the decline of science and technology in America

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

the decline of science and technology in America

Bericht door chromis »

Op Slashdot woedt op dit moment een grote discussie over een artikel van de BBC.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/4172504.stm

Het artikel gaat min of meer, zoals de headline van Slashdot al aangeeft, over de neergang van wetenschap en technologie in Amerika.

De reden? The gelovigen in dat land.

http://politics.slashdot.org/article.pl ... 219&tid=14
puke76 writes "There's a good article over on the BBC about the decline of science and technology in the U.S.. Vint Cerf and others are going on record to voice their concerns about the current administrations recipe for 'irrelevance and decline.' Scientists are increasingly concerned about the White House's pandering to the religious right at science's expense. From the article: 'radically we have moved away from regulation based on professional analysis of scientific data ...to regulation controlled by the White House and driven by political considerations.'"
De discussie op slashdot vond ik wel even de moeite waard om te vermelden omdat daar best interessante dingen in staan.

Veel leesplezier :)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ach, het zal vast allemaal weer waar zijn maar ik denk (weet zelfs zeker) dat binnen drie jaar we een andere president aan de andere kant van de plas hebben. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Ik begin me zo langzamerhand een beetje te ergeren aan het rabiate, goedkope anti-Amerikanisme icm met antireligiositeit. Natuurlijk ben ik ook geen liefhebber van Bush en consorten maar ik zie het als een tijdelijk verschijnsel en niet iets dat al eeuwen aan de gang is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Over 3 jaar een nieuwe president... De vraag is welke. Mischien wordt het weer eens tijd voor een president van de andere partij ofzo. Zoniet, dan is de kans groot dat ze weer een of andere religieuze kwast krijgen, of tenminste iemand die de achterban tevreden moet houden natuurlijk.

Of het een tijdelijk verschijnsel is valt te bezien. Ik ben benieuwd.

Btw in het verleden (1990?) heeft Pat Robertson nog geprobeerd om president te worden. Als het zover zou komen dat zo iemand daar president wordt, tja, dan heeft dat land naar mijn mening echt een zwaar probleem.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Gut ja, sinds wanneer waren er federale verkiezingen in de VS in 1990? Mocht er opnieuw een eikel worden gekozen in de VS dan is het 7 jaar. Ik vind het een beetje kortzichtig om meteen alle bedenkingen los te laten nu er 1 maal een eikel is herkozen. Ten tijde van Clinton hoorde ik nooit iemand klagen (ja achteraf wel, een stel simpele zielen die uitsluitend de werken van Michael Moore en Noam Chomski kunnen citeren)
Zowiezo is mijn principe heel simpel: De VS is bij lange na nog geen totalitaire staat (mijlenver verwijdererd van het boek van Phillip Roth) dus het huidige beleid van cowboy George is nog maar een hobbeltje in de lange weg.
Trouwens, als je een beetje de Amerikaanse politiek volgt dan weet je dat er uberconservatieve Democraten en superprogressieve Republikeinen zijn. Binnen beide kampen is een heel groot spectrum aanwezig. Op dit moment is dat de superconservatieve republikeinse kant, volgende keer beter als het volk het wil.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

ps: begrijp me niet verkeerd. Ik heb dit bericht niet gepost wegens anti-amerikanisme, maar vanwege de discussie over dat artikel op Slashdot mbt. geloof en wetenschap.

Hopelijk is het kortzichtig, heb je gelijk en wordt het geen trend.

Zelf heb ik er geen echte kijk op, dit zal ik toegeven. Ik ben me wel bewust van allerlei politieke elementen daar, maar die heb je overal. Maar ik vind het gedoe met betrekking tot ID wel boeiend en belangrijk. Laatst postte ik een link naar een of ander boek wat ook onder andere over dit onderwerp gaat (zie: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=924 ).

Eigenlijk heb ik nog nooit iets van die Michael Moore gezien.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

chromis schreef:Over 3 jaar een nieuwe president... De vraag is welke. Mischien wordt het weer eens tijd voor een president van de andere partij ofzo. Zoniet, dan is de kans groot dat ze weer een of andere religieuze kwast krijgen, of tenminste iemand die de achterban tevreden moet houden natuurlijk.

