Kind in traditioneel gezin of....

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Fundi schreef:Het huwelijk zoals God het ingesteld heeft.
Je overspeelt je hand danig hier, want het huwelijk wordt nergens in de bijbel door God ingesteld.
Fundie schreef:Wel maak ik er bezwaar tegen dat kinderen in een dergelijke relatie geadopteerd kunnen worden. Ik vind dat een kind recht heeft op een vader én moeder, die ieder hun specifieke ouderlijke rol spelen die niet onderling uitwisselbaar zijn. Het belang van het kind weegt wat mij betreft het zwaarst en deze wordt het meest gediend in een gezin met een vader en moeder.
Bij adoptie gaat het om kinderen die noch vader noch moeder hebben. Indien het belang van het kind het zwaarst weegt is een oplossing van twee ouders van hetzelfde geslacht (die uit liefde een kind willen adopteren) te prefereren boven kinderen laten opgroeien zonder enkele ouderbinding.
Jouw redenering volgend zou je ook scheidingen moeten verbieden, of gedwongen huwelijken moeten prefereren in geval een vrouw zwanger wordt via een slippertje of jeugdige roekeloosheid en onbedachtzaamheid. Jouw opvatting stigmatiseert alle alleenstaande moeders en vaders.

Overigens is de discussie wat betreft dit punt al beslist. Indien zelfs Ierland dit recht verschaft aan een homosexueel echtpaar, dan is het enkel nog een kwestie van een paar jaar voordat de gehele westerse wereld volgt. Jouw opinie gaat de komende jaren dezelfde grabbelton van fraaie christelijke opinies in als de christelijke opinies uit eerdere eeuwen die nu volkomen onbegrijpelijk zijn geworden, zoals dat de slavernij een door God ingestelde natuurlijke instelling is, dat de absolute koning waartegen je je niet mag verzetten een door God ingestelde natuurlijke instelling is, lijfstraffen een aan te bevelen methode zijn in de opvoeding van kinderen, de hiërarchie tussen man (hoofd) en vrouw (ondergeschikt) een door God geschapen scheppingsorde is, evenals de hiërarchie tussen verschillende rassen.
Allemaal voorbeelden van hoe de aanhangers van religieus boekgeloof altijd de laatsten zijn die begrijpen wat een zich gezond ontwikkelende maatschappij nodig heeft.
Reactie op en afgesplitst uit Hoe ik van atheïst een christen werd.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 26#p476126" onclick="window.open(this.href);return false;
Maria
Born OK the first time
Fundi
Ervaren pen

Re: Hoe ik van atheïst een christen werd.

Bericht door Fundi »

rereformed schreef: Bij adoptie gaat het om kinderen die noch vader noch moeder hebben. Indien het belang van het kind het zwaarst weegt is een oplossing van twee ouders van hetzelfde geslacht (die uit liefde een kind willen adopteren) te prefereren boven kinderen laten opgroeien zonder enkele ouderbinding.
Een alleenstaande man kan ook niet een kind zomaar adopteren. Jouw redenatie volgend zou dat gewoon altijd moeten kunnen, want het kind is dan 'toch nog beter af'.
Jouw redenering volgend zou je ook scheidingen moeten verbieden, of gedwongen huwelijken moeten prefereren in geval een vrouw zwanger wordt via een slippertje of jeugdige roekeloosheid en onbedachtzaamheid. Jouw opvatting stigmatiseert alle alleenstaande moeders en vaders.
Onzin.
Overigens is de discussie wat betreft dit punt al beslist. Indien zelfs Ierland dit recht verschaft aan een homosexueel echtpaar, dan is het enkel nog een kwestie van een paar jaar voordat de gehele westerse wereld volgt. Jouw opinie gaat de komende jaren dezelfde grabbelton van fraaie christelijke opinies in als de christelijke opinies uit eerdere eeuwen die nu volkomen onbegrijpelijk zijn geworden, zoals dat de slavernij een door God ingestelde natuurlijke instelling is, dat de absolute koning waartegen je je niet mag verzetten een door God ingestelde natuurlijke instelling is, lijfstraffen een aan te bevelen methode zijn in de opvoeding van kinderen, de hiërarchie tussen man (hoofd) en vrouw (ondergeschikt) een door God geschapen scheppingsorde is, evenals de hiërarchie tussen verschillende rassen.
Allemaal voorbeelden van hoe de aanhangers van religieus boekgeloof altijd de laatsten zijn die begrijpen wat een zich gezond ontwikkelende maatschappij nodig heeft.
Misschien (?) lees je niet zo goed.
Mijn mening over adoptie door homo/lesbie stellen is niet gebaseerd op mijn geloofsovertuiging, maar is gewoon mijn menselijke opvatting over gezin en opvoeding.
Dus je kunt er wel van alles en nog wat bij gaan betrekken, maar dat raakt kant noch wal.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Fundi schreef:Mijn mening over adoptie door homo/lesbie stellen is niet gebaseerd op mijn geloofsovertuiging, maar is gewoon mijn menselijke opvatting over gezin en opvoeding.
Mee eens in deze, een kind heeft een vader en moeder nodig voor de opvoeding. Een moeder om het kind liefde bij te brengen en de vader het praktische.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vitiligo schreef:
Fundi schreef:Mijn mening over adoptie door homo/lesbie stellen is niet gebaseerd op mijn geloofsovertuiging, maar is gewoon mijn menselijke opvatting over gezin en opvoeding.
Mee eens in deze, een kind heeft een vader en moeder nodig voor de opvoeding. Een moeder om het kind liefde bij te brengen en de vader het praktische.
Nu de andere meningen nog baseren op de werkelijkheid en we zijn er! Ik vind het overigens wel lef hebben dat christenen een buitenbijbelse mening er op nahouden. Het is natuurlijk een door God geïnspireerd boek
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vitiligo schreef:
Wat een gek idee houden jullie er op na. Liefde, wordt dat bijgebracht? Dat klinkt als een absurditeit in mijn oren. Ik had een hardwerkende vader die mij liefde liet ervaren, en een "liefdevolle" moeder die geen enkele liefde op mij heeft overgebracht. Daarnaast ken ik diverse homo-stellen die eigen kinderen hebben en in één geval ook een geadopteerd kind. Misschien is het wel omdat er speciaal op deze samenlevingsvorm gelet wordt, maar het viel mij op dat ik zelden zoveel stabiliteit, zorg en liefde in een gezin heb gezien als juist daar. Daar kunnen de meeste hetero-gezinnen een voorbeeld aan nemen.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

