De opstanding van JC

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Destinesia

Bericht door Destinesia »

Kochimodo schreef:
Rereformed schreef: Het zogenaamde geestelijke leven van JC was volkomen opgaan in een denkbeeldige wereld, een fantasie. Dit doet een religieus mens omdat hij de echte wereld haat en als negatief beschouwt. Nooit zie je Jezus lachen, nooit zie je hem aan ook maar iets wat met de wereld te maken heeft, bijvoorbeeld kunst, filosofie, seks, enkel waarde geven. Nooit zie je hem vechten voor een betere wereld. Het gaat enkel en alleen om de toekomstige denkbeeldige hemelse wereld.
De mythe van Jezus is ten diepste de verachting van het leven.
Tsjongejonge Rereformed,

Weet je dat je m.i. hiermee geheel gelijk hebt. Dit ga ik ergens op een word-document opslaan.

Mvg.
Dat is een goede gewoonte Kochimodo. :) Ik heb zelf een rommelig "word-bestand" met de naam "Quotes" en daar kopie paste ik allerlei opmerkingen van van alles en iedereen in. Ook eigen uitspraken in discussie's op FT en elders staan hiertussen voordat ik ze weer vergeet.

een soort kladblok dus met flarden uit discussie's e.d.

Ik deel de uitspraken in onder kopteksten in een ander wordbestand met een onderwerpnaam, zodat ik ze gerangschikt uitgewerkt "bij elkaar" indeel. Vervolgens verander ik een lange zin in "eigen woorden" tot een kortere en bondige uitspraak. Zo ontstaat er langzamerhand een soort naslag met "hoofdstukjes" waaruit ik kan putten.

Een beetje vergelijkbaar als Rereformed's "grabbelton" op zijn site.

Sorry even offtopic. 8)
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

P. Strootman schreef:
Kochimodo schreef:
P. Strootman schreef:Nog steeds geen antwoord op de vraag wie de eigenaar is van uw lichaam? U spreekt over uw lichaam in de derde persoon, enkelvoud! Toch?
Joe Hn schreef:

@Kochimodo
Eigendom is een puur menselijk begrip. De natuur kent geen eigendomsrechten.

Hier sluit mij geheel bij aan.
Dat was niet mijn vraag!
U wilt misschien niet antwoorden?
Het is toch een voor de hand liggende vraag.

Er is geen "eigenaar" van het lichaam. Niets in dit hele universum is van iemand. Het is er gewoon en wij zijn daar deel van. Dat is wat ik wilde zeggen, en daarmee denk ik dat het een prima antwoord op je vraag is.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
P. Strootman
Forum fan

Bericht door P. Strootman »

Kochimodo schreef:@ P.Strootman,

Paulus schrijft in 1 Kor 6:19-20:

[19] Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? [20] U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam.*

U heeft mij gevraagd wie de eigenaar van mijn lichaam is. Nu stel ik u de vraag wie de eigenaar van uw lichaam is. Aangezien u in mijn veronderstelling een christen bent, ga ik er vanuit dat God de eigenaar van uw lichaam is ogv de bijbeltekst hierboven. Is deze aanname juist?
Juist! Hoewel ik mijzelf geen christen noem, want die naam komt mij niet toe, geloof ik, dat Gods Geest in de mens woont en dus ook in mij,
Paulus maakte onderscheid tussen de uiterlijke mens en de innerlijke. Het vleselijk lichaam is dus het eigendom van de innerlijke, geestelijke mens, want ieder mens is een mensgeworden God. De geestelijke mens is nooit geboren en sterft nooit.
Ik denk dat we het volkomen met elkaar eens zijn. Een atheist zei eens: Ik heb jarenlang God geloochend, totdat ik tot de ontdekkeing kwam, dat ik het zelf ben.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Pieter schreef:
Inderdaad een revolutie in de denkpatronen.. Ook ik heb persoonlijk een cultuurschok ervaren die een revolutie in mijn denken teweegbracht die ook in mij een groot verlangen liet ontstaan om de waarheid te leren kennen. Inderdaad deze reis moet men in vol bewustzijn ondergaan om te leren begrijpen en verstaan. Geen enkel moment heb ik spijt gehad op de weg in niemandsland. Daar moest ik mijn eigen aanklager en verdediger zijn. Op eigen benen staan, mij aan mijzelf bewijzen. Het is geen gemakkelijke reis jezelf in de ogen te zien om te ervaren wat een grote egoïst men eigenlijk is. De strijd te weten wie je bent en te weten wie je moet zijn. Ik wens je veel succes in je reis naar je eigen innerlijk daarzijn.

