XcsM werd agnost

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Destinesia

XcsM werd agnost

Bericht door Destinesia »

Nota: Mijn naam XcsM is later veranderd in Destinesia.

Dit onderwerp is afgesplitst van een oorspronkelijk andere discussie alwaar we hier verder keuvelden.

getekend 9 maart 2009: Destinesia aka XcsM

Gristen schreef: Ik kies er overigens wel voor om bij mijn geloof te blijven als je het niet erg vindt, ook al kan ik het niet verklaren, beredeneren of wetenschappelijk bewijzen. Ik geloof het gewoon en in mijn persoonlijk leven heb ik zeer goede ervaringen met God. Wat dat betreft ben ik dus ook niet te 'bekeren', net als de meeste anderen hier :lol:
Gristen, ik heb een "tekst" voor je. :) zelf bedacht een jaar of 2 geleden terwijl ik een beetje semi-filosofisch zat na te denken. Het is een tekst voor gelovigen en niet gelovigen. Leuk! ... Iets wat ons bindt!

Het is zoals het is, .....zelfs als het niet zo is.

Korte spreukjes blijven goed hangen. :D

Ik zat vroeger in de evangelische hoek, je weet wel, daar waar de 'amerikaanse versie'! van de heilige geest altijd meer "werkzaam" lijkt te zijn dan in welke andere christelijke denominatie ook. Helaas hebben ze daardoor ook meer last van demonen enzo. Wat in mijn ogen bewees dat het allemaal "zelfbedrog en emotie" was en niet een 'werking van de heilige geest'.

Als je geen problemen met demonen wilt, dan moet je dus eigenlijk gewoon naar de gereformeerde kerk toe. Heerlijk rustig en niet zo paranoia want er zijn nogal wat soorten die je belagen (neem mijn cynisme niet kwalijk) en ongeveer zoals je ook verschillende soorten smurfen hebt met vaardigheden aan hun naam verbonden. Volgens de evangelischen had bijvoorbeeld de gereformeerde kerk een "geest van vroomheid". En de vrijzinnige kerk een ...? ..

Heel goed.

Nou in ieder geval (zo rekende ik uit) een hele zooi demonen minder dan in onze leer. Maar goed dat is een heel onderwerp op zich.

Ik zit nog dagelijks te ontleden wie toch "ook al weer" precies in dat "oude lichaam" heeft gezeten, dat ik zo, tja ..achteloos heb weggegooid. Volgens de leer van Paulus diende ik dat oude lichaam "voor dood te houden" maar ik heb het toch maar weer opgegraven voordat alles zou zijn 'verteert en vergeten'.

En echt....het voelt zo vertrouwd. Zo heerlijk, die... 'valse vrede' van welleer.

Misschien heb ik het wat moeilijker gehad met "geloven" omdat ik het gevoel had intellectueel een stap lager te moeten gaan om de, toch een beetje 'simpel bedacht' klinkende wonderen te kunnen geloven en te vertalen naar deze tijd en algemene gedachtengang. Ik kon me zo voorstellen dat de middeleeuwsen een simpeler taal nodig hadden om het geloof te vatten. Affijn, ik draaide mij in alle soorten gedachtenkronkels om het "geloof" te behouden.

Misschien had ik het ook wel moeilijker met geloven omdat ik vergelijkingsmateriaal heb vanuit het pre-christelijke leven daar ik pas christen werd op mijn 26e.

Als je in het geloof opgroeid bent dan zal dat waarschijnlijk allemaal anders zijn. Veiliger omdat je ouders en soms de hele familie al "behouden" zijn. Ik echter, was "bezwaard" met de taak mijn kennissen en familie op de hoogte te brengen van het "verlossende evangelie". Zij zouden immers voor eeuwig "knersend met hun tanden" in een vuur verdwijnen waar hun "worm niet sterft"

Ik vond het evangelie daarom helemaal niet verlossend! Leugenaars. Eerst dat liefdevol "kloppen aan de deur van je hart" die je alleen maar kon opendoen met de klink aan de binnenkant.

:roll:

Wat een onzin! Ik ervaarde juist, (nu we toch in "beelden" spreken) dat ik ergens naar binnen was gegaan, puur op de "gelovige gok" in een "luchtledig gewrocht" waar ik nooit meer uit kwam omdat er nu juist een klink aan de buitenkant bleek te zitten.

Niet ik had het geloof!! Maar het geloof had mij!!

Een psychologische fuik!! Met als onderpand de dreiging van de hel als je van je geloof viel. Het zou zelfs slechter aflopen met "de gelovige" dan met "de ongelovige" die zich nooit had bekeerd omdat diegenen die geloofden immers "eerst van de hemelse gaven hadden geproeft" en het later toch verwierpen.