Of het een tijdelijk verschijnsel is valt te bezien. Ik ben benieuwd.

Btw in het verleden (1990?) heeft Pat Robertson nog geprobeerd om president te worden. Als het zover zou komen dat zo iemand daar president wordt, tja, dan heeft dat land naar mijn mening echt een zwaar probleem.
Ondertussen wordt Jeb Bush klaargestoomd om de fakkel over te nemen. En daar kan Hillary C. niets aan doen. De trend is toch al gezet. Om de christenen uit de Bible Belt aan zich te binden kan niemand zich meer seculiere frivoliteiten veroorloven.

Misschien dat Arnold S. roet in het eten gooit. Maar daar is een wetswijziging voor nodig en dat is misschien een stap te ver. Alhoewel de Californiers inmiddels al een beetje Arnold moe beginnen te raken. Misschien biedt een technologische achteruitgang Europa mogelijkheden. In navolging van Zuid-Korea alle ethische dilemma's opzij zetten en een prominente rol proberen te spelen op stamcel onderzoek.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

M.b.t. bijvoorbeeld ID en evolutieleer is het toch triest dat wetenschappers meer tijd doorbrengen in commissies, rechtzaken en uitleg moeten geven aan de pers dan dat ze zich bezig houden met wetenschap. Landen als China lachen zich kapot; die zien de technologische voorsprong van de VS snel slinken. Het zou best zo kunnen zijn dat uiteindelijk wetenschappers zullen verhuizen naar een ander land vanwege dit soort nutteloze getouwtrek. Politiek en theologie mogen niet van invloed zijn op de wetenschap. De realiteit is echter duidelijk anders.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tjeerdo: Elke beetje Amerikanist weet dat Arnie alleen maar naar Sacramento is gegaan door de Enron affaire, de democraten hebben geen tegenkandidaat geleverd.
Wat Jeb betreft: Het is in het verleden vaker geprobeerd om een direct familielid door te laten regeren (ik meen Johnson uit mijn hoofd) Dat werd heel weinig geapprecieerd
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Sararje schreef:Tjeerdo: Elke beetje Amerikanist weet dat Arnie alleen maar naar Sacramento is gegaan door de Enron affaire, de democraten hebben geen tegenkandidaat geleverd.
Wat Jeb betreft: Het is in het verleden vaker geprobeerd om een direct familielid door te laten regeren (ik meen Johnson uit mijn hoofd) Dat werd heel weinig geapprecieerd
Gezien de steun die de familie Bush geniet is het niet denkbeeldig. De Amerikanen zoeken nog altijd naar een veredeld koningshuis. De Kennedy's scoorden en scoren nog altijd hoog. De tegenkandidaat voor Arnold was de zittende gouverneur. Echter deze verloor de verkiezingen omdat men hem het tekort aan elektriciteit verweet. En de stijgende lasten om het begrotingstekort (Wat het hoogst is van alle staten) te verminderen. Arnold beloofde "no more taxes". En ging creatief boekhouden maar ondertussen is hij begonnen met het snijden in de "social welfare". Hij krijgt echter steeds meer onenigheid met de vakbonden en gepensioneerden.

Verder kun je Arnold een rechtse democraat noemen. Met dank aan zijn vrouw.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Hij is in ieder geval duidelijk. en 1990 is al lang geleden.
M.b.t. bijvoorbeeld ID en evolutieleer is het toch triest dat wetenschappers meer tijd doorbrengen in commissies, rechtzaken en uitleg moeten geven aan de pers dan dat ze zich bezig houden met wetenschap
Tja, als er nu eens bewijs was.... dan hoef je ook geen discussie te voeren.
Landen als China lachen zich kapot; die zien de technologische voorsprong van de VS snel slinken.
Dat valt wel mee. China heeft een economie van ongever 1.5 x Nederland. Met een groei van 10 % per jaar duurt het ongeveer 30 - 40 jaar voordat China net zo groot is als de VS. Maar iedereen weet dat er nooit zo'n constante groei plaats vind. Voor die tijd zijn er veel mogelijkheden om het tij te keren. Ook 1 president de schuld geven van de achteruitgang is dan te snel door de bocht. Net als in Nederland krijgt het volk de regering die het verdient (Democratie). Ik ben het niet overal mee eens wat Bush allemaal doet, maar het beeld dat hier in Nederland geschapen wordt is niet helemaal juist.
Politiek en theologie mogen niet van invloed zijn op de wetenschap. De realiteit is echter duidelijk anders
De ethiek zeg maar...

