vrijdenken en geloven?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

GayaH
Bevlogen

Re: vrijdenken en geloven?

Bericht door GayaH »

*
Jouw reacties lezende lijk je mij een sterke vrouw ...
maartje schreef:<< >>
Ben ik kennelijk toch nog ergens goed voor.
... misschien wel daarom bovenstaande 'uitsmijter'?
Maar toch, waarom jezelf omlaag halen nadat je de vinger op de zere plek legt?
Kolen op iemands hoofd stapelen, dáár ben je goed voor!

-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

GayaH schreef:*
Jouw reacties lezende lijk je mij een sterke vrouw ...
maartje schreef:<< >>
Ben ik kennelijk toch nog ergens goed voor.
... misschien wel daarom bovenstaande 'uitsmijter'?
Maar toch, waarom jezelf omlaag halen nadat je de vinger op de zere plek legt?
Kolen op iemands hoofd stapelen, dáár ben je goed voor!

-

Je kan beter een fout maken door jezelf naar beneden te halen en daar zelf van te leren dan anderen naar beneden te trappen en dat blijven doen. Hoe dan ook. Je hebt me aan het denken gezet door deze reactie. Waarvoor mijn oprechte dank. :)
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Maartje schreef:Ik kom net weer eens binnen wandelen. Is het hier verplicht eerst drie pagina's grondig te bestuderen alvorens te reageren? Als het niet interessant of oude koek voor je is, kan je mijn post toch ook gewoon negeren?
Van wie zich als verenigd met een ander presenteert, verwachtte ik eenzelfde ingelezen zijn.
En dan struikel ik zo over het herhalen van al gepasseerde stations dat ik dat niet gewoon laat passeren.
Dan had ik me wel op een chat-forum kunnen zoet houden.

Je vestigt inderdaad de indruk dat je niet ergens in gelooft, maar dat je een voorbeeld hebt uitgekozen zoals je moeder Theresa, Albert Schweitzer, of iemand anders had kunnen nemen die je min of meer navolgt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

maartje schreef:Ik kan me niet van de in indruk onttrekken dat men hier een dopaminestoot krijgt van christen bashen. Ben ik kennelijk toch nog ergens goed voor.
Waar heb jij een ware christen gezien dan?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

maartje schreef:
Jagang schreef:Dat je iemand persoonlijk kent, verandert niets aan wat ik hierboven stelde.

Heel symphatiek van je dat zo het opneemt voor Gerard, Jagang maar ik denk, Gerard kennende dat hijzelf heel goed in staat is voor zichzelf op te komen door mij terecht te wijzen.
Of door in de eerste plaats gewoon voor zichzelf te spreken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

maartje schreef: Ikzelf zie Jezus meer als een leermeester en dat de bijbelschrijvers hem de zoon van God hebben genoemd, wil nog niet zeggen dat hij dat ook inderdaad was. (Als hij ook werkelijk in dit ondermaanse rond gewandeld heeft, hetgeen nooit bewezen is.) Ik zie Jezus in de eerste plaats als een mens die "goddelijk" geïnspireerd was. In dat licht is het geen probleem om vrijdenken met christenzijn te combineren. Door de de hele bijbel als zijnde verzinsels te betitelen, gooi je het kind met het badwater weg.
Ik denk toch, dat je niet kunt stellen, dat geloven en vrijdenken samen kunnen gaan.
Vragen als:
Als het badwater er niet meer is, hoe weet je dan zo zeker dat het kind er nog is, dat je hele leven er nog aan ophangt?
Zijn diezelfde bijbelschrijvers niet de enige bron en de enigen, die dit kind (Jezus) hebben genoemd en benoemd?

Omdat dit punt voor mij ook ooit heel belangrijk en actueel was, heb ik mijn reactie onder "mijn getuigenis" gezet.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 79#p304679" onclick="window.open(this.href);return false;
Met als conclusie
In feite was ik toen al een vrijdenker.
Maar ik wilde zo graag nog een christen zijn. :!:
En praatte mij het volgeling zijn nog aan, zodat het woord "christen" gerechtvaardigd bleef.

En kon nog niet over mijn hart verkrijgen me afvallige en atheïst te noemen. :?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Beetje flauwe reacties.... formeel heeft Jagang gelijk dat Maartje niet voor mij kan spreken, maar wat zij uitlegt is in dezelfde lijn als ik schreef, dus wat is het probleem?
rereformed schreef:Ik vind dat je christen noemen op deze basis niet mogelijk is. Met Petals zeg ik dat je moet voldoen aan de minimum christelijke kernwaarheden die alle eeuwen door gepredikt zijn. Je neemt nu zowel een loopje met het christelijk geloof als met ons.
Ook interessant dit, Rereferormed die bepaald waar een christen aan moet voldoen? Klinkt niet echt vrijdenkend...

