Met het antwoord, dat ik hier gaf bedoel ik dat mi. heel veel van de oorzaken van de psychische nood waarin gelovigen van reformatorische oorsprong, hier liggen, maar duidelijk ook nog in veel ex-gelovigen doorwerken.Maria schreef:Je bent zwaar belast door het ingegoten gif: "Een mens is tot niets goeds in staat."LonelyThinker schreef: Dat ik me schuldig ga voelen aan mezelf te denken, goed voor mezelf te zorgen, me goed te voelen.
Dat is een zeer geniepige, waar veel ex-refo's nog mee behept zijn.![]()
En Gereformeerde Bonders zoals ik ben opgevoed.
Ook dat "het vlees moet sterven" wordt veel gepropageerd.
Daarbij nog versterkt door al diegenen die vinden dat we geen ego mogen hebben.
Ik denk dat ze zelf niet weten wat daarmee bedoeld kan worden.
Voor velen stamt deze zienswijze uit de Bergrede, met de volgende uitleg van deze Bijbeltekst, deel van de Bergrede en één van de zaligsprekingen (RK Kerk.)
“Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.” - Matteüs 5:6
Zie ook Luc. 6: 17-49
Voor uitleg wordt dan gebruik gemaakt voor uitleg van diverse andere teksten, die gaan over "gerechtigheid", geschreven door andere tekstschrijvers.
Een overdenking die dit duidelijker maakt:
Enz. http://www.agp-internet.com/react/ogr/t ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;Hongeren en dorsten naar gerechtigheid
“De Heer wacht om Zijn Heilige Geest uit te storten op allen die willen hongeren en dorsten naar gerechtigheid.” (CW 118).
“Zalig die hongeren en dorsten naar gerechtigheid. Het besef van onwaardigheid zal in het hart een honger en een dorst naar gerechtigheid teweeg brengen en dit verlangen zal niet teleurgesteld worden. Zij, die in hun hart plaats maken voor Jezus, zullen zich Zijn liefde bewust worden. In iedereen die ernaar verlangt veranderd te worden naar het beeld van het karakter van God zal dat verlangen vervuld worden. De Heilige Geest helpt degene die op Jezus ziet altijd. Hij brengt van de gaven van Christus en richt zijn aandacht daarop. Als het oog op Jezus gericht is, houdt het werk van de Geest niet op voordat de ziel veranderd is naar Zijn beeld. Het element van liefde zal het hart verruimen en het de mogelijkheid geven om hogere hoogten te bereiken en meer kennis op te doen over hemelse zaken, zodat het niet rust voordat het volledig vervuld is. Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.” (DA 302).
“Ofschoon u bemerkt dat u zondig en onvolkomen bent, zijn dat juist de zaken waarvoor u een Verlosser nodig hebt. Als u zonden te belijden hebt, verlies dan geen tijd. Deze momenten zijn waardevol. “Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid” (1 Johannes 1:9).
Zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid zullen verzadigd worden, want Jezus heeft het beloofd. Trouwe Verlosser! Zijn armen zijn wijd opengesperd om ons te ontvangen en Zijn grote hart van liefde wacht op ons om ons te zegenen.” (FW 37-38).
“Gerechtigheid is heiligheid, het beeld van God, en “God is liefde.” 1 Johannes 4:16. Het is acht slaan op de wet van God, want “want al uw geboden zijn gerechtigheid” (Psalm 119:172), en “Liefde is de vervulling der wet” (Romeinen 13:10). Gerechtigheid is liefde en liefde is het licht en het leven van God. De gerechtigheid van God tot leven gekomen in Christus. Wij ontvangen gerechtigheid door Hem te ontvangen.” (FLB 109).
“Er zijn voldoende voorzieningen getroffen door Christus om de ziel die hongert en dorst naar gerechtigheid te bevredigen.” (FLB 152).