kiks schreef:
Vitiligo schreef:
Wat een gek idee houden jullie er op na. Liefde, wordt dat bijgebracht? Dat klinkt als een absurditeit in mijn oren. Ik had een hardwerkende vader die mij liefde liet ervaren, en een "liefdevolle" moeder die geen enkele liefde op mij heeft overgebracht. Daarnaast ken ik diverse homo-stellen die eigen kinderen hebben en in één geval ook een geadopteerd kind. Misschien is het wel omdat er speciaal op deze samenlevingsvorm gelet wordt, maar het viel mij op dat ik zelden zoveel stabiliteit, zorg en liefde in een gezin heb gezien als juist daar. Daar kunnen de meeste hetero-gezinnen een voorbeeld aan nemen.

Groet

kiks
=D> =D> =D>
Ik wilde niet meer in dit topic reageren, maar voor deze reactie van kiks maak ik graag een uitzondering!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Vit
Banned

Bericht door Vit »

dikkemick schreef:
Vitiligo schreef:
Nu de andere meningen nog baseren op de werkelijkheid en we zijn er! Ik vind het overigens wel lef hebben dat christenen een buitenbijbelse mening er op nahouden. Het is natuurlijk een door God geïnspireerd boek
Ik ben wellicht nog te conservatief.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

kiks schreef:Wat een gek idee houden jullie er op na. Liefde, wordt dat bijgebracht? Dat klinkt als een absurditeit in mijn oren. Ik had een hardwerkende vader die mij liefde liet ervaren, en een "liefdevolle" moeder die geen enkele liefde op mij heeft overgebracht. Daarnaast ken ik diverse homo-stellen die eigen kinderen hebben en in één geval ook een geadopteerd kind. Misschien is het wel omdat er speciaal op deze samenlevingsvorm gelet wordt, maar het viel mij op dat ik zelden zoveel stabiliteit, zorg en liefde in een gezin heb gezien als juist daar. Daar kunnen de meeste hetero-gezinnen een voorbeeld aan nemen.
Liefde wordt bijgebracht (ervaren) ja, gelukkig schrijf je het zelf.
Laatst gewijzigd door Vit op 30 jun 2015 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vitiligo schreef:
kiks schreef: Liefde, wordt dat bijgebracht?
Liefde wordt bijgebracht ja.
Misschien kun je uitleggen hoe dat 'bijbrengen" in zijn werk gaat.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Vit
Banned

Bericht door Vit »

kiks schreef:
Vitiligo schreef:
kiks schreef: Liefde, wordt dat bijgebracht?
Liefde wordt bijgebracht ja.
Misschien kun je uitleggen hoe dat 'bijbrengen" in zijn werk gaat.