Goed, dat nieuwe lichaam reeds "vrij van wormen" omdat het niet kon 'sterven', zat dus inmiddels wel helemaal barstensvol tot de nok vol met 'conflicten' en 'schuldgevoelens'

Ik leerde pas op 26 jarige leeftijd aan het begin van mijn "gelovig leven" dat eigenlijk bijna alles wel “zonde” is. Tot aan de muziek in je eigen huiskamer toe. En o.a. mijn hele Zappa collectie is gerecycled tot, weet ik veel …

Yakult verpakking?

Ik aanvaardde dat “loslaten van zondige gewoonten” grotendeels, en bad vurig om hulp om bepaalde zaken te "knechten" waar ik steeds opnieuw struikelde volgens de "algemeen christelijke maatlat" voor zover die te "meten" is. Maar helaas…..Het begon er niet uit te zien zoals de 'christelijk opbeurende' boeken, bladen en tijdschriften die ik las mij wijsmaakten. Ik werd maar niet "heilig" voor mijn gevoel. Ik hinkte er maar een beetje achteraan.

Het "nieuwe lichaam" ... (wat is dat eigenlijk? want ik was gewoon een soort zombie) ... kreeg ernstig last van, wat ik misschien het beste kan omschrijven als "afstotings verschijnselen". Ik raakte mijn eigen "ik" volkomen kwijt en wist dat in het normale leven gelukkig een beetje te verbergen. De "kerkperiode" waar ik me altijd met een lichte vlaag van frisse tegenzin doorheen heb geworsteld duurde niet eens zo lang. Een jaar of vier/vijf hooguit. Ik heb nooit kunnen wennen aan dat kerkgedoe. Mijn ex-vrouw nog minder.

Maar ik hield me met de nodige moeite, 'kranig' “christen”. 15 jaar in totaal.

Ik weet niet of je bekend bent met de actieve kerkelijke inzet van de leden van een gemiddelde pinkstergemeente? Ik kan over elk aspect uren doorbomen. Ik wist niet wat ik ermee aan moest. Ik begon medegelovigen te imiteren in alle 'gewoonten en gedachten' in de meest letterlijke zin. Ik wist niet op welke andere manier ik me dat christenpakje "eigen" moest maken. Het “sloeg niet aan” gewoon. Bovendien moest "het nieuwe lichaam" constant worden aangepast door honderden verschillende zienswijzen en interpretaties.

Dat maffe “gevlag” in de gemeente met volwassen vrouwen die zelfgemaakte voor wat daar voor door moest gaan, een soort Israelische gewaden aan hadden gedaan en die dan vooraan bij het podium stonden te huppelen met vaandels met daarop geborduurde goudkleurige bijbelteksten erop, de langdradige hypnotiserende liederen die overgingen in aanbidding en tongentaal. Het avondmaal waaraan je niet mocht deelnemen als je in "zonde" leeft.

De maat van je zonden en je eigen reactie daarop liet de gemeente aan je geweten over zodat er mensen waren die regelmatig het avondmaal "oversloegen" en anderen nooit. Ieder mat zijn "eigen maat". Ik zat me altijd af te vragen waarom "die of die" dan niet meedeed. Wat zou die hebben geflikt? Of die? Na de dienst bleven sommige mensen die "in zonden leefden" en dus niet meededen met het avondmaal achter waarna er met hen gebeden werd en waarbij handen werden opgelegd. Misschien had die wel een stukje Harry Potter gekeken, of gemasturbeerd. Of met "begeerlijke ogen" naar een andere vrouw gekeken.

Ik vond het "Big Brother" allemaal. Ik deed dus, of gewoon altijd mee met het avondmaal of ik kwam gewoon niet die bewuste zondag. Bizar die diensten als ik er op terugkijk.

De teksten van de liederen in de “Ik-vorm” waarvan ik bijna altijd dacht, terwijl ik zachtjes meezong: “Maar dat ben ik helemaal niet!”. Ik begon steeds minder naar de gemeente te gaan waarna leden van deze gemeente langzaamaan begonnen te informeren waarom ik toch zo weinig kwam. Goed ik ben daar langzaam en geleidelijk weggeslopen.