Bedankt Jessy,

Echt heel leuk om te zien dat je begrijpt wat ik bedoel.

Hoewel we elkaar niet kennen, kennen we elkaar toch.

Ik wens jou ook veel succes.

Groet,
Pieter
Ik vind dit ook heel leuk om te zien: iemand als Jessy ken ik al een aantal jaren, en nooit heb ik er hoogte van gekregen waar zij voor staat, waar zij staat wat betreft godsdienst. Ze heeft hier een verlangen 'de waarheid te leren kennen', maar welk denkend mens heeft dat verlangen nu niet? Een revolutie in denkpatronen, maar welk ouder wordend mens heeft zo'n revolutie niet? Een reis om te leren begrijpen en te verstaan, maar welk ouder wordend mens heeft nu géén deel aan zo'n reis? Een strijd om je eigenlijke ik te ontdekken, welke mens kent die strijd nou niet? Ik zie niets dan universele ervaringen, niets wat ik zelf niet ook kan beamen. Maar denk je haar opeens te kunnen begrijpen nadat ze wat vanzelfsprekendheden opsomt?

Dit is overigens het beeld dat ik nu van jou gekregen heb Pieter, en ik denk dat ik zeer wel begrijp wat je allemaal bedoelt en je heel goed ken, al is dit de eerste kennismaking: in alles wat je zegt ben je een atheïst, maar je hebt vanwege dat je het christelijk geloof je hele volwassen leven met je meegesleept hebt een religieus vocabulair en grammatica. Maar je bent er volkomen uit weggegroeid. Ik wens je ook een prettige vakantie toe, en veel plezierige avonden met het lezen van Aldus sprak Zarathoestra: misschien zul je tijdens het lezen ervan ontdekken dat je je beter een spirituele atheïst kunt noemen, zoals Nietzsche, en gaat er dan weer een beer los in je leven en nieuwe gezichten voor je open. Uit dat je jezelf neerzet als "de bewuste reis is nog maar net begonnen" maak ik het meest op dat je verwant bent aan mij en bij de Freethinkers op de juiste plek bent.

Die tekst die je neerzette in het blauw, die de eerste revolutie in je gelovige denken teweegbracht, van wie was die? Ik vond die zeer interessant te lezen. Ik heb zelf veel van precies dezelfde gedachten gehad en daarover geschreven ( http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm ), maar deze tekst kende ik niet.
Born OK the first time
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Rereformed schreef
Ik vind dit ook heel leuk om te zien: iemand als Jessy ken ik al een aantal jaren, en nooit heb ik er hoogte van gekregen waar zij voor staat, waar zij staat wat betreft godsdienst. Ze heeft hier een verlangen 'de waarheid te leren kennen', maar welk denkend mens heeft dat verlangen nu niet? Een revolutie in denkpatronen, maar welk ouder wordend mens heeft zo'n revolutie niet? Een reis om te leren begrijpen en te verstaan, maar welk ouder wordend mens heeft nu géén deel aan zo'n reis? Een strijd om je eigenlijke ik te ontdekken, welke mens kent die strijd nou niet? Ik zie niets dan universele ervaringen, niets wat ik zelf niet ook kan beamen. Maar denk je haar opeens te kunnen begrijpen nadat ze wat vanzelfsprekendheden opsomt?
Er is geen godsdienst boven waarheid Rereformed.

Die reis van de dageraad van bewust bestaan begon 50 jaar geleden Rereformed.
Vele mensen gaan die weg echter niet met dezelfde uitkomst Rereformed.
Zo heb ik nooit de behoefte gevoeld om te ageren tegen welke bepaalde godsdienst of tegen welk gelovig mens binnen deze godsdienst dan ook. Wanneer waarheid je bevrijd laat je ieder mens vrij, wat te geloven. Echter wanneer instroming van licht je verblind door een gevoel van macht dat het met zich meebrengt wil je ieder mens de kant opdrijven die het licht je liet zien ervaren voelen, door het gevoel van vrijheid dat het je bracht gun je ieder mens die vrijheid nietwaar Rereformed. Het licht bezit jou.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ Rereformed,