En nog zo een....
Hahaha, alles relatief? Dus morgen is er een kans dat koeien vliegen?
Wat is het nou, Maartje... als Jezus na drie dagen dood geweest te zijn weer tot leven komt, en wat later voor de ogen van de verbrouwereerde volgelingen van hem opstijgt de wolken in, zou het best wel kunnen wezen zo? Of toch niet?
Het is voor iedereen duidelijk dat met relatief geen vliegende koeien worden bedoeld. Eerder een recente absolute zekerheid dat nioets sneller dan het licht kan, of (in het verleden) dat niets kleiner dan een atoom is. De wetenschap evolueert, concepten raken achterhaald. Het is goed uit te gaan van wetenschappelijke inzichten, maar alles direct afwijzen wat de wetenschap nog niet weet, is naief.
Het suggereert namelijk (met een orthodox-religieuze stelligheid) dat we alles al weten.

Het lijkt erop dat sommige mensen de meer dan 2 miljard christenen als eenheidsworst willen beschouwen, die geloven zoals het vroeger in hun eigen kerk werd beleefd. Ik heb minder met die kerk dan ik met een willekeurige atheistische bijeenkomst heb, maar er zijn meer vormen van geloof dan dat. Ik zie niet in waarom wetenschap, de maatschappij en kennis op alle gebieden evolueert, maar religie statisch moet blijven op het niveau van de middeleeuwen. Maar goed, als je het zo wilt bekijken, gaan vrijdenken en religie niet samen.

@ Mariakat:
Volgens mij schrijf je dat je vrijdenker was én christen, ook al ben je daarna atheist geworden. Het kon dus wel samen gaan? Of vind jij ook dat vrijdenken gelijk staat aan atheist zijn?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef: @ Mariakat:
Volgens mij schrijf je dat je vrijdenker was én christen, ook al ben je daarna atheist geworden. Het kon dus wel samen gaan? Of vind jij ook dat vrijdenken gelijk staat aan atheist zijn?
Nee, dat schreef ik niet.

Dat is wat ik mij toen koste wat kost toch wilde noemen.
Nu weet ik dat dat toen een valse aanname was.
Ik geloofde nl. niet meer in een Jezus, die ook god was, die voor onze zonden was gestorven en na 3 dagen opgestaan was en naar de hemel was opgestegen naar zijn God en vader.
Dat is de essentie van het christen zijn en christengeloof.

Een tijdelijk vervangend pantheïsme heeft het ook niet gehaald.
Dus nee.
In feite was ik geen christen, maar atheïst.

Vrijdenker en atheïst zijn geen synoniemen van elkaar.
Maar als christengelovige kun je geen vrijdenker zijn.
Het bovengestelde is nl. niet mogelijk.
Ook niet, ook al zou er zoveel gebeuren, dat er zelfs marsmannetjes op een soort pluto ergens in het heelal, zouden kunnen bestaan.
Dan nog sta je niet op uit de dood.
Dan nog kun je niet lijfelijk opstijgen de lucht in.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gerard-M schreef:Ik heb minder met die kerk dan ik met een willekeurige atheistische bijeenkomst heb, maar er zijn meer vormen van geloof dan dat.
Gewoon flauw om het weer opnieuw te proberen.
Daar gaan we dus weer helemaal van voren af aan:

Gerard,
Atheisme is geen geloof.*) Door te doen alsof dat wel zo is handhaaf je een betekenisverwarring die wel vaker optreedt wanneer een enkel woord zoals "geloof", twee of meer sterk uiteenlopende betekenissen kent.

En als je pertinent Van Dale wilt negeren dan wordt het nu tijd voor een conceptbriefje aan de redactie van Van Dale waarin je nieuwe, verbeterde lemma's opgeeft voor "geloof" en "geloven".