Ik zocht mijn gelovig heil vanaf toen op het internet. Laat ik over christelijke internet forums maar ophouden. Daar werd mijn geloof al helemaal bedolven onder alle "stemmen" van duizenden soorten christenen in alle soorten en maten met evenzovele interpretaties over wat je maar bedenken kan. En o ja daar kwamen ook ongelovigen en relschoppers waaronder de vrijdenkers

:D

Ok even terug: Ik ging na mijn kerkperiode nog wel jaren verder met "af en toe een bijbelstudie" en deed nog redelijk wat aan evangelisatie via een groep medegelovigen uit allerlei kerkrichtingen. Maar dat "nieuwe lichaam" bleef een onnatuurlijke "labiele versie" van het oude met heel vreemde trekjes.. Ik werd kribbig, ongezellig en depressief. Mijn karakter begon vreselijk te veranderen. Is dit nu de verlossende boodschap? De wereld was er slecht aan toe. De "opname" zou komen. 90% of meer van alle mensen zouden welhaast verloren gaan volgens mijn 'berekeningen'.

Google even op "rapture". of "coming of the antichrist" en je leert dat er prachtige dagen in het verschiet liggen.

Waarom dan nog kinderen willen? In de gemeente zag ik mensen (veel te jong) trouwen en zwanger raken. Vreemd dacht ik, je gelooft werkelijk dat "de Heer" spoedig terugkomt en jullie gaan drie kinderen willen? Gek genoeg liep men ook niet hard voor daadwerkelijke straatevangelisatie in mijn gemeente. Men deed lekker veilig aan folderen per brievenbus in de nabije omgeving van de gemeente.

Dan hoef je geen ingewikkelde discussie's aan en de Heer doet de rest wel. Gewoon even bidden voor en na het folderen en je doet je "gerustgestelde geloofsslaapje".

Straat evangeliesatie was andere koek. Daar kwamen de meesten gedesilusioneerd van terug. Het evangelie werd niet gretig aangenomen. De meesten konden die dialoog met de wat meer onderlegde ongelovigen gewoon niet aan. Raar! Er moesten toch op de een of andere manier mensen "gered" worden? Waarom had God niet een geloofwaardiger bijbel op de markt gebracht? Nog steeds breek ik mijn hoofd hierover. Wat een slecht georganiseerde logistieke handel was dat geevangeliseer!

Wie kon dit geloven? Waarom geloofde ik het eigenlijk zelf nog? Je zou toch verwachten dat God een sneller plan had kunnen bedenken. En waarom moest ik me verantwoorden voor het bestaan van een "hel" tegen ongelovigen waar ik zelf altijd zeer grote moeite mee had?

Nog zoiets: De meeste christelijke folders waren zooooooo ontzettend naief, en in pure gristen-retoriek geschreven! In totaal onbegrijpelijke samenhang domweg citeren van bijbelteksten. "Zo gelooft toch helemaal niemand het?" dacht ik regelmatig. Wat een treurige poging om mensen tot "geloven" te bewegen. Ik begon zelf op een gegeven moment maar folders te schrijven die de zaken moderner en aannemelijker maakten in mijn ogen. Het ging me redelijk goed af moet ik zeggen.

Ik was dan misschien wel een minder enthousiast happy-clappy christen qua zondagsdienst waarin iedereen met de handen omhoog stond en vol vuur meezong, wat ik nooooit deed, maar ik stond wel regelmatig in de regen met een handvol mensen, uren te ouwehoeren als brugman. Waar waren al die vurige zwevers toen?

Gelukkig had ik dat oude vertrouwde lichaam vanaf dag 1 niet al te diep en zorgvuldig begraven (alsof ik het ergens al niet vertrouwde he?) en ik realiseer me nu pas dat ik mijn lichaam stiekum een rietje had meegegeven om door te ademen.

Ik stop maar even met deze maffe vergelijkingen. Blijkbaar heb ik het nog steeds in me. :roll:

Ik denk dat het goed is om te onthouden dat niet alle christenen christenen blijven.
De redenen (terecht of onterecht) zul je zelf moeten onderzoeken Gristen.

Neem er in ieder geval een beetje kennis van. Je doet het in ieder geval niet zomaar!
Maar als de 'rot' er inzit raad ik een ieder aan dit proces voor zichzelf te versnellen.
En houdt nooit de schijn op voor je medegelovigen. Dat is onleefbaar!