Wanneer ik jou schrijven lees, valt me elke keer weer op dat je in wezen diep religieus en spiritueel bent, hoewel idd zonder een god of religie aan te hangen of te promoten. Zoiets schreef je al een keer over jezelf en het klinkt heel paradoxaal, maar ik zou niet weten hoe het anders te omschrijven. Mss door de diepten van je gevoelens en emoties hoe je die beschrijft. Ook je commentaar op Ouweneel ademde dat uit. Mss omdat je jij religie heel serieus neemt. Vlgs. mij noemde je het zelfs een existentiele kwestie en dat is het in feite ook. Want ik geloof ook dat je overtuiging (wat dat dan ook mag zijn) je eigen ik en hoe je je bestaan ziet definieert.

Mvg.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ XcsM,

ik was daar op faq mee begonnen om quotes te verzamelen en ben er een tijdje ermee gestopt. Het leek mij een goed idee dat weer op te pakken.

Mvg.
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Rereformed schreef:
Pieter schreef: O.K. ik zal zo goed mogelijk opschrijven zoals ik het zie, maar dit alles kan ik niet bewijzen, zie het gewoon als mijn verhaal dat ik niet verder zal verdedigen.

Het licht zien, tot zelfinzicht komen, etc is inderdaad een opstanding uit de dood namelijk de geestelijke dood. Je zou het ook geboorte of wedergeboorte kunnen noemen, maar dan niet ingevuld zoals christen dat doen met hun verklaring dat je wedergeboren bent als je Jezus als je persoonlijke heer en verlosser aanneemt, wat dat in de praktijk ook moge inhouden. Neen, wedergeboorte is opstanding tot het geestelijke leven.
Dit vind ik persoonlijk één van de allergrootste leugens en allergrootste dwaalwegen waar ik ooit ook in ben ingewijd en lang onder heb geleden. Het is de dwaalweg no 1 wat mij betreft, en daarom heb ik een onderschrift die dit tegenspreekt en een avatar met een tekst die al jarenlang mijn motto is en daarom ben ik uiteindelijk op het atheïsme uitgekomen.

Een mens wordt geboren in het leven en wordt door de religie voor geestelijk dood verklaart oftewel vies gemaakt. Leugen is het en schande, het is het door het slijk halen van het menszijn en de allergrootste arrogantie.
Toch kan je de eerste keer O.K. geboren zijn en de wedergeboorte (geestelijke geboorte) zien als voortvloeisel uit de eerste geboorte Het tegenover elkaar stellen geeft geen harmonie, maar discrepantie, je kunt de eerste geboorte zien als een noodzakelijke, niet overslaanbare, fase die juist die geestelijke geboorte mogelijk maakt. Het is een onmisbare trede op een trap die er voor zorgt dat de volgende trede bereikbaar wordt.

Het oude leven is niet het slechte leven, maar als de tijd er rijp voor is de afloop van een zeer onmisbare en nuttige fase. (de christelijke theologie is hiermee volkomen aan de haal gegaan en Paulus lering over vlees en geest is volkomen verduisterd door misplaatst schuldgevoel).

Over schuldgevoel weet ik trouwens alles af. Jaren lang heb ik gedacht dat de hel mijn eindpunt zou worden, zo slecht voelde ik mij. En dan gaat het achteraf gezien over tamelijk onschuldige zaken zoals het inzien van de playboy of roken van sigareten.
Die tekst die je neerzette in het blauw, die de eerste revolutie in je gelovige denken teweegbracht, van wie was die? Ik vond die zeer interessant te lezen. Ik heb zelf veel van precies dezelfde gedachten gehad en daarover geschreven ( http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm ), maar deze tekst kende ik niet.
De schrijver van het blauwe stukje is geen atheïst, maar draait wel volledig de christelijke theologie om, of…‘recht’?

Aan het tijdschrift The Spirit of The Word, dat tussen 1885 en 1925 in de Verenigde Staten werd uitgegeven, is onderstaande reeks artikelen ontleend. Over de schrijver van dit materiaal, A.P.Adams, is vrijwel niets bekend. Hij woonde in de omgeving van Boston (Massachusetts). Voor Gods Woord had hij een heilig ontzag, maar menselijke tradities lieten hem koud. Na zijn dood zouden zijn geschriften verloren zijn gegaan, ware het niet dat een abonnee van zijn tijdschrift, George Hawtin, het materiaal heeft gebundeld en uitgegeven.”