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 72#p293472" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
*)
Het normale gebruik van "atheïsme" levert als betekenis volgens Van Dale:
ontkenning van het bestaan of de bestaanbaarheid van een (persoonlijke) god
synoniem: godloochening, godloosheid, godverzaking
r.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef:
rereformed schreef:Ik vind dat je christen noemen op deze basis niet mogelijk is. Met Petals zeg ik dat je moet voldoen aan de minimum christelijke kernwaarheden die alle eeuwen door gepredikt zijn. Je neemt nu zowel een loopje met het christelijk geloof als met ons.
Ook interessant dit, Rereferormed die bepaald waar een christen aan moet voldoen? Klinkt niet echt vrijdenkend...
Niet Rereformed bepaalt dat, maar zo is het altijd geweest sinds het begin van het christendom op basis van de woorden van Jezus zelf.
Neem jij een loopje met het leven en sterven van Jezus zelf? :?
Dat noem ik het toppunt van vrijdenkendheid. :lol:
Ik zie niet in waarom wetenschap, de maatschappij en kennis op alle gebieden evolueert, maar religie statisch moet blijven op het niveau van de middeleeuwen. Maar goed, als je het zo wilt bekijken, gaan vrijdenken en religie niet samen.
Het absoluut statische in een religie als het christendom is de primaire geloofsbelijdenis.
Dat is zijn definitie en betekenis.
Kun je daaraan niet voldoen, dan is het onzinnig vast te blijven houden aan het christendom.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

maartje schreef: Het spijt me dan werkelijk dat ik er kennelijk andere spelregels op na houd dan jij.
Leuk antwoord voor iemand die voetbal wil spelen zonder bal.
Een van die mij is niet op de man spelen omdat ik dat dat als een teken van lafheid beschouw.
Laf is juist wanneer je een eenvoudig argument ontwijkt door de persoon die je iets voor de voeten gooit te gaan beschuldigen van op de man spelen. Ik ben hier alleen bezig met een discussie over geloof. Jij kwam zeggen dat je er ook niet in gelooft.
Ik denk dat jij niet de moed hebt om te zeggen dat je geen christen meer bent. Jij wil eenvoudig niet onder ogen zien wat ik jou onder de neus wrijf. Daarom word je boos op mij. Ik weet wel dat het een enorme klus is om hiermee klaar te komen. Om uiteindelijk te zeggen dat je geen christen meer bent vereist een heleboel moed.
Verder vind ik het geen teken van innerlijke beschaving om iemand ronduit te lachen over zijn standpunten, noch zie ik dat als een juiste basis voor een discussie.
Alles is niet relatief Maartje. Of maakte mijn voorbeeld dat nog niet duidelijk voor je?
Juist wanneer er geen bewijzen zijn, maar je toch ergens geloof aan schenkt is het de geloofwaardigheid ervan die beslist of het redelijk is.

Het gekke is dat je boos bent op mij, terwijl je het eenvoudig eens bent met bovenstaande, het argument van ongelovigen die zeggen dat je geen geloof moet hechten aan al die wonderverhalen rondom God en Jezus. Je kwam nota bene een discussie binnen door dát even uit te spreken.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mariakat schreef:
gerard_m schreef:
Niet Rereformed bepaalt dat, maar zo is het altijd geweest sinds het begin van het christendom op basis van de woorden van Jezus zelf.
Neem jij een loopje met het leven en sterven van Jezus zelf? :?
Dat noem ik het toppunt van vrijdenkendheid. :lol:
In dit verband is het nuttig voor zowel Gerard als voor Maartje om het beroemde en sublieme betoog van Etiënne Vermeersch te lezen: Postcriptum over de God van het christendom.

Ik lees als laatste zin op die link dat Vermeersch ook bezig is met 'een boek over het Jezusprobleem'. Ik kijk daar zeer naar uit.
Born OK the first time
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

gerard_m schreef:Beetje flauwe reacties.... formeel heeft Jagang gelijk dat Maartje niet voor mij kan spreken, maar wat zij uitlegt is in dezelfde lijn als ik schreef, dus wat is het probleem?
En nog zo een....
Ik heb er niets mee wanneer mensen elkaar woorden in de mond leggen, maar ook niet wanneer mensen elkaar de woorden uit de mond stoten.

Los daarvan: Ik heb inmiddels geconcludeerd dat jouw "god" niet meer is dan een drieletterwoord, zonder concrete inhoud.

Het gaat nergens over.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Alles zomaar tot een alle onderscheid wegvagend "geloof" op één hoop vegen heeft duidelijke risisco's. :lol:
http://www.kloptdatwel.nl/2011/10/27/deepak-geconfronteerd-met-eigen-uitspraken/ schreef:Guy in red: My question is for Deepak and the bishop. You stated before that all belief is a cover up for insecurity, right?

Deepak: mm mm.

Guy in red: Do you believe that?

Deepak: yes.

Guy in red: Thank you.
Roeland
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Erik schreef:
maartje schreef:Ik kan me niet van de in indruk onttrekken dat men hier een dopaminestoot krijgt van christen bashen. Ben ik kennelijk toch nog ergens goed voor.
Waar heb jij een ware christen gezien dan?
Als je het met vliegen afvangen wilt spelen, heb je wat mij betreft gewonnen. Gefeliciteerd.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
Plaats reactie