Een reden voor het bestaan van God - TS Allie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Doppelgänger
Bevlogen

Re: Een reden voor het bestaan van God - TS Allie

Bericht door Doppelgänger »

Beetje laat antwoord, excuus, maar ik kwam er dit weekend niet aan toe om mijn reactie af te maken.
Allie schreef:Hoe is dan die verzameling materie ontstaan? Kan je een voorbeeld geven van materie wat altijd heeft bestaan? En hoe bewijs je dat? Ik begrijp wel dat je vanuit jouw standpunt, mij niet begrijpt. Ik bedoel met "begint te bestaan", dat wat eerst niet was. Jij kan een gevolg zijn van vele oorzaken achter elkaar, maar op ten duur kom je bij een beginpunt aan. Uit "niets", komt "niets". Dus niet iets. Hoe klein dat ook is.
Allie schreef:Hier heb je gelijk, dan rest de vraag: Is het universum er altijd geweest?
Allie schreef:Dus de big bang stelt niet dat er niets was? Als je zegt dat er materie was die de big bang deed gebeuren, wie of wat zetten deze materie dan in beweging? Als je zegt dat de natuurwetten dat deden, rest de vraag: Waar komen deze wetten vandaan?
Waarom is er iets in plaats van niets? Waar komt ons universum vandaan? Dat zijn zeker interessante vragen. In deze lezing gaat de Engelse sterrenkundige Stephen Hawking daarop in:

"In a universe that was essentially static, there would not have been any dynamical reason, why the stars should have suddenly turned on, at some time. Any such "lighting up time" would have to be imposed by an intervention from outside the universe. The situation was different, however, when it was realised that the universe is not static, but expanding. Galaxies are moving steadily apart from each other. This means that they were closer together in the past. One can plot the separation of two galaxies, as a function of time. If there were no acceleration due to gravity, the graph would be a straight line. It would go down to zero separation, about twenty billion years ago. One would expect gravity, to cause the galaxies to accelerate towards each other. This will mean that the graph of the separation of two galaxies will bend downwards, below the straight line. So the time of zero separation, would have been less than twenty billion years ago.

At this time, the Big Bang, all the matter in the universe, would have been on top of itself. The density would have been infinite. It would have been what is called, a singularity. At a singularity, all the laws of physics would have broken down. This means that the state of the universe, after the Big Bang, will not depend on anything that may have happened before, because the deterministic laws that govern the universe will break down in the Big Bang. The universe will evolve from the Big Bang, completely independently of what it was like before. Even the amount of matter in the universe, can be different to what it was before the Big Bang, as the Law of Conservation of Matter, will break down at the Big Bang."

Dus nee, de Big Bang-theorie stelt niet dat er eerst niets was, maar slechts een totaal andere staat van het universum. De kwantummechanica wijst ook in die richting; 'niets' schijnt namelijk nogal instabiel te zijn, waardoor de aanwezigheid van 'iets' een stuk waarschijnlijker is.
Allie schreef:Die ook nog eens zeer fijn afgesteld zijn.
Ja, iets lijkt al snel 'fijn afgesteld' als het werkt. 'Fijn afgesteld' suggereert echter dat natuurkundige constanten waarden kunnen aannemen die afwijken van de waarden die we in ons universum waarnemen. De vraag is dus welke aanwijzing je hebt dat natuurkundige constanten waarden kunnen aannemen die afwijken van de waarden in ons universum? Als je niet eens weet of die waarden kunnen variëren, zou ik niet weten hoe je kunt concluderen dat er sprake is van 'afstellen '.

En zelfs als dat wel het geval zou zijn, vraag ik me af wat je dan bedoelt met 'fijn afgesteld'. Fijn afgesteld voor wat? Niet voor ons in elk geval, aangezien het heelal slechts voor zo'n 2% uit baryonische materie bestaat. Het grootste deel, +/- 84%, bestaat uit donkere materie. Is het universum fijn afgesteld voor donkere materie?
Allie schreef:Weet je dan zeker dat de wetenschap de waarheid vaststelt? Als je eerlijk redeneert niet. Wetenschap past zichzelf aan en kan dus nooit claimen dat het de waarheid verkondigt. Je kan hoogstens claimen dat jou visie meer plausibel is, gebaseerd op onderzoeken.
Wetenschap houdt zich dan ook niet bezig met waarheidsvinding, maar slechts met waarschijnlijkheden. Als wetenschappers absolute waarheden zouden verkondigen, dan bestonden er nu geen wetenschappers meer. Er zou immers niets meer te onderzoeken zijn. In de wetenschap bestaat niet zoiets als 'zeker weten'. Wel is het zo dat als een verklaring zeer plausibel is - doordat deze doorlopend wordt bevestigd door observaties, metingen en testen - de essentie van zo'n verklaring in principe niet meer ter discussie staat, totdat er overtuigend bewijs ter tafel komt dat die verklaring in twijfel trekt.
Allie schreef:Ik zie de Bijbel natuurlijk niet als een wetenschappelijk boek. Je kan wel bepaalde dingen terug vinden in de natuur en in de geschiedenis. Dus in die zin heeft het wel degelijk betrekking op de werkelijkheid.
Okee, maar dat geldt ook voor de fantasyboeken die ik lees. Dat lijkt me dan ook niet een erg zinvol beoordelingscriterium.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Allie, kom d'r maar weer in!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Allie left the building??
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