Ik zal je de Engelse site geven daar staat het meeste van zijn schrijfsels: http://home.att.net/~spiritword/Adams/adam_1.htm

vriendelijke groet,
Pieter
Laatst gewijzigd door Pieter op 03 mei 2008 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
a.r.

Bericht door a.r. »

Pieter schreef:
A.R.,

Over 14 dagen ga ik op vakantie en moet ik misschien het boek "Aldus sprak Zarathoestra" maar eens meenemen. Mijn algemene ontwikkeling mag best een beetje opgevijzeld worden.
:D Ik hoop echt dat je het gaat lezen en hoop na je vakantie je reactie erop te mogen lezen!
Laatst gewijzigd door a.r. op 03 mei 2008 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Pieter schreef:
Toch kan je de eerste keer O.K. geboren zijn en de wedergeboorte (geestelijke geboorte) zien als voortvloeisel uit de eerste geboorte Het tegenover elkaar stellen geeft geen harmonie, maar discrepantie, je kunt de eerste geboorte zien als een noodzakelijke, niet overslaanbare, fase die juist die geestelijke geboorte mogelijk maakt. Het is een onmisbare trede op een trap die er voor zorgt dat de volgende trede bereikbaar wordt.

Het oude leven is niet het slechte leven, maar als de tijd er rijp voor is de afloop van een zeer onmisbare en nuttige fase. (de christelijke theologie is hiermee volkomen aan de haal gegaan en Paulus lering over vlees en geest is volkomen verduisterd door misplaatst schuldgevoel).
Je heb helemaal gelijk :D Ik werd 20 jaar geleden wedergeboren als atheist na jaren christelijk te zijn opgevoed.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Destinesia

Sorry Pieter ik snap werkelijk niet hoe jij met het NT omgaat. Hoe jij dit gekunsteld krijgt naar iets wat NIETS met het NT te maken heeft. Wie het NT 'goed' leest komt uiteindelijk hier uit.

Wat ik voor het gemak eindtijdpsychose noem.

Ik moet nog steeds iets met die profetieen aanvangen en ze "ontmaskeren". Ze geven me namelijk nog steeds de kriebels. En dat mag niet als ik een echt agnost wil zijn. :wink:

Ik neem ook aan dat je mijn verhaal al eens gelezen hebt? Al gaat dat verhaal nog steeds door.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Jessy schreef: Er is geen godsdienst boven waarheid Rereformed.
Sterker nog, er is geen godsdienst in waarheid, want een wezen genaamd god bestaat niet.
Die reis van de dageraad van bewust bestaan begon 50 jaar geleden Rereformed.
Vele mensen gaan die weg echter niet met dezelfde uitkomst Rereformed.
Dat lijkt me duidelijk.
Zo heb ik nooit de behoefte gevoeld om te ageren tegen welke bepaalde godsdienst of tegen welk gelovig mens binnen deze godsdienst dan ook.
Waarom niet? Niet alles kan waarheid zijn. Wanneer je iemand of hele godsdiensten op een dwaalweg ziet lopen lijkt het me een vreemde zaak wanneer je er onverschillig om blijft. Geef mij maar iemand die zijn kleur laat zien.
Wanneer waarheid je bevrijd laat je ieder mens vrij, wat te geloven.
Waarom zou je? Indien jij ergens van bevrijd bent lijkt het me logisch dat je anderen die in een bepaalde gevangenis zaten helpt ook bevrijd te worden. Uiteraard kun je mensen niet dwingen en zijn ze vrij op hun dwaalwegen verder te gaan. Ik laat iedereen ook graag helemaal vrij.
Echter wanneer instroming van licht je verblind door een gevoel van macht dat het met zich meebrengt wil je ieder mens de kant opdrijven die het licht je liet zien ervaren voelen, door het gevoel van vrijheid dat het je bracht gun je ieder mens die vrijheid nietwaar Rereformed. Het licht bezit jou.
Ik zit niet zo met instromingen van 'licht' en 'bevrijding'. Al die termen zijn typisch religieus. Ik heb op elke leeftijd die ik gehad heb evenveel licht in me, of duisternis, en ik ben altijd even vrij geweest, of onvrij.
Ik groei enkel steeds verder op.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

XcsM schreef:Ik moet nog steeds iets met die profetieen aanvangen en ze "ontmaskeren". Ze geven me namelijk nog steeds de kriebels. En dat mag niet als ik een echt agnost wil zijn. :wink:

Ik neem ook aan dat je mijn verhaal al eens gelezen hebt? Al gaat dat verhaal nog steeds door.
`
Nu je er toch over begint. Hoe verloopt jouw defragmentatieproces en eigen zoektocht naar God?