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

lanier schreef:M.b.t. bijvoorbeeld ID en evolutieleer is het toch triest dat wetenschappers meer tijd doorbrengen in commissies, rechtzaken en uitleg moeten geven aan de pers dan dat ze zich bezig houden met wetenschap. Landen als China lachen zich kapot; die zien de technologische voorsprong van de VS snel slinken. Het zou best zo kunnen zijn dat uiteindelijk wetenschappers zullen verhuizen naar een ander land vanwege dit soort nutteloze getouwtrek. Politiek en theologie mogen niet van invloed zijn op de wetenschap. De realiteit is echter duidelijk anders.
Wat dat betreft mogen we hier in de EU ook wel uitkijken. Wat de USA doet met stamcellen doen wij tenslotte met genetische modificatie en dierproeven. Allemaal goed gereguleerd hier, maar als we voor onderzoekers te veel beren op de weg leggen kan dat in de praktijk betekenen dat heel veel bedrijven voor onderzoek gaan uitwijken naar landen waar helemaal geen regulering is.
Daarnaast is de investering in (hoger) onderwijs in een groot deel van de EU absoluut niet toereikend om de door ons zo gewenste kennis economie op te bouwen. Die chinezen zullen zich inderdaad wel rot lachen.
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

Otter schreef:
M.b.t. bijvoorbeeld ID en evolutieleer is het toch triest dat wetenschappers meer tijd doorbrengen in commissies, rechtzaken en uitleg moeten geven aan de pers dan dat ze zich bezig houden met wetenschap
Tja, als er nu eens bewijs was.... dan hoef je ook geen discussie te voeren.
Ach, dat bewijs staat als een huis. Maar bewijs kan men selectief negeren en verdraaien. Dat doen veel creationisten al jaren.

De groep creationisten die het intelligent design in Amerika door de strot van leerlingen probeert te duwen bestaat voor het overgrote deel deel uit mensen die geen biologische of zelfs maar een natuurwetenschappelijke opleiding achter de rug hebben. En dat probeert dan een theorie die neerkomt op "we begrijpen het niet, dus het zal wel het werk van god zijn, dus god bestaat en evolutie daarom niet" als serieuze wetenschap in het lesprogramma te krijgen. Het feit dat het overgrote deel van de biologen de ID beweging dan weer niet serieus neemt zou een belangrijke reden reden moeten zijn om die theorie voorlopig maar buiten het onderwijs te houden. In ieder geval zolang er geen substantieel bewijs voor is.

Overigens is dat intelligent design een rijke smörgåsbord * waar iedereen naar behoeven instopt en uithaalt wat hem maar uitkomt. Of men nu gelooft dat de aarde tienduizend dan wel 4 miljard jaar oud is, plat of rond, en of men nu wel of niet uitgaat van een gemeenschappelijke voorouder, het kan allemaal. Van een samenhangende theorie is in dat opzicht absoluut geen sprake. Dit in tegenstelling tot de evolutietheorie. Nog een reden om ID voorlopig maar buiten het lesprogramma te houden.