Ik ben toch blij dat ik destijds niet in een hervormde kerk of gereformeerde kerk terecht ben gekomen. De evangelische leer streeft meer naar "geloven" van "kaft tot kaft". :!: Die opgave is dus achteraf misschien juist wel mijn redding geweest van deze psychologische hel.
Laatst gewijzigd door Destinesia op 16 mar 2009 23:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

XscM, wat een geweldig verhaal, ik heb er kippenvel van gekregen. Wat geef jij hier ontzettend goed weer hoe het geloof op je overkwam en hoe je het van je af hebt kunnen gooien en vooral ook hoe gelukkig dat is dat je er los van kon komen. Ik ben er gewoon even stil van. Ik heb het net zelfs uitgebreid zitten voorlezen aan mijn man, die het zelf ook een enorm goed verhaal vond.
Ik hoop dat Gristen, waarvoor je het plaatste, hier iets mee kan en hij hierdoor de zaken leert te doorzien voor hij ook zijn ware ik voor altijd heeft begraven.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Thx voor je verhaal!
Destinesia

Kitty schreef:XscM, wat een geweldig verhaal, ik heb er kippenvel van gekregen. Wat geef jij hier ontzettend goed weer hoe het geloof op je overkwam en hoe je het van je af hebt kunnen gooien en vooral ook hoe gelukkig dat is dat je er los van kon komen. Ik ben er gewoon even stil van. Ik heb het net zelfs uitgebreid zitten voorlezen aan mijn man, die het zelf ook een enorm goed verhaal vond.
Ik hoop dat Gristen, waarvoor je het plaatste, hier iets mee kan en hij hierdoor de zaken leert te doorzien voor hij ook zijn ware ik voor altijd heeft begraven.
Dank je Kitty en Fenomeen daar ben ik blij om.

Toen wij elders in de "is er leven na de dood" discussie over "angst als motivatie om te geloven" praatten reageerde ik daardoor om die reden ook wat te uitbundig. Ik heb daar natuurlijk over nagedacht. Dromen heeft inderdaad toch ook veel invloed gehad moet ik toegeven na alles even overdacht te hebben.

Situatie:

Het was eens, (ver voordat ik echt "christenen" tegenkwam) zo'n mooie eerste echte lentedag in April. Ik was een jaar of 18 en het was zo'n dag dat je eigenlijk voor het eerst, in het jaar terwijl je tegelijk heerlijk in je vel zit, denkt: "Hee ik laat mijn jas thuis"

Ik had een Sony walkman op van met daarin een cassettebandje met muziek van Andreas Volleweider van de LP: "Behind The Gardens, Behind The Wall, Under The Tree.".

Je loopt op straat, voelt je heerlijk, ziet en ruikt de bloesems. Je loopt in de de duinen en loopt door de parken, en ziet hoe alles weer gaat groeien en ruiken. De zeewind, de ondergaande zon. De muziek van Andreas Volleweider. Door die combinatie van indrukken overviel mij weer eens het gevoel wat ik wel eens meer had gehad. Dat er vast wel een God zou zijn. Ondanks de oorlog en de ellende in de wereld waren er ook bloemen en lekkere geuren.

Er waren mooie dingen te zien zoals een ondergaande zon. De sneeuw op de takken van een boom. Bedenk het maar. Voor mij waren dat een soort "knipoogjes" vanuit een andere natuurwet. Het leek wel een belofte. Zou het te maken hebben gehad met mijn herinnering aan mijn lagere school die christelijk was. Er was een liedje: "Stil maar zoet maar alles wordt nieuw, de hemel en de aarde". Wat is de bron van het "mooie"? Wat zit er achter die deur naar de menselijke behoefte naar "het mooie"? Kan je daar komen?

Ik was een jaar of 13 bijvoorbeeld toen ik in de zomervakantie op "jeugdkamp" in Brabant toen ik met een hele groep jeugd op speurtocht werd "gedropt" op de heide. Ieder had een grote zaklantaarn mee en een rugzak met brood en drinken. Spannend! Het leven was ook maar net begonnen, al denk je als 13 jarige dat je al heel lang hebt geleefd!

De leiders per groep die een jaar of 25 waren liepen tussen de groep in. Uren lang midden in de nacht heerlijk rondbaggeren in de "vennen" op een tijdstip waarop je eigenlijk al je voorgaande jeugdjaren op je bed had gelegen, met uitzondering van "oud en nieuw" aan het einde van het jaar.

Prachtige contouren van struiken en heuvels in een mysterieus licht en het koele zand en denneappels onder je schoenen, het geluid van kikkers, krekels of een uil. Soms nog wat andere vogels die ik niet thuis kon brengen.

De schitterende sterrenhemel in combinatie met moeheid, het 'stoned' zijn van een van mijn eerste stiekeme pall mall sigaretten" zorgden toen ook al voor een soort 'godservaring'. Ik verdween bij wijze van spreken letterlijk 'de ruimte' in.

