werd vaak met inzet van veel materieel, en met het lopen van veel risico, gered, en kon later opnieuw worden ingezet. De Japanners lieten gewonde soldaten vaak aan hun lot over, omdat dit een ongeschreven wet was binnen de samoeraicultuur. En daarmee is het nog niet gezegd, want toen de geallieerden de oorlog hadden gewonnen, strekte de medemenselijkheid zich niet alleen meer uit naar de eigen groep, maar ook naar dat van de ander. Japan werd geholpen met de wederopbouw van het land, waardoor er al snel een gezonde samenwerking onstond tussen beide werelden, waarvan iedereen geprofiteerd heeft. De cultuur van medemenselijkheid van de geallieerden werkte niet alleen gunstig voor het individu, maar werkte uiteindelijk ook genezend naar de andere groep, en uiteindelijk vaarde iedereen er wel bij. Het kan evolutionair dus heel nuttig zijn om medemenselijkheid te tonen. In deze tijd waarin de nucleaire tijdbom tikt, is medemenselijkheid waarschijnlijk belangrijker dan ooit.
Een vriendelijke groet.