Iksnaphetniet schreef:Dat beloof ik schreef:
Uw start topic lijkt een fantastisch voorbeeld van cognitieve dissonantie.
U gelooft in reincarnatie, maar past de definitie ervan naar eigen goeddunken aan, om het toch maar met de bestaande feiten te laten kloppen.
Jammer dat u mij daarvan beticht, want ik stel nergens dat ik daar in 'geloof'.

Ik maakte dit op uit uw opmerking :
Ik heb altijd een beetje lacherig gedaan over reïncarnatie, maar ik bedacht me dat ik sowieso 1 keer geïncarneerd ben in dit leven doordat ik er nu ben. 
Verder stelt U dat ik totaal niet op uw vraagstelling in ga.
Dat doe ik wel, door te reageren op uw aanpassing van begrip reïncarnatie.
Nu wilt U gaan filosoferen over dit begrip, maar dan wel het begrip, aangepast aan uw eigen interpretatie ervan, één die in het normale spraakgebruik niet gebruikelijk is.
Dit laatste, in combinatie met mijn idee dat U in reïncarnatie gelooft, bracht mij tot het idee van cognitieve dissonantie.
Ik denk dat dit idee vrij logisch is, gezien de manier waarop U schreef.
Als ik er daarbij naast zit, dan is het goed dat U mij daar op wijst.
Dan nu uw vragen.

1. Vind je het idee van reïncarnatie een belachelijk idee of zou het noodzaak kunnen zijn?
Ik denk dat het een belachelijk idee is. Losse materie neemt namelijk niet vanzelf een vorm aan die al eerder heeft bestaan.  Daar waar dit wel gebeurt, is er een logisch verklaring, nl. dat een en ander is vastgelegd in dna. Dat heeft verder niet zo veel te maken met reïncarnatie, zoals bedoeld in de klassieke zin des woords.
2. Wat zou eigenlijk een voorwaarde moeten zijn voor reïncarnatie om te bestaan?

In uw idee zou er materie moeten ontstaan die 
exact dezelfde functies heeft als uw hersenen. Elk paar hersenen is immers anders, heeft andere indrukken ondergaan en functioneert dus anders. 
De voorwaarde is dan een godswonder. En aangezien dat niet bestaat, zal ook reïncarnatie niet kunnen.
Als U enkel doelt op functies als in 'op grote lijnen' dan heeft elk mensen dezelfde hersenen, maar dat is geen gevolg van reïncarnatie, maar van reproductie.

3. Zou je het persoonlijk een prettig of een verschrikkelijk idee vinden als het blijkt te bestaan?
 Nu ben ik toch bang dat U weer doelt op reïncarnatie als in "geest die verhuist naar een ander lichaam'.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any,  it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)