Hoe langer ik keek hoe meer sterren ik zag. Het waren er meer dan ik ooit had gezien.
Het liggen op mijn rug onder die schitterende windstille onbewolkte sterrenhemel tussen de "heide en vennen" van Brabant, met af en toe een witte streep van een vallende 'ster' maakten een overweldigende indruk op me. Zo sterk dat ik de hele weg terug zwijgend naar boven zat te staren. Ik realiseer me als volwassene dat ik als klein kind al af en toe "ver, ver weg van "aarde" was". Niemand van de groep had gevoeld of gezien wat ik 'zag'. Het interesseerde verder niemand geen ene moer als ik er over begon te praten. "Mwaah de vallende ster was wel geinig" vonden een paar anderen. Waarschijnlijk een paar nuchtere jeugdige vrijdenkers in de dop.

En men ging weer over naar de "orde van de zaklamp" en het zoeken naar aanwijzingen op bomen op weg terug naar het tentenkamp

Het was ook precies de tijd van "Star-Wars" en een jaar later "Close encounters of the third kind". Waar ik als 12 jarige (!) al een keer of drie met mijn zakgeld alleen op mijn fiets naar toe was geweest. Wat een geweldige film! Ik had zo'n 'eye-opener' sinds Star Trek, op zondagmiddag bij mijn opa die een van de eerste kleurentelevisie's had, niet meer ervaren.

Ik vond de ufo's helemaal geweldig in deze film. Die muziek ook van John Williams. Geweldig. Toen was er een paar jaar later de serie "Cosmos" van Carl Sagan. En zag bovendien de film "2001 : A Space Odyssey" voor het eerst in die tijd. Die moet ik altijd om de paar jaar weer even zien. Het liefst allebei achter elkaar. De film-quote in mijn onderschrift is overigens van het vervolg: 2010: the year we make contact.

Ik was ongeveer 14. Niemand van mijn vriendjes keken naar zoiets "sufs" als "Cosmos". Ik was wederom "alleen vertrokken" en genoot van dat wegdromen in theorieen van leven buiten de aarde volgens Sagan. Ik keek als klein kind eigenlijk altijd al naar de lucht als ik alleen was. Ik vroeg de meest aparte vragen aan mijn ouders als: Waarom de maan? Wat is de zon? Hoeveel sterren zijn er? Ik was gefascineerd door een kleurboek van "The Jetsons" (een amerikaanse cartoon ruimtefamilie) toen ik ongeveer 5 jaar moet zijn geweest. Ik zat bij mijn oom en tante op de vloerbedekking te kliederen in dat boek.

Ja, ik behoor blijkbaar tot de weinigen met het vermogen ver terug kunnen vissen in het geheugen. Echt waar. Ik herinner mij nog heel veel uit mijn jongste jeugd. Ik dacht dat iedereen dat had. Waar anderen meestal niet verder komen dan herinneringen vanaf de 3e klas lagere school kan ik me zelfs met een beetje concentratie een vaag stuk 'versleten film' moment herinneren dat ik mijn ouders als 'nieuwelingen' zag. Het klinkt absurd, ik weet het. Zelfs de hond van de "Jetsons"kan ik mij nog herinneren en die had ook een ruimtepak aan met een balletje op zijn staart.

Mijn 10 jaar oudere neefjes en broer keken naar "The Thunderbirds" en ik mocht van mijn oom en tante niet kijken. Ik was daarover erg kwaad. Wat jaartjes later. Een 8 millimeter filmvoorstelling op een openbare school waar ik helemaal niet hoorde daar glipte ik naar binnen en keek ademloos naar de zwart wit beelden van de maanlanding van ongeveer 5 jaar daarvoor.

"Verwondering". Dat alles en meer, was mijn intentie om te zoeken naar ..... ? ... God?

Die angst die kwam pas jaren later nadat ik onder mensen kwamen die mij hartelijk feliciteerden na mijn doop op 28 februari 1993 en mij verzekerden dat zij en nu ook ik .... God gevonden had.

Die angst zit er nog steeds een beetje in. Ik hoop dat ik er "geheel" vanaf kan komen. De angst dat je "iets" over het hoofd hebt gezien waaruit "het geloof" toch plotseling "waar" blijkt te zijn is nog steeds aanwezig.

Op zulke momenten wordt ik erg boos op die christelijke God die ik stomweg zelf heb geschapen in mijn angstige geest op aanwijzingen van volslagen vreemden.
Merkende dat ik van binnen een zondaar blijk te zijn die vergeving nodig heeft van de 'ziekte' zichzelf te zijn. Die zich moet verlagen en schamen voor zichzelf. Ik vond het maar raar. Geboren worden om van nature voor eeuwig verloren te gaan. dat was ook een reden dat ik liever geen kinderen wilde hebben. Ik moest ze later ook gaan bekeren!!!
Mijn eigen kinderen. Ik zag al die mensen in de gemeenten wel die zorgelijk naar hun puberende kinderen van 15 keken. Ik kon me wel wat scenes inbeelden van "verboden verkeringen" en "weglopen van huis".