doctorwho schreef:Allie left the building??
Nee, heeft het druk. Vroeg me dat nl. ook af en heb pb gestuurd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 48#p496448" onclick="window.open(this.href);return false;
maart 1, 16, 17:52
dikkemick schreef:Allie, kom d'r maar weer in!
dikkemick schreef:
Allie is niet meer online geweest sinds feb 28, 16, 10:18
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 03#p496303" onclick="window.open(this.href);return false;
Zullen we even pauzeren met hier berichten te plaatsen tot hij weer tijd heeft om mee te doen?
Verdere discussie over redenen voor het bestaan van God hier in het oorspronkelijke topic.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
malou
Forum fan

Bericht door malou »

dikkemick schreef:
Ja zal dan wel, want christenen mogen niet liegen toch? :wink:

edit..sorry Maria...lees het nu pas...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik wil Allie behulpzijn zijn met dit topic geplaatst door Fish: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 81#p496630" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien nog even wachten met reageren totdat je de Gods-bewijzen in handen hebt Allie.
Denk je dat dit een kans van slagen heeft overigens?
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@ Allie.
Geef je even een seintje naar het beheer, als je weer in het land bent?
Dan sluit ik nu dit topic.

Berjan
Open even een nieuw topic hierover, wil je ?
Je kunt hiernaar verwijzen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Toch maar een aantal berichten afgesplitst. Maar God is een `het`?!
Allie heeft bericht dat hij binnenkort weer zal reageren, ivb. met zijn visie op de redenen voor het bestaan van God. Dus hier verder BOT
ChaimNimsky
Superposter

Re: Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god

Bericht door ChaimNimsky »

Er wordt beweerd dat het universum uit niets voortgekomen kan zijn. Gewoon even een vraag waar ik met m'n gebrekkige kennis niet echt uitkom :oops:

Kan het ¨niets¨ van waaruit ¨alles¨ is ontstaan potentieloos zijn?
Indien het inherente potentie had waaruit iets kon ontstaan, waar vandaan kwam deze potentie (en waaruit bestaat deze)?
Indien het geen inherente potentie had waaruit iets kon ontstaan, waar kwam alles dan vandaan?
Zionist
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Ik dacht dat ik de enige was die dat niet kan bevatten en toch wel zou willen.
NB: Doe wel en zie niet om.
Allie
Geregelde verschijning

Bericht door Allie »

@Kiks,
Mijn vader.
Dus je bent atheïstisch opgevoed? Snap je mijn punt? Het bewijst niets.
Het denkproces waarbij alles im Frage gesteld wordt, wordt aangezwengeld door nieuwsgierigheid, en begint zodra je je bewust wordt van je zelf en je omgeving. Dat goden onzin zijn en naarmate de wetenschap vordert steeds onzinniger worden is slechts een kwestie van toepassing van logica. Je hoeft slechts de bijbel te lezen om te concluderen dat die god zijn tijd gehad heeft.
Wat weten wij van het ontstaan van leven? Wat weten wij van het ontstaan van ons universum? God heeft Zijn tijd gehad? Om maar over het vage verhaal van "macro"-evolutie te beginnen. Volgens welke logische weg streep jij God weg, dat wil ik dan wel eens weten.

Ik wacht geduldig.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Even een vieuwtopic of datum erbij plaatsen is handiger om terug te vinden waar dit werd geschreven.
Dit is 3 blz. geleden. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 04#p496304" onclick="window.open(this.href);return false;
Allie
Geregelde verschijning

Bericht door Allie »