Als je het (nog) niet kwijt wil hier begrijp ik het ook. :)

Mvg.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kochimodo schreef:@ Rereformed,

Wanneer ik jou schrijven lees, valt me elke keer weer op dat je in wezen diep religieus en spiritueel bent, hoewel idd zonder een god of religie aan te hangen of te promoten. Zoiets schreef je al een keer over jezelf en het klinkt heel paradoxaal, maar ik zou niet weten hoe het anders te omschrijven. Mss door de diepten van je gevoelens en emoties hoe je die beschrijft. Ook je commentaar op Ouweneel ademde dat uit. Mss omdat je jij religie heel serieus neemt. Vlgs. mij noemde je het zelfs een existentiele kwestie en dat is het in feite ook. Want ik geloof ook dat je overtuiging (wat dat dan ook mag zijn) je eigen ik en hoe je je bestaan ziet definieert.

Mvg.
Ik verbaas me telkens over jou. Je hebt een zeer scherp analytisch verstand en zit er met je overdenkingen zelden naast.

Religie is de commitment aan de hoogste vorm van menszijn die je jezelf kunt geven. Het is dus de kern van het menszijn en het behoort onlosmakelijk tot gezond menszijn; in ieder geval behoort het tot iedere ademstocht van mij.

De menselijke tragiek is dat we dit vermengd hebben (en daarmee onherroepelijk gedegradeerd hebben) met alle mogelijke vormen van bijgeloof zoals geklets over God, Heilige Geesten, Satanische wezens, engelen, wonderen, bloedoffers, heilige teksten, straf- en schulddenken, eindtijdscenario's, rituelen en wat al niet.

Mijn atheïsme is geboren uit religieuze vroomheid: Wij mensen moeten altijd bezig zijn met het uitdokteren van een hogere vorm van ons menszijn. De ware gelovige van alle tijden is altijd de grootste ketter, dwz de persoon die ziet dat de godsdienst niet goed genoeg is.
In de moderne tijd betekent het alle traditionele invullingen van godsdienst radikaal afwijzen. Wat wij godsdienst noemen is levensverduistering, mensonterend, verachting voor de aarde, verachting van het menselijk verstand en intellectuele oneerlijkheid. Dat is waarom ik Nietzsche hogelijk waardeer. Hij maakte er zijn levenstaak van te zoeken naar een beter alternatief voor de toekomst.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 03 mei 2008 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Destinesia

Kochimodo schreef:Nu je er toch over begint. Hoe verloopt jouw defragmentatieproces en eigen zoektocht naar God?
Ik zoek momenteel mijn huisleutels. :D Ik wil nog even de zon in.

Nee zonder dollen. Ik zoek niet naar God maar naar commentaren van mensen die zeggen God "zeker weten" te kennen. Hun bevindingen leg ik onder de loep. Ik wordt immers ook niet van boven "gezocht". Van boven geregeld en "bezien" komt de wereld op mij over als een "Age of Empires" computerspel met een god die maar wat aanrommelt met de schepping.

Alle godsbeelden zijn in mijn ogen "mensenwerk" tot het tegendeel bewezen wordt en die bedachte goden lijken op een stel horken die alles bestieren voor de "fun" en zich niet laten zien.

Toch knaagt er iets. Ik heb ik nog steeds geen korte metten gemaakt met het vraagstuk profetie. De diaspora van de Joden en de 'voorspelde' terugkeer naar het land. Het herstel van Israel. Kan ook dat wishfull thinking en zelfvervullende profetie zijn? Ik heb gezworen eerlijk te zijn, dus hierin ook. Ik ga geen atheist-je spelen als ik daar niet volkomen achter sta. Daar moet ik nog eens een topicje over starten. Ik had het er met Rereformed over in een ander draadje maar ik weet niet meer waar. Ook Rereformed heeft HELAAS geen hoofdstuk "profetie" in zijn prachtige E-boekwerk op zijn site.

Ik moet dat ook opruimen in mijn denken en ontmaskeren als dat mogelijk is. Dan pas kan ik zeggen: Ik ben atheist.

Beantwoord dit je vraag?
Plaats reactie