Ik kon met dit beeld van god niets meer. Dit was gewoon te gek. Dit was mensenwerk.
Een christenleven is geen gezond leven. En ik moest deze week denken aan een qoute uit een film van Al Pacino die ik als een "godslasterlijke uitspraak" zag. Maar die toch een enorme uitwerking op mij had. Ik gaf Al Pacino heel stiekum zonder dat god het merkte gelijk. Hij had gelijk. Ik ervaarde mijn angst voor deze god ook zo.

Tegelijk maakte deze bekentenis aan mijn geweten mij nog angstiger voor deze god omdat ik merkte dat ik eigenlijk volkomen achter deze quote stond. Oeps!!! Wat denk ik nu voor slechts??

Ik vermoed dat Gristen hier ook erg van schrikt. Het is nu eenmaal zo. Ik MOET mijzelf worden Gristen. Ik ben niet door de satan teruggewonnen

Al Pacino speelde in deze film ook nog eens de "satan" dus dat gaf mijn gedachten al helemaal een dodelijk lading paniek nu voor eeuwig van God verwijderd te worden. Ik merkte dat ik het geloof stiekum in mijn hoofd begon te haten. In ieder geval kon ik dat leven in "constante zelfkritiek en angst" niet leven.

Hier komt de filmquote die ik nu kan "verdragen". Als christen las ik deze quote door de kieren van mijn vingers en schrok alsof ik in de spiegel in mijn "echte zelf" keek die mij glashard vertelde wat ik nou eigenlijk ECHT van het 'geloof' vind.

Nog vrees ik God voor deze eerlijkheid naar Hem. Nog ben ik angstig dat Hij straks gelijk heeft. En ik toch nog iets over het hoofd heb gezien.

Film "the Devils Advocate". John Milton (Al Pacino):
John Milton. (Al Pacino)

--- Let me give you a little inside information about God. God likes to watch. He's a prankster. Think about it. He gives man instincts. He gives you this extraordinary gift, and then what does He do, I swear for His own amusement, his own private, cosmic gag reel, He sets the rules in opposition. It's the goof of all time. Look but don't touch. Touch, but don't taste. Taste, don't swallow. Ahaha. And while you're jumpin' from one foot to the next, what is he doing? He's laughin' His sick, fuckin' ass off! He's a tight-ass! He's a SADIST! He's an absentee landlord! Worship that? NEVER!
Je hebt geen idee hoe moeilijk het voor mij is om zelfs NU achter deze uitspraak te staan

Durf ik dat wel??

Ik herken mijzelf minimaal in mijn kwaadheid en het keer op keer falen dat "christenleven" te leven. Als er een God bestaat wil ik deze zeker niet beledigen. Het mag zelfs een slechte god zijn. Maar ik wil wel eerlijk kunnen zeggen wat ik van mijn "rotte vruchten" vind die ik uit dit religieuze oerwoud op aarde heb geplukt.

Ik was jaloers dat Al Pacino als acteur dit durfte te uiten in deze film als een "explosie". Ik herken deze woedeuitbarsting die ik als "implosie" helemaal alleen moest verwerken uit angst voor een oordelend christelijk god. En nog! Wat een rotgevoel!

EDIT: Even een rare incomplete zin verbeterd. (verbetering aangegeven in donkerblauw)
Laatst gewijzigd door Destinesia op 14 jan 2010 17:22, 4 keer totaal gewijzigd.
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik heb nog geen tijd gehad om te reageren, maar ook bij mij stond het kippevel op de armen, ten eerste omdat je prachtig beeldend kunt schrijven, maar ook omdat zo buitengewoon eerlijk is en het hoort niet in de babbelbox, kan het niet afgesplitst worden?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

met XcsM zal ik het idd naar verhalen van afvalligen verplaatsen. Doe dat echter pas na de toestemming van XcsM.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Destinesia

Sararje schreef:met XcsM zal ik het idd naar verhalen van afvalligen verplaatsen. Doe dat echter pas na de toestemming van XcsM.
"afvalligen" :?

auw.. dat klinkt 'definitief' als het geluid van een dichtvallende middeleeuwse kerker deur.

Verplaats maar .....
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Op dit forum is dat een eretitel waar ik me niet onder kan scharen omdat ik nooit gelovig ben geweest dus prijs je 8) Zeg er meteen bij dat ik ook mijn bewondering heb voor veruit de meeste verhalen van afvalligen. De openheid van persoonlijke en zulke gevoelige informatie... het lef om dat op een forum te zetten, heb ik gewoon weg niet. Nog even afgezien van de vaak moeilijke zoektocht voor velen.