“Als u een gevoel van nood ervaart in uw ziel, als u hongert en dorst naar gerechtigheid, dan is dat het bewijs dat Christus aan uw hart werkt, zodat Hij, door de inwoning van de Heilige Geest, voor u de dingen kan doen die u onmogelijk voor uzelf kunt doen.” (AG 217).
Wat na de diverse uitleggingen in diverse Bijbelboeken overblijft van de werkelijke betekenis, die bedoeld wordt in de Bergrede van het woord "gerechtigheid", weet ik dan niet meer zo duidelijk.
Peter van Velzen reageerde met
Veel Christenen leggen dit idd. ook uit als "rechtvaardigheid" in het handelen naar anderen.Peter van Velzen schreef:Ik denk dat er wel enige rechtvaardigheid is. En wel in de mensen die om elkaar geven. Die weten dat er onder hun medemensen er zijn, die hongeren en dorsten naar rectvaardigheid. Als je daarover nadanekt, zegt de betreffende uitspraak in het nieuwe testament eigenlijk, dat vele ongelovig zalig zullen worden. Want het is hun honger naar rechtvaardigheid, die hen van hun geloof heeft afgebracht.Ik vrees dat het voor ons persoonlijk niet echt zaligmakend is. maar misschien dat onze medemensen er wel bij varen.
De "menselijk denken" mensen die zich toch nog christen willen noemen.
Teksten die dit zouden kunnen onderschrijven zijn van Paulus, die schrijft, dat als bij heidenen de wet is geschreven in hun hart, zij ook zalig kunnen worden.
Zij gaan in deze dan echter voorbij aan de andere teksten over dit onderwerp.Rom 2,13 schreef: [13] Want niet de hoorders van de wet zijn rechtvaardig in Gods oog; alleen de onderhouders van de wet zullen worden gerechtvaardigd. [14] Wanneer heidenen, die de wet niet hebben, uit zichzelf* doen wat de wet verlangt, zijn zij zichzelf tot wet, ook al bezitten zij de wet niet. [15] Zij tonen dat wat de wet vereist, in hun hart geschreven staat.
Er een groot verschil is tussen de Bijbelse gerechtigheid en de door ons vaak gebruikte betekenis van het woord "rechtvaardigheid".
Deze 2 betekenissen zijn dan ook nauw gelieerd, maar van volkomen andere betekenis.
Andere voorbeelden geven ook aan dat gerechtigheid betekent, dat het kwaad moet worden onderkend en gestraft.
http://www.encyclo.nl/begrip/gerechtigheid" onclick="window.open(this.href);return false;
Gerechtigheid. Een term die niet alleen inhoudt dat recht wordt gedaan aan iemand die onrecht lijdt, maar ook aangeeft dat de boosdoeners worden gestraft.
Gerechtigheid is verder een theologisch begrip: God spreekt de zondaars om Christus' wil vrij van schuld.
Deze twee verschillen zijn dan ook een voortdurende strijd.
Op een schuld staat een boete.
Dat is rechtvaardigheid.
De uitvoer daarvan betekent gerechtigheid, ook voor het slachtoffer.
Vergeving kan ook gerechtigheid zijn, als die is beloofd.
Dat is de gerechtigheid die is bedoeld in veel Bijbelteksten, mits er een inzicht is en besef van schuld is.
Maar vooral deze laatste beperking kan zo verschrikkelijk zwaar liggen, daar de christen altijd wordt voorgehouden, dat de mens ten alle tijden geneigd is tot kwaad.
Een keer een verwijzing naar een paar topics op een ander forum.
Er is niemand die goed doet, zelfs niet één.
de mens is geneigd God en zijn naaste te haten
Wat ik zelf vaak zie in de praktijk, is die van de honger van mensen naar gerechtigheid voor wat zij als ongerechtigheden beschouwen.
Dus een genoegdoening daarvoor.
Dit zie ik in de praktijk zelfs nog vaker.
De honger naar genoegdoening van het kwaad zichzelf aangedaan, maar tegelijkertijd ook de honger naar vergeving van wat zij zelf de ander aandoen.