Beetje flauwe reacties.... formeel heeft Jagang gelijk dat Maartje niet voor mij kan spreken, maar wat zij uitlegt is in dezelfde lijn als ik schreef, dus wat is het probleem?
rereformed schreef:Ik vind dat je christen noemen op deze basis niet mogelijk is. Met Petals zeg ik dat je moet voldoen aan de minimum christelijke kernwaarheden die alle eeuwen door gepredikt zijn. Je neemt nu zowel een loopje met het christelijk geloof als met ons.
Ook interessant dit, Rereferormed die bepaald waar een christen aan moet voldoen? Klinkt niet echt vrijdenkend...
En nog zo een....
Hahaha, alles relatief? Dus morgen is er een kans dat koeien vliegen?
Wat is het nou, Maartje... als Jezus na drie dagen dood geweest te zijn weer tot leven komt, en wat later voor de ogen van de verbrouwereerde volgelingen van hem opstijgt de wolken in, zou het best wel kunnen wezen zo? Of toch niet?
Het is voor iedereen duidelijk dat met
relatief geen
vliegende koeien worden bedoeld. Eerder een recente absolute zekerheid dat nioets sneller dan het licht kan, of (in het verleden) dat niets kleiner dan een atoom is. De wetenschap evolueert, concepten raken achterhaald. Het is goed uit te gaan van wetenschappelijke inzichten, maar alles direct afwijzen wat de wetenschap nog niet weet, is naief.
Het suggereert namelijk (met een orthodox-religieuze stelligheid) dat we alles al weten.
Het lijkt erop dat sommige mensen de meer dan 2 miljard christenen als eenheidsworst willen beschouwen, die geloven zoals het vroeger in hun eigen kerk werd beleefd. Ik heb minder met die kerk dan ik met een willekeurige atheistische bijeenkomst heb, maar er zijn meer vormen van geloof dan dat. Ik zie niet in waarom wetenschap, de maatschappij en kennis op alle gebieden evolueert, maar religie statisch moet blijven op het niveau van de middeleeuwen. Maar goed, als je het zo wilt bekijken, gaan vrijdenken en religie niet samen.
@ Mariakat:
Volgens mij schrijf je dat je vrijdenker was én christen, ook al ben je daarna atheist geworden. Het kon dus wel samen gaan? Of vind jij ook dat vrijdenken gelijk staat aan atheist zijn?