Overigens: ik heb het even arbitrair afgesplitst. Als je een andere titel of vanaf een andere posting het in je topic wil hebben, gelieve mij een PB te sturen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

@XcsM, weer inderdaad een heel open en emotioneel verhaal waarin veel zaken herkenbaar zijn, ook voor mij.

Een zinnetje
Waarschijnlijk een paar nuchtere jeugdige vrijdenkers in de dop.
Daar wil ik toch wel tegen inbrengen dat vrijdenker niet gelijk staat aan, zonder verwondering of zonder emotie. Als vrijdenker kun je hetzelfde ervaren bij een wandeling door de natuur in de lente of bij het zien van een zonsondergang. Ook kun je ontzettend genieten van de geuren en pracht van de natuur en je ook op zo'n moment een voelen met die natuur. Alleen doe je dat zonder dogma's en zonder er een boekgod aan te verbinden. Dat maakt de emotie niet minder en de verwondering niet minder.

Verder is de ene mens meer gevoelig voor spiritualiteit en emotie dan de ander, en heeft dat eigenlijk niets te maken met gelovig zijn of atheïst zijn of vrijdenker zijn. Het verschil zit hem meer in de invulling van die emotie. Blijft het bij puur genieten van het gevoel, blijft het bij verwondering, of wil je er de hand van God in zien. Vrijdenkers, of liever gezegd ongelovigen, hebben niet per definitie desinteresse in de natuur en in de emoties die de natuur kan oproepen. Dus een vrijdenker is niet per definiie nuchter en ongeïntereseerd in de pracht die onze natuur ook te bieden heeft.

Ik neem aan dat jij, ook als niet meer gelooft, nog steeds dezelfde emotie kan ervaren bij een wandeling in de ontluikende natuur met de geuren van de lente. Dat verandert namelijk niet.
Vaak is het 'ervaren van God' zoals sommige christenen dit noemen, niets anders dan dezelfde emotie die ook ieder niet gelovig mens bij tijd en wijle mag ervaren, alleen het etiketje God wordt er niet opgeplakt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Destinesia

XcsM schreef:Waarschijnlijk een paar nuchtere jeugdige vrijdenkers in de dop.
Wat ik daar zeg is natuurlijk 100% bedoeld als humor. Hoe zeg je dat? persiflage? :wink:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

XcsM schreef:
XcsM schreef:Waarschijnlijk een paar nuchtere jeugdige vrijdenkers in de dop.
Wat ik daar zeg is natuurlijk 100% bedoeld als humor. Hoe zeg je dat? persiflage? :wink:
Gelukkig maar en dat dacht ik ook wel hoor in jouw geval. Maar we kregen vaker dan eens van christenen naar ons hoofd dat atheïsten kil en gevoelloos zijn, met enkel een ratio zonder emotie. Dus vandaar :wink:

Theoloog

Bericht door Theoloog »

XcsM schreef:Hier komt de filmquote die ik nu kan "verdragen". Als christen las ik deze quote door de kieren van mijn vingers en schrok alsof ik in de spiegel in mijn "echte zelf" keek die mij glashard vertelde wat ik nou eigenlijk ECHT van het 'geloof' vind.

Nog vrees ik God voor deze eerlijkheid naar Hem. Nog ben ik angstig dat Hij straks gelijk heeft. En ik toch nog iets over het hoofd heb gezien.

Film "the Devils Advocate". John Milton (Al Pacino):
John Milton. (Al Pacino)

--- Let me give you a little inside information about God. God likes to watch. He's a prankster. Think about it. He gives man instincts. He gives you this extraordinary gift, and then what does He do, I swear for His own amusement, his own private, cosmic gag reel, He sets the rules in opposition. It's the goof of all time. Look but don't touch. Touch, but don't taste. Taste, don't swallow. Ahaha. And while you're jumpin' from one foot to the next, what is he doing? He's laughin' His sick, fuckin' ass off! He's a tight-ass! He's a SADIST! He's an absentee landlord! Worship that? NEVER!
Je hebt geen idee hoe moeilijk het voor mij is om zelfs NU achter deze uitspraak te staan

Durf ik dat wel??

Die quote is natuurlijk half zo sterk niet zonder beeld en geluid

Herkenbaar ja, die vrees. De voorstellingen zijn zo methodisch in het brein geprent, dat je ze moeilijk af kunt schudden. Stel dat het allemaal toch? ..... brrrrr!