Groet

kiks
Fatsoen aanleren, geen dingen kapot maken, empathisch vermogen, aardig zijn tegen een ander dat soort. Oftewel vaak corrigeren in de prille kinderjaren.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vitiligo schreef:Fatsoen aanleren, geen dingen kapot maken, aardig zijn tegen een ander dat soort.
Op het laatste na zie ik geen enkele relatie met het begrip liefde. Maar wat mij het meest verbaast is dat je kennelijk van mening bent dat dit soort zaken typisch moederlijke aangelegenheden zijn. In de praktijk om me heen zie ik minstens net zo vaak dat de vader in dit soort opvoedkundige zaken het voortouw neemt.

Groet

kiks
Vit
Banned

Bericht door Vit »

kiks schreef:
Vitiligo schreef:Fatsoen aanleren, geen dingen kapot maken, aardig zijn tegen een ander dat soort.
Op het laatste na zie ik geen enkele relatie met het begrip liefde. Maar wat mij het meest verbaast is dat je kennelijk van mening bent dat dit soort zaken typisch moederlijke aangelegenheden zijn. In de praktijk om me heen zie ik minstens net zo vaak dat de vader in dit soort opvoedkundige zaken het voortouw neemt.

Groet

kiks
Vrouwen zijn (over het algemeen) emotioneler dan mannen. Voorbeeldje: een moeder zal een kind eerder corrigeren als deze een ander kind van een fietsje duwt dan een vader. Een moeder zou tegen haar kind zeggen dat het voor hem/haar ook niet leuk is weggeduwd te worden (empathisch vermogen bijbrengen), een vader is daar laconieker in.

Ik was btw nog aan het editen.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vitiligo schreef:Vrouwen zijn (over het algemeen) emotioneler dan mannen. Voorbeeldje: een moeder zal een kind eerder corrigeren als deze een ander kind van een fietsje duwt dan een vader. Een moeder zou tegen haar kind zeggen dat het voor hem/haar ook niet leuk is weggeduwd te worden (empathisch vermogen bijbrengen), een vader is daar laconieker in.

Je schrijft iets tussen haakjes, dat zou kunnen betekenen dat dat vaak zo is. Ik zou die uitspraak niet zo maar doen. Vrouwen zouden in gevallen misschien anders met emoties omgaan, maar dat houdt niet in dat ze ook emotioneler zijn. Je voorbeeld van het kind en het fietsje raakt de kwestie totaal niet. Als zoiets gebeurt in het bijzijn van de vader kan zomaar dezelfde reactie die je nu expliciet voorbehoudt aan vrouwen van de vader kunnen komen. Mannelijke homo-stellen zijn een uitstekend voorbeeld om je verhaal te ontkrachten.
Volgens mij hang je nog in een man/vrouw rolpatroon dat al lang niet meer van deze tijd is.

Groet

kiks
Vit
Banned

Bericht door Vit »

kiks schreef:
Vitiligo schreef:Vrouwen zijn (over het algemeen) emotioneler dan mannen. Voorbeeldje: een moeder zal een kind eerder corrigeren als deze een ander kind van een fietsje duwt dan een vader. Een moeder zou tegen haar kind zeggen dat het voor hem/haar ook niet leuk is weggeduwd te worden (empathisch vermogen bijbrengen), een vader is daar laconieker in.

Je schrijft iets tussen haakjes, dat zou kunnen betekenen dat dat vaak zo is. Ik zou die uitspraak niet zo maar doen. Vrouwen zouden in gevallen misschien anders met emoties omgaan, maar dat houdt niet in dat ze ook emotioneler zijn. Je voorbeeld van het kind en het fietsje raakt de kwestie totaal niet. Als zoiets gebeurt in het bijzijn van de vader kan zomaar dezelfde reactie die je nu expliciet voorbehoudt aan vrouwen van de vader kunnen komen. Mannelijke homo-stellen zijn een uitstekend voorbeeld om je verhaal te ontkrachten.
Volgens mij hang je nog in een man/vrouw rolpatroon dat al lang niet meer van deze tijd is.

Groet

kiks
Dat kan, ik ben al een dagje langer bij de baas. Als je nu ziet dat kinderen elkaar mishandelen (kopschoppen), snap ik helemaal niets van, ik denk dan wat voor opvoeding heb je genoten/ondergaan, maar ja beide werken tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door Vit op 30 jun 2015 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vitiligo schreef:Dat kan, ik ben al een dagje langer bij de baas.
:) Ik ook.
Als je nu ziet dat kinderen elkaar mishandelen, snap ik helemaal niets van, ik denk dan wat voor opvoeding heb je genoten/ondergaan.
De wereld verandert in een cascadische versnelling. Het is niet onverstandig te proberen te blijven begrijpen en zo "bij de tijd" te blijven.

Groet

kiks
Gesloten