smörgåsbord * http://www.foodenjoyce.nl/FoodEnjoyceSmorgasbord.htm

En tot slot is die theorie van het intelligent design ook maar ontstaan als reactie op een uitspraak van de hoge raad in de USA. De rechterlijke uitspraak dat creationisme buiten de biologieles gehouden dient te worden omdat dat geen wetenschap is kon door een semi wetenschappelijk sausje over het creationisme te gieten mooi omzeilt worden.
Otter schreef:
Landen als China lachen zich kapot; die zien de technologische voorsprong van de VS snel slinken.
Dat valt wel mee. China heeft een economie van ongever 1.5 x Nederland. Met een groei van 10 % per jaar duurt het ongeveer 30 - 40 jaar voordat China net zo groot is als de VS. Maar iedereen weet dat er nooit zo'n constante groei plaats vind. Voor die tijd zijn er veel mogelijkheden om het tij te keren. Ook 1 president de schuld geven van de achteruitgang is dan te snel door de bocht. Net als in Nederland krijgt het volk de regering die het verdient (Democratie). Ik ben het niet overal mee eens wat Bush allemaal doet, maar het beeld dat hier in Nederland geschapen wordt is niet helemaal juist.
Ach, bush is niet de enige die de wetenschap laat verslonzen, zie mijn vorige post. Feit is echter dat China op dit moment flink inloopt op het westen. Nu zijn ze mischien maar 1.5 keer zo groot als de nl economie (ik weet niet of dat cijfer juist is), maar vergeet niet dat alles daar ook veel goedkoper is. Maw voor het zelfde geld kunnen ze daar veel meer doen. Dat is nu precies de reden dat het zulke sterke concurenten voor onze westerse bedrijven zijn.
Je merkt zowiezo dat hun invloed op de westerse economie steeds meer merkbaar wordt, en niet alleen met het dumpen van goedkope kleding of door de hoge olieprijs. Technologisch zijn ze ook goed op weg. In tegenstelling tot Nederlandse studenten kiezen veel Chinesche (of Indiase) studenten een exacte studie. Je kunt er dus op wachten dat steeds meer innovatie in de toekomst niet uit het westen maar uit het Oosten zal komen.

Groeten,

Frans
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Vooral India timmert hard aan de weg.

Als je ziet wat er bv. in Amerika gebeurt wat betreft outsourcing naar India, dan is dat eigenljik geen prettige vooruitzicht voor de gemiddelde codeklop IT'er daar. Hier zal dat ook nog wel een rol gaan spelen.

Nu zal er altijd wel werk blijven bestaan voor de kleine dingen, maar grote mechanische klussen als "hier heb je een design, implementeer het maar" is ideaal voor outsourcing als de klant precies weet wat hij wil, en dat ook exact weet aan te geven.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat valt wel mee. China heeft een economie van ongever 1.5 x Nederland. Met een groei van 10 % per jaar duurt het ongeveer 30 - 40 jaar voordat China net zo groot is als de VS. Maar iedereen weet dat er nooit zo'n constante groei plaats vind.
Ik werk voor een bedrijf wat zaken doet met een Chinees bedrijf. Neem van mij aan dat ze heel hard op weg zijn om een economische grootmacht te worden. Die lui schromen er niet voor om buitenlandse producten te kopen en te kopieeren. Dit gebeurt al jaren. Ook zijn ze erg fanatiek, gedreven, slim en werken in een enorm hoog tempo. Ook doen we zaken met Japanners en Koreanen die drommels goed weten hoe snel de Chinezen de achterstand aan het inhalen zijn. De concurrentie momenteel is enorm en moordend. Een Chinees verdient momenteel ook nog eens 2,= per dag. Ga maar na wat dit betekent voor de produktiekosten. En dat de kwaliteit slechter zou zijn is inmiddels achterhaald. Daar kan ik het je bewijs wel voor leveren.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Vooral India timmert hard aan de weg.

Als je ziet wat er bv. in Amerika gebeurt wat betreft outsourcing naar India, dan is dat eigenljik geen prettige vooruitzicht voor de gemiddelde codeklop IT'er daar. Hier zal dat ook nog wel een rol gaan spelen.

Nu zal er altijd wel werk blijven bestaan voor de kleine dingen, maar grote mechanische klussen als "hier heb je een design, implementeer het maar" is ideaal voor outsourcing als de klant precies weet wat hij wil, en dat ook exact weet aan te geven.
Klopt helemaal. Er zijn schattingen van ongeveer 100.000 goede programmeurs in India. Ze spreken ook nog eens goed Engels en net als de Chinezen erg gedreven. Werk hier maar een idee uit met een klant en laat het programma vervolgens in India ontwikkelen. Geen enkel probleem; het gebeurt al regelmatig.
Plaats reactie