Maar nee, dit zijn menselijke voorstellingen. Menselijke fantasie over hoe God wel zal zijn, en waar God van houdt en niet van houdt. Niets zo bevrijdend als het bestuderen van de ontwikkeling van het godsbeeld door de fasen van het Oude Testament, in de intertestamentaire periode, naar het Nieuwe Testament en via de kerkvaders de christelijke eeuwen door. Steeds wordt er bijverzonnen, aan getrokken, herbouwd - al naar gelang de omgeving en de behoeften van de mensen.

Dat geldt voor God, voor de engelen, voor de duivel, voor de hemel, voor de hel, voor het idee van verlossing, etc. etc.
Destinesia

ik heb de film zelf ook een aantal jaar geleden al gezien hoor. Toen zat ik vertwijfeld naar deze scene te kijken. Al Pacino met Keanu Reeves. Ook al zo'n soort vergelijking trok ik als christen indertijd met de Matrix. Is het allemaal wel echt waar die fundi-christenvisie op de toekomst? Ik zat echt in een andere wereld. Een onwerkelijke griezelige abstracte wereld.

De antichrist, de opname, het merkteken van het beest, de chip, de eeuwige straf ...brrrrr...

Of er een gemeen spelletje met je'werd gespeeld inderdaad. Nu voel ik me alsof ik zo'n aansluiting van een plug in mijn nek heb zitten zoals in the Matrix. En losgekoppeld. Alhoewel ik terugdeins voor het idee anderen aan het twijfelen te brengen. Het kan nogal wat teweegbrengen bij sommigen. Ik wil dat in ieder geval niet forceren. Ik voel me wat dat betreft een soort Judas zeg maar. Ik vind Rereformed dan ook radicaal to the point hier. Ook met uitstapjes naar christelijke fora. (ik zag wat linkjes hier in de discussie's) Ik denk dat hij de meeste, zo niet alle "angst" geasocieerd met zijn ex-christenzijn dus kwijt is.

Sommigen ex-christenen, bezoeken nog wel eens christenforums. In het verleden had ik heftige discussie's met hen. Het lijkt mij bijvoorbeeld moeilijk om als ex-christen de achterkant van mijn nek "in te pluggen in de christen-Matrix" om op christenfora in "bullittime" een beetje christenen onzeker te gaan zitten maken. Dat vind ik nog steeds niet gepast. Die gedachten benauwen mij op dit moment een beetje. Ik had vorige week op mijn werk bijvoorbeeld een gesprek met een gelovige collega die na een kort gesprek zei: "Hou es ff op zeg. Straks geloof ik ook niet meer". Dan wil ik daar niet aankomen.
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik had vorige week op mijn werk bijvoorbeeld een gesprek met een gelovige collega die na een kort gesprek zei: "Hou es ff op zeg. Straks geloof ik ook niet meer". Dan wil ik daar niet aankomen.
Wat dan wel weer iets zegt over de twijfel, die dus ook bij je collega heerst, want als hij al na een kort gesprek zegt..."Hou es ff op zeg. Straks geloof ik ook niet meer", dan weet hij dus diep van binnen dat je iig een punt hebt, maar heeft angst om daar diep(er) over na te denken, wat hij nu misschien toch doet :wink:, maar ik denk je angst ervoor te begrijpen. :)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

XcsM, een adembenemend verhaal!
Ik vroeg je eens erover te schrijven, en je stelt me niet teleur. Ik proef dat je nog lang door zou kunnen gaan, zo ongeveer een boek lang; ik hoop dat je het doet!...

Zoveel van wat je opmerkt raakt zo dicht mijn eigen leven, denken en ervaringen dat ik er onbehaaglijk bij word. Tezelfdertijd is het de beste therapie voor een ex-gelovige te lezen over iemand anders die met dezelfde zaken worstelt als jezelf.

Wat je schreef over de 'godslastering' van de quote van Pacino voelde ik met ijzige kracht toen ik Nietzsches Antichrist voor het eerst las (op 46-jarige leeftijd!). Het was té grof, te scherp. Het kón gewoon niet waar zijn.

Maar wanneer de jaren zonder God verder vervliegen, wordt het geloof enkel steeds absurder, steeds vreemder, zozeer zelfs dat je jezelf van vroeger niet meer kunt herkennen, niet meer kunt oproepen. Vandaar dat alles wat je in deze fase van je leven kunt schrijven bijzonder waardevol is. Je geeft een buitengewoon scherp beeld van het diepste innerlijk van de gelovige en de tere gevoelens van de ex-gelovige.
Born OK the first time
Plaats reactie