Fundi schreef:
Doen waar je zin in hebt, klinkt voor mij echter dat die weg je niet zo voor ogen staat. Dit betekent consequenties dragen totdat je gelouterd bent. Wat dat precies inhoud kan ik niet zeggen, maar het hangt ongetwijfeld af van waar "je zin in had".
Je doet nu net of ongelovigen er maar zo'n beetje op los leven, doen waar ze zin in hebben.
Het enige verschil is dat ongelovigen niet naar een kerk gaan en niet geloven dat de God uit de bijbel bestaat.
Verder nemen we onze eigen verantwoordelijkheid, behandelen wij onze naasten niet slechter dan gelovigen om maar iets te noemen.
Wat heeft daarom een loutering voor zin straks?
Waarom zou ik gelouterd moeten worden?
Als ik dood ga en mijn ziel zou oog in oog (voor zover een ziel kan zien) met jouw God komen te staan dan zou ik kunnen zeggen: "Oke, U bestaat dus echt als dit geen droom is, geen probleem, ik geloof in uw bestaan"
En daarmee is dan toch alles opgelost?
Ik zou nog wel wat vragen hebben en uitleggen waarom ik op aarde niet kon geloven dat Hij bestond maar daar komen we dan vast wel uit.
Ik neem aan dat jouw God niet meer zo wraakzuchtig is als in zijn OT-tijd en mij alsnog even gaat straffen voor mijn ongeloof op aarde, straffen komt in jouw visie ook niet voor meen ik.
Wellicht zal Hij zelfs toegeven dat Hij het er ook wel een beetje naar gemaakt heeft dat haast niemand nog in Hem geloofde.
Dus wat heeft het voor zin dat ik volgens jou gelouterd zou moeten worden?
De psalmversjes kan ik zo meezingen, die ken ik net als Inge B. nog uit mn hoofd.
DM moet zou misschien verplicht kunnen worden een inburgeringscursusje te volgen maar daar houdt het volgens mij dan ook wel mee op.
Maar ik neem aan dat daar voor de ongelovigen ook wel ruimte is om hun eigen leven te leiden, net als op aarde.
En met tientallen miljarden mensen in de hemel zal jij daar net als hier op aarde ook weinig of niets van Zijn bestaan en aanwezigheid merken, denk je ook niet?
NB: Doe wel en zie niet om.