@dikkemick
Ik vraag naar je argumentatie. Waarom God een Hij, Zij of Het is.
Dat heeft met het ontstaan van het universum te maken. Omdat God er altijd is geweest en ons universum niet, moet het ontstaan van ons universum persoonlijk zijn geweest. Daarom kan je God als een persoonlijkheid zien, die vrijwillig er voor koos om ons te maken.
Omdat IK dan met evenveel recht kan zeggen dat we een computersimulatie zijn. heb ik er argumenten voor? Nee! Heb jij er argumenten voor? Nee. Je neemt het gewoon aan. Maar op basis van wat neem je het aan???
Nogmaal, Ik kan op basis van zeer veel valide argumenten aannemen dat evolutie een feit is. En jij? Welke argumenten maken God voor jou een feit? Dat blijft mijn vraag die maar niet beantwoord wordt.
Ik denk dat je hele goede argumenten kan geven voor een computersimulatie. Sterker nog, ik denk dat dat feit juist de mogelijkheid van het bestaan van God meer aannemelijk maakt.
Evolutie is een ander onderwerp, maar jij weet hoe ik hierover denk.
En ik zal het bestaan van God nooit een feit noemen. Ik vind het zeer aannemelijk.
Dat je denkt dat er geen goede argumenten zijn voor God is jouw mening. Ik denk dat er wel degelijk goede argumenten zijn voor God. Bijvoorbeeld het morele argument, het kosmologische argument, het argument van de toepasselijkheid van wiskunde om het universum te verklaren....etc.... Maar die moeten we dan maar eens 1 voor 1 uitpluizen.
Waarom neem je hier wetenschap ineens serieus? Overigens zijn de geleerden hier nog niet over uit. Maar jij wel begrijp ik? Wederom een gevaarlijk geloofsstandpunt. Gelovigen hebben vaker bij moeten stellen...
Dit vind ik niet helemaal eerlijk van je. Hoezo neem ik wetenschap 'ineens' wel serieus? Tijd moet wel ontstaan zijn tijdens de big bang. Althans tijd zoals wij dat begrijpen dan.

Lees een goed boek! En...foutjes is een PERFECT ontwerp?
Kunnen effecten van buiten effect hebben op een ontwerp. Ik denk dat we dat dagelijks zien. Een appel verrot, een tuin wordt wild en staal verroest... Zo gaat het ook met dna... Is niet meer dan logisch.
De mens is nieuwsgierig en wil inderdaad graag alles verklaren. IS alles te verklaren? Nee. Nog niet. Hoe leven ontstaan is, is nog een raadsel. Hoe ruimtetijd ontstaan zijn is nog een raadsel. Maar wat geen raadsel is, is hoe jij hier gekomen bent, NADAT die 1e zichzelf replicerende cel ontstaan is. De mechanismen waarlangs dit gebeurt is zijn voor het grootste gedeelte in kaart gebracht. Nog niet alles, maar stel je voor dat een rechter de insteek heeft die jij hebt?
Weet je hoe moorden (CSI) opgelost kunnen worden? Door nieuwsgierigheid en o.a. (genetisch) wetenschappelijk onderzoek. We zijn erachter gekomen dat dat de beste methode is om betrouwbare kennis te vergaren. Kan religie ook aanspraak hierop maken?

Hier ga je echt het domein van 'geloof' in. Nadat...????.... Na wat?... Alsof het ontstaan van die eerste cel iets simpels is.
Niemand weet hoe die ene cel voor alles wat nu leeft heeft gezorgd. De vraag hier is, volgens een ongestuurde weg of een gestuurde weg. Volgens kans of intelligentie. Het mechanisme heeft nog nooit, aantoonbaar voor meer informatie gezorgd. Alleen kleine aanpassingen, maar dit is geen bewijs voor de weg van een cel tot alles wat nu leeft. Dat is jouw geloofsovertuiging en heeft niets met wetenschap te maken.
Ik weet het niet.
Ben je bereid om al het bewijsmateriaal te wegen? Met een gelijke schaal?
Allie
Geregelde verschijning

Re: Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god

Bericht door Allie »

ChaimNimsky schreef:Er wordt beweerd dat het universum uit niets voortgekomen kan zijn. Gewoon even een vraag waar ik met m'n gebrekkige kennis niet echt uitkom :oops:

Kan het ¨niets¨ van waaruit ¨alles¨ is ontstaan potentieloos zijn?
Indien het inherente potentie had waaruit iets kon ontstaan, waar vandaan kwam deze potentie (en waaruit bestaat deze)?
Indien het geen inherente potentie had waaruit iets kon ontstaan, waar kwam alles dan vandaan?
Ja, het is ironisch... Wij zijn niet rationeel als we in een schepper geloven, maar het is rationeel om te denken dat niets voor alles verantwoordelijk is. En dan ook nog door niets veroorzaakt. Het niets waar ze het over hebben bestaat nog steeds uit materie. Namelijk negatieve en positieve materie. Dus het is helemaal niet, niets... Als ik 50 euro heb en ik heb 50 euro schuld, heb ik dan 0 euro? Nee, ze zijn allebei een gegeven.
Gesloten